Πρωτοποριακό βήμα από την κινεζική πολεμική αεροπορία που δημιούργησε ένα τεχνολογικό θαύμα με πολλά... δανεικά στοιχεία
Μία κοσμογονία πέτυχε η Κίνα στην πολεμική αεροπορία με το μαχητικό αεροσκάφος τέταρτης γενιάς Chengdu J-10 Vigorous Dragon η τελειότητα του οποίου επισφραγίζει 25 χρόνια εντατικής μελέτης και εργασίας για τον βασικό πυλώνα της αεροπορικής δύναμης της χώρας.
Οι Global Times δημοσίευσαν ένα βίντεο 53 δευτερολέπτων που παρουσιάζει τα J-10 να εκτελούν ελιγμούς και σχηματισμούς εναέριας μάχης, να ανεφοδιάζουν, να εκτοξεύουν πυραύλους και να εκτοξεύουν φωτοβολίδες.
Το J-10 αντιπροσωπεύει ένα ριζικό βήμα μπροστά στο project της Κίνας ως προς την εγχώρια παραγωγή μαχητικών.
Η Κίνα άρχισε τις εργασίες ανάπτυξης για το J-10 το 1984, λίγο μετά την παρουσίαση των F-16 Fighting Falcon και Mikoyan MiG-29 από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Σοβιετική Ένωση το 1978 και το 1982 αντίστοιχα.
Το J-10 απέδειξε τελικά την ικανότητα της Κίνας να παράγει ένα εγχώριο και τέταρτης γενιάς μαχητικό ισοδύναμο των αμερικανικών και σοβιετικής προέλευσης αεροσκαφών.
Αρχικά προοριζόταν να αντικαταστήσουν το μαχητικό J-7 και το επιθετικό αεροσκάφος Q-5, και ως εκ τούτου, έγινε το τυπικό μαχητικό πολλαπλών ρόλων της Πολεμικής Αεροπορίας του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLA).
Το J-10 Vigorous Dragon
Το J-10 σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από την Chengdu Aircraft Corporation (CAC). Οι πρώτες εργασίες ανάπτυξης στο αεροσκάφος ήταν αργές.
Το σχέδιο που ορίστηκε ως J-9VI ή J-9B, στο οποίο βασίστηκε το μαχητικό J-10, αποφασίστηκε το 1986.
Ωστόσο, μια ξύλινη μακέτα πλήρους μεγέθους του αεροσκάφους ολοκληρώθηκε το 1991. Υπήρχαν επίσης κάποια προβλήματα με τον προγραμματισμένο κινητήρα WS-10 του J-10, ο οποίος παραλίγο να εκτροχιάσει ολόκληρο το έργο.
Ίσως, επομένως, αρκετά από τα μαχητικά J-10 κατέληξαν να χρησιμοποιούν τους σοβιετικής κατασκευής κινητήρες Saturn-Lyulka AL-31.
Πάντως, αυτό οδήγησε επίσης τον Κινέζο σχεδιαστή να επανεξετάσει τη σχεδίαση του J-10 για να χωρέσει τον νέο κινητήρα.
Το πρώτο πρωτότυπο J-10 ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 1997, με το αεροσκάφος να ανέρχεται στους ουρανούς για πρώτη φορά στις 23 Μαρτίου 1998, γράφουν οι Eurasian Times.
Ενώ το μαχητικό J-10 είναι το πιο επιτυχημένο ε μαχητικό αεροσκάφος της Κίνας, οι αναφορές υπογραμμίζουν επίσης την πιθανή σύνδεση μεταξύ της Israel Aerospace Industries και της CAC κατά τη διάρκεια των εργασιών ανάπτυξης της Κίνας στο J-10.
Σύμφωνα με διάφορες μαρτυρίες, οι Ισραηλινοί μοιράστηκαν μυστικές πληροφορίες με την CAC σχετικά με το χρηματοδοτούμενο από τις ΗΠΑ LAVI, το ισραηλινό μαχητικό αεροσκάφος τέταρτης γενιάς με παρόμοια διαμόρφωση που αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1980, αλλά δεν μπορούσαν να ξεπεράσουν το στάδιο του πρωτοτύπου λόγω της διακοπής της χρηματοδότησης των ΗΠΑ.
Το LAVI, με τη σειρά του, βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στην αμερικανική τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που εργάζονταν στο μαχητικό Lockheed Martin F-16.
Επομένως, το J-10 μπορεί να έχει κάποια τεχνολογία προέλευσης ΗΠΑ, όπως αεροηλεκτρονικά, προηγμένα σύνθετα υλικά και προδιαγραφές ελέγχου πτήσης. Επίσης, η ισραηλινή επιρροή στη σχεδίαση του J-10 είναι εμφανής στη διάταξή του.
Πάνοπλο
Τα περισσότερα πρώιμα αεροσκάφη J-10A μετέφεραν τον εγχώριας παραγωγής PL-8 κατευθυνόμενο πύραυλο αέρος-αέρος μικρού βεληνεκούς (AAM).
Το αεροσκάφος μεταφέρει επίσης τα ημι-ενεργά κατευθυνόμενα AAM μεσαίου βεληνεκούς PL-11, τα οποία αργότερα αντικαταστάθηκαν από τα ενεργά καθοδηγούμενα από ραντάρ PL-12 AAM μεσαίου βεληνεκούς. Πρόσφατα, τα PL-8 και PL-12 στα J-10 της PLA Air Force (PLAAF’s) αντικαταστάθηκαν από τους προηγμένους πυραύλους μικρού βεληνεκούς PL-10 και τους ενεργούς πυραύλους PL-15 που κατευθύνονται με ραντάρ. Το J-10 μπορεί επίσης να μεταφέρει ένα ευρύ φάσμα όπλων αέρος-εδάφους και κατά πλοίων, όπως οι βόμβες ακριβείας καθοδήγησης LS-500J.
Εκτός από το J-10A και την επίγεια ναυτική παραλλαγή J-10AH, η Κίνα ανέπτυξε επίσης μια διθέσια παραλλαγή του αεροσκάφους που ονομάζεται J-10AS ή J-10ASH για θαλάσσια χρήση.
Η διθέσια παραλλαγή J-10AS πραγματοποίησε την παρθενική της πτήση το 2003 και πιστοποιήθηκε στα τέλη του 2005, μπαίνοντας σε υπηρεσία με την PLAAF λίγο μετά από αυτό.
www.bankingnews.gr
Οι Global Times δημοσίευσαν ένα βίντεο 53 δευτερολέπτων που παρουσιάζει τα J-10 να εκτελούν ελιγμούς και σχηματισμούς εναέριας μάχης, να ανεφοδιάζουν, να εκτοξεύουν πυραύλους και να εκτοξεύουν φωτοβολίδες.
Το J-10 αντιπροσωπεύει ένα ριζικό βήμα μπροστά στο project της Κίνας ως προς την εγχώρια παραγωγή μαχητικών.
Η Κίνα άρχισε τις εργασίες ανάπτυξης για το J-10 το 1984, λίγο μετά την παρουσίαση των F-16 Fighting Falcon και Mikoyan MiG-29 από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Σοβιετική Ένωση το 1978 και το 1982 αντίστοιχα.
Το J-10 απέδειξε τελικά την ικανότητα της Κίνας να παράγει ένα εγχώριο και τέταρτης γενιάς μαχητικό ισοδύναμο των αμερικανικών και σοβιετικής προέλευσης αεροσκαφών.
Αρχικά προοριζόταν να αντικαταστήσουν το μαχητικό J-7 και το επιθετικό αεροσκάφος Q-5, και ως εκ τούτου, έγινε το τυπικό μαχητικό πολλαπλών ρόλων της Πολεμικής Αεροπορίας του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLA).
Το J-10 Vigorous Dragon
Το J-10 σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από την Chengdu Aircraft Corporation (CAC). Οι πρώτες εργασίες ανάπτυξης στο αεροσκάφος ήταν αργές.
Το σχέδιο που ορίστηκε ως J-9VI ή J-9B, στο οποίο βασίστηκε το μαχητικό J-10, αποφασίστηκε το 1986.
Ωστόσο, μια ξύλινη μακέτα πλήρους μεγέθους του αεροσκάφους ολοκληρώθηκε το 1991. Υπήρχαν επίσης κάποια προβλήματα με τον προγραμματισμένο κινητήρα WS-10 του J-10, ο οποίος παραλίγο να εκτροχιάσει ολόκληρο το έργο.
Ίσως, επομένως, αρκετά από τα μαχητικά J-10 κατέληξαν να χρησιμοποιούν τους σοβιετικής κατασκευής κινητήρες Saturn-Lyulka AL-31.
Πάντως, αυτό οδήγησε επίσης τον Κινέζο σχεδιαστή να επανεξετάσει τη σχεδίαση του J-10 για να χωρέσει τον νέο κινητήρα.
Κράμα τεχνολογιών25 years ago, #China's fighter jet J-10 completed its maiden flight. Over the past 25 years, the airborne "Raptor" has developed into the J-10A, J-10B & J-10C series of fighter jets, and has become part of the backbone for the #PLA Air Force during its strategic transformation pic.twitter.com/7sOWDV86AM
— Global Times (@globaltimesnews) March 23, 2023
Το πρώτο πρωτότυπο J-10 ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 1997, με το αεροσκάφος να ανέρχεται στους ουρανούς για πρώτη φορά στις 23 Μαρτίου 1998, γράφουν οι Eurasian Times.
Ενώ το μαχητικό J-10 είναι το πιο επιτυχημένο ε μαχητικό αεροσκάφος της Κίνας, οι αναφορές υπογραμμίζουν επίσης την πιθανή σύνδεση μεταξύ της Israel Aerospace Industries και της CAC κατά τη διάρκεια των εργασιών ανάπτυξης της Κίνας στο J-10.
Σύμφωνα με διάφορες μαρτυρίες, οι Ισραηλινοί μοιράστηκαν μυστικές πληροφορίες με την CAC σχετικά με το χρηματοδοτούμενο από τις ΗΠΑ LAVI, το ισραηλινό μαχητικό αεροσκάφος τέταρτης γενιάς με παρόμοια διαμόρφωση που αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1980, αλλά δεν μπορούσαν να ξεπεράσουν το στάδιο του πρωτοτύπου λόγω της διακοπής της χρηματοδότησης των ΗΠΑ.
Το LAVI, με τη σειρά του, βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στην αμερικανική τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που εργάζονταν στο μαχητικό Lockheed Martin F-16.
Επομένως, το J-10 μπορεί να έχει κάποια τεχνολογία προέλευσης ΗΠΑ, όπως αεροηλεκτρονικά, προηγμένα σύνθετα υλικά και προδιαγραφές ελέγχου πτήσης. Επίσης, η ισραηλινή επιρροή στη σχεδίαση του J-10 είναι εμφανής στη διάταξή του.
Πάνοπλο
Τα περισσότερα πρώιμα αεροσκάφη J-10A μετέφεραν τον εγχώριας παραγωγής PL-8 κατευθυνόμενο πύραυλο αέρος-αέρος μικρού βεληνεκούς (AAM).
Το αεροσκάφος μεταφέρει επίσης τα ημι-ενεργά κατευθυνόμενα AAM μεσαίου βεληνεκούς PL-11, τα οποία αργότερα αντικαταστάθηκαν από τα ενεργά καθοδηγούμενα από ραντάρ PL-12 AAM μεσαίου βεληνεκούς. Πρόσφατα, τα PL-8 και PL-12 στα J-10 της PLA Air Force (PLAAF’s) αντικαταστάθηκαν από τους προηγμένους πυραύλους μικρού βεληνεκούς PL-10 και τους ενεργούς πυραύλους PL-15 που κατευθύνονται με ραντάρ. Το J-10 μπορεί επίσης να μεταφέρει ένα ευρύ φάσμα όπλων αέρος-εδάφους και κατά πλοίων, όπως οι βόμβες ακριβείας καθοδήγησης LS-500J.
Εκτός από το J-10A και την επίγεια ναυτική παραλλαγή J-10AH, η Κίνα ανέπτυξε επίσης μια διθέσια παραλλαγή του αεροσκάφους που ονομάζεται J-10AS ή J-10ASH για θαλάσσια χρήση.
Η διθέσια παραλλαγή J-10AS πραγματοποίησε την παρθενική της πτήση το 2003 και πιστοποιήθηκε στα τέλη του 2005, μπαίνοντας σε υπηρεσία με την PLAAF λίγο μετά από αυτό.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών