γράφει : Απόστολος Σκουμπούρης
Από το bullying του... χωριού, με την «κουτσάβλο», τον «ξεδοντιάρη» και το «γκαβό» στο σύγχρονο διαδικτυακό κανιβαλισμό ως πολιτικό επιχείρημα
Η ελληνική κοινωνία είναι μια βαθιά συντηρητική κοινωνία, με πολλά συμπλέγματα και εμμονές που πηγάζουν τόσο από τη μακρινή… τουρκική κατοχή, όσο και από τη βίαιη μετάλλαξη από την αγροτική στην αστική ζωή, τις δεκαετίες ’50, ’60 και ’70. Το… νταηλίκι η παρενόχληση, πιο γνωστό (εσχάτως) και ως… bullying έχει μπει τελευταία ως έννοια και ως επικίνδυνο κοινωνικό φαινόμενο στην ελληνική κοινωνία.
H περίπτωση του νεαρού φοιτητή από την Κρήτη Βαγγέλη Γιακουμάκη, ήταν η αφορμή για να γνωρίσει πλατιά η ελληνική κοινωνία για αυτό το φαινόμενο που λαμβάνει χώρα συγκαλυμμένα, εν πολλοίς «νόμιμα» και φυσιολογικά.
Άλλωστε, το bullying ήταν γνωστό και… νομιμοποιημένο στη συντηρητική ελληνική (και όχι μόνο) κοινωνία, καθώς στα χωριά υπήρχε η… «κουτσάβλο», «ο ξεδοντιάρης», «ο σκούρος», «ο Ιεχωβάς», «ο κοντός», «ο γκαβός»!
Χαρακτηρισμοί που περιθωριοποιούσαν άτομα ή ομάδες πληθυσμού, ανάλογα με το «ελάττωμα» ή την ιδιαιτερότητά τους.
Στην περίπτωση Γιακουμάκη, ο λαός, ειδικά μέσω των social media έδειξε την (εν πολλοίς υποκριτική) έκπληξή του για αυτό το φαινόμενο, με χιλιάδες δακρύβρεχτες και ακραία συναισθηματικές και φορτισμένες αναρτήσεις!
Η νοοτροπία της μάζας στα social media παίρνει πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα, είτε προς τη θετική κατεύθυνση, είτε προς την αρνητική. Πάντα όμως, φτάνει στην υπερβολή και στη μη αντιπροσωπευτική και «αντικειμενική» (πραγματική) εικόνα. Απλώς λειτουργεί ως… εκτόνωση, ως… αποενοχοποιητική εξομολόγηση για μια βαθιά ένοχη και συμπλεγματική κοινωνία.
Είναι ο ίδιος λαός που έφτιαξε τη σελίδα στο Facebook «Δε θέλουμε τον Κατσουράνη στην Εθνική» με εκατοντάδες χιλιάδες «like»!
Ποιον; Τον Κατσουράνη που επί δέκα και πλέον χρόνια τίμησε τη φανέλα της Εθνικής Ελλάδος και συνέδεσε το όνομά του με τις κορυφαίες επιτυχίες της ιστορίας της ομάδας! Τώρα, ο ίδιος φίλαθλος, αναπολεί εκείνη την καλή ομάδα και γκρινιάζει για τα σημερινά χάλια.
Είναι ο ίδιος λαός που έχει κάνει… βασιλιά της τηλεοπτικής δημοκρατίας και έχει δώσει εξουσίες… ιεροκήρυκα και δημόσιου κριτή στο Λάκη Λαζόπουλο, ο οποίος κρίνει κατά το δοκούν τους πάντες, στηλιτεύοντας ότι δεν ταιριάζει στα γούστα του!
Ο ίδιος λαός που χειροκροτεί το Λαζόπουλο που λέει κοντό τον Κούγια, ή ξεφτιλίζει ως ατάλαντη επί 20 χρόνια μια ηθοποιό με το όνομα Μιμή Ντενίση! Ο Έλληνας του διαδικτύου λέει ότι απεχθάνεται το bullying αλλά στην ουσία δεν έχει το… ανάστημα να αντισταθεί. Φαίνεται πως όταν γίνεται για το μισητό… οπαδό άλλης ομάδας, ή κόμματος, ή ιδεολογίας ή θρησκείας το bullying είναι όχι μόνο θεμιτό και δημοφιλές αλλά και… εξαγνισμένο για τον Έλληνα!
Η περίπτωση Φίλη
Με την περίπτωση του νέου υπουργού Παιδείας, πρώην δημοσιογράφου της «Αυγής» Νίκου Φίλη, ο Έλληνας, «έπαιξε» τα ρέστα του! Ίσως δεν έχει υπάρξει άλλο προηγούμενο τόσο ξεδιάντροπου (διαδικτυακού) bullying λόγω εξωτερικής εμφάνισης πολιτικού ή γενικώς δημοσίου προσώπου.
Χιλιάδες αναρτήσεις για το… πάχος του Φίλη! Σε βαθμό παράκρουσης και εμμονής!
Το αν είναι καλός ή κακός υπουργός Παιδείας ο Ν. Φίλης μένει να αποδειχτεί. Όμως, ρόλο σ’ αυτό δεν παίζουν ούτε τα κιλά του, ούτε η εμφάνισή του, αλλά το μυαλό του, η κατάρτισή του, η διάθεση για δουλειά, η συνθετική του ικανότητα κ.ο.κ.
Η «νομιμοποίηση» του κανιβαλισμού ως πολιτικό επιχείρημα όμως, είναι πολύ επικίνδυνη.
Παρόμοια σκηνικά είχαν λάβει χώρα παλαιότερα στις περιπτώσεις των Β. Βενιζέλου, Θ. Πάγκαλου κ.α.
Αυτοκριτική και ενδοσκόπηση
Αυτό που λείπει από το σύγχρονο Έλληνα πολίτη είναι η αυτοκριτική και η ενδοσκόπηση. Το bullying συγκαλυμμένο, έμμεσο ή άμεσο, διέπει όλο τον κοινωνικό ιστό και όλες τις δραστηριότητες.
Από την οδήγηση έως τα μέσα μεταφοράς, από τις δημόσιες υπηρεσίες έως τα σχολεία, από το στρατό έως τα γήπεδα!
Ο Έλληνας οδηγός (συχνά) βρίζει την «κότα» που οδηγεί δίπλα του παροτρύνοντάς τη να πλύνει… πιάτα!
Ο Έλληνας ασελγεί στους νόμους, καταστρέφει ταμπέλες και δημόσια κτήρια, λερώνει τα αγάλματα.
Στο στρατό ο Έλληνας (ειδικά στο παρελθόν) έκανε εμετικά καψόνια στο άβγαλτο, φτωχό και ντροπαλό παιδί από το χωριό.
Ο Έλληνας ξεχνάει ότι είναι πολίτης και κρίκος μιας κοινωνίας, πετάει τα μπάζα του στα δάση και στα φαράγγια, γκαζώνει δίπλα από τη γιαγιά που περνάει αγκομαχώντας στο δρόμο!
Στο γήπεδο, ο Έλληνας (οπαδός) βρίζει χυδαία τη μάνα του διαιτητή και την αδερφή του ποδοσφαιριστή ή κάνει σεξουαλικές χειρονομίες στο παιδί της αντίπαλης κερκίδας.
Η κουλτούρα του bullying
H κουλτούρα του bullying λοιπόν, είναι ριζωμένη στις κοινωνίες των ανθρώπων και φυσικά κάθε άλλο παρά (μόνο) ελληνικό φαινόμενο είναι. Άλλωστε, κουλτούρα... bullying έχουν και οι κοινωνίες των ζώων και αυτό έχει να κάνει με το ένστικτο αυτοσυντήρησης και διαιώνισης του κάθε είδους.
Όμως, εσχάτως στην ελληνική κοινωνία καταγράφεται μια επικίνδυνη νομιμοποίηση του bullying, ένας εθισμός σε μια ιδιότυπη διαδικτυακή χλεύη, υπό τη μορφή (ή τη δικαιολογία) του… χιούμορ.
Το χιούμορ, φυσικά και δεν πρέπει να χαθεί, απεναντίας είναι από τις καλύτερες μορφές αποφόρτισης, επικοινωνίας και ζύμωσης μιας κοινωνίας.
Όμως, δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι μια από τις πλέον επικίνδυνες και… ύπουλες μορφές ρατσισμού είναι να κρίνεις τους άλλους από την εξωτερική τους εμφάνιση.
Και η… πλάκα, είναι το καλύτερο άλλοθι για να ανθίσουν στρεβλές, τοξικές δοξασίες, που όχι μόνο δεν εποικοδομούν, αλλά δύναται να καταστρέψουν εντελώς τον αυτοσεβασμό των συνανθρώπων μας.
Και με τον αυτοσεβασμό και την ψυχή του συνανθρώπου, κανένας δεν έχει δικαίωμα να παίζει...
www.bankingnews.gr
H περίπτωση του νεαρού φοιτητή από την Κρήτη Βαγγέλη Γιακουμάκη, ήταν η αφορμή για να γνωρίσει πλατιά η ελληνική κοινωνία για αυτό το φαινόμενο που λαμβάνει χώρα συγκαλυμμένα, εν πολλοίς «νόμιμα» και φυσιολογικά.
Άλλωστε, το bullying ήταν γνωστό και… νομιμοποιημένο στη συντηρητική ελληνική (και όχι μόνο) κοινωνία, καθώς στα χωριά υπήρχε η… «κουτσάβλο», «ο ξεδοντιάρης», «ο σκούρος», «ο Ιεχωβάς», «ο κοντός», «ο γκαβός»!
Χαρακτηρισμοί που περιθωριοποιούσαν άτομα ή ομάδες πληθυσμού, ανάλογα με το «ελάττωμα» ή την ιδιαιτερότητά τους.
Στην περίπτωση Γιακουμάκη, ο λαός, ειδικά μέσω των social media έδειξε την (εν πολλοίς υποκριτική) έκπληξή του για αυτό το φαινόμενο, με χιλιάδες δακρύβρεχτες και ακραία συναισθηματικές και φορτισμένες αναρτήσεις!
Η νοοτροπία της μάζας στα social media παίρνει πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα, είτε προς τη θετική κατεύθυνση, είτε προς την αρνητική. Πάντα όμως, φτάνει στην υπερβολή και στη μη αντιπροσωπευτική και «αντικειμενική» (πραγματική) εικόνα. Απλώς λειτουργεί ως… εκτόνωση, ως… αποενοχοποιητική εξομολόγηση για μια βαθιά ένοχη και συμπλεγματική κοινωνία.
Είναι ο ίδιος λαός που έφτιαξε τη σελίδα στο Facebook «Δε θέλουμε τον Κατσουράνη στην Εθνική» με εκατοντάδες χιλιάδες «like»!
Ποιον; Τον Κατσουράνη που επί δέκα και πλέον χρόνια τίμησε τη φανέλα της Εθνικής Ελλάδος και συνέδεσε το όνομά του με τις κορυφαίες επιτυχίες της ιστορίας της ομάδας! Τώρα, ο ίδιος φίλαθλος, αναπολεί εκείνη την καλή ομάδα και γκρινιάζει για τα σημερινά χάλια.
Είναι ο ίδιος λαός που έχει κάνει… βασιλιά της τηλεοπτικής δημοκρατίας και έχει δώσει εξουσίες… ιεροκήρυκα και δημόσιου κριτή στο Λάκη Λαζόπουλο, ο οποίος κρίνει κατά το δοκούν τους πάντες, στηλιτεύοντας ότι δεν ταιριάζει στα γούστα του!
Ο ίδιος λαός που χειροκροτεί το Λαζόπουλο που λέει κοντό τον Κούγια, ή ξεφτιλίζει ως ατάλαντη επί 20 χρόνια μια ηθοποιό με το όνομα Μιμή Ντενίση! Ο Έλληνας του διαδικτύου λέει ότι απεχθάνεται το bullying αλλά στην ουσία δεν έχει το… ανάστημα να αντισταθεί. Φαίνεται πως όταν γίνεται για το μισητό… οπαδό άλλης ομάδας, ή κόμματος, ή ιδεολογίας ή θρησκείας το bullying είναι όχι μόνο θεμιτό και δημοφιλές αλλά και… εξαγνισμένο για τον Έλληνα!
Η περίπτωση Φίλη
Με την περίπτωση του νέου υπουργού Παιδείας, πρώην δημοσιογράφου της «Αυγής» Νίκου Φίλη, ο Έλληνας, «έπαιξε» τα ρέστα του! Ίσως δεν έχει υπάρξει άλλο προηγούμενο τόσο ξεδιάντροπου (διαδικτυακού) bullying λόγω εξωτερικής εμφάνισης πολιτικού ή γενικώς δημοσίου προσώπου.
Χιλιάδες αναρτήσεις για το… πάχος του Φίλη! Σε βαθμό παράκρουσης και εμμονής!
Το αν είναι καλός ή κακός υπουργός Παιδείας ο Ν. Φίλης μένει να αποδειχτεί. Όμως, ρόλο σ’ αυτό δεν παίζουν ούτε τα κιλά του, ούτε η εμφάνισή του, αλλά το μυαλό του, η κατάρτισή του, η διάθεση για δουλειά, η συνθετική του ικανότητα κ.ο.κ.
Η «νομιμοποίηση» του κανιβαλισμού ως πολιτικό επιχείρημα όμως, είναι πολύ επικίνδυνη.
Παρόμοια σκηνικά είχαν λάβει χώρα παλαιότερα στις περιπτώσεις των Β. Βενιζέλου, Θ. Πάγκαλου κ.α.
Αυτοκριτική και ενδοσκόπηση
Αυτό που λείπει από το σύγχρονο Έλληνα πολίτη είναι η αυτοκριτική και η ενδοσκόπηση. Το bullying συγκαλυμμένο, έμμεσο ή άμεσο, διέπει όλο τον κοινωνικό ιστό και όλες τις δραστηριότητες.
Από την οδήγηση έως τα μέσα μεταφοράς, από τις δημόσιες υπηρεσίες έως τα σχολεία, από το στρατό έως τα γήπεδα!
Ο Έλληνας οδηγός (συχνά) βρίζει την «κότα» που οδηγεί δίπλα του παροτρύνοντάς τη να πλύνει… πιάτα!
Ο Έλληνας ασελγεί στους νόμους, καταστρέφει ταμπέλες και δημόσια κτήρια, λερώνει τα αγάλματα.
Στο στρατό ο Έλληνας (ειδικά στο παρελθόν) έκανε εμετικά καψόνια στο άβγαλτο, φτωχό και ντροπαλό παιδί από το χωριό.
Ο Έλληνας ξεχνάει ότι είναι πολίτης και κρίκος μιας κοινωνίας, πετάει τα μπάζα του στα δάση και στα φαράγγια, γκαζώνει δίπλα από τη γιαγιά που περνάει αγκομαχώντας στο δρόμο!
Στο γήπεδο, ο Έλληνας (οπαδός) βρίζει χυδαία τη μάνα του διαιτητή και την αδερφή του ποδοσφαιριστή ή κάνει σεξουαλικές χειρονομίες στο παιδί της αντίπαλης κερκίδας.
Η κουλτούρα του bullying
H κουλτούρα του bullying λοιπόν, είναι ριζωμένη στις κοινωνίες των ανθρώπων και φυσικά κάθε άλλο παρά (μόνο) ελληνικό φαινόμενο είναι. Άλλωστε, κουλτούρα... bullying έχουν και οι κοινωνίες των ζώων και αυτό έχει να κάνει με το ένστικτο αυτοσυντήρησης και διαιώνισης του κάθε είδους.
Όμως, εσχάτως στην ελληνική κοινωνία καταγράφεται μια επικίνδυνη νομιμοποίηση του bullying, ένας εθισμός σε μια ιδιότυπη διαδικτυακή χλεύη, υπό τη μορφή (ή τη δικαιολογία) του… χιούμορ.
Το χιούμορ, φυσικά και δεν πρέπει να χαθεί, απεναντίας είναι από τις καλύτερες μορφές αποφόρτισης, επικοινωνίας και ζύμωσης μιας κοινωνίας.
Όμως, δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι μια από τις πλέον επικίνδυνες και… ύπουλες μορφές ρατσισμού είναι να κρίνεις τους άλλους από την εξωτερική τους εμφάνιση.
Και η… πλάκα, είναι το καλύτερο άλλοθι για να ανθίσουν στρεβλές, τοξικές δοξασίες, που όχι μόνο δεν εποικοδομούν, αλλά δύναται να καταστρέψουν εντελώς τον αυτοσεβασμό των συνανθρώπων μας.
Και με τον αυτοσεβασμό και την ψυχή του συνανθρώπου, κανένας δεν έχει δικαίωμα να παίζει...
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών