O oίκος αξιολόγησης S&P υποβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της Τουρκίας σε Β από Β+ με αρνητικές προοπτικές.
Υποβαθμίστηκε η πιστοληπτική ικανότητα της Τουρκίας σε Β από Β+ με αρνητικές προοπτικές, από τον οίκο αξιολόγησης της Fitch.
Ενόψει των εκλογών του 2023, οι ευρύτεροι δημοσιονομικοί κίνδυνοι αυξάνονται επίσης, όπως μετράται από τη διεύρυνση του γενικού δημόσιου ελλείμματος και τη δολαριοποίηση των υποχρεώσεων του κράτους εντός και εκτός ισολογισμού.
Ο οίκος αξιολόγησης αναφέρει, ότι μείωσε τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της Τουρκίας σε «Β» από «Β+», με τις προοπτικές όμως να παραμένουν σταθερές για τη χώρα.
Οι χαλαρές ρυθμίσεις νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής και τα χαμηλά επίπεδα καθαρών συναλλαγματικών αποθεμάτων υπογραμμίζουν την ευπάθεια της τουρκικής λίρας στην ανανεωμένη αστάθεια, με επιπτώσεις στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και τα δημόσια οικονομικά.
Ο πληθωρισμός
Ο οίκος προβλέπει ότι ο πληθωρισμός της Τουρκίας θα είναι κατά μέσο όρο 74% το 2022 (από την πρόβλεψή του για 55%), ο υψηλότερος από όλα τα αξιολογημένα κρατικά κράτη, και οι τιμές του πληθωρισμού παραγωγών και περιφερειακών τιμών είναι σημαντικά υψηλότερες.
Μετά από σχεδόν διπλασιασμό των ονομαστικών φορολογικών εσόδων κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2022, αναμένουμε μεγαλύτερες αυξήσεις δαπανών σε μισθούς, δικαιώματα, επιδοτήσεις και κεφαλαιουχικά έργα ενόψει των εκλογών του επόμενου έτους.
Οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι εκτός ισολογισμού αυξάνονται, ιδιαίτερα από την Botas και τις δημόσιες τράπεζες.
Ταυτόχρονα, μειώσαμε την αυτόκλητη αξιολόγηση μεταβίβασης και μετατρεψιμότητας του κράτους σε «Β» από «Β+», υποδηλώνοντας ότι ο κίνδυνος ο δημόσιος τομέας να εμποδίζει τους οφειλέτες του ιδιωτικού τομέα να εξυπηρετούν χρέος σε ξένο νόμισμα είναι περίπου ο ίδιος με τον κίνδυνο κρατική χρεοκοπία.
Τέλος, επιβεβαιώσαμε τις βραχυπρόθεσμες αξιολογήσεις μας «Β» σε ξένο και τοπικό νόμισμα αναφορικά με την Τουρκία.
Η αιτία
Η σταθερή προοπτική αντανακλά ισορροπημένους κινδύνους για την πιστοληπτική ικανότητα της Τουρκίας:
Το εναπομένον δημοσιονομικό διάστημα της κεντρικής κυβέρνησης έναντι των αξιοσημείωτων τρωτών σημείων του ισοζυγίου πληρωμών, ενδεχόμενες υποχρεώσεις από κρατικές τράπεζες και δημόσιες επιχειρήσεις και απρόβλεπτες ρυθμίσεις πολιτικής.
Aνάπτυξη... με επιβράδυνση
Καθώς μπαίνουμε στο 2023, η ανάπτυξη θα πρέπει να επιβραδυνθεί, με τα αποθέματα αποταμίευσης των νοικοκυριών να διαβρώνονται και τις εξαγωγικές αγορές να αποδυναμώνονται. Δεν αναμένουμε ότι οι εγχώριες αυξήσεις μισθών θα συμβαδίσουν με τον πληθωρισμό (αν και υπάρχει σημαντική αναπροσαρμογή αναπροσαρμογής στο μισθολογικό κόστος της Τουρκίας). Συνολικά, για το 2023, προβλέπουμε ότι η αύξηση του ΑΕΠ θα επιβραδυνθεί κάτω από το 3%.
Αρνητικό σενάριο
Θα μπορούσαμε να υπάρχει περεταίρω μείωση των προβλέψεων του οίκου αξιολόγησης εάν η οικονομική ευρωστία του τραπεζικού συστήματος και των δημόσιων οικονομικών εξασθενήσουν περαιτέρω σε σχέση με την ανανεωμένη συναλλαγματική πίεση και την επιδείνωση των προοπτικών για τον πληθωρισμό.
Αυτό θα μπορούσε να συμβεί, για παράδειγμα, εάν οι εγχώριοι κάτοικοι δολάριζαν σημαντικά τις αποταμιεύσεις τους ή τις απέσυραν από το χρηματοπιστωτικό σύστημα ή εάν επιδεινωθεί η πρόσβαση των τραπεζών σε ξένη χρηματοδότηση.
Ανοδικό σενάριο
Θα μπορούσαμε να αυξήσουμε τις αξιολογήσεις θετικά υποστηρίζει η S&P εάν παρατηρούσαμε σταθερή και ενισχυμένη προβλεψιμότητα της δημόσιας πολιτικής και αποτελεσματικότητα της νομισματικής πολιτικής, ενώ η θέση του ισοζυγίου πληρωμών της Τουρκίας ενισχύθηκε, ιδιαίτερα τα καθαρά συναλλαγματικά αποθέματα της Κεντρικής Τράπεζας της Δημοκρατίας της Τουρκίας (CBRT).
Τέλος η S&P θεωρεί, ότι τα λάθη πολιτικής θα μπορούσαν να προκύψουν από τις γενικές εκλογές του 2023, καθώς πρόσφατες δημοσκοπήσεις υποδεικνύουν τη μείωση της λαϊκής υποστήριξης για το κυβερνών Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (Adalet ve Kalkinma Partisi [AKP]), με την πανδημία, τον υψηλό πληθωρισμό στις τιμές των τροφίμων και το χτύπημα στα πραγματικά εισοδήματα πιθανόν να συμβάλλουν.
Σε αυτό το πλαίσιο, πρόσθετα μέτρα τόνωσης πολιτικής - για παράδειγμα, για την ενίσχυση της διαθεσιμότητας ή τη μείωση της τιμής της πίστωσης - δεν μπορούν να αποκλειστούν το 2022, αλλά η κατεύθυνση των μακροπροληπτικών κανονισμών της κεντρικής τράπεζας ήταν γενικά προς τη μείωση της ρευστότητας.
www.bankingnews.gr
Ενόψει των εκλογών του 2023, οι ευρύτεροι δημοσιονομικοί κίνδυνοι αυξάνονται επίσης, όπως μετράται από τη διεύρυνση του γενικού δημόσιου ελλείμματος και τη δολαριοποίηση των υποχρεώσεων του κράτους εντός και εκτός ισολογισμού.
Ο οίκος αξιολόγησης αναφέρει, ότι μείωσε τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της Τουρκίας σε «Β» από «Β+», με τις προοπτικές όμως να παραμένουν σταθερές για τη χώρα.
Οι χαλαρές ρυθμίσεις νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής και τα χαμηλά επίπεδα καθαρών συναλλαγματικών αποθεμάτων υπογραμμίζουν την ευπάθεια της τουρκικής λίρας στην ανανεωμένη αστάθεια, με επιπτώσεις στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και τα δημόσια οικονομικά.
Ο πληθωρισμός
Ο οίκος προβλέπει ότι ο πληθωρισμός της Τουρκίας θα είναι κατά μέσο όρο 74% το 2022 (από την πρόβλεψή του για 55%), ο υψηλότερος από όλα τα αξιολογημένα κρατικά κράτη, και οι τιμές του πληθωρισμού παραγωγών και περιφερειακών τιμών είναι σημαντικά υψηλότερες.
Μετά από σχεδόν διπλασιασμό των ονομαστικών φορολογικών εσόδων κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2022, αναμένουμε μεγαλύτερες αυξήσεις δαπανών σε μισθούς, δικαιώματα, επιδοτήσεις και κεφαλαιουχικά έργα ενόψει των εκλογών του επόμενου έτους.
Οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι εκτός ισολογισμού αυξάνονται, ιδιαίτερα από την Botas και τις δημόσιες τράπεζες.
Ταυτόχρονα, μειώσαμε την αυτόκλητη αξιολόγηση μεταβίβασης και μετατρεψιμότητας του κράτους σε «Β» από «Β+», υποδηλώνοντας ότι ο κίνδυνος ο δημόσιος τομέας να εμποδίζει τους οφειλέτες του ιδιωτικού τομέα να εξυπηρετούν χρέος σε ξένο νόμισμα είναι περίπου ο ίδιος με τον κίνδυνο κρατική χρεοκοπία.
Τέλος, επιβεβαιώσαμε τις βραχυπρόθεσμες αξιολογήσεις μας «Β» σε ξένο και τοπικό νόμισμα αναφορικά με την Τουρκία.
Η αιτία
Η σταθερή προοπτική αντανακλά ισορροπημένους κινδύνους για την πιστοληπτική ικανότητα της Τουρκίας:
Το εναπομένον δημοσιονομικό διάστημα της κεντρικής κυβέρνησης έναντι των αξιοσημείωτων τρωτών σημείων του ισοζυγίου πληρωμών, ενδεχόμενες υποχρεώσεις από κρατικές τράπεζες και δημόσιες επιχειρήσεις και απρόβλεπτες ρυθμίσεις πολιτικής.
Aνάπτυξη... με επιβράδυνση
Καθώς μπαίνουμε στο 2023, η ανάπτυξη θα πρέπει να επιβραδυνθεί, με τα αποθέματα αποταμίευσης των νοικοκυριών να διαβρώνονται και τις εξαγωγικές αγορές να αποδυναμώνονται. Δεν αναμένουμε ότι οι εγχώριες αυξήσεις μισθών θα συμβαδίσουν με τον πληθωρισμό (αν και υπάρχει σημαντική αναπροσαρμογή αναπροσαρμογής στο μισθολογικό κόστος της Τουρκίας). Συνολικά, για το 2023, προβλέπουμε ότι η αύξηση του ΑΕΠ θα επιβραδυνθεί κάτω από το 3%.
Αρνητικό σενάριο
Θα μπορούσαμε να υπάρχει περεταίρω μείωση των προβλέψεων του οίκου αξιολόγησης εάν η οικονομική ευρωστία του τραπεζικού συστήματος και των δημόσιων οικονομικών εξασθενήσουν περαιτέρω σε σχέση με την ανανεωμένη συναλλαγματική πίεση και την επιδείνωση των προοπτικών για τον πληθωρισμό.
Αυτό θα μπορούσε να συμβεί, για παράδειγμα, εάν οι εγχώριοι κάτοικοι δολάριζαν σημαντικά τις αποταμιεύσεις τους ή τις απέσυραν από το χρηματοπιστωτικό σύστημα ή εάν επιδεινωθεί η πρόσβαση των τραπεζών σε ξένη χρηματοδότηση.
Ανοδικό σενάριο
Θα μπορούσαμε να αυξήσουμε τις αξιολογήσεις θετικά υποστηρίζει η S&P εάν παρατηρούσαμε σταθερή και ενισχυμένη προβλεψιμότητα της δημόσιας πολιτικής και αποτελεσματικότητα της νομισματικής πολιτικής, ενώ η θέση του ισοζυγίου πληρωμών της Τουρκίας ενισχύθηκε, ιδιαίτερα τα καθαρά συναλλαγματικά αποθέματα της Κεντρικής Τράπεζας της Δημοκρατίας της Τουρκίας (CBRT).
Τέλος η S&P θεωρεί, ότι τα λάθη πολιτικής θα μπορούσαν να προκύψουν από τις γενικές εκλογές του 2023, καθώς πρόσφατες δημοσκοπήσεις υποδεικνύουν τη μείωση της λαϊκής υποστήριξης για το κυβερνών Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (Adalet ve Kalkinma Partisi [AKP]), με την πανδημία, τον υψηλό πληθωρισμό στις τιμές των τροφίμων και το χτύπημα στα πραγματικά εισοδήματα πιθανόν να συμβάλλουν.
Σε αυτό το πλαίσιο, πρόσθετα μέτρα τόνωσης πολιτικής - για παράδειγμα, για την ενίσχυση της διαθεσιμότητας ή τη μείωση της τιμής της πίστωσης - δεν μπορούν να αποκλειστούν το 2022, αλλά η κατεύθυνση των μακροπροληπτικών κανονισμών της κεντρικής τράπεζας ήταν γενικά προς τη μείωση της ρευστότητας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών