Οι παρατεταμένες διακοπές στο Νότο με δέλεαρ έναν φθηνότερο χειμώνα, έχουν αρχίσει να γίνονται τάση σε Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη
Ενώ συνεχίζεται το «καλοκαίρι» για τον ελληνικό τουρισμό και μέσα στον Οκτώβριο - κυρίως σε προορισμούς στο Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη που σπάνε τα ρεκόρ του 2019 - η «μάχη» για την προσέλκυση συνταξιούχων του Βορρά έχει ήδη ξεκινήσει, προτού ξυπνήσει για τα καλά ο «εφιάλτης» της ενεργειακής κρίσης.
Tour operators της Γερμανίας και όχι μόνο, προσανατολίζονται σε πακέτα διακοπών μεγάλης διάρκειας με τίτλο «Χειμωνιάτικος ήλιος» που απευθύνονται κυρίως στην «τουριστική πίτα» των συνταξιούχων και υπό το φόβο που τους προκαλούν τα κακά σενάρια και έτσι, μελετούν το να περάσουν μεγάλο μέρος του χειμώνα στις περισσότερο θερμές χώρες της Μεσογείου.
Στο «κυνήγι» αυτό έχει προστεθεί και η Ελλάδα, ενώ η Τουρκία πλασάρεται ήδη ως θελκτικός προορισμός για το χειμώνα, εξαιτίας της αύξησης των τιμών του φυσικού αέριο και σύμφωνα με τον πρόεδρο του Prontotour κ. Ali Onaran, «υπάρχει ιδιαίτερη ζήτηση από χώρες όπως η Αγγλία, η Ολλανδία και η Γερμανία».
Τα Κανάρια Νησιά, η Μαγιόρκα, η Αίγυπτος, η Τυνησία και η Πορτογαλία μοιάζουν να είναι επίσης δημοφιλείς σε προτιμήσεις του εν δυνάμει ταξιδιωτικού κοινού σύμφωνα με Ευρωπαίους πράκτορες, ενώ για τους Βρετανούς ο «θερμικός τουρισμός» αναδεικνύεται σε τάση που συμπεριλαμβάνει την Ελλάδα, τη νότια Ισπανία και τα Κανάρια Νησιά.
Πρώτος προορισμός και τον χειμώνα η Μεσόγειος
Λίγο πριν τη λήξη της θερινής τουριστικής περιόδου 2022, οι αγορές της Μεσογείου καταγράφουν η μία μετά την άλλη επιδόσεις – ρεκόρ όσον αφορά τα έσοδα και έχουν δημιουργήσει υψηλές προσδοκίες για επιμήκυνση της σεζόν τουλάχιστον έως και τον Νοέμβριο. Με τα τρέχοντα δεδομένα, ούτε η ενεργειακή κρίση, ούτε οι πληθωριστικές πιέσεις έδειξαν να επηρεάζουν τη ζήτηση, όμως οι περισσότερες χώρες δεν αποκλείουν επέκταση αυτής της προοπτικής για ολόκληρο το χειμώνα, με δέλεαρ το αντίδοτο στους «φουσκωμένους» λογαριασμούς των «κρύων» χωρών της Ευρώπης.
Πρακτορείο της Βρετανίας σύμφωνα με δημοσίευμα του Independent, προωθεί καμπάνια με τίτλο «The heat is on» και καλεί εν δυνάμει ταξιδιώτες να προτιμήσουν μεγαλύτερης διάρκειας διακοπές σε θερμά κλίματα, αντί να επωμιστούν το υψηλός κόστος ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο, επιβαρύνοντας δηλαδή περαιτέρω το κόστος ζωής τους και μάλιστα με διπλάσια ποσά σε σχέση με το 2021.
Η τάση του last minute που κυριάρχησε στην πανδημία, αναμένεται να συνεχιστεί και κατά τη χειμερινή περίοδο, ενώ σύμφωνα με το τουριστικό γραφείο Travel Republic, η βρετανική αγορά αναζητά ήδη την ασφάλεια των all inclusive πακέτων.
Κορυφαίοι προορισμοί για τους Βρετανούς ταξιδιώτες τον φετινό Οκτώβριο είναι μεταξύ άλλων η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Μαγιόρκα, η Τενερίφη, αλλά και η Ρόδος και η Κρήτη, ενώ για τις σχολικές διακοπές του χειμώνα, παρατηρείται ήδη αύξηση κρατήσεων για την Τουρκία και ακολουθούν η Ελλάδα, τα Μπαρμπέιντος και η Βουλγαρία. Μια αφίσα που δείχνει ένα ηλικιωμένο ζευγάρι να απολαμβάνει το κρασί του επάνω σε ένα ιστιοπλοϊκό, υπόσχεται ζεστές θερμοκρασίας τον χειμώνα και στοχεύει στην προσέλκυση συνταξιούχων της Βρετανίας που «θέλουν να αισθανθούν 20, ξανά».
Την επόμενη εβδομάδα, η αφίσα θα εμφανιστεί στο Λονδίνο και σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες σύμφωνα με τον Observer. Για ελληνικές «πόρτες ανοιχτές 12 μήνες τον χρόνο για τουρίστες από τη Βόρεια Ευρώπη» έκανε λόγο μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας σε αναγκαστικά περιορισμένες επιλογές που διαθέτουν ολοκληρωμένες υποδομές σε πλήρη ανάπτυξη και το χειμώνα, σε Κρήτη, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ρόδο και Κω.
Παράγοντας αβεβαιότητας στην τρέχουσα συγκυρία, ο πληθωρισμός
«H συγκριτικά καλύτερη επίδοση του δείκτη οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα αποδίδεται στις υψηλές επιδόσεις του τουρισμού κατά το τρέχον έτος, οι οποίες αφενός μετριάζουν τις απώλειες του διαθέσιμου εισοδήματος από την αύξηση του ενεργειακού κόστους, τουλάχιστον για ένα ποσοστό του εργατικού δυναμικού, αφετέρου δημιουργούν τον απαραίτητο δημοσιονομικό χώρο στην ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να στηρίξει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Στη βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης πιθανότατα συνέβαλαν τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης με σκοπό την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος και επομένως της ιδιωτικής κατανάλωσης που είναι συγκριτικά με το ΑΕΠ από τα υψηλότερα στην Ευρώπη» αναφέρουν στο τελευταίο εβδομαδιαίο οικονομικό δελτίο οι αναλυτές της Alpha Bank. Εκτιμούν δε, ότι η οικονομική δραστηριότητα θα συνεχίσει να κινείται σε θετικό έδαφος στην Ελλάδα και τους επόμενους μήνες, σε αντίθεση με την ευρωπαϊκή οικονομία που αναμένεται να επιβραδυνθεί ή να εισέλθει σε ύφεση.
«Στην ΕΕ-27 αντίστοιχα, το οικονομικό κλίμα επιδεινώθηκε έντονα, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, με αποτέλεσμα ο δείκτης ESI να βρίσκεται σε φάση συρρίκνωσης από τον Ιούλιο, δηλαδή κάτω του μακροχρόνιου μέσου και σε καθοδική πορεία.
Το γεγονός αυτό αντανακλά, μεταξύ άλλων, τις ανησυχίες των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και νοικοκυριών σχετικά με την τρέχουσα ενεργειακή κρίση και την εξέλιξή της. Παράλληλα, η αβεβαιότητα των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων σχετικά με τη διενέργεια προβλέψεων, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην ΕΕ-27, όπως αποτυπώνεται στον σχετικό δείκτη σφυγμομέτρησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, παραμένει σε υψηλά επίπεδα» σημειώνουν οι αναλυτές, επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά τις ανησυχίες της τουριστικής αγοράς.
«Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες αβεβαιότητας στην τρέχουσα συγκυρία είναι ο πληθωρισμός, ο οποίος εξακολουθεί να κινείται έντονα ανοδικά, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην ΕΕ-27».
Η αναπτυξιακή δυναμική στο εννεάμηνο Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2022 στηρίχθηκε στην αυξημένη κατανάλωση και στην άνοδο της τουριστικής κίνησης και ταξιδιωτικών εισπράξεων, σε συνδυασμό με δημιουργία νέων θέσεων εργασίας – παράγοντες που ενίσχυσαν την ανάκαμψη του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών