Τελευταία Νέα
Chania
Αναλύσεις – Εκθέσεις

F-47 έκτης γενιάς Vs F-35: Οι ΗΠΑ «υπόσχονται» να μην επαναλάβουν τη γκάφα ολκής... Πετά μυστικά εδώ και... 5 χρόνια

F-47 έκτης γενιάς Vs F-35: Οι ΗΠΑ «υπόσχονται» να μην επαναλάβουν τη γκάφα ολκής... Πετά μυστικά εδώ και... 5 χρόνια
Θα έχουν ακόμη πιο προηγμένη τεχνολογία stealth σε σχέση με τα F-22 και F-35
Τα δύο μυστηριώδη μαχητικά αεροσκάφη της Κίνας τρομοκράτησαν άπαντες στα τέλη του 2024 σε όλο τον κόσμο. Σε απάντηση τους, η κυβέρνηση Donald Trump αποκάλυψε τελικά το μαχητικό αεροπορίας υπεροχής F-47 Next-Generation Air Dominance στον Λευκό Οίκο στις 21 Μαρτίου.
Καθώς οι ΗΠΑ προσπαθούν να διατηρήσουν την αεροπορική τους υπεροχή έναντι της Κίνας, έχουν υποσχεθεί να διδαχθούν από τα λάθη που διαπράχθηκαν κατά την ανάπτυξη του F-35 Lightning II 5ης γενιάς
Το μεγαλύτερο λάθος όλων των εποχών ήταν ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν κατέχει την πνευματική ιδιοκτησία που σχετίζεται με την ανάπτυξη του μαχητικού 5ης γενιάς. Αυτό έδωσε στον κύριο ανάδοχο τον έλεγχο πολλών πτυχών του κύκλου ζωής του αεροσκάφους.
Με τα χρόνια, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ έχει συζητήσει τα διδάγματα που αντλήθηκαν από την ανάπτυξη των μαχητικών αεροσκαφών F-35. Ένα σημαντικό ζήτημα ήταν η προσέγγιση «concurrency», όπου η παραγωγή ξεκίνησε πριν ακόμη παγώσει πλήρως ο σχεδιασμός. Αυτό οδήγησε σε δαπανηρές και χρονοβόρες αλλαγές σχεδιασμού κατά τη διάρκεια της παραγωγής.
f0996ae30a38cf421325c98e469e5ed7_XL.jpg

Πετά μυστικά εδώ και πέντε χρόνια...

Οι λεπτομέρειες είναι ενδιαφέρουσες.... Το F-47 είναι το νέο μαχητικό αεροσκάφος έκτης γενιάς των Ηνωμένων Πολιτειών, το οποίο αναπτύσσεται από την Boeing στο πλαίσιο του προγράμματος Next Generation Air Dominance (NGAD). Σύμφωνα με πρόσφατες ανακοινώσεις, ένα πειραματικό πρωτότυπο του F-47 πετάει μυστικά εδώ και σχεδόν πέντε χρόνια.​
F-47-us.jpg

Το F-47 διαθέτει προηγμένες δυνατότητες stealth και είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί σε συντονισμό με σμήνη μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones), παρέχοντας στρατηγικό πλεονέκτημα σε περιβάλλοντα με έντονες απειλές. Αναμένεται να αντικαταστήσει το F-22 Raptor της Lockheed Martin, το οποίο ήταν το πρώτο μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς στον κόσμο. ​
Η αποκάλυψη του F-47 υπογραμμίζει την πρόθεση των ΗΠΑ να διατηρήσουν την υπεροχή τους στον αέρα, εν μέσω αυξανόμενου ανταγωνισμού από χώρες όπως η Κίνα και η Ρωσία, που αναπτύσσουν προηγμένα προγράμματα μαχητικών.
Screenshot-2025-03-22-at-1.39.05-PM.jpg

Τα μαχητικά αεροσκάφη έκτης γενιάς αναμένεται να διαθέτουν πρωτοποριακές τεχνολογίες που θα τα καθιστούν εξαιρετικά προηγμένα και ικανά να κυριαρχήσουν στο πεδίο της μάχης.
Θα έχουν ακόμη πιο προηγμένη τεχνολογία stealth σε σχέση με τα F-22 και F-35, μειωμένη θερμική και ραδιοφωνική υπογραφή για αποφυγή ανίχνευσης από ραντάρ και αισθητήρες υπερύθρων, δυνατότητα cruising σε υπερηχητικές ταχύτητες (supercruise) χωρίς τη χρήση μετακαυστήρων, βελτιωμένα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά για υπερ-ελιγμούς, hypersonic (υπερηχητικοί) πύραυλους για αεροπορική και χερσαία στόχευση, όπλα λέιζερ και κατευθυνόμενης ενέργειας για καταστροφή πυραύλων και εχθρικών αεροσκαφών.
Επίσης, μπορεί να διαθέτουν δυνατότητα πτήσης με ή χωρίς πιλότο, λειτουργώντας ως επανδρωμένο ή drone-μαχητικό καθώς και πλήρη διαχείριση με φωνητικές εντολές και AI.
Η μετάβαση στην έκτη γενιά μαχητικών αεροσκαφών θα σηματοδοτήσει μια νέα εποχή στον αεροπορικό πόλεμο, όπου η τεχνητή νοημοσύνη, τα drones και τα υπερηχητικά όπλα θα παίξουν καθοριστικό ρόλο.

'Κακή πρακτική εξαγοράς' στην ανάπτυξη F-35

Ωστόσο, η είσοδος στην παραγωγή πολύ νωρίτερα από την εποχή του προκάλεσε πολλά δεινά στο πρόγραμμα. Αυτή η προσέγγιση οδήγησε σε δαπανηρές και χρονοβόρες μετασκευές και τροποποιήσεις σε ήδη κατασκευασμένα αεροσκάφη.
Ο Frank Kendall, ο οποίος υπηρετούσε ως κορυφαίος αξιωματούχος εξαγορών της USAF το 2012, χαρακτήρισε την πρόωρη παραγωγή του F-35 «κακή πρακτική εξαγοράς».
Ο Kendall, τότε αναπληρωτής υφυπουργός Άμυνας του Πενταγώνου για την απόκτηση, την τεχνολογία και την επιμελητεία, είπε: "Η τοποθέτηση του F-35 σε παραγωγή χρόνια πριν από την πρώτη δοκιμαστική πτήση ήταν αθέμιτη πρακτική εξαγοράς. Δεν έπρεπε να είχε γίνει, εντάξει; αλλά το κάναμε".
U.S. Air Force Maj. Kristin "BEO" Wolfe, F-35A Lightning II Demonstration Team pilot and commander, flies over Commencement Bay as part of the 2021 Tacoma Freedom Fair, Wash., July 2, 2021. The F-35 Demo Team headlined both the Gig Harbor Wings-and-Wheels and Tacoma Freedom Fair air shows for the 4th of July weekend, showcasing the advanced capabilities of the F-35 to the Pacific Northwest. (U.S. Air Force photo by Capt. Kip Sumner)
Λόγω της πρόωρης παραγωγής, εντοπίστηκαν κρίσιμα ζητήματα με τα αεριωθούμενα αεροπλάνα μετά την παράδοσή τους στον στρατό.
Το 2012, το Πεντάγωνο διέθετε ήδη εννέα μη δοκιμαστικά αεροσκάφη παραγωγής στα υπόστεγά του, ακόμη και όταν η πρώτη δοκιμή νυχτερινής πτήσης F-35 ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2012. Τα αεροπλάνα υποβλήθηκαν σε δοκιμή μόνο κατά 20 τοις εκατό εκείνη την εποχή.

Τα F-35 υποφέρουν

Το F-35 Lightning II της αμερικανικής Lockheed Martin, έχει σχεδόν μυθοποιηθεί.
Θεωρείται πολεμικό αεροσκάφος 5ης γενιάς με μεγάλο φάσμα δράσης, ωστόσο εξειδικευμένοι στα αμυντικά και οπλικά συστήματα αρχίζουν να διατυπώνουν επιφυλάξεις.
Το F35 είναι «πολύ ακριβό για χρήση και εξίσου πολύ ακριβό εάν συντριβεί».
Κατά τη διάρκεια της ζωής του, θα κοστίσει στον Αμερικανό φορολογούμενο 1,7 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Ένα F35B κοστίζει 138 εκατομμύρια δολάρια και απαιτούνται πάνω από 36.000 δολάρια την ώρα για να λειτουργήσει.
Με σκοπό την αντικατάσταση του F16, το F35 αποτέλεσε την απάντηση των αμερικανών στα πολεμικά αεροσκάφη αλλά είναι αργό, πραγματοποιεί πιο αργούς ελιγμούς και δεν μπορεί να ενεργοποιήσει διάφορα συστήματα.
Με βάση έρευνες, που έχουν κρατηθεί μυστικές, υποφέρει από 13 ελαττώματα «κατηγορίας 1» που θέτουν σε κίνδυνο τόσο το αεροσκάφος όσο και το πλήρωμά του.
Επίσης κατά τις δοκιμές έχουν παρουσιαστεί 871 ελαττώματα που πρέπει να διορθωθούν πριν μπορέσει να λειτουργήσει πλήρως – σε βάθος 5 ετών.
Ωστόσο, οι ΗΠΑ κατάφεραν αυτό το εναέριο σκουπίδι να το πουλήσουν σε πολλούς συμμάχους τους, πιο πρόσφατα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Ισραήλ που έχει δύο μοίρες F35 κ.α..


Μπορεί η κυβέρνηση των ΗΠΑ να χειριστεί το «Kill Switch» στο F-35;

Ενώ οι σύμμαχοι ανησυχούν μήπως η κυβέρνηση των ΗΠΑ γυρίζει τον λεγόμενο «διακόπτη kill» στο F-35 για να κάνει το αεροσκάφος δυσλειτουργικό κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης, το γεγονός παραμένει ότι η κυβέρνηση δεν έχει δικαιώματα στα τεχνικά δεδομένα του μαχητικού αεροσκάφους.
Καθώς ο Kendal έγινε Γραμματέας της USAF, ανέφερε το «αέναο μονοπώλιο» που δόθηκε στον ανάδοχο ως ένα άλλο λάθος στην ανάπτυξη του μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς, που διαφημίζεται ως ένα από τα πιο ακριβά προγράμματα ανάπτυξης όπλων στον κόσμο.
Ένα «διαρκές μονοπώλιο» δίνει στον ανάδοχο τον έλεγχο ολόκληρου του κύκλου ζωής του προγράμματος.
Το μεγαλύτερο δίδαγμα από το πρόγραμμα είναι ότι το Πεντάγωνο δεν συμπεριέλαβε τη μεταβίβαση της πνευματικής ιδιοκτησίας από τη Lockheed Martin όταν συντάχθηκε η σύμβαση ανάπτυξης το 2001. Αυτός ο περιορισμένος ανταγωνισμός και η καινοτομία με την πάροδο του χρόνου.
Η απόφαση να μην αποκτηθούν δεδομένα κατά την έναρξη του προγράμματος προέκυψε από την έννοια της συνολικής ευθύνης απόδοσης συστήματος, η οποία συνεπαγόταν την ανάθεση στους αναδόχους της ευθύνης για τη συντήρηση του εξοπλισμού. Οι επικριτές του προγράμματος υποστηρίζουν ότι αυτό έχει αποτρέψει τους εργολάβους από το να σχεδιάζουν απλά και εύκολα στη συντήρηση όπλα, καθώς το επιχειρηματικό τους μοντέλο περιστρέφεται γύρω από τα συμβόλαια υποστήριξης για τα προϊόντα τους.
"Δεν πρόκειται να το κάνουμε αυτό με το NGAD. Θα διασφαλίσουμε ότι η κυβέρνηση θα έχει την κυριότητα της πνευματικής ιδιοκτησίας που χρειάζεται. Θα φροντίσουμε επίσης να διασφαλίσουμε ότι έχουμε αρθρωτά σχέδια με ανοιχτά συστήματα, ώστε στο μέλλον, να μπορούμε να φέρουμε νέους προμηθευτές… και θα έχουμε πολύ πιο αυστηρό κυβερνητικό έλεγχο σε αυτό το πρόγραμμα, από ό,τι είχαμε πει ο Kendal" .
Η USAF δεν μπορεί να λάβει τα τεχνικά δεδομένα του F-35 για συντήρηση καθώς η κυβέρνηση δεν έχει τα δικαιώματα δεδομένων του μαχητικού αεροσκάφους. Αυτά τα τεχνικά δεδομένα δεν μπορούν να δοθούν σε άλλες επιχειρήσεις, αφήνοντας μόνο τη Lockheed Martin να υποβάλει προσφορά για τα πολύ ακριβά συμβόλαια συντήρησης του αεροσκάφους.
Το 2021, η Lockheed Martin υπέγραψε συμβόλαιο 6,66 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την υποστήριξη του στόλου των F-35 μέχρι το 2023. Η σύμβαση ήταν σε αδιέξοδο από τότε που η κυβέρνηση των ΗΠΑ αποχώρησε από τις διαπραγματεύσεις το 2024. Η τρέχουσα συμφωνία είναι να προμηθεύονται επιλογές για τη σύμβαση προμήθειας του αεροσκάφους ετησίως για τη διατήρηση του αεροπλάνου.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης