Τελευταία Νέα
Διεθνή

Κίνδυνος να επεκταθεί ο πόλεμος της Ουκρανίας στη Βόρεια Αφρική - Πεδίο «μαχών» η Δυτική Σαχάρα

Κίνδυνος να επεκταθεί ο πόλεμος της Ουκρανίας στη Βόρεια Αφρική - Πεδίο «μαχών» η Δυτική Σαχάρα
Η ενεργειακή κατάσταση της ΕΕ εξακολουθεί να είναι τραγική, έτσι προσπαθεί να βρει στην Αφρική πετρέλαιο και φυσικό αέριο, αλλά και να ελέγξει τους "πράσινους" πόρους
Δυτικοί αξιωματούχοι παραδέχονται πλέον ανοιχτά ότι ο πόλεμος κατά της Ρωσίας είναι παγκόσμιος και αποτελείται από ανταγωνιστικά μπλοκ...
Η σύγκριση της "αποικιακής νοοτροπίας" είναι εύστοχη, καθώς η Δύση επιδιώκει να πάρει τον έλεγχο των πόρων της Αφρικής και της Λατινικής Αμερικής.
Ενώ αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο, όπως καθιστούν σαφείς οι δηλώσεις που προέρχονται από τη Δύση, οι χώρες που είναι φιλικές με τη Μόσχα ή/και το Πεκίνο θα πρέπει να αναμένουν ακόμη πιο συντονισμένες προσπάθειες διείσδυσης, κυρώσεων και κάθε άλλου μέσου για τον περιορισμό των δεσμών με το μπλοκ Ρωσίας-Κίνας.
Ενώ ορισμένα μικρότερα κράτη θα μπορούσαν να επωφεληθούν από το να προσελκύονται και από τις δύο πλευρές, πολλά θα υποφέρουν πιθανότατα, καθώς η αυξημένη υπονόμευση και οι συγκρούσεις είναι πιθανό να διαδραματιστούν σε αυτές τις χώρες.
Για παράδειγμα, υπάρχουν πολλά σχόλια Αμερικανών αξιωματούχων στο Bloomberg στις 24 Φεβρουαρίου ότι οι ΗΠΑ, στο δεύτερο έτος του πολέμου, πρόκειται να διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους προς τις χώρες που εξακολουθούν να διατηρούν επαφές και στα δύο στρατόπεδα.
Αυτό θα ισχύει ιδιαίτερα για τα κράτη που είναι πλούσια σε πόρους - είτε πρόκειται για πετρέλαιο, είτε για φυσικό αέριο, είτε για "πράσινα" αγαθά.
Αυτές οι μάχες βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη σε όλη την Αφρική και είναι πιθανό να ενταθούν.
Οι χώρες της Βόρειας Αφρικής δεν ήταν μέχρι στιγμής πρόθυμες να βοηθήσουν στην "απομόνωση" της Ρωσίας.
Η ενεργειακή κατάσταση της ΕΕ εξακολουθεί να είναι τραγική, έτσι προσπαθεί να βρει στην Αφρική πετρέλαιο και φυσικό αέριο, αλλά και να ελέγξει τους "πράσινους" πόρους.
Η Κίνα δεν θέλει να υποχωρήσει στην Αφρική, και η Ρωσία, ενώ επιδιώκει να αποτρέψει οποιαδήποτε απομόνωση, μπορεί επίσης να γονατίσει γρηγορότερα την Ευρώπη, αν βάλει εμπόδια στα ενεργειακά σχέδια ΕΕ-Αφρικής.
Πράγματι, είναι δύσκολο να δει κανείς πώς η απαίτηση της Δύσης από τα κράτη να διαλέξουν πλευρά δεν θα απομονώσει περαιτέρω την Ευρώπη και δεν θα επιδεινώσει τα ενεργειακά της προβλήματα.

Ο διευρυνόμενος πόλεμος στη Βόρεια Αφρική

Η ΕΕ έχει βάλει στο στόχαστρό της τη Βόρεια Αφρική για διάφορους λόγους, που συνοψίζονται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων:
Η Βόρεια Αφρική είναι επίσης ένα πολλά υποσχόμενο μέρος για τη μελλοντική παραγωγή πράσινου υδρογόνου, μιας πηγής ενέργειας που είναι πιθανό να είναι απαραίτητη για την ΕΕ προκειμένου να εκπληρώσει τους κλιματικούς της στόχους σε τομείς που είναι δύσκολο να μειώσουν τον άνθρακα.
Και η περιοχή φιλοξενεί επίσης κρίσιμες πρώτες ύλες (CRM) που είναι απαραίτητες για την ενεργειακή μετάβαση, προσφέροντας στην ΕΕ την ευκαιρία να διαφοροποιήσει περαιτέρω τις αλυσίδες εφοδιασμού της για τεχνολογίες καθαρής ενέργειας.
Το νεαρό και καλά εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό της Βόρειας Αφρικής προσφέρει επίσης στην ΕΕ όχι μόνο ένα δυνητικό εργατικό δυναμικό για την παραγωγή τεχνολογίας πιο κοντά στην πατρίδα της από ό,τι στις ασιατικές αγορές, αλλά και τις δεξιότητες που απαιτούνται για ουσιαστική συνεργασία σε τομείς όπως η έρευνα και ανάπτυξη (Ε&Α)
Η Αλγερία, ακριβώς απέναντι από τη Μεσόγειο και την Ευρώπη, είναι σήμερα ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου και φυσικού αερίου της Αφρικής.
Είναι φυσικά ένας πρώτος υποψήφιος για να καλύψει το κενό των ενεργειακών αναγκών της Ευρώπης μετά την αποκοπή της ΕΕ από τις ρωσικές προμήθειες.
Η Ιταλία προσπαθεί να αυξήσει τις εισαγωγές φυσικού αερίου και ενέργειας και να εγκαταστήσει ακόμη και βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων στην Αλγερία, αλλά υπάρχουν μυριάδες προβλήματα.

Οι αριθμοί δεν... βγαίνουν

Πρώτα απ' όλα, οι αριθμοί δεν βγαίνουν.
Από την GIS:
Τα αποδεδειγμένα αποθέματα φυσικού αερίου ολόκληρης της αφρικανικής ηπείρου ισοδυναμούν με το 34% των ρωσικών πόρων και τα αποθέματα της Βόρειας Αφρικής αντιστοιχούν μόνο στο 10% των ρωσικών.
Η παραγωγή φυσικού αερίου της Αφρικής και της Βόρειας Αφρικής είναι 36% και 15% της παραγωγής της Ρωσίας, αντίστοιχα.
Το 2020, το συνολικό εμπόριο φυσικού αερίου μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας ήταν σχεδόν 185 δισ. κυβικά μέτρα, περίπου τεσσεράμισι φορές μεγαλύτερο από το εμπόριο με τη Βόρεια Αφρική.
Στο μέτωπο του πετρελαίου, η ίδια ιστορία που διαδραματίστηκε αλλού συμβαίνει στη Βόρεια Αφρική, η οποία αγοράζει ρωσικό αργό και αυξάνει τις προμήθειες στην Ευρώπη ως παράκαμψη των κυρώσεων.
Αλλά πίσω στο φυσικό αέριο: Η Ευρώπη, και πιο συγκεκριμένα η Ιταλία στην προσπάθειά της να μετατραπεί σε ενεργειακό κόμβο της ΕΕ, προσπαθεί να αυξήσει τις εισαγωγές από την Αλγερία, αλλά και πάλι υπάρχουν ζητήματα υποδομών.
Κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού της Meloni στο Αλγέρι τον Ιανουάριο, η Ιταλία και η Αλγερία υπέγραψαν συμφωνίες, μεταξύ άλλων για τη μελέτη και την κατασκευή ενός πρόσθετου αγωγού, καθώς και ενός υποθαλάσσιου καλωδίου ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά αυτά απέχουν χρόνια.

Περισσότερα από το Natural Gas Intelligence:

Για να μειωθεί η εξάρτηση από τις ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου μετά την εισβολή στην Ουκρανία, όπως κάνουν άλλοι σε όλη την Ευρώπη, η αλγερινή Sonatrach και η Eni συμφώνησαν σε συμφωνία προμήθειας τον Απρίλιο.
Η Αλγερία θα παραδώσει επιπλέον 9 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το 2023 και το 2024 μέσω του αγωγού Transmed.
Αλλά το σύστημα Transmed που συνδέει την Αλγερία με την Ιταλία δεν λειτουργεί με πλήρη δυναμικότητα.
Η Αλγερία είχε προβλήματα παραγωγής.
Η χώρα δεν έχει επενδύσει σε νέες υποδομές για να αυξήσει την παραγωγή τις τελευταίες τρεις δεκαετίες και χρειάζεται να εκτρέψει το φυσικό αέριο για να καλύψει την αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια.
"Τα επιπλέον 9 δισ. κυβικά μέτρα από την Αλγερία μέχρι το 2023 είναι μη ρεαλιστικά, ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι οι αλγερινές προμήθειες προς την Ιταλία αυξήθηκαν κατά 80% μεταξύ 2020 και 2021", δήλωσε ο Giuli.
Ο Giuli δήλωσε ότι μια μεγάλη αύξηση μέχρι το 2023 μπορεί να συμβεί μόνο εάν υπάρξει εκτροπή των ροών από την Ισπανία προς την Ιταλία.
Οι σχέσεις της Αλγερίας με την Ισπανία είναι τεταμένες επειδή η Ισπανία έχει ταχθεί στο πλευρό του Μαρόκου για μια εδαφική διαμάχη στη Δυτική Σαχάρα.

Αγωγοί της Βόρειας Αφρικής προς την Ευρώπη

Έτσι, η Ιταλία είναι σε θέση να αποσπάσει λίγο περισσότερο φυσικό αέριο επειδή η ροή προς την Ισπανία έχει μειωθεί, αλλά προφανώς αυτό δεν κάνει τίποτα για την Ευρώπη συνολικά.
Η κατάσταση με την Ισπανία παραπέμπει στη σειρά των γεωπολιτικών ζητημάτων που περιπλέκουν τις προσπάθειες να μετατραπεί η Βόρεια Αφρική στη νέα κύρια πηγή ενέργειας της Ευρώπης.
Περισσότερη διασυνοριακή συνεργασία και εμπόριο ενέργειας (ιδίως πρόσβαση τρίτων σε αγωγούς) θα ήταν επωφελής τόσο για τη Βόρεια Αφρική όσο και για την Ευρώπη, αλλά η περιοχή μαστίζεται από διαιρέσεις.
Η καταστροφή της Λιβύης από το ΝΑΤΟ το 2011 σίγουρα δεν βοήθησε τα πράγματα, καθώς η Αίγυπτος είναι ουσιαστικά αποκομμένη από τους γείτονές της στη Βόρεια Αφρική, αλλά η Αλγερία και το Μαρόκο έχουν επίσης τη δική τους αντιπαλότητα.

Από το Κέντρο Διεθνών Υποθέσεων της Βαρκελώνης:

Σε συνδυασμό με την παραδοσιακή αντιπαλότητα της Αλγερίας με το Μαρόκο, αυτό είχε ως αποτέλεσμα το κλείσιμο του αγωγού που μέχρι το περασμένο φθινόπωρο μετέφερε αλγερινό φυσικό αέριο στην Ιβηρική Χερσόνησο μέσω Μαρόκου, ακόμη και όταν ο Medgaz παρέμεινε ανοικτός, ο οποίος μεταφέρει αλγερινό φυσικό αέριο απευθείας στην Ισπανία.
Το κλείσιμο αυτό τέθηκε σε ισχύ πολύ πριν από την αλλαγή θέσης της Ισπανίας σχετικά με το ενδεχόμενο καθεστώς της αμφισβητούμενης περιοχής της Δυτικής Σαχάρας [που υποστηρίζει το Μαρόκο].
Η Αλγερία εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της για την ισπανική κίνηση, αλλά συνεχίζει να εκτιμά την Ισπανία ως τον δεύτερο μεγαλύτερο πελάτη της σε φυσικό αέριο.
Η Ισπανία, η οποία διαθέτει περίπου τη διπλάσια χωρητικότητα επαναεριοποίησης από αυτήν που απαιτεί η εγχώρια αγορά της, θα μπορέσει να συμβάλει περισσότερο στη συνολική ασφάλεια φυσικού αερίου της ΕΕ μόνο όταν το πυρηνικό λόμπι της Γαλλίας άρει το μακροχρόνιο βέτο του στην αύξηση της χωρητικότητας των 7 δισ. κυβικών μέτρων της γραμμής φυσικού αερίου που μεταφέρει φυσικό αέριο προς βορρά μέσω των Πυρηναίων.
Τότε ο ιβηρικός διάδρομος θα αποκτήσει τη δική του θέση.
Εν τω μεταξύ, οι ροές στον αγωγό Μαγκρέμπ-Ευρώπη ξεκίνησαν εκ νέου στις 28 Ιουνίου 2022, με αντίστροφες ροές φυσικού αερίου χρησιμοποιώντας τον αγωγό που έκλεισε την 1η Νοεμβρίου 2021, όταν η Αλγερία διέκοψε τις προμήθειες προς το Μαρόκο.
Η μεγαλύτερη γερμανική εταιρεία ενέργειας RWE κέρδισε τη σύμβαση που επιτρέπει στο Μαρόκο να έχει πρόσβαση στη μεγαλύτερη αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ευρώπης.
Εν τω μεταξύ, το Μαρόκο αναπτύσσει άλλες ενεργειακές συνδέσεις πέραν της ΕΕ με το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η πρωτοπόρος στην ενεργειακή τεχνολογία Octopus Energy Group, σε συνεργασία με την Xlinks, ανέλαβε τον περασμένο Μάιο να κατασκευάσει το μεγαλύτερο υποθαλάσσιο καλώδιο ενέργειας στον κόσμο για την παροχή ανανεώσιμης ενέργειας από το Μαρόκο στο Ντέβον στο νοτιοδυτικό τμήμα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Το έργο αυτό ταιριάζει με τη μακροχρόνια φιλοδοξία του Μαρόκου να καταστεί παγκόσμιος ηγέτης στην ηλιακή ενέργεια.
Επί του παρόντος, το Μαρόκο είναι καθαρός εισαγωγέας ενέργειας, η πλειονότητα της οποίας προέρχεται από άνθρακα, αλλά θα μπορούσε να γίνει σημείο μεταφοράς των ενεργειακών πόρων από νοτιότερα στο Σαχέλ.
Υπάρχουν επίσης μεγάλα σχέδια για να καταστεί το Μαρόκο (και σε μικρότερο βαθμό η Τυνησία και η Αίγυπτος) σημαντικός προμηθευτής πράσινης ενέργειας στην ΕΕ.

Πέρα από το φυσικό αέριο

Τα ηλιακά πάρκα Noor του Μαρόκου και Benban της Αιγύπτου, δύο από τα μεγαλύτερα στον κόσμο, προορίζονταν αρχικά να μειώσουν την εξάρτηση των χωρών από τον άνθρακα.
Αλλά και τα δύο (και πολλά άλλα ηλιακά πάρκα και αιολικά έργα σε όλη τη Βόρεια Αφρική) πρόκειται τώρα να στείλουν την ενέργειά τους στην Ευρώπη.
Επιπλέον, τόσο η Αίγυπτος όσο και το Μαρόκο σχεδιάζουν επίσης να κατασκευάσουν "πράσινο" υδρογόνο και αμμωνία, που θα παράγονται με ανανεώσιμη ενέργεια, για εξαγωγή στην Ευρώπη.
Τα σχέδια αυτά δεν έρχονται χωρίς σημαντικές περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες για τις χώρες της Βόρειας Αφρικής.
Η "καθαρή" ενέργεια προορίζεται για την Ευρώπη και όχι για εγχώρια ή περιφερειακή χρήση στην Αφρική.
Τα οικοσυστήματα της ερήμου θα καταστραφούν.
Οι νομαδικές φυλές θα χάσουν γη και δρόμους για τα βοσκοτόπια των ζώων τους.
Τα έργα θα καταναλώσουν επίσης τους λιγοστούς υδάτινους πόρους που υπάρχουν στις περιοχές που θα ριζώσουν.
Οι ευρύτερες περιοχές επίσης συνήθως στρατιωτικοποιούνται με πύργους επιτήρησης για τη φύλαξη των χώρων και του νερού.

Περισσότερα από το Yale Environment 360:

Ο Atman Aoui, πρόεδρος της Μαροκινής Ένωσης Διαμεσολάβησης, μιας ΜΚΟ, βλέπει μεγάλα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας όπως το ηλιακό πάρκο Noor ως μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας για την ανάληψη του ελέγχου περιοχών της ερήμου που προηγουμένως αποτελούσαν κτήμα φυλετικών ομάδων.
Η τεράστια κλίμακα των έργων "αμφισβητεί τις υποθέσεις ότι η ενεργειακή μετάβαση με χαμηλές εκπομπές άνθρακα είναι εγγενώς προοδευτική", λέει.
Σημειώνοντας τη χρήση μεγάλων ποσοτήτων νερού από το πρόγραμμα, προσθέτει: "Η ειρωνεία ότι ένα έργο που προορίζεται να μετριάσει την κλιματική αλλαγή απλώς επιδεινώνει τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε μια από τις φτωχότερες και πιο στερημένες από νερό περιοχές του Μαρόκου, δεν περνάει απαρατήρητη από τους κατοίκους".
Όπως η Αλγερία και η Ιταλία, έτσι και το Μαρόκο διαπραγματεύεται με Ευρωπαίους κατασκευαστές μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων για τη δημιουργία εργοστασίου στη χώρα, με στόχο την εκμετάλλευση των πόρων κοβαλτίου και φωσφορικών αλάτων.
Ένα μεγάλο μέρος των φυσικών πόρων του Μαρόκου βρίσκεται στην αμφισβητούμενη περιοχή της Δυτικής Σαχάρας.
Η Citroen σχεδιάζει να διπλασιάσει την παραγωγική της ικανότητα στο Μαρόκο μέσα σε δύο χρόνια από 50.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα σούπερ μίνι.
Το Μαρόκο φιλοξενεί εργοστάσια παραγωγής της μητρικής εταιρείας Stellantis της Renault και της Citroen με σημερινή συνδυασμένη παραγωγική ικανότητα 700.000 αυτοκινήτων.
Υπάρχουν σχέδια για την αύξηση αυτού του αριθμού σε ένα εκατομμύριο.
Σύμφωνα με το Reuters, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών του Μαρόκου ήταν οι κορυφαίοι εξαγωγείς της χώρας τα τελευταία επτά χρόνια ξεπερνώντας τις πωλήσεις φωσφορικών αλάτων.

Οι στόχοι των Βρυξελλών

Μπορεί πλέον ο καθένας να αρχίσει να καταλαβαίνει πώς περιστρέφεται το μυαλό των Βρυξελλών: Η καθαρή ενέργεια έρχεται, και η και η βιομηχανία βγαίνει έξω, όπου ενώνεται με την εξόρυξη - μια καλύτερη οριοθέτηση των ορίων της ζούγκλας του κήπου, όπως αρέσκεται να το περιγράφει ο επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ Josep Borrell.
Περισσότερα για αυτή τη διαδικασία σκέψης από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων:
Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία στοχεύει στην αναβάθμιση της εμπορικής εφαρμογής της καινοτομίας της καθαρής τεχνολογίας.
Με τη διαφοροποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού σε αυτόν τον τομέα, η ΕΕ ελπίζει να μειώσει την εξάρτησή της από τους κυρίαρχους παίκτες, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας.
Το ειδικευμένο εργατικό δυναμικό της Βόρειας Αφρικής δίνει στις χώρες εκεί τη δυνατότητα να γίνουν σημαντικοί εταίροι στην προσπάθεια αυτή.
Οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να επιδιώξουν την οικοδόμηση ασφαλών, οικονομικά αποδοτικών, ηθικών και βιώσιμων αλυσίδων εφοδιασμού για τεχνολογίες που σχετίζονται με τη μετάβαση υπό ένα κοινό πλαίσιο-ομπρέλα.
Το Horizon Europe, το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας της ΕΕ, θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει σημαντικό μέσο για τη στήριξη της Ε&Α στη Βόρεια Αφρική.
Το πρόγραμμα εστιάζει στην κλιματική αλλαγή και στους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ και προσφέρει μια ξεχωριστή ροή χρηματοδότησης για την έρευνα και την καινοτομία.

Συμμετοχή της Ρωσίας και της Κίνας στη Βόρεια Αφρική

Η Ρωσία έχει μακροχρόνιους στενούς δεσμούς με την Αλγερία, ενώ το Πεκίνο και το Αλγέρι έχουν επίσης έρθει πιο κοντά.
Η Κίνα είναι ο κύριος εξαγωγέας στην Αλγερία από το 2013, εκτοπίζοντας την πρώην αποικιοκρατική δύναμη Γαλλία, και οι δύο χώρες υπέγραψαν ένα δεύτερο πενταετές σύμφωνο στρατηγικής συνεργασίας νωρίτερα τον Νοέμβριο.
Εν τω μεταξύ, η Ρωσία προμηθεύει περίπου το 80% των όπλων της Αλγερίας, καθιστώντας την Αλγερία τον τρίτο μεγαλύτερο εισαγωγέα όπλων της Ρωσίας, μετά την Ινδία και την Κίνα.
Το Αλγέρι και η Μόσχα πραγματοποίησαν κοινές στρατιωτικές ασκήσεις κοντά στα σύνορα με το Μαρόκο τον Νοέμβριο.
Η Αλγερία υπέβαλε επίσης τον Νοέμβριο αίτηση για να ενταχθεί στις BRICS, λίγο μετά την υπογραφή της για την επέκταση των έργων της πρωτοβουλίας Belt and Road με την Κίνα για τις υποδομές, την ενέργεια και την εξερεύνηση του διαστήματος.
Η Μόσχα έχει κρατήσει σιγή ιχθύος σχετικά με την αύξηση της παραγωγής φυσικού αερίου από την Αλγερία για την Ευρώπη, αλλά πολλοί Ευρωπαίοι βουλευτές και μέλη του αμερικανικού Κογκρέσου ζητούν κυρώσεις στην Αλγερία λόγω των δεσμών της με τη Ρωσία.
Κάτι τέτοιο, ωστόσο, πιθανότατα θα έκοβε άλλη μία από τις ενεργειακές πηγές της Ευρώπης.
Οι ΗΠΑ, φοβούμενες την επιρροή της Ρωσίας στην Αλγερία, σχεδιάζουν να κατασκευάσουν μια στρατιωτικο-βιομηχανική βάση στο Μαρόκο.
Επιπλέον, οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν μια συμφωνία πώλησης όπλων ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων με το Μαρόκο το 2020, η οποία περιλαμβάνει μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυρομαχικά ακριβείας, υπέγραψαν μια 10ετή συμφωνία στρατιωτικής συνεργασίας, ενώ πέρυσι οι ΗΠΑ έστειλαν ασύρματα συστήματα τακτικής και επίγεια συστήματα ελέγχου στο Ραμπάτ.
Ακόμα, το Μαρόκο προσπαθεί να διατηρήσει ένα πόδι τόσο στο ανατολικό όσο και στο δυτικό στρατόπεδο.
Το Ραμπάτ απείχε κατά την πρόσφατη ψηφοφορία της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ για την καταδίκη της ρωσικής επιθετικότητας και αγνόησε τις προσπάθειες των ΗΠΑ να ενταχθεί στο δυτικό στρατόπεδο.
Η συμφωνία έχει οφέλη για το Μαρόκο.

Το Middle East Eye εξηγεί:

Ο Chtatou, ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Mohammed V, δήλωσε στο MEE ότι οι φιλικές σχέσεις του Μαρόκου με τη Ρωσία έχουν οικονομικό κίνητρο.
"Το Μαρόκο δεν έχει άλλη επιλογή από το να παραμείνει ουδέτερο", δήλωσε η Chtatou.
"Βασικά, η χώρα είναι σύμμαχος της Δύσης, αλλά έχει επίσης καλές σχέσεις με τη Ρωσία και την Κίνα.
Όσο κι αν η χώρα χρειάζεται τις ΗΠΑ και την Ευρώπη για επενδύσεις, χρειάζεται επίσης τον ανατολικό κόσμο για τεχνολογία και εμπόριο, οπότε η ουδετερότητα μπορεί να αποδώσει".
Καθώς οι δυτικές χώρες περιόριζαν τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων, το Μαρόκο αύξησε τις δικές του.
Το 2022, το βασίλειο εισήγαγε 735.000 τόνους ντίζελ από τη Ρωσία, 11 φορές περισσότερο από ό,τι το 2021.
Οι διεθνείς κυρώσεις έχουν επίσης περιπλέξει τη δυνατότητα της Ρωσίας, του μεγαλύτερου εξαγωγέα λιπασμάτων στον κόσμο το 2020, να πουλήσει αυτό το ζωτικής σημασίας προϊόν.
Το Μαρόκο, ο τέταρτος μεγαλύτερος εξαγωγέας εκείνης της χρονιάς, ανταποκρίθηκε με σχέδια αύξησης της παραγωγής φωσφορικών αλάτων κατά 10%.

Το ζήτημα της Δυτικής Σαχάρας

Εκεί όπου τα αντίπαλα μπλοκ, οι χώρες της Βόρειας Αφρικής και ο έλεγχος των πράσινων ενεργειακών πόρων συναντιούνται πραγματικά είναι στη Δυτική Σαχάρα.
Το Μαρόκο εξορύσσει ολοένα και περισσότερο πόρους και ανεγείρει αιολικά και ηλιακά πάρκα πέρα από τα νότια σύνορά του στη Δυτική Σαχάρα, παρά το γεγονός ότι η περιοχή δεν αναγνωρίζεται διεθνώς ως τμήμα του Μαρόκου.

Περισσότερα από το Yale Environment 360:

Το Μαρόκο έχει ήδη εγκαταστήσει τρία μεγάλα αιολικά πάρκα και δύο ηλιακά πάρκα στη Δυτική Σαχάρα, όλα συνδεδεμένα με το μαροκινό δίκτυο.
Το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο, που αποτελείται από 56 γιγαντιαίες τουρμπίνες που ανεγέρθηκαν στη στεριά από μια σκωτσέζικη εταιρεία κοντά στο παράκτιο ψαροχώρι Aftissat, πρόκειται τώρα να διπλασιαστεί σε μέγεθος σε περισσότερα από 400 μεγαβάτ, μετά από συμφωνία που υπέγραψε το Μαρόκο το 2021 με μια θυγατρική της General Electric.
Στη Δυτική Σαχάρα συνεχίζεται ένας πόλεμος για την απελευθέρωση, ο οποίος διεξάγεται από αντάρτες που τουλάχιστον εν μέρει εδρεύουν στην Αλγερία, όπου πολλοί πρόσφυγες ζουν σε καταυλισμούς.
Παρά την ιστορική στρατιωτική και οικονομική συνεργασία της με την Αλγερία, η Ρωσία, προσπαθεί να κατευνάσει όλες τις πλευρές.
Ενώ καλεί για μια "δίκαιη" και "αμοιβαία αποδεκτή" λύση στη σύγκρουση στη Δυτική Σαχάρα, επιδιώκει επίσης την εκτόνωση με το Ραμπάτ.
Το Μαρόκο δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο των φιλοατλαντικών κρατών της Μόσχας και συνεχίζει να λαμβάνει ετήσιες εισαγωγές σιταριού από τη Ρωσία.
Τα τελευταία χρόνια, οι ΗΠΑ τάχθηκαν πλήρως πίσω από το Μαρόκο, παρά το γεγονός ότι μια τέτοια στάση έρχεται σε αντίθεση με τη "διεθνή τάξη που βασίζεται σε κανόνες".

Οι λεπτομέρειες από το The Progressive:

Η Δυτική Σαχάρα - επίσημα γνωστή ως Αραβική Λαϊκή Δημοκρατία της Σαχάρας (SADR) - έχει αναγνωριστεί σε διάφορες χρονικές στιγμές από 84 χώρες και είναι πλήρες κράτος μέλος της Αφρικανικής Ένωσης.
Το Μαρόκο εισέβαλε σε αυτό το έθνος, γνωστό τότε ως Ισπανική Σαχάρα, λίγο πριν από την προγραμματισμένη ανεξαρτησία του από την αποικιακή κυριαρχία το 1975.
Το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ και το Διεθνές Δικαστήριο έχουν όλα καταγράψει το δικαίωμα της Δυτικής Σαχάρας στην αυτοδιάθεση.
Επί δεκαετίες, κανένας διεθνής οργανισμός ή ξένες κυβερνήσεις δεν έχουν αναγνωρίσει τη Δυτική Σαχάρα ως τμήμα του Μαρόκου.
Ωστόσο, κατά τις τελευταίες εβδομάδες της θητείας του, ο πρώην πρόεδρος Donald Trump αναγνώρισε επίσημα την κυριαρχία του Μαρόκου επί της κατεχόμενης χώρας, συμπεριλαμβανομένου περίπου του 25% της Δυτικής Σαχάρας που εξακολουθεί να βρίσκεται υπό τον έλεγχο της κυβέρνησης SADR.
Η κυβέρνηση Biden απέρριψε τις διακομματικές εκκλήσεις να ανατρέψει την απόφαση του Trump και οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν διεθνώς ουραγός.
Με την Ουάσινγκτον συμπορεύονται τώρα στην υποστήριξή της προς το Μαρόκο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία και η Ισπανία.
Η υποστήριξη προς το Ραμπάτ έρχεται παρά τη νομική συμβουλή του ΟΗΕ ότι η εκμετάλλευση των φυσικών πόρων της περιοχής "χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα συμφέροντα και οι επιθυμίες του λαού της Δυτικής Σαχάρας θα παραβίαζε τις αρχές του διεθνούς δικαίου".

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης