Η Ρωσία αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής τριών τέτοιων χημικών συστατικών (νέον, κρυπτόν και ξένον)
Στην τελευταία εξέλιξη σε έναν διευρυνόμενο παγκόσμιο οικονομικό πόλεμο με όπλο τις κυρώσεις, η Ρωσία ανακοίνωσε ότι θα περιορίσει τις εξαγωγές «σπάνιων γαιών», ένα βασικό συστατικό στην κατασκευή ημιαγωγών.
Έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022, για οποιαδήποτε εξαγωγή αυτών των χημικών συστατικών θα απαιτεί ειδική άδεια από τη ρωσική κυβέρνηση.
Να σημειωθεί ότι σπάνιες γαίες καλούνται στη χημεία τα μέταλλα (χημικά στοιχεία) τα οξείδια των οποίων είναι γαιώδους μορφής και κλήθηκαν έτσι λόγω της εξαιρετικής σπανιότητάς τους.
Αυτά τα μέταλλα, με εξαίρεση το ύττριο και το σκάνδιο, λέγονται και λανθανίδες εκ του ονόματος του πρώτου στοιχείου της κατηγορίας αυτών στον Περιοδικό Πίνακα.
Παρουσιάζουν σχεδόν τις ίδιες φυσικές και χημικές ιδιότητες.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορίου, η Ρωσία αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα τρίτο της παγκόσμιας προμήθειας τριών τέτοιων αερίων —νέον, κρυπτόν και ξένον.
Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
«Πιστεύουμε ότι θα έχουμε την ευκαιρία να δείξουμε τα δόντια μας στην παγκόσμια βιομηχανία και αυτό θα μας δώσει κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα εφόσον είναι απαραίτητο να οικοδομήσουμε αμοιβαία επωφελείς διαπραγματεύσεις με τις υπολοιπες βιομηχανίες του κλάδου», δήλωσε στο Reuters την Πέμπτη 2 Ιουνίου ο Ρώσος υφυπουργός Εμπορίου Vasily Shpak.
Βασικό προϊόν
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει ήδη επηρεάσει την προμήθεια σπάνιων γαιών.
Μέσω δύο εταιρειών—Ingas και Cryoin—η ίδια η Ουκρανία προμηθεύει το μισό νέον του παγκοσμίως.
Και οι δύο εταιρείες έκλεισαν τον Μάρτιο.
Το νέον χρησιμοποιείται σε λέιζερ κατά τη διαδικασία της λιθογραφίας, ένα μέρος της διαδικασίας κατασκευής ημιαγωγών όπου τα σχέδια τν chips χαρασσονται σε πυρίτιο.
Η ρωσική κίνηση θα παρατείνει μια παγκόσμια κρίση εφοδιασμού ημιαγωγών που ήδη προκαλεί πανικό σε ένα ευρύ φάσμα βιομηχανιών που χρησιμοποιούν σε ολοένα και μεγαλύτερο βαθμό αυτή την τεχνολογία.
Εώς το 2024
Μιλώντας την Τρίτη —πριν από την ανακοίνωση της Ρωσίας— οι υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Gina Raimondo, επικαλούμενη συνομιλίες με διευθύνοντες συμβούλους κατασκευαστών chip, προειδοποίησε ότι η έλλειψη είναι πιθανό να διαρκέσει «βαθιά στο 2023, πιθανώς στις αρχές του '24 προτού δούμε κάποια πραγματική βελτίωση».
Οι εισαγωγές
Οι εισαγωγές τελικών ημιαγωγών από τη Ρωσία έχουν περιοριστεί σοβαρά λόγω των κυρώσεων μετά την εισβολή στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου.
Σύμφωνα με τους Financial Times οι περισσότεροι από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές τσιπ στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των Intel, Samsung, TSMC και Qualcomm, έχουν σταματήσει τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία εξ ολοκλήρου αφού οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ευρώπη επέβαλαν ελέγχους εξαγωγών σε προϊόντα που χρησιμοποιούν chips κατασκευασμένα ή σχεδιασμένα στις ΗΠΑ ή την Ευρώπη.
Η Ταϊβάν -ο κορυφαίος παραγωγός γενικά και κατασκευαστής του 92% των πιο προηγμένων αυτών - έχει επίσης περιορίσει τις εξαγωγές στη Ρωσία.
Νέες αλυσίδες εφοδιασμού
Η ρωσική Shpak ανακοίνωσε ότι το όριο στις εξαγωγές των σπάνιων γαιών θα χρησιμεύσει ως ευκαιρία για «να αναδιατάξουμε τις αλυσίδες εφοδιασμού που τώρα έχουν σπάσει και να χτίσουμε νέες».
Εκτός από το ότι εμποδίζει την πρόσβαση της Ρωσίας σε ημιαγωγούς, η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει επιτεθεί στη βιομηχανία της ίδιας της Ρωσίας: Στις 31 Μαρτίου, το Υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε κυρώσεις κατά της Mikron, του κορυφαίου παραγωγού της Ρωσίας.
Παρά το γεγονός ότι έχει δικούς της κατασκευαστές, η Ρωσία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές για να καλύψει τις ανάγκες της.
Εν τω μεταξύ, η γενική παγκόσμια έλλειψη του προϊόντος σημαίνει ότι ακόμη και οι προσπάθειες της Ρωσίας να παρακάμψει τις κυρώσεις μέσω των αλυσίδων εφοδιασμού της «γκρίζας αγοράς» δεν μπορούν να είναι πολύ καρποφόρες.
Αύξηση της παραγωγής
«Σχεδιάζουμε να αυξήσουμε την παραγωγική μας ικανότητα (σπάνιων γαιών) στο εγγύς μέλλον», δήλωσε ο Shpak.
Ωστόσο, συνέδεσε αυτή τη φιλοδοξία για «επιτυχείς» εμπορικές διαπραγματεύσεις με άλλες χώρες με τη σιωπηρή χαλάρωση των κυρώσεων στη Ρωσία.
Θετικά στοιχεία για την αυτοκινητοβιομηχανία
Η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών που έχει πλήξει την αυτοκινητοβιομηχανία για σχεδόν δύο χρόνια δείχνει σημάδια χαλάρωσης, τουλάχιστον προς το παρόν, τουλάχιστον πριν από το ρωσικό embargo στις σπάνιες γαίες.
Όπως αναφέρει το Bloomberg σε δημοσίευμά του το Σάββατο 4 Ιουνίου 2022, η Mercedes Benz, η Daimler Truck και η BMW είναι μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών που τώρα λαμβάνουν αρκετά από τα εξαρτήματα υψηλής τεχνολογίας για να κατασκευάζουν οχήματα σε πλήρη παραγωγική κλίμακα, αφού αντιμετώπισαν ισχυρές αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα για μήνες.
Πληθωρισμός και ύφεση
Η αποκατάσταση των παραδόσεων ημιαγωγών έγινε νωρίτερα από ό,τι υπολόγιζε η αυτοκινητοβιομηχανία, που αντιμετωπίζει την επιδείνωση της οικονομίας και την άνοδο του πληθωρισμού, ενώ διαχειρίζεται μια ιστορική μετάβαση στην παραγωγή ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Βέβαια, οι κατασκευαστές δεν κηρύσσουν ακόμη τη νίκη καθώς υπάρχουν πολλά συννεφα στον ουρανό.
Μικρή βελτίωση
«Εξακολουθούμε να παρακολουθούμε το θέμα από εβδομάδα σε εβδομάδα, αλλά μέχρι τώρα σε όλο τον κόσμο, δεν είχαμε προβλήματα με την παραγωγή», δήλωσε ο Joerg Burzer, επικεφαλής της παραγωγής και της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας της Mercedes.
Προβλήματα ανεφοδιασμού συμβαίνουν «εδώ κι εκεί», είπε, «αλλά τίποτα σε σύγκριση με αυτό που ήταν πέρυσι».
Μειώσεις στην παραγωγή
Ακόμη και όταν η ζήτηση για αυτοκίνητα αυξήθηκε, οι κατασκευαστές αναγκάστηκαν να περιορίσουν την παραγωγή τους, καθώς τα εργοστάσια παγκοσμίως δεν μπορούσαν να προμηθευτούν σε ικανή ποσότητα ημιαγωγούς, που αποτελούν κρίσιμα εξαρτήματα για τα ολοένα και πιο εξαρτώμενα από υπολογιστές οχήματα.
Οι μειώσεις της παραγωγής οχημάτων ήταν τόσο σοβαρές, ώστε η παγκόσμια παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων μετά βίας έχει δείξει σημάδια ανάκαμψης στα προ πανδημίας επίπεδα.
Το ζήτημα της ζήτησης
Καθώς η προσφορά ημιαγωγών βελτιώνεται, οι αυτοκινητοβιομηχανίες περιορίζουν τις εκκρεμείς παραγγελίες τους και οι ανησυχίες στρέφονται πλέον στο πώς θα διατηρηθεί η καταναλωτική ζήτηση εν μέσω επιταχυνόμενου πληθωρισμού και υψηλότερων επιτοκίων.
Ενδεικτικά, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, Elon Musk, δήλωσε ότι η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτροκίητων αυτοκινήτων πρέπει να μειώσει το προσωπικό της κατά 10% και ότι έχει ένα «σούπερ κακό προαίσθημα» για την οικονομία.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών