Τελευταία Νέα
Διεθνή

Οι 23 μέρες που θα αποτρέψουν τη νέα κρίση της Ευρώπης – Ο ρόλος της Τουρκίας και τα πλεονεκτήματα της Κίνας

Οι 23 μέρες που θα αποτρέψουν τη νέα κρίση της Ευρώπης – Ο ρόλος της Τουρκίας και τα πλεονεκτήματα της Κίνας
Ποιος θα αναλάβει να καλύψει το τεράστιο κενό εφοδιασμού στην Ευρώπη;
Σε μόλις τρεις εβδομάδες, οι θαλάσσιες παραδόσεις ντίζελ από τον μεγαλύτερο εξωτερικό προμηθευτή της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα απαγορευτούν.
Ποιος θα αναλάβει να καλύψει αυτό το τεράστιο κενό εφοδιασμού; Και, θα υπάρξει αρκετό;
Μήπως το μπλοκ υπνοβατεί σε μια κρίση καυσίμων;
Η ΕΕ εισήγαγε πέρυσι περίπου 220 εκατομμύρια βαρέλια προϊόντος τύπου ντίζελ από τη Ρωσία, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa που συνέταξε το Bloomberg.
Το καύσιμο είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία του μπλοκ, τροφοδοτώντας αυτοκίνητα, φορτηγά, πλοία, κατασκευαστικό εξοπλισμό και άλλα.
Από τις 5 Φεβρουαρίου, σχεδόν όλες αυτές οι εισαγωγές θα απαγορευτούν σε μια προσπάθεια να τιμωρηθεί η Μόσχα για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Η αντικατάσταση αυτού του μεγάλου όγκου ρωσικών καυσίμων - φανταστείτε περίπου 14.000 πισίνες ολυμπιακών διαστάσεων, όλες γεμάτες με ντίζελ - είναι μια τεράστια πρόκληση.

Οι μέχρι τώρα ενέργειες

Έχει ήδη σημειωθεί κάποια πρόοδος.
Το 2021, περισσότερα από τα μισά από όλα τα θαλάσσια φορτία στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο - το οποίο έχει ήδη απαγορεύσει - προήλθαν από τη Ρωσία.
Μέχρι τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, το ποσοστό αυτό είχε μειωθεί σε περίπου 40%, εν μέρει χάρη στις αυξήσεις από τη Σαουδική Αραβία και την Ινδία.
Όσον αφορά το μέλλον, υπάρχει λόγος να πιστεύουμε ότι οι υπόλοιπες ρωσικές προμήθειες μπορούν να καλυφθούν με βαρέλια από αλλού.
"Οι χαμένες ρωσικές προμήθειες θα αντικατασταθούν", δήλωσε ο Eugene Lindell, επικεφαλής διυλισμένων προϊόντων της εταιρείας συμβούλων Facts Global Energy.
Αλλά αυτό απέχει πολύ από το να είναι εγγυημένο.

Οι προμηθευτές

Το πιο προφανές μέρος από όπου η Ευρώπη μπορεί να προμηθευτεί περισσότερο ντίζελ είναι η Μέση Ανατολή: είναι αρκετά κοντά, ιδίως στις χώρες που συνορεύουν με τη Μεσόγειο Θάλασσα -υποθέτοντας, φυσικά, ότι η διώρυγα του Σουέζ δεν θα μπλοκαριστεί- και διαθέτει τεράστια νέα διυλιστήρια πετρελαίου που θα τεθούν σε λειτουργία και θα εκτοξεύσουν εκατομμύρια βαρέλια καυσίμου.
Η Abu Dhabi National Oil έχει επίσης ήδη συμφωνήσει σε συμφωνία για τον εφοδιασμό της Γερμανίας.
Η Ινδία και οι ΗΠΑ, και οι δύο μακροχρόνιοι προμηθευτές της ΕΕ, έχουν επίσης αυξήσει τις αποστολές τις τελευταίες εβδομάδες.
Τα διυλιστήρια των ΗΠΑ προβλέπεται να παράγουν φέτος όγκο ρεκόρ αποσταγμάτων, μια κατηγορία καυσίμων που περιλαμβάνει το ντίζελ που χρησιμοποιείται στα φορτηγά και τα αυτοκίνητα.
Αλλά ο σημαντικότερος δυνητικός προμηθευτής, έστω και έμμεσα, μπορεί να αποδειχθεί ότι είναι η Κίνα.

Ο ρόλος της Κίνας

"Η πολιτική της Κίνας αλλάζει το παιχνίδι", δήλωσε ο Mark Williams, διευθυντής ερευνών της Wood Mackenzie.
Η χώρα "κατέχει το κλειδί για όλη την πλεονάζουσα ικανότητα διύλισης παγκοσμίως".
Οι αποστολές ντίζελ από την Κίνα έχουν αυξηθεί δραματικά τους τελευταίους μήνες.
Αν και μόνο ένα κλάσμα αυτών των φορτίων ταξιδεύει μέχρι την Ευρώπη, αυξάνουν τις περιφερειακές προμήθειες.
Αυτό στη συνέχεια απελευθερώνει βαρέλια από άλλους παραγωγούς, τα οποία μπορούν, θεωρητικά, να κατευθυνθούν προς την Ευρώπη.
Η πρώτη ποσόστωση εξαγωγών καυσίμων της Κίνας για το 2023 ήταν αυξημένη κατά σχεδόν 50% σε σχέση με την ίδια περίοδο ένα χρόνο νωρίτερα, καθιστώντας απίθανο τα φορτία ντίζελ να ξαναπέσουν στα χαμηλά επίπεδα που παρατηρήθηκαν στις αρχές του 2022.
Οι εξαγωγές καυσίμων τύπου ντίζελ από την Κίνα θα μπορούσαν να είναι 400.000 έως 600.000 βαρέλια την ημέρα μέχρι το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, δήλωσε ο Williams.
Αυτός ο όγκος είναι παρόμοιος με αυτόν που η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν σήμερα να χάσουν όσον αφορά τις θαλάσσιες παραδόσεις από τη Ρωσία.
"Θα υπάρξει πλήρης αναδιαμόρφωση όσον αφορά τις εμπορικές ροές ντίζελ από τις αρχές Φεβρουαρίου", δήλωσε.
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε, ωστόσο, ότι η Κίνα έχει επιλέξει μερικές φορές να δώσει προτεραιότητα στο περιβάλλον της έναντι του κέρδους από την εξαγωγή καυσίμων.
Θα μπορούσε να το κάνει και πάλι.

Πιθανά προβλήματα

Αλλά ενώ υπάρχουν πολλαπλές επιλογές επαναπρομήθειας για την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο, υπάρχει επίσης μια δυνητικά ευρύτερη ανησυχία: μήπως οι κυρώσεις της ΕΕ ωθήσουν τα ρωσικά βαρέλια να εξαφανιστούν εντελώς από την παγκόσμια αγορά;
Εάν η Ρωσία δεν μπορέσει να βρει αρκετούς νέους, μη κοινοτικούς αγοραστές για τα καύσιμά της, τι θα γίνει τότε;
Εάν κατά συνέπεια μειώσει την παραγωγή στα διυλιστήριά της, αυτό θα μπορούσε να περιορίσει τις παγκόσμιες προμήθειες, ανεβάζοντας ενδεχομένως τις τιμές.
Η Lindell αναμένει ότι οι ροές ντίζελ της χώρας θα υποχωρήσουν τον επόμενο μήνα και τον Μάρτιο - αν και αυτό οφείλεται στις εργασίες στα διυλιστήρια πετρελαίου, καθώς και σε κάποιες εμπορικές τριβές καθώς τίθενται σε ισχύ οι κυρώσεις.
Ακόμη και αν υπάρχουν πολλοί πρόθυμοι αγοραστές, η εξαγωγή του καυσίμου από τη Ρωσία μπορεί να αποτελέσει πρόκληση.
Πολλοί φορτωτές θα είναι επιφυλακτικοί για την παραβίαση των δυτικών κυρώσεων, οι οποίες θα ορίζουν ότι η τιμή αυτών των φορτίων δεν μπορεί να είναι πάνω από ένα ανώτατο επίπεδο που συζητείται επί του παρόντος από την G-7.
Αυτός ο μηχανισμός, καθώς και το ίδιο το ανώτατο όριο τιμών - για το αργό πετρέλαιο είναι 60 δολάρια το βαρέλι - δεν έχει ακόμη καθοριστεί για τα ρωσικά καύσιμα.
Στα τέλη του περασμένου έτους, το πρακτορείο τιμών πετρελαίου Argus Media εκτιμούσε το ρωσικό ντίζελ σε 926 δολάρια τον τόνο (περίπου 124 δολάρια το βαρέλι), με το μη ρωσικό να είναι ακριβότερο κατά 30 δολάρια τον τόνο (περίπου 4 δολάρια το βαρέλι).
Εάν το επικείμενο ανώτατο όριο τιμών οριστεί πολύ κάτω από το επίπεδο της αγοράς, τότε μεγάλο μέρος του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων δεν θα μπορέσει να συνεχίσει να φορτώνει και να μεταφέρει ρωσικά φορτία, εάν θέλει να έχει πρόσβαση σε υπηρεσίες της G-7, όπως η ασφάλιση.

Πλευρά της ζήτησης

Η άλλη πλευρά κάθε ερώτησης σχετικά με το αν η ΕΕ θα έχει αρκετή προσφορά ντίζελ στο μέλλον είναι: πόσο ισχυρή θα είναι η ζήτηση;
Ο πρόσφατος ζεστός καιρός στην Ευρώπη έχει αναμφίβολα βοηθήσει, μειώνοντας πιθανώς την κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης - ένα καύσιμο τύπου ντίζελ - και μειώνοντας την τιμή του φυσικού αερίου, το οποίο θεωρητικά καθιστά φθηνότερο για τα διυλιστήρια πετρελαίου να παράγουν υψηλής ποιότητας ντίζελ και μειώνει επίσης το κίνητρο για τις εταιρείες να χρησιμοποιούν φυσικό αέριο αντί για πετρέλαιο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
"Η μακροοικονομική επιβράδυνση έχει σταδιακά συμπιέσει την ευρωπαϊκή ζήτηση ντίζελ", δήλωσε ο Benedict George, ρεπόρτερ της αγοράς στην Argus.
"Τα στοιχεία ανά χώρα δείχνουν ότι η ευρωπαϊκή ζήτηση ντίζελ έχει ήδη μειωθεί κατά τουλάχιστον 5% σε ετήσια βάση.
Κατά τη διάρκεια της ύφεσης του 2008, η ζήτηση ντίζελ μειώθηκε κατά περίπου 10% σε ετήσια βάση στο χαμηλότερο σημείο της".
Υπενθυμίζεται εδώ ότι η Goldman Sachs Group δεν προβλέπει πλέον ύφεση στην ευρωζώνη, αφού η οικονομία αποδείχθηκε πιο ανθεκτική στα τέλη του περασμένου έτους.

Ο ρόλος της Τουρκίας

Δεν πρέπει επίσης να υποτιμηθεί ο ρόλος των πιθανών ενδιάμεσων χωρών που συμβάλλουν στην άμβλυνση των επιπτώσεων της απαγόρευσης της ΕΕ και του συνοδευτικού ανώτατου ορίου τιμών.
Η Τουρκία, για παράδειγμα, η οποία δεν αποτελεί μέρος της ΕΕ, θα μπορούσε θεωρητικά να εισάγει μεγάλες ποσότητες ρωσικού ντίζελ - ήδη λαμβάνει σημαντική ποσότητα - και στη συνέχεια να τις χρησιμοποιήσει για τον εφοδιασμό της εγχώριας αγοράς της.
Το μη ρωσικό ντίζελ που παράγει στη συνέχεια στα δικά της διυλιστήρια θα μπορούσε να πωληθεί στην ΕΕ, ενδεχομένως σε πολύ υψηλότερη τιμή.
"Μια παρατεταμένη οικονομική επιβράδυνση, ο ζεστός καιρός, οι συνεχιζόμενοι καταλύτες από τις υψηλότερες κινεζικές εξαγωγές και ένα καλά εδραιωμένο ανώτατο όριο τιμών θα βοηθούσαν τα παγκόσμια ισοζύγια ντίζελ να παραμείνουν εφικτά" και θα έδιναν στην Ευρώπη αρκετές επιλογές για να τραβήξει βαρέλια αντικατάστασης", δήλωσε ο Hedi Grati, επικεφαλής του τμήματος διύλισης και μάρκετινγκ Ευρώπης της S&P Global Commodity Insights.
"Όσο υψηλότερη είναι η ζήτηση και όσο πιο απότομη είναι η μείωση της ρωσικής παραγωγής ντίζελ, τόσο πιο περίπλοκα θα μπορούσαν να γίνουν τα πράγματα".

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης