Τελευταία Νέα
Διεθνή

Και η Γεωργία «θύμα» του πολέμου της Ουκρανίας: Κυκλοφοριακό κομφούζιο στον ισχυρό διαμετακομιστικό κόμβο

Και η Γεωργία «θύμα» του πολέμου της Ουκρανίας: Κυκλοφοριακό κομφούζιο στον ισχυρό διαμετακομιστικό κόμβο
Τα φορτηγά που κάποτε μετέφεραν εμπορεύματα από και προς τις αγορές της Ρωσίας και της Κεντρικής Ασίας μέσω της Ουκρανίας αναγκάστηκαν να προβούν σε εκτροπή πορείας λόγω του πολέμου και οι ναυτιλιακοί γίγαντες που κάποτε βασίζονταν σε ρωσικούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους από και προς την Κίνα αναγκάστηκαν επίσης σε αλλαγή δρομολογίου λόγω διεθνών κυρώσεων

Από όλους τους τρόπους με τους οποίους ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρέασε τη Γεωργία, ένας από τους πιο ορατούς ήταν τα φορτηγά.
Οι εικόνες από ατελείωτες σειρές φορτηγών, οπουδήποτε από τα βουνά του βορρά έως τις πεδιάδες του νότου, έχουν γίνει ρουτίνα τους μήνες από τότε που η Ρωσία ξεκίνησε την εισβολή της στην Ουκρανία.
Αυτός ο πόλεμος έχει προκαλέσει σημαντική αναστάτωση στις διεθνείς συγκοινωνιακές διαδρομές.
Τα φορτηγά που κάποτε μετέφεραν εμπορεύματα από και προς τις αγορές της Ρωσίας και της Κεντρικής Ασίας μέσω της Ουκρανίας αναγκάστηκαν να προβούν σε εκτροπή πορείας λόγω του πολέμου και οι ναυτιλιακοί γίγαντες που κάποτε βασίζονταν σε ρωσικούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους από και προς την Κίνα αναγκάστηκαν επίσης σε αλλαγή δρομολογίου λόγω διεθνών κυρώσεων.
Μεγάλο μέρος αυτής της κίνησης διέρχεται τώρα από τη Γεωργία, μια χώρα που εδώ και χρόνια διαφημίζει τις δυνατότητές της –μέχρι σήμερα σε μεγάλο βαθμό απραγματοποίητες– ως διαμετακομιστικό κόμβο.
«Αντί για τη Ρωσία, τα φορτηγά περνάνε τώρα από τη Γεωργία», είπε ένας τελωνειακός αξιωματούχος στο Jnews, ένα κατάστημα που λειτουργεί στο νότο της Γεωργίας και εδώ και μήνες  αναφέρει  για ουρές φορτηγών 30 χιλιομέτρων κοντά στο Kartsakhi, στα σύνορα με την Τουρκία.

Επικαλούμενο τελωνειακά στατιστικά στοιχεία, το Jnews  ανέφερε τον Σεπτέμβριο  ότι η κυκλοφορία φορτηγών μέσω Γεωργίας είχε αυξηθεί κατά 12% το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, συμπεριλαμβανομένης αύξησης 16% στην κίνηση μεταξύ Γεωργίας και Τουρκίας και 20% αύξησης της κίνησης μεταξύ Γεωργίας και Αζερμπαϊτζάν.

Χάρτης του Καυκάσου


Τον Αύγουστο, περισσότερα από 6.000 φορτηγά εισήλθαν στη Γεωργία μέσω της διάβασης στην περιοχή Samtskhe-Javakheti και περισσότερα από 8.000 έφυγαν. 
Τα στοιχεία του Υπουργείου Εσωτερικών  
δείχνουν  ότι αυτό ήταν υπερδιπλάσιο από το ποσοστό της ίδιας περιόδου τα προηγούμενα χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της προ-πανδημίας του 2019. 
Η κίνηση αυξάνεται σε όλα τα σύνορα της χώρας και είχε αυξηθεί ακόμη και πριν ο πόλεμος στην Ουκρανία την ενίσχυσε περαιτέρω: η Γεωργία κατέγραψε περισσότερα από 70.000 φορτηγά που έφτασαν τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με περίπου 60.000 τον Αύγουστο του 2021 και 50.000 τον Αύγουστο του 2019.
Τα φορτηγά που βρίσκονται στην ουρά στο Kartsakhi έχουν μεγάλη ποικιλία πινακίδων κυκλοφορίας: μεταξύ άλλων από Τουρκία, Αζερμπαϊτζάν, Λευκορωσία, Ρωσία, Ουκρανία, Καζακστάν και Ιράν. 
Το Jnews  
ανέφερε ότι τα φορτηγά, που περιμένουν στην ουρά για μέρες, πετούσαν τα σκουπίδια τους και «μετέτρεψαν την άκρη του δρόμου σε χωματερή».
Το Kartsakhi – το οποίο δεν είχε δει στο παρελθόν τέτοιου είδους μποτιλιαρίσματα – είναι ίσως το πιο ενδεικτικό του πώς οι γεωπολιτικές αλλαγές και ο πόλεμος έχουν αλλάξει την εικόνα των μεταφορών. 
Τους τελευταίους μήνες, οι γεωργιανές τελωνειακές αρχές ανέφεραν  επανειλημμένα ότι  έπρεπε να εργαστούν με τη μέγιστη δυνατότητά τους λόγω της «αυξημένης οδικής εμπορευματικής κυκλοφορίας» σε όλα τα συνοριακά σημεία διέλευσης.
Αυτό περιελάμβανε το Sarpi, ένα πιο βαρύ συνοριακό πέρασμα προς την Τουρκία στη νοτιοδυτική περιοχή Adjara της Γεωργίας και το Larsi στα βόρεια της χώρας. 
Το Λάρσι είναι το μόνο χερσαίο σύνορο που συνδέει τη Γεωργία με τη Ρωσία και αντιπροσωπεύει επίσης μια κρίσιμη σανίδα σωτηρίας για την Αρμενία, η οποία εξαρτάται οικονομικά από τη Ρωσία, αλλά είναι περίκλειστη και δεν έχει κοινά σύνορα με αυτήν.
Το Λάρσι είναι μόνιμα γεμάτο με φορτηγά, καθώς οι κακές καιρικές συνθήκες μπορεί να διαταράξουν την κυκλοφορία στο πέρασμα του ψηλού βουνού. 
Ωστόσο, η συμφόρηση ήταν ακόμη χειρότερη φέτος, και η Αρμενία επιδιώκει να  
ξεκινήσει μια νέα υπηρεσία πορθμείων  ως παράκαμψη.
Η Τουρκία έχει επίσης κερδίσει ενδιαφέρον για τη διαδρομή Λάρσι. 
Η Τουρκία στο παρελθόν  
βασιζόταν στις οδικές μεταφορές  –μεγάλο μέρος αυτών μέσω της Ουκρανίας– για περισσότερο από το ήμισυ του εμπορίου της με τη Ρωσία.
Πολλά από αυτά τα φορτηγά έχουν πλέον μεταφερθεί μέσω της Γεωργίας και έχουν προστεθεί από αυξανόμενους αριθμούς 
φορτηγών από άλλες χώρες σε αναπτυσσόμενες γραμμές στο Sarpi. 
Καθώς έχει αναπτυχθεί ως διαμετακομιστικός κόμβος, η Γεωργία έχει επίσης αυξήσει σημαντικά το δικό της εμπόριο και με τους τέσσερις γείτονές της. 
Οι διεθνείς σιδηροδρομικές και θαλάσσιες διαδρομές της Γεωργίας, ειδικότερα, έχουν αυξηθεί σε σημασία εν μέσω των μετατοπίσεων που σχετίζονται με τον πόλεμο, ενισχύοντας το ενδιαφέρον για τη λεγόμενη διαδρομή του Μεσαίου Διαδρόμου. 

Μέσος διάδρομος


Η πολυτροπική διαδρομή Ασίας-Ευρώπης αποφεύγει τη Ρωσία μεταφέροντας φορτίο προς το νότο: διασχίζοντας την Κεντρική Ασία σιδηροδρομικώς, μετά με πλοίο μέσω της Κασπίας Θάλασσας για να φτάσει στο Αζερμπαϊτζάν και πάλι σιδηροδρομικώς δυτικά προς τη Γεωργία και μετά στα ευρωπαϊκά λιμάνια. 
Η διεθνής σιδηροδρομική κίνηση μέσω της Γεωργίας αυξάνεται απότομα: 477 εμπορευματικά τρένα έφτασαν στη Γεωργία τον Αύγουστο, σε σύγκριση με 356 τον ίδιο μήνα το 2021 και 323 το 2019. Οι Γεωργιανοί Σιδηρόδρομοι  ανέφεραν  κέρδη ρεκόρ το πρώτο εξάμηνο του 2022. 
Τα λιμάνια της Γεωργίας, επίσης,  ανέφεραν ότι  επεξεργάζονται σχεδόν 20% περισσότερα φορτία το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το 2021. 
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν εμπόδια ώστε η Γεωργία να εκμεταλλευτεί πλήρως τις νέες ευκαιρίες μεταφοράς που έστειλε ο πόλεμος. 
Η χώρα δεν έχει λιμάνι βαθέων υδάτων στη Μαύρη Θάλασσα, ο κύριος αυτοκινητόδρομος Ανατολής-Δύσης της χώρας βρίσκεται ακόμη υπό ανακατασκευή πολλών ετών και τα συνοριακά περάσματα δεν έχουν την ικανότητα να αντιμετωπίσουν την αυξημένη κυκλοφορία φορτηγών. 

Οι γεωργιανοί ηγέτες παρακολουθούν με προσοχή

«Επενδύουμε σε μεγάλο βαθμό στην υποδομή της χώρας μας για να αυξήσουμε τις δυνατότητες διαμετακόμισης της Γεωργίας προς όφελος της περιοχής», δήλωσε ο πρωθυπουργός Irakli Garibashvili στην ομιλία  του στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών στις 22 Σεπτεμβρίου. 
«Στοχεύουμε να προσελκύσουμε μεγαλύτερες θεσμικές ξένες επενδύσεις, να διευκολύνουμε έργα περιφερειακής σημασίας και να ενισχύσουμε τις υποδομές μας – αποτελώντας έτσι μια πραγματική γέφυρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης». 
Τον Ιούλιο, ο Garibashvili πήγε σε περιοδεία στην Κεντρική Ασία όπου πραγματοποίησε μια σειρά από συναντήσεις υψηλού επιπέδου για να μιλήσει για τις επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών και της επιμελητείας. 
Οι χώρες της Κεντρικής Ασίας έχουν δείξει μέχρι στιγμής το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών, συμμετέχοντας σε τακτικές διεθνείς συναντήσεις με τη Γεωργία, το Αζερμπαϊτζάν και την Τουρκία για να βοηθήσουν στην ταχύτερη ανάπτυξη της διαδρομής.
Οι γεωργιανοί τελωνειακοί υπάλληλοι δήλωσαν ότι τα συνοριακά σημεία ελέγχου ανακαινίζονται για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των αυξημένων εμπορευματικών ροών και ότι συνεργάζονται στενά με τις παραμεθόριες χώρες για να βρουν βραχυπρόθεσμες λύσεις.
Η κατάσταση στο λιμάνι πάντως παραμένει θολή. 
Το πολιτικά αμφιλεγόμενο έργο του λιμανιού βαθέων υδάτων της Ανακλίας  
ακυρώθηκε πριν από δύο χρόνιαΚαι μόλις τον επόμενο χρόνο θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες κατασκευής του πιο περίπλοκου τμήματος 52 χιλιομέτρων του κύριου αυτοκινητόδρομου .
"Πρέπει να κάνουμε περισσότερες επενδύσεις σε υποδομές για να αυξήσουμε τις δυνατότητες υποδοχής μεγαλύτερου όγκου φορτίου.
Ωστόσο, δεν αφορά μόνο το λιμάνι. Σήμερα, χρειαζόμαστε οπωσδήποτε ένα λιμάνι βαθέων υδάτων και νέους τερματικούς σταθμούς.
Χρειαζόμαστε τους σιδηροδρόμους για να μπορέσουν να μεταφέρει μεγαλύτερα φορτία», είπε ο Mamuka Murjikneli, Διευθύνων Σύμβουλος της Wondernet Express Investment Group, εταιρείας μεταφορών και logistics με έδρα τη  Γεωργία, 
στο Business Media Georgia  τον Σεπτέμβριο. «Νομίζω ότι τα επόμενα πέντε χρόνια θα μπορέσουμε να δεχθούμε περισσότερα φορτία και να ανακτήσουμε το καθεστώς που είχε ιστορικά η χώρα μας στον Δρόμο του Μεταξιού».

www.bankingnews.gr 

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης