Η γεωπολιτική σύγκρουση προκαλεί ασφυξία στη ναυτιλία…
Παγκόσμιος τρόμος καταλαμβάνει οικονομία και αγορές, με τις προοπτικές για το 2024 μόνο ρόδινες να μην είναι, σύμφωνα με τον ολλανδικό επενδυτικό όμιλο ING.
Ειδικότερα, οι παγκόσμιοι δρόμοι της ναυτιλίας, από την Ερυθρά Θάλασσα έως τον Κόλπο του Άντεν, έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό, λόγω των συνεχιζόμενων γεωπολιτικών συγκρούσεων.
Εάν διαταραχτούν -με οποιονδήποτε τρόπο- οι διελεύσεις από το Στενό του Ορμούζ, επισημαίνει η ING, ο αντίκτυπος στο πετρέλαιο και το παγκόσμιο εμπόριο θα είναι τεράστιος, επισημαίνει η ING.
Τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά: περισσότερο από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών μεταφέρεται διά θαλάσσης.
Και οποιαδήποτε διαταραχή στο θαλάσσιο εμπόριο μπορεί να έχει βαθιές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία.
Το τελευταίο πιθανό σημείο ανάφλεξης είναι το Στενό του Ορμούζ.
Πρόκειται για μια ζωτική αρτηρία από την οποία μεταφέρεται περίπου το ένα πέμπτο της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου.
Βρίσκεται στο επίκεντρο πολυάριθμων γεωπολιτικών εντάσεων εδώ και πολλά χρόνια.
Οποιαδήποτε διαταραχή θα μπορούσε να έχει τεράστιο αρνητικό οικονομικό αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία, παρεμποδίζοντας ζωτικής σημασίας εμπορικούς δρόμους και επιμηκύνοντας τους χρόνους διέλευσης, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην παραγωγή και υψηλότερο πληθωρισμό.
Αλλά το Στενό δεν είναι το μόνο μέρος όπου υπάρχει βαθιά ανησυχία για την ασφάλεια.
Το εμπόριο και η ναυτιλία πολιτικοποιούνται
Εδώ και αρκετό καιρό, στα στενά του Μπαμπ ελ-Μαντέμπ-Διώρυγα Σουέζ, από όπου πραγματοποιείται περίπου το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, έχει προκληθεί σημαντική αναστάτωση λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Houthi.
Πλέον τα πλοία αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, με τις καθημερινές διελεύσεις να μειώνονται κατά δύο τρίτα από έτος σε έτος, σύμφωνα με στοιχεία του ΔΝΤ PortWatch.
Στην άλλη πλευρά του πλανήτη, η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά, μέσω της οποίας πραγματοποιείται το 5% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, βελτιώνεται σιγά-σιγά καθώς οι ημερήσιες διελεύσεις αυξήθηκαν σε 27 τον Μάρτιο από 24 τον Ιανουάριο και 22 Δεκεμβρίου 2023.
Ωστόσο, η χωρητικότητα εξακολουθεί να είναι εκτός του κανονικού ημερήσιου μέσου όρου των 34-40 διελεύσεων - ένα επίπεδο που προς το παρόν αναμένεται να επιτευχθεί ξανά έως το 2025.
Την ίδια στιγμή, είναι πολύ πιθανόν να υπάρξει ξανά πρόβλημα λόγω της πτώσης στη στάθμη της θάλασσας κατά τη διάρκεια του 2024.
Σε κάθε περίπτωση, λόγω της αυξανόμενης έντασης στη Μέση Ανατολή, τα επικίνδυνα ύδατα έχουν εξαπλωθεί από την Ερυθρά Θάλασσα στον Κόλπο του Άντεν, και το ζωτικής σημασίας στενό του Ορμούζ θα μπορούσε επίσης να παγιδευτεί σε αυτό.
Μόλις πριν από μέρες οι ιρανικές δυνάμεις κατέλαβαν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Aires.
Γνωρίζουμε από όλη τη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα ότι οι αυξημένοι κίνδυνοι θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εμπορικές οδούς μόλις απειληθούν οι ναυτικοί και το φορτίο και τα ασφάλιστρα κινδύνου αυξηθούν.
Ως εκ τούτου, το εμπόριο έχει πολιτικοποιηθεί.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι μια άλλη θαλάσσια περιοχή που βρίσκεται στο επίκεντρο πεδίο των γεωπολιτικών κινδύνων είναι τα στενά της Ταϊβάν, που αποτελούν πύλη για μεγάλα κινεζικά λιμάνια, αναφέρει η ING, προσθέτοντας:
Όταν πρόκειται για το διεθνές εμπόριο, είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθεί η οικονομική επίδραση ενός ή δύο γεγονότων, είτε αυτά σχετίζονται γεωπολιτικά είτε όχι.
Τούτου λεχθέντος, μπορεί να θυμάστε την απόφραξη της διώρυγας του Σουέζ από ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το Ever Given, το 2021, που οδήγησε σε εκτιμώμενη απώλεια 0,2 έως 0,4 ποσοστιαίων μονάδων στο παγκόσμιο εμπόριο.
Επίσης, τα χαμηλά επίπεδα νερού στον Ρήνο στη Γερμανία είχαν αρνητικό αντίκτυπο 0,3% στο ΑΕΠ λόγω του υψηλότερου κόστους μεταφοράς και του εμπορίου και των καθυστερήσεων στην παραγωγή.
Τρία από τα βασικά σημεία θαλάσσιου τσοκ στον κόσμο αντιμετωπίζουν επί του παρόντος διακοπή
Το Στενό του Ορμούζ είναι μια κρίσιμη διαδρομή για τη μεταφορά πετρελαίου και LNG
Το στενό του Ορμούζ είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για τη μεταφορά πετρελαίου, προϊόντων πετρελαίου και LNG.
Η Σαουδική Αραβία, το Ιράκ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κουβέιτ, το Ιράν και το Κατάρ παρήγαγαν 22,8 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, και περίπου 20 εκατομμύρια μεταφέρονταν καθημερινά μέσω αυτής της διαδρομής – ποσότητα που ισοδυναμεί με το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης αργού και διυλισμένων προϊόντων.
Εάν το Ιράν επιχειρούσε να διακόψει ή να μπλοκάρει τις ροές πετρελαίου μέσω του Στενού του Ορμούζ, δεν θα ήταν η μοναδική χώρα που θα υπέφερε.
Το Ιράκ, το Κατάρ και το Κουβέιτ θα διαταραχθούν σοβαρά, καθώς μεταφέρουν το 100% των εξαγωγών αργού πετρελαίου τους μέσω των Στενών του Ορμούζ.
Σε αντίθεση με την Ερυθρά Θάλασσα, δεν υπάρχει πραγματική εναλλακτική.
Σε κάποιο βαθμό, ο αγωγός αργού πετρελαίου Ανατολής-Δύσης (Abqaiq-Yanbu) κατά μήκος της Αραβικής Χερσονήσου και ο αγωγός αργού πετρελαίου του Άμπου Ντάμπι αποτελούν εναλλακτικές για τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η πρώτη επιλογή, ωστόσο, οδηγεί στην ήδη παρακαμφθείσα Ερυθρά Θάλασσα.
Επιπλέον, σημαντική ποσότητα LNG διέρχεται από τα στενά του Ορμούζ.
Το Κατάρ, ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG το 2023, απέστειλε 108 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσω του στενού, που αντιστοιχεί περίπου στο 20% του παγκόσμιου εμπορίου LNG.
Δεδομένου ότι το Κατάρ πρόκειται να αυξήσει τη χωρητικότητα σε περισσότερα από 170 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα έως το 2027, το Στενό θα γίνει ακόμη πιο σημαντικό για τις ροές LNG.
Σαφώς, με την Ευρώπη να εξαρτάται όλο και περισσότερο από το LNG μετά τον πόλεμο Ρωσίας/Ουκρανίας, τυχόν διαταραχές στην αγορά θα γίνουν ανησυχητικά αισθητές.
Οι εντάσεις αντικατοπτρίζονται ήδη στις κάπως υψηλότερες τιμές του πετρελαίου, με ένα μεγάλο ασφάλιστρο κινδύνου να έχει ήδη προεξοφληθεί πριν από το περασμένο Σαββατοκύριακο.
Αυτό θα μπορούσε εύκολα να προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με την προσφορά εάν η κατάσταση κλιμακωθεί.
Σύμφωνα με την LSEG Oil Research, το μεγαλύτερο μέρος του αργού και των συμπυκνωμάτων του αποστέλλονται μέσω του Στενού του Ορμούζ στις ασιατικές αγορές, γεγονός που θέτει αυτές τις οικονομίες σε κίνδυνο.
Ωστόσο, δεδομένης της παγκόσμιας φύσης της αγοράς πετρελαίου, όλες οι περιοχές θα επηρεαστούν από τις υψηλότερες τιμές του πετρελαίου σε περίπτωση αποκλεισμού.
Για τη αγορά των δεξαμενόπλοιων, αυτό σημαίνει ακόμη έναν πονοκέφαλο πέρα από τις κυρώσεις στη Ρωσία.
Αυτές οι νέες εστίες έντασης θα κρατήσουν τους ναύλους των δεξαμενόπλοιων σε υψηλά επίπεδα και μπορεί ακόμη και να τους στείλουν ακόμη υψηλότερα
Παραγωγή και εξαγωγή αργού πετρελαίου μέσω του Στενού του Ορμούζ το 2023
Προς το παρόν, η προσφορά πετρελαίου παραμένει ανέπαφη, αν και αυξάνεται ο κίνδυνος.
Η έλλειψη οποιασδήποτε σημαντικής αντίδρασης τιμών μετά την πρόσφατη επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο μεγάλο ασφάλιστρο κινδύνου που έχει ήδη τιμολογηθεί στην αγορά.
Ο δείκτης ICE Brent αυξήθηκε από λίγο περισσότερο από τα 86 δολάρια/βαρέλι στις αρχές Απριλίου, σε πάνω από 90 δολάρια/βαρέλι, με την προσδοκία ότι το Ιράν θα απαντούσε στην ύποπτη αεροπορική επιδρομή του Ισραήλ στην πρεσβεία του στη Συρία.
Δεύτερον, η αγορά βρίσκεται σε αδιέξοδο: ακόμα περιμένει να δει πώς θα απαντήσει το Ισραήλ στην επιθετικότητα.
Όσο περισσότερο περιμένει, τόσο πιο πιθανό είναι το ασφάλιστρο κινδύνου να αρχίσει να εξασθενεί.
Οι κίνδυνοι για την προσφορά πετρελαίου βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο του περασμένου έτους.
Οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση θα προκαλούσε στην αγορά πετρελαίου πραγματικές απώλειες.
Πιστεύουμε ότι υπάρχουν τρεις βασικοί κίνδυνοι εφοδιασμού που αντιμετωπίζει η αγορά πετρελαίου ως αποτέλεσμα των τρεχουσών εντάσεων, τις οποίες συζητάμε σε αυτό το άρθρο.
Από την πλευρά της ζήτησης, οι οικονομικοί αντίθετοι άνεμοι μπορεί επίσης να αντισταθμίσουν τους περιορισμούς της προσφοράς, με την πορεία οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας και της ευρωζώνης να βελτιώνεται αλλά να παραμένει υποτονική, καταλήγει η ING.
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα, οι παγκόσμιοι δρόμοι της ναυτιλίας, από την Ερυθρά Θάλασσα έως τον Κόλπο του Άντεν, έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό, λόγω των συνεχιζόμενων γεωπολιτικών συγκρούσεων.
Εάν διαταραχτούν -με οποιονδήποτε τρόπο- οι διελεύσεις από το Στενό του Ορμούζ, επισημαίνει η ING, ο αντίκτυπος στο πετρέλαιο και το παγκόσμιο εμπόριο θα είναι τεράστιος, επισημαίνει η ING.
Τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά: περισσότερο από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών μεταφέρεται διά θαλάσσης.
Και οποιαδήποτε διαταραχή στο θαλάσσιο εμπόριο μπορεί να έχει βαθιές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία.
Το τελευταίο πιθανό σημείο ανάφλεξης είναι το Στενό του Ορμούζ.
Πρόκειται για μια ζωτική αρτηρία από την οποία μεταφέρεται περίπου το ένα πέμπτο της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου.
Βρίσκεται στο επίκεντρο πολυάριθμων γεωπολιτικών εντάσεων εδώ και πολλά χρόνια.
Οποιαδήποτε διαταραχή θα μπορούσε να έχει τεράστιο αρνητικό οικονομικό αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία, παρεμποδίζοντας ζωτικής σημασίας εμπορικούς δρόμους και επιμηκύνοντας τους χρόνους διέλευσης, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην παραγωγή και υψηλότερο πληθωρισμό.
Αλλά το Στενό δεν είναι το μόνο μέρος όπου υπάρχει βαθιά ανησυχία για την ασφάλεια.
Το εμπόριο και η ναυτιλία πολιτικοποιούνται
Εδώ και αρκετό καιρό, στα στενά του Μπαμπ ελ-Μαντέμπ-Διώρυγα Σουέζ, από όπου πραγματοποιείται περίπου το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, έχει προκληθεί σημαντική αναστάτωση λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Houthi.
Πλέον τα πλοία αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, με τις καθημερινές διελεύσεις να μειώνονται κατά δύο τρίτα από έτος σε έτος, σύμφωνα με στοιχεία του ΔΝΤ PortWatch.
Στην άλλη πλευρά του πλανήτη, η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά, μέσω της οποίας πραγματοποιείται το 5% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, βελτιώνεται σιγά-σιγά καθώς οι ημερήσιες διελεύσεις αυξήθηκαν σε 27 τον Μάρτιο από 24 τον Ιανουάριο και 22 Δεκεμβρίου 2023.
Ωστόσο, η χωρητικότητα εξακολουθεί να είναι εκτός του κανονικού ημερήσιου μέσου όρου των 34-40 διελεύσεων - ένα επίπεδο που προς το παρόν αναμένεται να επιτευχθεί ξανά έως το 2025.
Την ίδια στιγμή, είναι πολύ πιθανόν να υπάρξει ξανά πρόβλημα λόγω της πτώσης στη στάθμη της θάλασσας κατά τη διάρκεια του 2024.
Σε κάθε περίπτωση, λόγω της αυξανόμενης έντασης στη Μέση Ανατολή, τα επικίνδυνα ύδατα έχουν εξαπλωθεί από την Ερυθρά Θάλασσα στον Κόλπο του Άντεν, και το ζωτικής σημασίας στενό του Ορμούζ θα μπορούσε επίσης να παγιδευτεί σε αυτό.
Μόλις πριν από μέρες οι ιρανικές δυνάμεις κατέλαβαν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Aires.
Γνωρίζουμε από όλη τη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα ότι οι αυξημένοι κίνδυνοι θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εμπορικές οδούς μόλις απειληθούν οι ναυτικοί και το φορτίο και τα ασφάλιστρα κινδύνου αυξηθούν.
Ως εκ τούτου, το εμπόριο έχει πολιτικοποιηθεί.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι μια άλλη θαλάσσια περιοχή που βρίσκεται στο επίκεντρο πεδίο των γεωπολιτικών κινδύνων είναι τα στενά της Ταϊβάν, που αποτελούν πύλη για μεγάλα κινεζικά λιμάνια, αναφέρει η ING, προσθέτοντας:
Όταν πρόκειται για το διεθνές εμπόριο, είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθεί η οικονομική επίδραση ενός ή δύο γεγονότων, είτε αυτά σχετίζονται γεωπολιτικά είτε όχι.
Τούτου λεχθέντος, μπορεί να θυμάστε την απόφραξη της διώρυγας του Σουέζ από ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το Ever Given, το 2021, που οδήγησε σε εκτιμώμενη απώλεια 0,2 έως 0,4 ποσοστιαίων μονάδων στο παγκόσμιο εμπόριο.
Επίσης, τα χαμηλά επίπεδα νερού στον Ρήνο στη Γερμανία είχαν αρνητικό αντίκτυπο 0,3% στο ΑΕΠ λόγω του υψηλότερου κόστους μεταφοράς και του εμπορίου και των καθυστερήσεων στην παραγωγή.
Τρία από τα βασικά σημεία θαλάσσιου τσοκ στον κόσμο αντιμετωπίζουν επί του παρόντος διακοπή
Το Στενό του Ορμούζ είναι μια κρίσιμη διαδρομή για τη μεταφορά πετρελαίου και LNG
Το στενό του Ορμούζ είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για τη μεταφορά πετρελαίου, προϊόντων πετρελαίου και LNG.
Η Σαουδική Αραβία, το Ιράκ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κουβέιτ, το Ιράν και το Κατάρ παρήγαγαν 22,8 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, και περίπου 20 εκατομμύρια μεταφέρονταν καθημερινά μέσω αυτής της διαδρομής – ποσότητα που ισοδυναμεί με το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης αργού και διυλισμένων προϊόντων.
Εάν το Ιράν επιχειρούσε να διακόψει ή να μπλοκάρει τις ροές πετρελαίου μέσω του Στενού του Ορμούζ, δεν θα ήταν η μοναδική χώρα που θα υπέφερε.
Το Ιράκ, το Κατάρ και το Κουβέιτ θα διαταραχθούν σοβαρά, καθώς μεταφέρουν το 100% των εξαγωγών αργού πετρελαίου τους μέσω των Στενών του Ορμούζ.
Σε αντίθεση με την Ερυθρά Θάλασσα, δεν υπάρχει πραγματική εναλλακτική.
Σε κάποιο βαθμό, ο αγωγός αργού πετρελαίου Ανατολής-Δύσης (Abqaiq-Yanbu) κατά μήκος της Αραβικής Χερσονήσου και ο αγωγός αργού πετρελαίου του Άμπου Ντάμπι αποτελούν εναλλακτικές για τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η πρώτη επιλογή, ωστόσο, οδηγεί στην ήδη παρακαμφθείσα Ερυθρά Θάλασσα.
Επιπλέον, σημαντική ποσότητα LNG διέρχεται από τα στενά του Ορμούζ.
Το Κατάρ, ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG το 2023, απέστειλε 108 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσω του στενού, που αντιστοιχεί περίπου στο 20% του παγκόσμιου εμπορίου LNG.
Δεδομένου ότι το Κατάρ πρόκειται να αυξήσει τη χωρητικότητα σε περισσότερα από 170 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα έως το 2027, το Στενό θα γίνει ακόμη πιο σημαντικό για τις ροές LNG.
Σαφώς, με την Ευρώπη να εξαρτάται όλο και περισσότερο από το LNG μετά τον πόλεμο Ρωσίας/Ουκρανίας, τυχόν διαταραχές στην αγορά θα γίνουν ανησυχητικά αισθητές.
Οι εντάσεις αντικατοπτρίζονται ήδη στις κάπως υψηλότερες τιμές του πετρελαίου, με ένα μεγάλο ασφάλιστρο κινδύνου να έχει ήδη προεξοφληθεί πριν από το περασμένο Σαββατοκύριακο.
Αυτό θα μπορούσε εύκολα να προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με την προσφορά εάν η κατάσταση κλιμακωθεί.
Σύμφωνα με την LSEG Oil Research, το μεγαλύτερο μέρος του αργού και των συμπυκνωμάτων του αποστέλλονται μέσω του Στενού του Ορμούζ στις ασιατικές αγορές, γεγονός που θέτει αυτές τις οικονομίες σε κίνδυνο.
Ωστόσο, δεδομένης της παγκόσμιας φύσης της αγοράς πετρελαίου, όλες οι περιοχές θα επηρεαστούν από τις υψηλότερες τιμές του πετρελαίου σε περίπτωση αποκλεισμού.
Για τη αγορά των δεξαμενόπλοιων, αυτό σημαίνει ακόμη έναν πονοκέφαλο πέρα από τις κυρώσεις στη Ρωσία.
Αυτές οι νέες εστίες έντασης θα κρατήσουν τους ναύλους των δεξαμενόπλοιων σε υψηλά επίπεδα και μπορεί ακόμη και να τους στείλουν ακόμη υψηλότερα
Παραγωγή και εξαγωγή αργού πετρελαίου μέσω του Στενού του Ορμούζ το 2023
Προς το παρόν, η προσφορά πετρελαίου παραμένει ανέπαφη, αν και αυξάνεται ο κίνδυνος.
Η έλλειψη οποιασδήποτε σημαντικής αντίδρασης τιμών μετά την πρόσφατη επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο μεγάλο ασφάλιστρο κινδύνου που έχει ήδη τιμολογηθεί στην αγορά.
Ο δείκτης ICE Brent αυξήθηκε από λίγο περισσότερο από τα 86 δολάρια/βαρέλι στις αρχές Απριλίου, σε πάνω από 90 δολάρια/βαρέλι, με την προσδοκία ότι το Ιράν θα απαντούσε στην ύποπτη αεροπορική επιδρομή του Ισραήλ στην πρεσβεία του στη Συρία.
Δεύτερον, η αγορά βρίσκεται σε αδιέξοδο: ακόμα περιμένει να δει πώς θα απαντήσει το Ισραήλ στην επιθετικότητα.
Όσο περισσότερο περιμένει, τόσο πιο πιθανό είναι το ασφάλιστρο κινδύνου να αρχίσει να εξασθενεί.
Οι κίνδυνοι για την προσφορά πετρελαίου βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο του περασμένου έτους.
Οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση θα προκαλούσε στην αγορά πετρελαίου πραγματικές απώλειες.
Πιστεύουμε ότι υπάρχουν τρεις βασικοί κίνδυνοι εφοδιασμού που αντιμετωπίζει η αγορά πετρελαίου ως αποτέλεσμα των τρεχουσών εντάσεων, τις οποίες συζητάμε σε αυτό το άρθρο.
Από την πλευρά της ζήτησης, οι οικονομικοί αντίθετοι άνεμοι μπορεί επίσης να αντισταθμίσουν τους περιορισμούς της προσφοράς, με την πορεία οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας και της ευρωζώνης να βελτιώνεται αλλά να παραμένει υποτονική, καταλήγει η ING.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών