Ακόμη και με διεθνή ναυτική δύναμη να πλέει στην περιοχή, οι επιθέσεις των Houthi συνεχίζονται.
Στα ύψη έχει σκαρφαλώσει σύμφωνα με έκθεση της Freightos το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αφ' ης στιγμής οι Ηouthi κλιμάκωσαν τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας…
Δυστυχώς, η πραγματικότητα είναι κάπως θλιβερή για το παγκόσμιο εμπόριο…
Ακόμη και με μια ισχυρή διεθνή ναυτική δύναμη να πλέει στην Ερυθρά Θάλασσα, οι επιθέσεις των Houthi σε εμπορικά πλοία συνεχίζονται.
Ως αποτέλεσμα, οι επαναδρομολογήσεις εμπορευματοκιβωτίων μακριά από τη Διώρυγα του Σουέζ συνεχίζονται, και το κόστος των θαλάσσιων ναύλων έχει αρχίσει να αυξάνεται ραγδαία.
Η Task Force της Ερυθράς Θάλασσας εξακολουθεί να αποδεικνύεται ανεπαρκής
Η υπό την ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών διεθνής ναυτική ομάδα εργασίας, Operational Prosperity Guardian, η οποία παρουσιάστηκε στα μέσα Δεκεμβρίου, διαθέτει σκάφη στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ωστόσο, ακόμη κι έτσι, οι Houthi είναι απτόητοι καθώς οι επιθέσεις συνεχίζονται.
Μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, περί τα 23 εμπορικά πλοία έχουν στοχοποιηθεί από τα μέσα Νοεμβρίου, με τις τελευταίες επιθέσεις να μη σχετίζονται με επιθέσεις πλοίων που έχουν εμφανείς δεσμούς με το Ισραήλ.
Οι ΗΠΑ έχουν υποδείξει ότι η ναυτική δύναμη θα εξασφαλίσει την πλωτή οδό, ενώ οι Houthi απείλησαν να επιτεθούν σε πλοία του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού εάν στοχοποιηθούν οι θέσεις τους στην Υεμένη.
Η επίθεση του Σαββάτου σε σκάφος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Maersk –σημαντική επειδή ο αερομεταφορέας είχε πρόσφατα ανακοινώσει ότι θα επανέλθει μέσω της Διώρυγας του Σουέζ– σηματοδότησε μια κλιμάκωση καθώς, εκτός από το χτύπημα από πύραυλο και την επίθεση από drones, πολλά μικρά σκάφη πλησίασαν και πυροβόλησαν το σκάφος, σε μια προφανή απόπειρα πειρατείας.
Η απάντηση των ΗΠΑ ήταν σκληρή επίσης: Ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού βύθισε τρία σκάφη των Houthi σκοτώνοντας σύμφωνα με πληροφορίες δέκα πειρατές.
Το Ηνωμένο Βασίλειο δηλώνει ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να βάλει στο στόχαστρο θέσεις των Houthi στην Υεμένη ως απάντηση στη συνεχιζόμενη επιθετικότητα.
Οι περιφερειακές εντάσεις συνεχίζουν να αυξάνονται, με ένα ιρανικό πολεμικό πλοίο να εισέρχεται στην Ερυθρά Θάλασσα την Κυριακή και το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων να δηλώνει ότι ιρανικά πλοία του πολεμικού ναυτικού βρίσκονται περιοδικά στην Ερυθρά Θάλασσα «για να εξασφαλίσουν τις ναυτιλιακές λωρίδες, να απωθήσουν πειρατές, μεταξύ άλλων από το 2009».
Σημειώνεται πως οι πυραυλικές επιθέσεις των Houthi συνεχίστηκαν ακόμη και την Πρωτοχρονιά μετά την απάντηση των ΗΠΑ και τις απειλές του Ηνωμένου Βασιλείου.
Εμπορεύματα στο κανάλι του Σουέζ
Oι περισσότερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζουν να εκτρέπουν τα πλοία τους μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα.
Οι δύο – η Maersk και η CMA CGM – είχαν ξαναρχίσει κάποια δρομολόγια στην Ερυθρά Θάλασσα από τα τέλη της περασμένης εβδομάδας και ανακοίνωσαν ότι θα επέστρεφαν σταδιακά πλήρως όταν ήταν δυνατόν.
Ωστόσο, μετά την επίθεση στο σκάφος τους το Σάββατο, η Maersk ανέστειλε όλες τις διελεύσεις στην Ερυθρά Θάλασσα για 48 ώρες και στη συνέχεια παρέτεινε τις αναστολές μέχρι νεωτέρας.
Μεγάλος χρόνος διέλευσης και πιθανή συμφόρηση
Τα μεγαλύτερα ταξίδια, που κυμαίνονται από 7 έως 14 ημέρες πρόσθετου πλου ανάλογα με τη λωρίδα, σημαίνουν μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης για τους εισαγωγείς και απειλή συμφόρησης των λιμένων, εάν δεν τηρούνται τα δρομολόγια και αφιχθούν πολλά πλοία ταυτόχρονα.
Οι μεταφορείς προσθέτουν πλοία, τα οποία πλέουν πιο γρήγορα, για να συμβαδίζουν με τα προγραμματισμένα δρομολόγια αναχώρησης στην Ασία.
Αλλά τα ταξίδια μετ' επιστροφής σημαίνουν περισσότερο χρόνο για τον επαναπατρισμό των κενών εμπορευματοκιβωτίων και οδηγούν σε ελλείψεις στα λιμάνια προέλευσης.
Η MSC αλλάζει τις απαιτήσεις «ελεύθερου χρόνου» για τους εισαγωγείς της Βόρειας Αμερικής για να επιστραφούν πιο γρήγορα άδεια.
Εάν οι μεταφορείς αρχίσουν να παραλείπουν τις κλήσεις λιμένων και να εκφορτώνουν εμπορευματοκιβώτια σε εναλλακτικούς λιμένες προορισμού για να συμβαδίσουν, θα μπορούσε να υπάρξουν καθυστερήσεις για τους αποστολείς και πιθανότητα συμφόρησης σε μεγαλύτερους κόμβους.
Αυτό δεν συμβαίνει πλέον ούτε κατά τη διάρκεια των διακοπών.
Η ζήτηση μπορεί να αυξάνεται καθώς οι αποστολείς αρχίζουν να αυξάνουν τους όγκους για να αναπληρώσουν τους μεγαλύτερους χρόνους διέλευσης και να προετοιμαστούν για τις διακοπές του σεληνιακού νέου έτους της Κίνας στις αρχές Φεβρουαρίου.
Αυτό θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο συμφόρησης.
Επίπτωση στις τιμές εμπορευματοκιβωτίων
Το μεγαλύτερο, πιο ακριβό ταξίδι για το ασιατικό εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων με προορισμούς της Ευρώπης, της Μεσογείου και της Β. Αμερικής στην Ανατολική Ακτή οδηγεί σε αυξανόμενους ναύλους καθώς οι νέες τιμές βάσης και οι προσαυξήσεις καθορίζονται τον Ιανουάριο…
Τα δεδομένα του Freightos Terminal δείχνουν ότι οι τιμές Ασίας – Β. Ευρώπης έχουν αυξηθεί κατά 173% σε σύγκριση με λίγο πριν τις ανακοινώσεις εκτροπής, σε περισσότερα από 4.000 $/FEU.
Οι τιμές Ασίας – Μεσογείου έχουν διπλασιαστεί σε περισσότερα από 5.000 $/FEU.
Αυτές οι τιμές είναι υπερδιπλάσιες από αυτές τον Ιανουάριο του 2019.
Οι μεταφορείς έχουν επίσης ανακοινώσει προσαυξήσεις που κυμαίνονται από 500 δολ. έως και 2.700 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο, γεγονός που θα μπορούσε να δώσει ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στις τιμές all-in που πληρώνουν οι αποστολείς.
Οι τιμές στην Ανατολική Ακτή της Β. Αμερικής έχουν ανέβει 52% στα 3.900 $/FEU, 30% υψηλότερα από το 2019.
Ορισμένοι μεταφορείς έχουν ενσωματώσει σημαντικές προσαυξήσεις για τα εμπορευματοκιβώτια Ινδίας – Β. Αμερικής και πρόσθετες χρεώσεις 500 $/FEU για όλες τις αποστολές Ασίας – Β. Αμερικής, αρχής γενομένης από τα μέσα Ιανουαρίου.
Οι τιμές στη Δυτική Ακτή έχουν επίσης αυξηθεί απότομα, αυξανόμενες πάνω από 1.000 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο στα 2.713 $/FEU, πιθανώς αντανακλώντας κάποια αναμενόμενη μετατόπιση της ζήτησης στη Δυτική Ακτή για να αποφευχθεί ο αυξημένος χρόνος διέλευσης στην Ανατολική Ακτή.
Με τις προσαυξήσεις, εάν οι τιμές all-in έφταναν το εύρος των 5.000 $ – 8.000 $ ανά εμπορευματοκιβώτιο για αυτούς τους μεγάλους εμπορικούς δρόμους της πρώην Ασίας, αυτά τα επίπεδα τιμών θα ήταν 2,5 έως 4 φορές πάνω από τα κανονικά επίπεδα για αυτήν την εποχή του χρόνου.
Όμως, και πάλι, σε σύγκριση με τα χρόνια της πανδημίας, οι μεταφορείς έχουν την ικανότητα να αντιμετωπίσουν τις εκτροπές και η ζήτηση να παραμείνει στα προ πανδημίας επίπεδα.
Το πρόσθετο κόστος και η χωρητικότητα που καταλαμβάνονται από τις μεγαλύτερες διαμετακομίσεις θα ωθήσουν σημαντικά τις προμήθειες, αλλά ακόμη και στα 5.000 $ – 8.000 $/FEU, οι τιμές Ασίας – Β. Ευρώπης και Μεσογείου θα είναι 45% – 65% χαμηλότερες από την κορύφωση της πανδημίας 14.000 $/FEU στα τέλη του 2021 και 65% – 75% χαμηλότερα σε σύγκριση με την κορυφή της Ανατολικής Ακτής Ασίας – Β. Αμερικής των 22 χιλ. $/FEU.
www.bankingnews.gr
Δυστυχώς, η πραγματικότητα είναι κάπως θλιβερή για το παγκόσμιο εμπόριο…
Ακόμη και με μια ισχυρή διεθνή ναυτική δύναμη να πλέει στην Ερυθρά Θάλασσα, οι επιθέσεις των Houthi σε εμπορικά πλοία συνεχίζονται.
Ως αποτέλεσμα, οι επαναδρομολογήσεις εμπορευματοκιβωτίων μακριά από τη Διώρυγα του Σουέζ συνεχίζονται, και το κόστος των θαλάσσιων ναύλων έχει αρχίσει να αυξάνεται ραγδαία.
Η Task Force της Ερυθράς Θάλασσας εξακολουθεί να αποδεικνύεται ανεπαρκής
Η υπό την ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών διεθνής ναυτική ομάδα εργασίας, Operational Prosperity Guardian, η οποία παρουσιάστηκε στα μέσα Δεκεμβρίου, διαθέτει σκάφη στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ωστόσο, ακόμη κι έτσι, οι Houthi είναι απτόητοι καθώς οι επιθέσεις συνεχίζονται.
Μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, περί τα 23 εμπορικά πλοία έχουν στοχοποιηθεί από τα μέσα Νοεμβρίου, με τις τελευταίες επιθέσεις να μη σχετίζονται με επιθέσεις πλοίων που έχουν εμφανείς δεσμούς με το Ισραήλ.
Οι ΗΠΑ έχουν υποδείξει ότι η ναυτική δύναμη θα εξασφαλίσει την πλωτή οδό, ενώ οι Houthi απείλησαν να επιτεθούν σε πλοία του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού εάν στοχοποιηθούν οι θέσεις τους στην Υεμένη.
Η επίθεση του Σαββάτου σε σκάφος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Maersk –σημαντική επειδή ο αερομεταφορέας είχε πρόσφατα ανακοινώσει ότι θα επανέλθει μέσω της Διώρυγας του Σουέζ– σηματοδότησε μια κλιμάκωση καθώς, εκτός από το χτύπημα από πύραυλο και την επίθεση από drones, πολλά μικρά σκάφη πλησίασαν και πυροβόλησαν το σκάφος, σε μια προφανή απόπειρα πειρατείας.
Η απάντηση των ΗΠΑ ήταν σκληρή επίσης: Ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού βύθισε τρία σκάφη των Houthi σκοτώνοντας σύμφωνα με πληροφορίες δέκα πειρατές.
Το Ηνωμένο Βασίλειο δηλώνει ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να βάλει στο στόχαστρο θέσεις των Houthi στην Υεμένη ως απάντηση στη συνεχιζόμενη επιθετικότητα.
Οι περιφερειακές εντάσεις συνεχίζουν να αυξάνονται, με ένα ιρανικό πολεμικό πλοίο να εισέρχεται στην Ερυθρά Θάλασσα την Κυριακή και το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων να δηλώνει ότι ιρανικά πλοία του πολεμικού ναυτικού βρίσκονται περιοδικά στην Ερυθρά Θάλασσα «για να εξασφαλίσουν τις ναυτιλιακές λωρίδες, να απωθήσουν πειρατές, μεταξύ άλλων από το 2009».
Σημειώνεται πως οι πυραυλικές επιθέσεις των Houthi συνεχίστηκαν ακόμη και την Πρωτοχρονιά μετά την απάντηση των ΗΠΑ και τις απειλές του Ηνωμένου Βασιλείου.
Εμπορεύματα στο κανάλι του Σουέζ
Oι περισσότερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζουν να εκτρέπουν τα πλοία τους μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα.
Οι δύο – η Maersk και η CMA CGM – είχαν ξαναρχίσει κάποια δρομολόγια στην Ερυθρά Θάλασσα από τα τέλη της περασμένης εβδομάδας και ανακοίνωσαν ότι θα επέστρεφαν σταδιακά πλήρως όταν ήταν δυνατόν.
Ωστόσο, μετά την επίθεση στο σκάφος τους το Σάββατο, η Maersk ανέστειλε όλες τις διελεύσεις στην Ερυθρά Θάλασσα για 48 ώρες και στη συνέχεια παρέτεινε τις αναστολές μέχρι νεωτέρας.
Μεγάλος χρόνος διέλευσης και πιθανή συμφόρηση
Τα μεγαλύτερα ταξίδια, που κυμαίνονται από 7 έως 14 ημέρες πρόσθετου πλου ανάλογα με τη λωρίδα, σημαίνουν μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης για τους εισαγωγείς και απειλή συμφόρησης των λιμένων, εάν δεν τηρούνται τα δρομολόγια και αφιχθούν πολλά πλοία ταυτόχρονα.
Οι μεταφορείς προσθέτουν πλοία, τα οποία πλέουν πιο γρήγορα, για να συμβαδίζουν με τα προγραμματισμένα δρομολόγια αναχώρησης στην Ασία.
Αλλά τα ταξίδια μετ' επιστροφής σημαίνουν περισσότερο χρόνο για τον επαναπατρισμό των κενών εμπορευματοκιβωτίων και οδηγούν σε ελλείψεις στα λιμάνια προέλευσης.
Η MSC αλλάζει τις απαιτήσεις «ελεύθερου χρόνου» για τους εισαγωγείς της Βόρειας Αμερικής για να επιστραφούν πιο γρήγορα άδεια.
Εάν οι μεταφορείς αρχίσουν να παραλείπουν τις κλήσεις λιμένων και να εκφορτώνουν εμπορευματοκιβώτια σε εναλλακτικούς λιμένες προορισμού για να συμβαδίσουν, θα μπορούσε να υπάρξουν καθυστερήσεις για τους αποστολείς και πιθανότητα συμφόρησης σε μεγαλύτερους κόμβους.
Αυτό δεν συμβαίνει πλέον ούτε κατά τη διάρκεια των διακοπών.
Η ζήτηση μπορεί να αυξάνεται καθώς οι αποστολείς αρχίζουν να αυξάνουν τους όγκους για να αναπληρώσουν τους μεγαλύτερους χρόνους διέλευσης και να προετοιμαστούν για τις διακοπές του σεληνιακού νέου έτους της Κίνας στις αρχές Φεβρουαρίου.
Αυτό θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο συμφόρησης.
Επίπτωση στις τιμές εμπορευματοκιβωτίων
Το μεγαλύτερο, πιο ακριβό ταξίδι για το ασιατικό εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων με προορισμούς της Ευρώπης, της Μεσογείου και της Β. Αμερικής στην Ανατολική Ακτή οδηγεί σε αυξανόμενους ναύλους καθώς οι νέες τιμές βάσης και οι προσαυξήσεις καθορίζονται τον Ιανουάριο…
Τα δεδομένα του Freightos Terminal δείχνουν ότι οι τιμές Ασίας – Β. Ευρώπης έχουν αυξηθεί κατά 173% σε σύγκριση με λίγο πριν τις ανακοινώσεις εκτροπής, σε περισσότερα από 4.000 $/FEU.
Οι τιμές Ασίας – Μεσογείου έχουν διπλασιαστεί σε περισσότερα από 5.000 $/FEU.
Αυτές οι τιμές είναι υπερδιπλάσιες από αυτές τον Ιανουάριο του 2019.
Οι μεταφορείς έχουν επίσης ανακοινώσει προσαυξήσεις που κυμαίνονται από 500 δολ. έως και 2.700 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο, γεγονός που θα μπορούσε να δώσει ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στις τιμές all-in που πληρώνουν οι αποστολείς.
Οι τιμές στην Ανατολική Ακτή της Β. Αμερικής έχουν ανέβει 52% στα 3.900 $/FEU, 30% υψηλότερα από το 2019.
Ορισμένοι μεταφορείς έχουν ενσωματώσει σημαντικές προσαυξήσεις για τα εμπορευματοκιβώτια Ινδίας – Β. Αμερικής και πρόσθετες χρεώσεις 500 $/FEU για όλες τις αποστολές Ασίας – Β. Αμερικής, αρχής γενομένης από τα μέσα Ιανουαρίου.
Οι τιμές στη Δυτική Ακτή έχουν επίσης αυξηθεί απότομα, αυξανόμενες πάνω από 1.000 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο στα 2.713 $/FEU, πιθανώς αντανακλώντας κάποια αναμενόμενη μετατόπιση της ζήτησης στη Δυτική Ακτή για να αποφευχθεί ο αυξημένος χρόνος διέλευσης στην Ανατολική Ακτή.
Με τις προσαυξήσεις, εάν οι τιμές all-in έφταναν το εύρος των 5.000 $ – 8.000 $ ανά εμπορευματοκιβώτιο για αυτούς τους μεγάλους εμπορικούς δρόμους της πρώην Ασίας, αυτά τα επίπεδα τιμών θα ήταν 2,5 έως 4 φορές πάνω από τα κανονικά επίπεδα για αυτήν την εποχή του χρόνου.
Όμως, και πάλι, σε σύγκριση με τα χρόνια της πανδημίας, οι μεταφορείς έχουν την ικανότητα να αντιμετωπίσουν τις εκτροπές και η ζήτηση να παραμείνει στα προ πανδημίας επίπεδα.
Το πρόσθετο κόστος και η χωρητικότητα που καταλαμβάνονται από τις μεγαλύτερες διαμετακομίσεις θα ωθήσουν σημαντικά τις προμήθειες, αλλά ακόμη και στα 5.000 $ – 8.000 $/FEU, οι τιμές Ασίας – Β. Ευρώπης και Μεσογείου θα είναι 45% – 65% χαμηλότερες από την κορύφωση της πανδημίας 14.000 $/FEU στα τέλη του 2021 και 65% – 75% χαμηλότερα σε σύγκριση με την κορυφή της Ανατολικής Ακτής Ασίας – Β. Αμερικής των 22 χιλ. $/FEU.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών