Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις η νέα αύξηση θα κινείται μεταξύ του 4,5% έως 6%, ώστε στο ποσοστό αυτό να ενσωματωθεί ο τρέχον πληθωρισμός αλλά και ένα μέρος της αύξησης της παραγωγικότητας
Αρχίζει η ιδιότυπη «μάχη» για την αύξηση στον κατώτατο μισθό, με την ακρίβεια να βρίσκεται στο επίκεντρο της διαπραγμάτευσης, αλλά και με μόλις 120 με 130 ευρώ να χωρίζει το πλαίσιο αυξήσεων που θα αποφασιστεί φέτος από την υπουργό Εργασίας στις 22 Μαρτίου.
Οι κοινωνικοί εταίροι και η ΓΣΕΕ είναι μοιρασμένες, όσον αφορά τη διαδικασία διαλόγου, με τις μισές οργανώσεις να ζητούν επαναφορά των διαπραγματεύσεων σε κεντρικό επίπεδο.
Υπέρ της διαδικασίας επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων στους εταίρους, έχει ταχθεί ο ΣΕΒ, η ΓΣΕΒΕΕ, η ΕΣΕΕ και η ΓΣΕΕ, με την κυβέρνηση να μην δείχνει διατεθειμένη να «χάσει το προνόμιο» που καθορισμού των αυξήσεων, μέσα από έναν «ιδιότυπο» διάλογο που γίνεται με τους επιστημονικούς φορείς των εταίρων (ΙΟΒΕ, Ινστιτούτα Εργασίας και ΤτΕ), που επικεντρώνουν στις επιπτώσεις του πληθωρισμού και στις εκτιμήσεις τους για το τρέχον έτος, αλλά και τους παράγοντες που θα καθορίσουν την αύξηση της παραγωγικότητας.
Μεταξύ 4,5% με 6%
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις η νέα αύξηση θα κινείται μεταξύ του 4,5% έως 6%, έτσι ώστε στο ποσοστό αυτό να ενσωματωθεί ο τρέχον πληθωρισμός αλλά και ένα μέρος της αύξησης της παραγωγικότητας.’
Ο νέος κατώτατο μισθός αναμένεται να κυμανθεί από τα 820 έως τα 830 ευρώ, και σύμφωνα με τους κυβερνητικού υπολογισμούς θα χρειαστούν τέσσερις ετήσιες αυξήσεις έως το 2027 της τάξεως των 40 - 45 ευρώ αρχής γενομένης από το 2024, ώστε να επιτευχθεί ο προεκλογικός στόχος.
Η δέσμευση προβλέπει την διαμόρφωση του κατώτατου από τα 780 ευρώ στα 950 ευρώ στο τέλος της τετραετίας και του μέσου μισθού στα 1.500 ευρώ από τα 1.176,5 ευρώ που είναι σήμερα.
Οι τριετίας
Στο μεταξύ σημαντική ώθηση στους μισθούς δίνει το «ξεπάγωμα» των τριετιών, καθώς εντός του τρέχοντος έτους αναμένεται σε 100.000 μισθωτούς να προκύψουν αυξήσεις της τάξεως του 10%, πέραν της αύξηση που θα δοθεί στον κατώτατο μισθό.
Η «επιστροφή των μισθών» με την αύξηση των μέσων αμοιβών – που προανήγγειλε η κυβέρνηση για την τρέχουσα τετραετία -, προϋποθέτει την αναπροσαρμογή – όχι μόνο του κατώτατου μισθού – αλλά και των υπολοίπων μισθών, στους οποίους – έως τώρα – δεν «περνούν οι αυξήσεις», που δίδονται στα κατώτατα όρια.
Για να επιτευχθεί αυτό – όπως και για να φθάσει ο μέσος μισθός τα 1.500 ευρώ κάτι που προανήγγειλε η κυβέρνηση – θα πρέπει να αποκατασταθεί το νομικό καθεστώς (που κατήργησαν τα μνημόνια), το οποίο ίσχυε για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις.
Σύμφωνα με την ενδιάμεση έκθεση για την οικονομία του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, παρά τις παρεμβάσεις που έχουν προωθηθεί και τα μέτρα νομισματικής πολιτικής που έχουν ληφθεί για τη μείωσή του πληθωρισμού, εξακολουθεί να υπάρχει έντονη αβεβαιότητα.
Οι ανατιμήσεις και το καλάθι...
Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί το κύμα της ακρίβειας, στα τρόφιμα, με τον σχετικό δείκτη να δείχνει αύξηση κατά 31,2%, ρυθμό σχεδόν διπλάσιο του αντίστοιχου του ΓΔΤΚ.
Η εκτίμηση της εκτίναξης των τιμών βασικών κατηγοριών αγαθών τα τελευταία τρία χρόνια είναι σημαντική για την αξιολόγηση της πτώσης του βιοτικού επιπέδου ευρύτερων κοινωνικών ομάδων εξαιτίας της σημαντικής υστέρησης στην προσαρμογή των ονομαστικών τους αποδοχών.
Μεγάλες αυξήσεις τιμών παρατηρούνται στο σύνολο σχεδόν των βασικών κατηγοριών, όπως στις μεταφορές (21,1%), «Στέγαση» (20,3%), «Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες» (16,1%), «Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια» (15,2%) και «Ένδυση και υπόδηση» (11,6%). Αντίθετα, μονοψήφιο ρυθμό αύξησης εμφάνισε στις κατηγορίες
«Υγεία» (8,4%), «Εκπαίδευση» (6,7%), «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες» (6,3%), «Αναψυχή και πολιτιστικές δραστηριότητες» (5,2%) και «Αλκοολούχα ποτά και καπνός» (4,8%), ενώ «Έλαια και λίπη» (87,4%), «Λαχανικά» (35,2%), «Γαλακτοκομικά και αυγά» (33,8%), και «Κρέατα» (31,2%), έπληξαν ισχυρά τα μεσαία και κατώτατα εισοδηματικά στρώματα.
Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr
Οι κοινωνικοί εταίροι και η ΓΣΕΕ είναι μοιρασμένες, όσον αφορά τη διαδικασία διαλόγου, με τις μισές οργανώσεις να ζητούν επαναφορά των διαπραγματεύσεων σε κεντρικό επίπεδο.
Υπέρ της διαδικασίας επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων στους εταίρους, έχει ταχθεί ο ΣΕΒ, η ΓΣΕΒΕΕ, η ΕΣΕΕ και η ΓΣΕΕ, με την κυβέρνηση να μην δείχνει διατεθειμένη να «χάσει το προνόμιο» που καθορισμού των αυξήσεων, μέσα από έναν «ιδιότυπο» διάλογο που γίνεται με τους επιστημονικούς φορείς των εταίρων (ΙΟΒΕ, Ινστιτούτα Εργασίας και ΤτΕ), που επικεντρώνουν στις επιπτώσεις του πληθωρισμού και στις εκτιμήσεις τους για το τρέχον έτος, αλλά και τους παράγοντες που θα καθορίσουν την αύξηση της παραγωγικότητας.
Μεταξύ 4,5% με 6%
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις η νέα αύξηση θα κινείται μεταξύ του 4,5% έως 6%, έτσι ώστε στο ποσοστό αυτό να ενσωματωθεί ο τρέχον πληθωρισμός αλλά και ένα μέρος της αύξησης της παραγωγικότητας.’
Ο νέος κατώτατο μισθός αναμένεται να κυμανθεί από τα 820 έως τα 830 ευρώ, και σύμφωνα με τους κυβερνητικού υπολογισμούς θα χρειαστούν τέσσερις ετήσιες αυξήσεις έως το 2027 της τάξεως των 40 - 45 ευρώ αρχής γενομένης από το 2024, ώστε να επιτευχθεί ο προεκλογικός στόχος.
Η δέσμευση προβλέπει την διαμόρφωση του κατώτατου από τα 780 ευρώ στα 950 ευρώ στο τέλος της τετραετίας και του μέσου μισθού στα 1.500 ευρώ από τα 1.176,5 ευρώ που είναι σήμερα.
Οι τριετίας
Στο μεταξύ σημαντική ώθηση στους μισθούς δίνει το «ξεπάγωμα» των τριετιών, καθώς εντός του τρέχοντος έτους αναμένεται σε 100.000 μισθωτούς να προκύψουν αυξήσεις της τάξεως του 10%, πέραν της αύξηση που θα δοθεί στον κατώτατο μισθό.
Η «επιστροφή των μισθών» με την αύξηση των μέσων αμοιβών – που προανήγγειλε η κυβέρνηση για την τρέχουσα τετραετία -, προϋποθέτει την αναπροσαρμογή – όχι μόνο του κατώτατου μισθού – αλλά και των υπολοίπων μισθών, στους οποίους – έως τώρα – δεν «περνούν οι αυξήσεις», που δίδονται στα κατώτατα όρια.
Για να επιτευχθεί αυτό – όπως και για να φθάσει ο μέσος μισθός τα 1.500 ευρώ κάτι που προανήγγειλε η κυβέρνηση – θα πρέπει να αποκατασταθεί το νομικό καθεστώς (που κατήργησαν τα μνημόνια), το οποίο ίσχυε για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις.
Σύμφωνα με την ενδιάμεση έκθεση για την οικονομία του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, παρά τις παρεμβάσεις που έχουν προωθηθεί και τα μέτρα νομισματικής πολιτικής που έχουν ληφθεί για τη μείωσή του πληθωρισμού, εξακολουθεί να υπάρχει έντονη αβεβαιότητα.
Οι ανατιμήσεις και το καλάθι...
Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί το κύμα της ακρίβειας, στα τρόφιμα, με τον σχετικό δείκτη να δείχνει αύξηση κατά 31,2%, ρυθμό σχεδόν διπλάσιο του αντίστοιχου του ΓΔΤΚ.
Η εκτίμηση της εκτίναξης των τιμών βασικών κατηγοριών αγαθών τα τελευταία τρία χρόνια είναι σημαντική για την αξιολόγηση της πτώσης του βιοτικού επιπέδου ευρύτερων κοινωνικών ομάδων εξαιτίας της σημαντικής υστέρησης στην προσαρμογή των ονομαστικών τους αποδοχών.
Μεγάλες αυξήσεις τιμών παρατηρούνται στο σύνολο σχεδόν των βασικών κατηγοριών, όπως στις μεταφορές (21,1%), «Στέγαση» (20,3%), «Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες» (16,1%), «Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια» (15,2%) και «Ένδυση και υπόδηση» (11,6%). Αντίθετα, μονοψήφιο ρυθμό αύξησης εμφάνισε στις κατηγορίες
«Υγεία» (8,4%), «Εκπαίδευση» (6,7%), «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες» (6,3%), «Αναψυχή και πολιτιστικές δραστηριότητες» (5,2%) και «Αλκοολούχα ποτά και καπνός» (4,8%), ενώ «Έλαια και λίπη» (87,4%), «Λαχανικά» (35,2%), «Γαλακτοκομικά και αυγά» (33,8%), και «Κρέατα» (31,2%), έπληξαν ισχυρά τα μεσαία και κατώτατα εισοδηματικά στρώματα.
Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών