Η επιστολή των αμερικανικών εταιρειών στο πρόεδρο των ΗΠΑ Joe Biden και τα σχέδια της Κομισιόν για την κατασκευή εργοστασίων παραγωγής ημιαγωγών στην Ευρώπη
Σε αγώνα δρόμου επιδίδονται HΠΑ και Ευρώπη για να ανακόψουν τον ασιατικό ανταγωνισμό στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας καθώς και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού εξετάζονται μέτρα χρηματοδότησης της κατασκευής ημιαγωγών (microchips) για τη χρήση σε τομείς ένταση τεχνολογίας όπως η αυτοκινητοβιομηχανία και τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα 5G.
Χαρακτηριστικό όσον αφορά τη Γηραιά Ήπειρο είναι ότι στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης των 750 δισ. ευρώ της Ευρωζώνης προβλέπεται ότι το 20% των πόρων με βάση τα εθνικά σχέδια που θα κατατεθούν θα πρέπει να κατευθυνθεί στον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας.
Η επιστολή
Ομάδα αμερικανικών εταιρειών παραγωγής ημιαγωγών έστειλε επιστολή στον πρόεδρο Biden, προτρέποντάς τον να παράσχει «σημαντική χρηματοδότηση για τηνκατασκευή ημιαγωγών» στο πλαίσιο των μέτρων τόνωσης της οικονομίας και ενίσχυψσης των δημόσιων υποδομών, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Reuters την Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου.
Την επιστολή υπέγραψαν κορυφαία στελέχη κοφυφαίων αμερικανικών εταιρειών όπως η Intel, η Qualcomm, η Micron Technology και η Advanced Micro Devices.
Προϊόντα
Καθώς υπάρχει παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών η οποία έχει οδηγήσει σε αδράνεια τις εργοστασιακές γραμμές της Ford Motor και της General Motors, οι αυτοκινητοβιομηχανίες να προβλέπουν απώλεια κερδών ύψους δισεκατομμυρίων.
Οι εν λόγω ελλείψεις έχουν καταστήσει επίσης και δύσκολο για τους καταναλωτές να αγοράσουν δημοφιλείς κονσόλες παιχνιδιών όπως το Xbox της Microsoft και το Playstation της Sony.
Οι ημιαγωγοί που χρησιμοποιούνται στα δημοφιλή προϊόντα κατασκευάζονται κυρίως σε χώρες όπως η Ταϊβάν και η Κορέα, οι οποίες έχουν κυριαρχήσει στον κλάδο.
Στην επιστολή, από την Ένωση Βιομηχανιών Ημιαγωγών, επισημαίνεται ότι το μερίδιο των ΗΠΑ στην κατασκευή ημιαγωγών μειώθηκε από 37% το 1990 σε 12% σήμερα.
Ανταγωνισμός
«Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι οι κυβερνήσεις των ανταγωνιστών μας προσφέρουν σημαντικά κίνητρα και επιδοτήσεις προκειμένου να προσελκύσουν νέες εγκαταστάσεις παραγωγής ημιαγωγών, ενώ οι ΗΠΑ δεν το κάνουν», υπογραμμίζεται.
Το Κογκρέσο ενέκρινε πέρυσι επιδοτήσεις για την παραγωγή και την έρευνα στον τομέα των ημιαγωγών, αλλά αναμένεται να αποφαστεί το ύψος της.
Ο πρόεδρος Biden προτρέπεται να παράσχει χρηματοδότηση με τη μορφή άμεσων ενισχύσεων ή φορολογικών πιστώσεων.
«Πιστεύουμε ότι απαιτείται τολμηρή δράση για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε.
Το κόστος της αδράνειας είναι υψηλό», επισημαίνεται στην επιστολή.
Στη Ευρώπη
Στη Γηραιά Ηπειρο, τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής ημιαγωγών στην Ευρώπη εξετάζει η Κομισιόν, σε μια προσπάθεια μείωσης της εξάρτησης από τις ΗΠΑ και την Ασία.
Ο συγκεκριμένος κλάδος άλλωστε, έχει αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία τα τελευταία χρόνια, επηρεάζοντας σημαντικά μια σειρά βασικών βιομηχανικών τομέων, γεγονός το οποίο καθιστά εξαιρετικά «ακριβή» την εξάρτηση απ’ άλλες περιοχές του πλανήτη, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg την Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2021.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναζητάει τρόπους παραγωγής μικρών ημιαγωγών (μικροτσίπ), μεγέθους 10 ή και 2 νανομέτρων, όπως εξηγούν πηγές, που επικαλείται το δημοσίευμα.
Παραγωγικό δυναμικό
Στόχος, όπως προαναφέρθηκε, είναι η μείωση της εξάρτησης από χώρες, όπως η Ταϊβάν, από την παραγωγή της οποίας επηρεάζονται βαρυσήμαντοι κλάδοι της οικονομίας, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, η τεχνολογία 5G κ.ά.
Αυτή την στιγμή, το μεγαλύτερο εργοστάσιο ημιαγωγών στη Γηραιά Ήπειρο παράγει ημιαγωγούς των 28 νανομέτρων.
Το project
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο ευρωπαϊκό project ενδεχομένως θα συμμετάσχουν οι δύο κορυφαίες εταιρείες του κλάδου, η Semiconductor Manufacturing από την Ταϊβάν και η Samsung Electronics από τη Νότια Κορέα.
Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις.
Αυτοκινητοβιομηχανία
Αξίζει να σημειωθεί ότι τους τελευταίους μήνες, οι σοβαρές ελλείψεις ημιαγωγών, λόγω των αναταράξεων από την πανδημία του κορωνοϊού, έχει προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην παραγωγή κυρίως των μεγάλων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της γερμανικής Volkswagen, η οποία υπολογίζει τις απώλειες σε δεκάδες χιλιάδες οχήματα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών