Το πραγματικό ερώτημα που θέτει η επείγουσα κατάσταση της επιδημίας για τις ΗΠΑ, όπως υποστηρίζει το Ινστιτούτου Peterson, είναι: πόσο σοβαρή και μακρά θα είναι η ύφεση;
Με την επιδημία του κορωνοϊού 2019 (COVID-19) να καταλαμβάνει όλο και μεγαλύτερο τμήμα του ανεπτυγμένου κόσμου, φαίνεται τώρα όλο και πιθανότερο να προκαλέσει οικονομική ύφεση, τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και παγκοσμίως κι αν ως τώρα οι ΗΠΑ δεν έχουν ολοκληρώσει μια έξυπνη και αποτελεσματική πολιτική εναντίον της επιδημίας, επιβάλλεται να το κάνουν… χτες, υποστηρίζει σε έκθεσή του το Peterson Institute (ΡΙΙ).
Λίγο περισσότερο από 60 ημέρες από τη στιγμή που μια μυστηριώδη και προηγουμένως άγνωστη ασθένεια ξεκίνησε για πρώτη φορά από τη Wuhan της Κίνας, η Fed προχώρησε στις 3 Μαρτίου σε μείωση του επιτοκίου της κατά 50 μονάδες βάσης και μάλιστα πριν από την επικείμενη συνεδρίαση της επιτροπής καθορισμού επιτοκίων.
Το πραγματικό ερώτημα τώρα είναι: πόσο σοβαρή και μακρά θα είναι η ύφεση;
Η απάντηση που δίνει το ΡΙΙ κινείται στην απαισιόδοξη πλευρά.
Πρώιμες εκτιμήσεις είναι ότι αυτή η ασθένεια είναι πιο μεταδοτική και πιο θανατηφόρα από την εποχική γρίπη.
Επιπλέον, δεν υπάρχει επί του παρόντος κανένα εμβόλιο για την προστασία των ατόμων που δεν έχουν νοσήσει ακόμη και δεν υπάρχει σήμερα αντιιική θεραπεία για να βοηθηθούν όσοι έχουν μολυνθεί.
Επιπλέον, τα αντίμετρα δημόσιας υγείας που έχουν ληφθεί μέχρι στιγμής σε άλλες χώρες φαίνεται να διαταράσσουν υπερβολικά την οικονομική δραστηριότητα (για παράδειγμα κλείνοντας το σχολείο για ένα μήνα στην Ιαπωνία και περιορίζοντας τις κινήσεις μεγάλου αριθμού ανθρώπων στην Κίνα).
Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα δυσκολευτούν να τον αντιμετωπίσουν ή να κάνουν κάτι καλύτερο, γιατί αυτό που απαιτείται επειγόντως είναι μια έξυπνη και ταχεία πολιτική αντίδραση στον κορωνοϊό και δεν έχουν.
Η αντίδραση στην κρίση της δημόσιας υγείας πρέπει να είναι προτεραιότητα
Προς το παρόν, η μέγιστη προτεραιότητα είναι η αντιμετώπιση της επικίνδυνης για τη δημόσια υγεία, κατάστασης με μέγιστη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.
Ένα πρώτο βήμα είναι να εξασφαλίσει επαρκή δημόσια χρηματοδότηση.
Το 2014, δόθηκε χρηματοδότηση έκτακτης ανάγκης ύψους περίπου 5,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την καταπολέμηση της επιδημίας Ebola.
Πολύ περισσότερο από αυτό πρέπει να παρέχεται σήμερα, δεδομένης της προφανώς μεγαλύτερης μεταδόσεως του COVID-19 και του γεγονότος ότι έχει ήδη εμφανιστεί σε πολλές τοποθεσίες γύρω από τις Ηνωμένες Πολιτείες και σε 90 χώρες ανά τον κόσμο.
Ευτυχώς, το ποσοστό θνησιμότητας από το COVID-19 δεν είναι όπως το τρομακτικό ποσοστό θνησιμότητας από την Ebola, αλλά αυτό δεν θα έπρεπε να αναγκάσει τους νομοθέτες των ΗΠΑ αναιρέσουν την χρηματοδότηση.
Να καταβληθεί προσπάθεια για την εξασφάλιση επαρκούς χρηματοδότησης για την ανάπτυξη ταχέων και ακριβών δοκιμών και τη διάθεσή τους σε ευρεία κλίμακα. Προμήθεια προστατευτικών εργαλείων.
Κατάρτιση του ιατρικού προσωπικού είναι μερικά προφανή βήματα.
Δεδομένης της ευπάθειας των ηλικιωμένων στην ασθένεια πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη διευκόλυνση μακροχρόνιας περίθαλψης και άλλων ιδρυμάτων που εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό τέτοιων ατόμων.
Η προετοιμασία μιας ολοκληρωμένης οικονομικής πολιτικής προσαρμοσμένης στα δεδομένα της επιδημίας είναι ζωτικής σημασίας
Όσον αφορά την οικονομική διάσταση της κατάστασης, η συνηθισμένη εργαλειοθήκη πολιτικής για την καταπολέμηση της ύφεσης μπορεί να μην είναι πολύ αποτελεσματική βραχυπρόθεσμα, εξαιτίας της ασυνήθιστης φύσης της διαταραχής.
Μια κλασσική ύφεση συνεπάγεται έλλειψη ζήτησης σε σχέση με την προσφορά και σε μια συνηθισμένη κατάσταση, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής γνωρίζουν πώς να βοηθήσουν στην κάλυψη της ελλείπουσας ζήτησης.
Αλλά η περίπτωση του κορωνοϊού είναι πιο περίπλοκη επειδή περιλαμβάνει αρνητικές επιδράσεις τόσο στην προσφορά όσο και στη ζήτηση.
• Από την πλευρά της προσφοράς, η εξάπλωση της νόσου -και τα μέτρα που ελήφθησαν για να επιβραδυνθεί- εμπόδισε και θα συνεχίσει να εμποδίζει τους εργαζόμενους να εμφανίζονται σε εργοστάσια, εστιατόρια και άλλους χώρους όπου η φυσική παρουσία εξακολουθεί να είναι απαραίτητη.
Ακόμη και οι παραγωγοί που δεν βρίσκονται κοντά στην αρχική εστία έχουν καταληφθεί από την αδυναμία τους να εισάγουν εισροές από εργοστάσια κοντά στο επίκεντρο της νόσου.
Τέτοια αποτελέσματα φαίνεται να έχουν περιοριστεί μέχρι τώρα, αλλά ενδέχεται να καταστούν αυστηρότερα καθώς εξαντλούνται τα αποθέματα. Ο καθένας παίρνει ένα γρήγορο μάθημα ότι οι παγκοσμίως διασυνδεδεμένες αλυσίδες εφοδιασμού έχουν τις ευπάθειές τους καθώς και τις αρετές τους.
• Από την πλευρά της ζήτησης, οι σερβιτόροι για παράδειγμα που στέλνονται σπίτια τους από τα κενά εστιατόρια δεν θα έχουν εισοδήματα - και με τη σειρά τους θα περιορίσουν τις δαπάνες τους για αγαθά και υπηρεσίες που διαφορετικά θα αγόραζαν. Άλλα παραδείγματα θα αφθονούν καθώς η επιβράδυνση εξαπλώνεται.
Γενικότερα, ο φόβος και η αβεβαιότητα σίγουρα θα μειώσουν τόσο τις καταναλωτικές δαπάνες όσο και τις επιχειρηματικές επενδύσεις.
Τα συνήθη εργαλεία της νομισματικής πολιτικής είναι ακατάλληλα για να διορθώσουν τις διαταραχές της προσφοράς.
Κανένα ποσό από τη μείωση του επιτοκίου από την Federal Reserve (και δεν υπάρχει περιθώριο για πολλά) θα πείσει τους τοπικούς αξιωματούχους να μην κλείσουν σχολεία. επιχειρήσεις να μην ακυρώσουν συνέδρια ή συμβάσεις, ή οι κατασκευαστές να ξανανοίξουν τα εργοστάσιά τους όταν δεν είναι σε θέση να προμηθεύσουν εξαρτήματα από προμηθευτές που είναι παγιδευμένοι.
Οι περικοπές των επιτοκίων - συμπεριλαμβανομένης αυτής της 3ης Μαρτίου - μπορεί να βοηθήσουν μετριοπαθώς να αποδείξουν ότι η Fed βρίσκεται στη δουλειά.
Και φυσικά, η Fed θα πρέπει να παρακολουθεί προσεκτικά ότι το χρηματοπιστωτικό σύστημα εξακολουθεί να λειτουργεί καλά.
Κατά τη διάρκεια της μακρύτερης ανάσυρσης, η Fed θα πρέπει να χρησιμοποιήσει την πυροσβεστική δύναμη επιθετικά για να εξασφαλίσει την ταχύτερη δυνατή ανάκαμψη. Αλλά γενικά, το βραχυπρόθεσμο πρόβλημα δεν είναι το πρόβλημα που μπορεί να διορθώσει η Fed.
Ακόμη και τα δημοσιονομικά μέτρα μπορεί να μην έχουν πολύ μεγάλη επίδραση στο εγγύς μέλλον, για τους ίδιους λόγους: Λίγα επιπλέον χρήματα στο πορτοφόλι δεν θα αμβλύνουν τις ανησυχίες για την αποστολή ενός παιδιού στο σχολείο όταν η ασθένεια εξαπλώνεται μέσω της κοινότητας, για παράδειγμα.
Ωστόσο, είναι σημαντικό τα εργαλεία της δημοσιονομικής πολιτικής να τεθούν σε λειτουργία, ειδικά επειδή η Fed θα χάσει σχεδόν σίγουρα τα πυρομαχικά αν η επιβράδυνση μεταμορφωθεί σε μια πλήρης ύφεση.
Ως εκ τούτου, το Κογκρέσο και ο πρόεδρος θα πρέπει να εργαστούν σκληρά τώρα για την ανάπτυξη ενός ισχυρού πακέτου.
(Ένα επικείμενο έγγραφο εργασίας του PIIE συζητά τους σοβαρούς περιορισμούς στην ικανότητα της Fed να καταπολεμήσει τις οικονομικές δυσχέρειες και τα μέτρα που πρέπει να λάβει για να αποκαταστήσει ένα μέρος της πολιτικής της δυναμικότητας).
Κανείς δεν ξέρει πόσο σοβαρή θα είναι η οικονομική ζημιά από τον COVID-19, έτσι μια βασική πρόκληση είναι να σχεδιάσετε ένα δημοσιονομικό αντίμετρο που να κάνει κλικ όταν χρειάζεται και να κάνει κλικ όταν δεν είναι.
Μια προσέγγιση που θα ταιριάζει με αυτήν την περιγραφή θα ήταν να προχωρήσουμε αμέσως στην προκαθορισμένη προσωρινή περικοπή των φόρων επί των μισθών που χρηματοδοτούν τα προγράμματα Κοινωνικής Ασφάλισης και Medicare.
(Ναι, τα ταμεία εμπιστοσύνης θα πρέπει να θεωρούνται ακίνδυνα μεταφέροντας τα γενικά έσοδα για να αντισταθμίσουν τη διαφορά.)
Κατά τη διάρκεια ενός έτους, μια μείωση κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες σε αυτούς τους φόρους θα έθετε επιπλέον 600 δολάρια στις τσέπες των οικογενειών με διάμεση εισόδημα νοικοκυριού ύψους 60.000 δολάρια.
Μια τέτοια φορολογική περικοπή δεν θα φτάσει σε όλους τους ανθρώπους που πάσχουν από τη νόσο, αλλά θα ήταν πολύ πιο προοδευτική από τη μείωση του ομοσπονδιακού φόρου εισοδήματος.
Η προοδευτικότητα είναι σημαντική επειδή οι οικογένειες με χαμηλό εισόδημα θα τείνουν να ξοδεύουν μεγαλύτερο μέρος του προϊόντος της φορολογικής περικοπής .
Δεδομένης της αβεβαιότητας σχετικά με το πόσο σοβαρή θα είναι η οικονομική κάμψη, οι φορολογικές περικοπές θα μπορούσαν να ενθαρρυνθούν κατ' ελάχιστο εάν το ποσοστό ανεργίας αυξηθεί περισσότερο από ½ ποσοστιαία μονάδα.
Αν συμβεί κάτι τέτοιο, πιθανότατα θα υπάρξει μια πλήρης ύφεση, με πιθανότατα πολύ μεγαλύτερη αύξηση της ανεργίας.
Ενισχύοντας την εμπιστοσύνη, ακόμη και η υπόσχεση προστιθέμενης ρευστότητας στα χαρτοφυλάκια καταναλωτών - αν χρειαστεί - θα μπορούσε να συμβάλει στην άμβλυνση της σοβαρότητας της ύφεσης.
Για να διασφαλιστεί ότι το φορολογικό χρεοκοπία θα απενεργοποιηθεί όταν δεν είναι πλέον απαραίτητο, θα μπορούσε να τεθεί σε ισχύ όταν το ποσοστό ανεργίας υποχωρήσει κάτω από μια κατώτατη τιμή.
Δεδομένου του χαμηλού ποσοστού ανεργίας που φαίνεται τώρα να είναι συνεπής με τον σταθερό πληθωρισμό, ένα όριο γύρω στο 5% θα είχε νόημα ως σημείο εκκίνησης για συνομιλία.
Άλλες προσεγγίσεις είναι ασφαλώς δυνατές.
Για παράδειγμα, το Υπουργείο Οικονομικών των Η.Π.Α. θα μπορούσε εναλλακτικά να στείλει σε κάθε άτομο που πλήρωσε φόρους Κοινωνικής Ασφάλισης και Medicare το 2019 ένα κατ 'αποκοπή ποσό - πχ. 600 δολάρια.
Και πάλι, αυτή η κίνηση θα μπορούσε να προκληθεί από μια αρκετά μεγάλη αύξηση του ποσοστού ανεργίας.
Αυτή η προσέγγιση θα είχε το πλεονέκτημα να διοχετεύσει τους δημοσιονομικούς πόρους κάτω από την οικονομική κλίμακα σε λίγο μεγαλύτερο βαθμό.
Και υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι οι καταναλωτές θα ξοδέψουν ένα μεγαλύτερο μέρος των εσόδων εάν παραδοθούν με τη μορφή μιας εφάπαξ πληρωμής αντί να τσιμπήσουν με το πέρασμα του χρόνου.
Η ταχύτητα μετράει
Όποια και αν είναι η προσέγγιση, η ταχύτητα είναι ουσιώδης.
Και τα μετρητά που πρέπει να χορηγήσουν οι ΗΠΑ.
Επιπλέον, ο βασικός μηχανισμός ενεργοποίησης θα μπορούσε να διατηρηθεί μόνιμα, παρέχοντας μια θετική κληρονομιά με τη μορφή ενισχυμένων αυτόματων δημοσιονομικών σταθεροποιητών.
Εάν κλείσουν τα σχολεία, θα πρέπει να αντικατασταθούν τα σχολικά γεύματα που εξαρτώνται από πολλούς σπουδαστές και τις οικογένειές τους.
Το 2016-17, λίγο περισσότερο από το ήμισυ όλων των φοιτητών σε εθνικό επίπεδο ήταν επιλέξιμες για δωρεάν ή με μειωμένη τιμή γεύματα.
Ταυτόχρονα, το πρόγραμμα ασφάλισης ανεργίας θα μπορούσε να ενισχυθεί και θα μπορούσαν να ληφθούν και άλλα μέτρα για την ενίσχυση του δικτύου κοινωνικής προστασίας.
Σήμερα, μπροστά σε μια πολύ πιθανή κάμψη, η δράση δεν κτυπά καμία ενέργεια.
Μια ιατρική θεραπεία για την ασθένεια μπορεί να κρατήσει επί μακρόν και εν συνόλω, είναι η στιγμή να δημιουργήσουμε τις οικονομικές και κοινωνικές θεραπείες που πιθανόν να χρειαστούν.
www.bankingnews.gr
Λίγο περισσότερο από 60 ημέρες από τη στιγμή που μια μυστηριώδη και προηγουμένως άγνωστη ασθένεια ξεκίνησε για πρώτη φορά από τη Wuhan της Κίνας, η Fed προχώρησε στις 3 Μαρτίου σε μείωση του επιτοκίου της κατά 50 μονάδες βάσης και μάλιστα πριν από την επικείμενη συνεδρίαση της επιτροπής καθορισμού επιτοκίων.
Το πραγματικό ερώτημα τώρα είναι: πόσο σοβαρή και μακρά θα είναι η ύφεση;
Η απάντηση που δίνει το ΡΙΙ κινείται στην απαισιόδοξη πλευρά.
Πρώιμες εκτιμήσεις είναι ότι αυτή η ασθένεια είναι πιο μεταδοτική και πιο θανατηφόρα από την εποχική γρίπη.
Επιπλέον, δεν υπάρχει επί του παρόντος κανένα εμβόλιο για την προστασία των ατόμων που δεν έχουν νοσήσει ακόμη και δεν υπάρχει σήμερα αντιιική θεραπεία για να βοηθηθούν όσοι έχουν μολυνθεί.
Επιπλέον, τα αντίμετρα δημόσιας υγείας που έχουν ληφθεί μέχρι στιγμής σε άλλες χώρες φαίνεται να διαταράσσουν υπερβολικά την οικονομική δραστηριότητα (για παράδειγμα κλείνοντας το σχολείο για ένα μήνα στην Ιαπωνία και περιορίζοντας τις κινήσεις μεγάλου αριθμού ανθρώπων στην Κίνα).
Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα δυσκολευτούν να τον αντιμετωπίσουν ή να κάνουν κάτι καλύτερο, γιατί αυτό που απαιτείται επειγόντως είναι μια έξυπνη και ταχεία πολιτική αντίδραση στον κορωνοϊό και δεν έχουν.
Η αντίδραση στην κρίση της δημόσιας υγείας πρέπει να είναι προτεραιότητα
Προς το παρόν, η μέγιστη προτεραιότητα είναι η αντιμετώπιση της επικίνδυνης για τη δημόσια υγεία, κατάστασης με μέγιστη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.
Ένα πρώτο βήμα είναι να εξασφαλίσει επαρκή δημόσια χρηματοδότηση.
Το 2014, δόθηκε χρηματοδότηση έκτακτης ανάγκης ύψους περίπου 5,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την καταπολέμηση της επιδημίας Ebola.
Πολύ περισσότερο από αυτό πρέπει να παρέχεται σήμερα, δεδομένης της προφανώς μεγαλύτερης μεταδόσεως του COVID-19 και του γεγονότος ότι έχει ήδη εμφανιστεί σε πολλές τοποθεσίες γύρω από τις Ηνωμένες Πολιτείες και σε 90 χώρες ανά τον κόσμο.
Ευτυχώς, το ποσοστό θνησιμότητας από το COVID-19 δεν είναι όπως το τρομακτικό ποσοστό θνησιμότητας από την Ebola, αλλά αυτό δεν θα έπρεπε να αναγκάσει τους νομοθέτες των ΗΠΑ αναιρέσουν την χρηματοδότηση.
Να καταβληθεί προσπάθεια για την εξασφάλιση επαρκούς χρηματοδότησης για την ανάπτυξη ταχέων και ακριβών δοκιμών και τη διάθεσή τους σε ευρεία κλίμακα. Προμήθεια προστατευτικών εργαλείων.
Κατάρτιση του ιατρικού προσωπικού είναι μερικά προφανή βήματα.
Δεδομένης της ευπάθειας των ηλικιωμένων στην ασθένεια πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη διευκόλυνση μακροχρόνιας περίθαλψης και άλλων ιδρυμάτων που εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό τέτοιων ατόμων.
Η προετοιμασία μιας ολοκληρωμένης οικονομικής πολιτικής προσαρμοσμένης στα δεδομένα της επιδημίας είναι ζωτικής σημασίας
Όσον αφορά την οικονομική διάσταση της κατάστασης, η συνηθισμένη εργαλειοθήκη πολιτικής για την καταπολέμηση της ύφεσης μπορεί να μην είναι πολύ αποτελεσματική βραχυπρόθεσμα, εξαιτίας της ασυνήθιστης φύσης της διαταραχής.
Μια κλασσική ύφεση συνεπάγεται έλλειψη ζήτησης σε σχέση με την προσφορά και σε μια συνηθισμένη κατάσταση, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής γνωρίζουν πώς να βοηθήσουν στην κάλυψη της ελλείπουσας ζήτησης.
Αλλά η περίπτωση του κορωνοϊού είναι πιο περίπλοκη επειδή περιλαμβάνει αρνητικές επιδράσεις τόσο στην προσφορά όσο και στη ζήτηση.
• Από την πλευρά της προσφοράς, η εξάπλωση της νόσου -και τα μέτρα που ελήφθησαν για να επιβραδυνθεί- εμπόδισε και θα συνεχίσει να εμποδίζει τους εργαζόμενους να εμφανίζονται σε εργοστάσια, εστιατόρια και άλλους χώρους όπου η φυσική παρουσία εξακολουθεί να είναι απαραίτητη.
Ακόμη και οι παραγωγοί που δεν βρίσκονται κοντά στην αρχική εστία έχουν καταληφθεί από την αδυναμία τους να εισάγουν εισροές από εργοστάσια κοντά στο επίκεντρο της νόσου.
Τέτοια αποτελέσματα φαίνεται να έχουν περιοριστεί μέχρι τώρα, αλλά ενδέχεται να καταστούν αυστηρότερα καθώς εξαντλούνται τα αποθέματα. Ο καθένας παίρνει ένα γρήγορο μάθημα ότι οι παγκοσμίως διασυνδεδεμένες αλυσίδες εφοδιασμού έχουν τις ευπάθειές τους καθώς και τις αρετές τους.
• Από την πλευρά της ζήτησης, οι σερβιτόροι για παράδειγμα που στέλνονται σπίτια τους από τα κενά εστιατόρια δεν θα έχουν εισοδήματα - και με τη σειρά τους θα περιορίσουν τις δαπάνες τους για αγαθά και υπηρεσίες που διαφορετικά θα αγόραζαν. Άλλα παραδείγματα θα αφθονούν καθώς η επιβράδυνση εξαπλώνεται.
Γενικότερα, ο φόβος και η αβεβαιότητα σίγουρα θα μειώσουν τόσο τις καταναλωτικές δαπάνες όσο και τις επιχειρηματικές επενδύσεις.
Τα συνήθη εργαλεία της νομισματικής πολιτικής είναι ακατάλληλα για να διορθώσουν τις διαταραχές της προσφοράς.
Κανένα ποσό από τη μείωση του επιτοκίου από την Federal Reserve (και δεν υπάρχει περιθώριο για πολλά) θα πείσει τους τοπικούς αξιωματούχους να μην κλείσουν σχολεία. επιχειρήσεις να μην ακυρώσουν συνέδρια ή συμβάσεις, ή οι κατασκευαστές να ξανανοίξουν τα εργοστάσιά τους όταν δεν είναι σε θέση να προμηθεύσουν εξαρτήματα από προμηθευτές που είναι παγιδευμένοι.
Οι περικοπές των επιτοκίων - συμπεριλαμβανομένης αυτής της 3ης Μαρτίου - μπορεί να βοηθήσουν μετριοπαθώς να αποδείξουν ότι η Fed βρίσκεται στη δουλειά.
Και φυσικά, η Fed θα πρέπει να παρακολουθεί προσεκτικά ότι το χρηματοπιστωτικό σύστημα εξακολουθεί να λειτουργεί καλά.
Κατά τη διάρκεια της μακρύτερης ανάσυρσης, η Fed θα πρέπει να χρησιμοποιήσει την πυροσβεστική δύναμη επιθετικά για να εξασφαλίσει την ταχύτερη δυνατή ανάκαμψη. Αλλά γενικά, το βραχυπρόθεσμο πρόβλημα δεν είναι το πρόβλημα που μπορεί να διορθώσει η Fed.
Ακόμη και τα δημοσιονομικά μέτρα μπορεί να μην έχουν πολύ μεγάλη επίδραση στο εγγύς μέλλον, για τους ίδιους λόγους: Λίγα επιπλέον χρήματα στο πορτοφόλι δεν θα αμβλύνουν τις ανησυχίες για την αποστολή ενός παιδιού στο σχολείο όταν η ασθένεια εξαπλώνεται μέσω της κοινότητας, για παράδειγμα.
Ωστόσο, είναι σημαντικό τα εργαλεία της δημοσιονομικής πολιτικής να τεθούν σε λειτουργία, ειδικά επειδή η Fed θα χάσει σχεδόν σίγουρα τα πυρομαχικά αν η επιβράδυνση μεταμορφωθεί σε μια πλήρης ύφεση.
Ως εκ τούτου, το Κογκρέσο και ο πρόεδρος θα πρέπει να εργαστούν σκληρά τώρα για την ανάπτυξη ενός ισχυρού πακέτου.
(Ένα επικείμενο έγγραφο εργασίας του PIIE συζητά τους σοβαρούς περιορισμούς στην ικανότητα της Fed να καταπολεμήσει τις οικονομικές δυσχέρειες και τα μέτρα που πρέπει να λάβει για να αποκαταστήσει ένα μέρος της πολιτικής της δυναμικότητας).
Κανείς δεν ξέρει πόσο σοβαρή θα είναι η οικονομική ζημιά από τον COVID-19, έτσι μια βασική πρόκληση είναι να σχεδιάσετε ένα δημοσιονομικό αντίμετρο που να κάνει κλικ όταν χρειάζεται και να κάνει κλικ όταν δεν είναι.
Μια προσέγγιση που θα ταιριάζει με αυτήν την περιγραφή θα ήταν να προχωρήσουμε αμέσως στην προκαθορισμένη προσωρινή περικοπή των φόρων επί των μισθών που χρηματοδοτούν τα προγράμματα Κοινωνικής Ασφάλισης και Medicare.
(Ναι, τα ταμεία εμπιστοσύνης θα πρέπει να θεωρούνται ακίνδυνα μεταφέροντας τα γενικά έσοδα για να αντισταθμίσουν τη διαφορά.)
Κατά τη διάρκεια ενός έτους, μια μείωση κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες σε αυτούς τους φόρους θα έθετε επιπλέον 600 δολάρια στις τσέπες των οικογενειών με διάμεση εισόδημα νοικοκυριού ύψους 60.000 δολάρια.
Μια τέτοια φορολογική περικοπή δεν θα φτάσει σε όλους τους ανθρώπους που πάσχουν από τη νόσο, αλλά θα ήταν πολύ πιο προοδευτική από τη μείωση του ομοσπονδιακού φόρου εισοδήματος.
Η προοδευτικότητα είναι σημαντική επειδή οι οικογένειες με χαμηλό εισόδημα θα τείνουν να ξοδεύουν μεγαλύτερο μέρος του προϊόντος της φορολογικής περικοπής .
Δεδομένης της αβεβαιότητας σχετικά με το πόσο σοβαρή θα είναι η οικονομική κάμψη, οι φορολογικές περικοπές θα μπορούσαν να ενθαρρυνθούν κατ' ελάχιστο εάν το ποσοστό ανεργίας αυξηθεί περισσότερο από ½ ποσοστιαία μονάδα.
Αν συμβεί κάτι τέτοιο, πιθανότατα θα υπάρξει μια πλήρης ύφεση, με πιθανότατα πολύ μεγαλύτερη αύξηση της ανεργίας.
Ενισχύοντας την εμπιστοσύνη, ακόμη και η υπόσχεση προστιθέμενης ρευστότητας στα χαρτοφυλάκια καταναλωτών - αν χρειαστεί - θα μπορούσε να συμβάλει στην άμβλυνση της σοβαρότητας της ύφεσης.
Για να διασφαλιστεί ότι το φορολογικό χρεοκοπία θα απενεργοποιηθεί όταν δεν είναι πλέον απαραίτητο, θα μπορούσε να τεθεί σε ισχύ όταν το ποσοστό ανεργίας υποχωρήσει κάτω από μια κατώτατη τιμή.
Δεδομένου του χαμηλού ποσοστού ανεργίας που φαίνεται τώρα να είναι συνεπής με τον σταθερό πληθωρισμό, ένα όριο γύρω στο 5% θα είχε νόημα ως σημείο εκκίνησης για συνομιλία.
Άλλες προσεγγίσεις είναι ασφαλώς δυνατές.
Για παράδειγμα, το Υπουργείο Οικονομικών των Η.Π.Α. θα μπορούσε εναλλακτικά να στείλει σε κάθε άτομο που πλήρωσε φόρους Κοινωνικής Ασφάλισης και Medicare το 2019 ένα κατ 'αποκοπή ποσό - πχ. 600 δολάρια.
Και πάλι, αυτή η κίνηση θα μπορούσε να προκληθεί από μια αρκετά μεγάλη αύξηση του ποσοστού ανεργίας.
Αυτή η προσέγγιση θα είχε το πλεονέκτημα να διοχετεύσει τους δημοσιονομικούς πόρους κάτω από την οικονομική κλίμακα σε λίγο μεγαλύτερο βαθμό.
Και υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι οι καταναλωτές θα ξοδέψουν ένα μεγαλύτερο μέρος των εσόδων εάν παραδοθούν με τη μορφή μιας εφάπαξ πληρωμής αντί να τσιμπήσουν με το πέρασμα του χρόνου.
Η ταχύτητα μετράει
Όποια και αν είναι η προσέγγιση, η ταχύτητα είναι ουσιώδης.
Και τα μετρητά που πρέπει να χορηγήσουν οι ΗΠΑ.
Επιπλέον, ο βασικός μηχανισμός ενεργοποίησης θα μπορούσε να διατηρηθεί μόνιμα, παρέχοντας μια θετική κληρονομιά με τη μορφή ενισχυμένων αυτόματων δημοσιονομικών σταθεροποιητών.
Εάν κλείσουν τα σχολεία, θα πρέπει να αντικατασταθούν τα σχολικά γεύματα που εξαρτώνται από πολλούς σπουδαστές και τις οικογένειές τους.
Το 2016-17, λίγο περισσότερο από το ήμισυ όλων των φοιτητών σε εθνικό επίπεδο ήταν επιλέξιμες για δωρεάν ή με μειωμένη τιμή γεύματα.
Ταυτόχρονα, το πρόγραμμα ασφάλισης ανεργίας θα μπορούσε να ενισχυθεί και θα μπορούσαν να ληφθούν και άλλα μέτρα για την ενίσχυση του δικτύου κοινωνικής προστασίας.
Σήμερα, μπροστά σε μια πολύ πιθανή κάμψη, η δράση δεν κτυπά καμία ενέργεια.
Μια ιατρική θεραπεία για την ασθένεια μπορεί να κρατήσει επί μακρόν και εν συνόλω, είναι η στιγμή να δημιουργήσουμε τις οικονομικές και κοινωνικές θεραπείες που πιθανόν να χρειαστούν.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών