Τελευταία Νέα
Ασφαλιστικά Νέα

Μεγάλα κατασκευαστικά έργα: Τι πρέπει να ξέρετε για το συμβόλαιο Construction All Risk, πότε ενεργοποιείται

Μεγάλα κατασκευαστικά έργα: Τι πρέπει να ξέρετε για το συμβόλαιο Construction All Risk, πότε ενεργοποιείται
Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, Neom City Σαουδική Αραβία-πόλη 170χλμ
Σχετικά Άρθρα
Ο συνδυασμός υπερβολικής αισιοδοξίας και κακής εκτέλεσης που είναι συχνά εγγενής στα πολύ μεγάλα κατασκευαστικά έργα μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλες απώλειες καθώς και σε σημαντικές καθυστερήσεις. Υπό το πρίσμα αυτό το ασφαλιστήριο CAR (Construction All Risks) απαιτούν ξεκάθαρες διατυπώσεις και όρους. Η Swiss Re ενημερώνει ότι σε τέτοιας κλίμακας έργα μπορεί να προκύψουν μεγάλες ζημιές και ότι ένα συμβόλαιο CAR με παρερμηνείες και λάθος διατυπώσεις μπορεί να επιφέρει σημαντικά προβλήματα.

Τι είναι τα megaprojects;

Τα μεγάλα έργα είναι έργα που περιλαμβάνουν υψηλό επίπεδο επενδύσεων, μεγάλες χρονικές περιόδους ολοκλήρωσης της κατασκευής έως και αρκετές δεκαετίες, συμμετοχή πολλών μερών στην κατασκευή μέσω περίπλοκων συμβατικών σχέσεων, ανταγωνιστικά οικονομικά συμφέροντα και μοναδικές λύσεις υποδομής με πρωτότυπα σχέδια που συχνά πραγματοποιούνται σε πρωτοφανή κλίμακα για πρώτη φορά.
Παραδείγματα μερικών από τα μεγαλύτερα μεγάλα έργα υπό κατασκευή περιλαμβάνουν το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ένα δίκτυο οδικών σιδηροδρόμων, αεροδρομίων και άλλης υποδομής) και η Neom City (μια γραμμική πόλη που εκτείνεται σε 170 χιλιόμετρα στην επαρχία Tabuk της Σαουδικής Αραβίας) με εκτιμώμενο κόστος 600 δισ. ΗΠΑ και 500 δισ. ΗΠΑ αντίστοιχα.

Βασικές τάσεις γύρω από τα μεγάλα έργα

1. Τα Megaprojects είναι το καθένα ξεχωριστό
Η πρόθεση με τα μεγάλα έργα είναι πάντα η καινοτομία, είτε σε τεχνολογία είτε σε κλίμακα, είτε και στα δύο. Η εμπειρία παρόμοιων κινδύνων είναι επομένως δύσκολο να υπάρχει, όχι μόνο για την παράδοση του έργου, αλλά και στο πλαίσιο της ανάληψης του κινδύνου. Ένα μεγάλο έργο δεν είναι απλώς μεγαλύτερο από άλλα έργα, περιλαμβάνει ένα διαφορετικό προφίλ κινδύνου ως προς τους στόχους του, τον χρόνο που απαιτείται για την παράδοσης, τη χρηματοδότηση και άλλα, αναφέρει η Swiss Re.
2. Συνηθισμένο τα πράγματα να πάνε στραβά παρά σωστά
Χρήσιμα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι το 98% των έργων έχουν υπερβάσεις κόστους ή καθυστερήσεις άνω του 30%. Η μέση αύξηση του κόστους είναι 80% της αρχικής αξίας και η μέση ολίσθηση της προθεσμίας είναι 20 μήνες πίσω από το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
3. Η υπερβολική αισιοδοξία και η κακή εκτέλεση μπορεί να οδηγήσουν σε δραματικές απώλειες
Υπάρχει μια τάση τα μεγάλα έργα να εγκρίνονται προς εκτέλεση χωρίς προηγουμένως να καθοριστεί ότι ο προγραμματισμός κόστους και διάρκειας τους. . Συνδυασμός αυτών μαζί με τις πιέσεις που ασκούνται προς τους εργολάβους για την ολοκλήρωση των, μπορεί να οδηγήσουν σε προβλήματα. Προκειμένου να διασφαλιστεί η σύμβαση, οι ανάδοχοι μπορεί να υποτιμήσουν το κόστος που απαιτείται για την παράδοση του έργου εντός του χρονοδιαγράμματος που επιβάλλεται. Αυτό μπορεί να οδηγήσει ναι μεν σε μείωση του κόστους, αλλά σε βάρος της ποιότητας, η οποία με τη σειρά της οδηγεί στην κακή εκτέλεση, και όλο αυτή στη συνέχεια να οδηγήσει σε συνεχόμενες απώλειες. Λαμβάνοντας υπόψη την κλίμακα των μεγάλων έργων, αυτές οι απώλειες μπορεί να είναι αρκετά εκτεταμένες.

B Επαφή ενός megaproject με την ασφάλιση CAR

Είναι σημαντικό τους ασφαλισμένους, τους ασφαλιστές, τους μεσίτες και τους διαχειριστές αξιώσεων να γνωρίζουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά της διασύνδεσης μεταξύ των διατυπώσεων της πολιτικής έργων CAR και της πραγματικότητας των μεγάλων έργων.
1. Η κακή εκτέλεση δεν ενεργοποιεί την πολιτική του ασφαλιστηρίου, ελλείψει ζημιάς
Ένα συμβόλαιο CAR ενεργοποιείται από «(φυσική) απώλεια ή ζημιά» σε ασφαλισμένα έργα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της περιόδου ασφάλισης. Κατά γενικό κανόνα, σύμφωνα με το αγγλικό δίκαιο, ο βασικός ορισμός της ζημιάς περιλαμβάνει μια δυσμενή αλλαγή στη φυσική κατάσταση κάποιου πράγματος, για παράδειγμα ένα καμένο κτίριο ή ένα σπασμένο κομμάτι μηχανήματος. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι όταν κάτι έχει απλώς δημιουργηθεί με ελαττωματικό τρόπο δεν μπορεί να λεχθεί ότι έχει καταστραφεί κατά την έννοια της πολιτικής. Ένα παράδειγμα ελαττώματος είναι μια κατασκευή που δεν πληροί τις προδιαγραφές όσον αφορά τη φέρουσα ικανότητα και πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω.
Το συμβόλαιο CAR δεν αποτελεί εγγύηση για την ποιότητα της εργασίας ή για την παράδοση ενός έργου εντός προϋπολογισμού και δεν αποτελεί ασφαλιστήριο συμβόλαιο για τη σύμβαση μεταξύ του αναδόχου και του εντολέα. Είναι σημαντικό οι πελάτες και οι μεσίτες να διασφαλίζουν ότι οι αντισυμβαλλόμενοι το κατανοούν από την αρχή, ιδιαίτερα στο πλαίσιο ενός μεγάλου έργου όπου οι περιορισμοί του προϋπολογισμού μπορεί να οδηγήσουν σε δαπάνες για την αντιμετώπιση της κακής εκτέλεσης σε αντίθεση με την πραγματική ζημιά.
2. Οι υπερβάσεις κόστους δεν σχετίζονται με καθυστερήσεις που προκύπτουν από ζημιές
Οι πολιτικές των CAR συχνά παρέχουν κάλυψη για απώλειες καθυστέρησης εκκίνησης. Καλύπτεται μόνο η περίοδος καθυστέρησης που δεν θα είχε συμβεί «αλλά για» ζημιά. Τυχόν μη σχετικές καθυστερήσεις δεν θα συμπεριληφθούν σε αυτό το ποσό κάλυψης. Αυτό είναι σημαντικό στο πλαίσιο του μεγάλου έργου όπου μπορεί να υπάρξουν υπερβάσεις κόστους πολλών εκατομμυρίων.
3. Η ασφαλισμένη αμέλεια δεν ισοδυναμεί απαραίτητα με έλλειψη εύλογων προφυλάξεων
Τι συμβαίνει όταν προκύψει ζημιά για να ενεργοποιηθεί μια πολιτική, αλλά η απώλεια μπορεί να μπορούσε να αποφευχθεί αν δεν υπήρχε ένα στοιχείο κακής εκτέλεσης ή περικοπών λόγω περιορισμών κόστους;
Υπάρχει ρητή απαίτηση στα συμβόλαια CAR για τον ασφαλισμένο να λαμβάνει εύλογες προφυλάξεις. Ωστόσο, εκτός από τις καταστάσεις όπου οι ασφαλιστές μπορούν να αποδείξουν ότι ο ασφαλισμένος γνώριζε ότι οι ενέργειές τους (ή η έλλειψή τους) θα αύξαναν τον κίνδυνο συγκεκριμένης απώλειας, η πρόθεση του ασφαλιστηρίου είναι να ανταποκριθεί όταν ο ασφαλισμένος επιδείξει αμέλεια. Αυτό το εμπόδιο είναι κάτι που πρέπει να γνωρίζουν οι ασφαλιστές στο πλαίσιο της επιλογής κινδύνου και του υπολογισμού των ασφαλίστρων και στην επέκταση των κατάλληλων επιπέδων κάλυψης.
4. Αλληλεπίδραση μεταξύ αντασφαλιστικής σύμβασης και αρχικού συμβολαίου
Η ασφάλιση CAR για μεγάλα έργα τοποθετείται συχνά σε συμφωνίες αντασφάλισης όπου οι τοπικοί ασφαλιστές εκχωρούν το μεγαλύτερο μέρος του κινδύνου (συχνά περισσότερο από 90%) σε μια ομάδα αντασφαλιστών στους οποίους δίνεται ο έλεγχος των ζημιών. Αυτό περιλαμβάνει ένα πρωτότυπο συμβόλαιο μεταξύ του τοπικού ασφαλιστή και του ασφαλισμένου μέρους, καθώς και ένα συμβόλαιο αντασφάλισης που αντικατοπτρίζει γενικά το αρχικό συμβόλαιο. Ωστόσο, ανακύπτουν ζητήματα όπου υπάρχουν ασυνέπειες μεταξύ των δύο πολιτικών.
Ασυνέπειες, το αντασφαλιστικό συμβόλαιο υπόκεινται στο δίκαιο της Αγγλίας και Ουαλίας
Ένα πολύ συνηθισμένο παράδειγμα τέτοιας ασυνέπειας σχετίζεται με την επιλογή δικαιοδοσίας, δηλαδή το αρχικό συμβόλαιο υπόκειται σε τοπικούς νόμους, ενώ το αντασφαλιστικό συμβόλαιο υπόκειται στο δίκαιο της Αγγλίας και της Ουαλίας.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι ακόμη και όταν και οι δύο πολιτικές υπόκεινται στον ίδιο νόμο και περιόδους κάλυψης και υπάρχει ευθυγράμμιση σε όλους τους όρους, προϋποθέσεις και εξαιρέσεις, θα υπάρχει πάντα ένα επίπεδο κακής ευθυγράμμισης εάν η δικαιοδοσία που διέπει δεν είναι η Αγγλία και η Ουαλία. Η κάλυψη CAR έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του αγγλικού δικαίου και, όταν υπόκειται σε ερμηνεία σε διαφορετικό νομικό σύστημα, αυτό μπορεί να προκαλέσει αβεβαιότητα.
5. Αναβάθμιση των πρακτικών διαχείρισης απαιτήσεων
Όσον αφορά τα μεγάλα έργα, η (αντ)ασφαλιστική διαχείριση απαιτήσεων απαιτεί διεθνείς δυνατότητες και συνεργασία μεταξύ πολλών διαφορετικών ενδιαφερομένων. Με την αυξανόμενη τάση στο μέγεθος και τον αριθμό των μεγάλων έργων, θα αυξηθεί και ο αριθμός αντασφαλιστών που συμμετέχουν μέσω μικρότερων γραμμών. Εμπλέκονται τοπικοί ρυθμιστές ζημιών, και οι διεθνείς ρυθμιστές ζημιών που έχουν συχνά επίβλεψη. Οι δικηγόροι των χωρών μπορεί τέλος να χρειαστεί να συνεργαστούν με δικηγόρους που εφαρμόζουν το αγγλικό δίκαιο.

Ελ. Ερμείδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης