Η νέα εμπορική συμφωνία μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία προβλέπει δασμούς ύψους 15% για τα αυτοκίνητα, ενδέχεται να σηματοδοτεί το τέλος της ανοδικής πορείας των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, σύμφωνα με την Barclays.
Παρόλο που η συμφωνία αποτρέπει το χειρότερο σενάριο επιβολής δασμών 25%, η τράπεζα θεωρεί ότι η θετική προοπτική έχει ήδη προεξοφληθεί από τις αγορές.
Υπερβολικά υψηλές αποτιμήσεις
Ο αναλυτής Henning Cosman της Barclays επισημαίνει ότι ο δείκτης SXAP (πανευρωπαϊκός δείκτης αυτοκινητοβιομηχανιών) διαπραγματεύεται σήμερα σε 9,8 φορές τα προσδοκώμενα κέρδη δωδεκαμήνου, επίπεδο πάνω από 40% υψηλότερο από τον ιστορικό μέσο όρο.
Αν και οι επενδυτές ανακουφίστηκαν από το γεγονός ότι οι δασμοί δεν αυξήθηκαν στο 25%, ο Cosman υπογραμμίζει ότι το επίπεδο του 15% παραμένει έξι φορές υψηλότερο από την προ-Trump εποχή, με αποτέλεσμα ο κλάδος να είναι πλέον ευάλωτος σε διόρθωση, καθώς οι προσδοκίες έχουν υπερβεί τις πραγματικές προοπτικές κερδών.
Περιορισμένο περιθώριο για αναβαθμίσεις κερδών
Η Barclays εκτιμά ότι η τρέχουσα τιμολόγηση της αγοράς αντανακλά ήδη τη συμφωνία δασμών 15% και δεν υπάρχει σημαντικό περιθώριο για περαιτέρω ανοδικές αναθεωρήσεις των εκτιμήσεων κερδών.
Οι προκλήσεις για τις αυτοκινητοβιομηχανίες παραμένουν, όπως η περιορισμένη δυνατότητα αύξησης όγκου, τιμής και προϊόντος (volume-price-mix) και το γεγονός ότι η μείωση κόστους δεν είναι εύκολη υπόθεση για τους περισσότερους κατασκευαστές.
Παρά το γεγονός ότι οι ισολογισμοί των εταιρειών είναι ισχυροί και συνεχίζεται η επιστροφή κεφαλαίων στους μετόχους, ο Cosman προειδοποιεί ότι υπάρχουν αμφιβολίες για τη βιωσιμότητα των ταμειακών ροών.
Ανοικτά ερωτήματα μετά τη συμφωνία
Η συμφωνία ΕΕ–ΗΠΑ, αν και παρέχει μεγαλύτερη βεβαιότητα, αφήνει σημαντικά θέματα ανοιχτά, όπως:
-
Θα μειώσει η ΕΕ το δικό της τιμολόγιο 10% για τις εισαγωγές από τις ΗΠΑ; Μια τέτοια εξέλιξη θα ωφελούσε ιδιαίτερα τις BMW και Mercedes.
-
Θα υπάρξουν ελαφρύνσεις για τις BMW και Volkswagen, είτε μέσω συμψηφισμών εξαγωγών–εισαγωγών είτε μέσω φορολογικών πιστώσεων για επενδύσεις στις ΗΠΑ;
-
Τι θα γίνει με τους δασμούς στις εισαγωγές από το Μεξικό, τον Καναδά και τη Νότια Κορέα; Αν δεν υπάρξει μείωση, οι Stellantis, GM και Ford ενδέχεται να βρεθούν σε μειονεκτική θέση, λόγω της υψηλής τους έκθεσης στις εν λόγω περιοχές.
Τέλος, η Barclays τονίζει ότι παρότι η συμφωνία δίνει στις εταιρείες τη δυνατότητα να αναπροσαρμόσουν την καθοδήγησή τους (guidance), η μετάβαση σε δασμό 15% αποτελεί καθαρό αρνητικό για τα κέρδη του 2026.
Σύμφωνα με την τράπεζα, ο κλάδος βρίσκεται πλέον μπροστά σε μια πιθανή "αντιμέτωπη με την πραγματικότητα" φάση, μετά την απομάκρυνση του σεναρίου για ευνοϊκότερη συμφωνία.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών