Η αντιπαράθεση Γερμανίας και Γαλλίας κινδυνεύει να υπονομεύσει τις προσπάθειες αντιμετώπισης των ΗΠΑ, της Κίνας
Ιδιαίτερα δύσκολος αποδεικνύεται για την ενότητα της ΕΕ, ο συνδυασμός της ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη και της «πράσινης» μετάβασης. Και η διαμάχη Γαλλίας και Γερμανίας για το βιομηχανικό στέμμα της Ευρώπης, το αποδεικνύει.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η Γερμανία απέρριψε το γαλλικό τελεσίγραφο και παρ' όλο που η διαμάχη περιστρέφεται γύρω από τον ρόλο των πυρηνικών στο μελλοντικό ενεργειακό μείγμα του μπλοκ, το ζήτημα είναι εν τέλει το που βρίσκεται η βιομηχανική καρδιά της Ευρώπης. Αν και οι τιμές υποχώρησαν από τα υψηλά ρεκόρ που παρατηρήθηκαν πέρυσι, οι θέσεις έχουν σκληρύνει, καθώς η Γαλλία και η Γερμανία προσπαθούν να έχουν πλεονέκτημα σε μια περίοδο που η ΕΕ επιδιώκει να γίνει ουδέτερη ως προς τον άνθρακα.
«Θέμα πολιτικής επιβίωσης»
«Οι κυβερνήσεις τόσο στο Παρίσι όσο και στο Βερολίνο αναζητούν πώς να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια με το χαμηλότερο κόστος», δήλωσε ο Christian Egenhofer, ανώτερος ερευνητής στο think-tank CEPS στις Βρυξέλλες. «Είναι σχεδόν θέμα πολιτικής επιβίωσης».
Συγκλονισμένοι από τις διαδηλώσεις των «κίτρινων γιλέκων» στη Γαλλία πριν από πέντε χρόνια, οι τιμές της ενέργειας παραμένουν ένα εκρηκτικό θέμα για την κυβέρνηση του προέδρου Emmanuel Macron. Ο συνασπισμός του καγκελαρίου, Olaf Scholz, στη Γερμανία αντιμετωπίζει επίσης έντονες πιέσεις σε ότι αφορά το κόστος ενέργειας.
Οι εντάσεις μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας
Η διαμάχη για τις τιμές της ενέργειας είναι μόνο μια πτυχή των εντάσεων μεταξύ των δύο χωρών. Η Γαλλία και η Γερμανία συγκρούστηκαν για στοιχεία της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ. Πρώτον, η Γερμανία απέτρεψε την υιοθέτηση κανόνων που απαγορεύουν ουσιαστικά τα νέα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. Στη συνέχεια, η Γαλλία πίεσε για μια παρόμοια εξαίρεση σε ότι αφορά τα πυρηνικά σε έναν νόμο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Τώρα, η Γαλλία επιδιώκει να κερδίσει προβάδισμα σε μια ανανέωση των κανόνων της ΕΕ για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να εξασφαλίσει παράταση ζωής για το γηρασμένο και υπερχρεωμένο δίκτυο αντιδραστήρων της. Το σχέδιό της θα επιτρέψει ουσιαστικά στην κυβέρνηση να εξασφαλίσει περισσότερη σταθερότητα για την κρατικά ελεγχόμενη Electricite de France και να αξιοποιήσει νέες πηγές χρηματοδότησης για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των αντιδραστήρων της.
Η γαλλική εταιρεία κοινής ωφέλειας έχει μεγάλη ανάγκη από κεφάλαια. Η EDF είπε ότι ίσως χρειαστεί να επενδύει 25 δισ. ευρώ ετησίως για να επεκτείνει τη λειτουργία 56 αντιδραστήρων που χρονολογούνται από τις δεκαετίες του 1980 και του '90, να κατασκευάσει νέους, να προσθέσει αιολική και ηλιακή δυναμικότητα και να αναβαθμίσει δίκτυα. Το πρόβλημα είναι ότι ο ενεργειακός γίγαντας έχει χρέος 65 δισ. ευρώ.
Το Βερολίνο μπλοκάρει την πρωτοβουλία καθώς η Γερμανία προσπαθεί να ξαναχτίσει το δικό της ενεργειακό σύστημα μετά την κατάρρευση των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου πέρυσι. Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης ανησυχεί ότι η Γαλλία θα είναι σε πλεονεκτική θέση εάν ο προτεινόμενος κανονισμός του Παρισιού επιτρέψει στην EDF να πουλάει ενέργεια με μη οικονομικό κόστος.
«Το σημείο της διαφωνίας είναι ότι η γαλλική ενεργειακή υποδομή είναι κρατική ιδιοκτησία», δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας, Robert Habeck, σε εκδήλωση στο Ροστόκ. Απάντησε στον Γάλλο ομόλογό του Bruno Le Maire, λέγοντας σε προηγούμενη δημόσια εμφάνιση ότι τα πυρηνικά είναι μια «κόκκινη γραμμή» για τη χώρα.
Χωρίς αξιόπιστη πρόσβαση σε οικονομικά προσιτή ενέργεια, η Γερμανία φοβάται ότι οι εταιρείες έντασης ενέργειας θα επενδύσουν αλλού και «θα χάσουμε αυτή τη βιομηχανική βάση», είπε ο Habeck. «Το θέμα μου δεν είναι ότι η Γαλλία έχει πυρηνικούς σταθμούς. Είναι ότι ο χειριστής των πυρηνικών σταθμών μπορεί να προσφέρει φθηνές τιμές κάτω από την αξία της αγοράς».
Υπάρχει πράγματι λόγος ανησυχίας. Με το ενεργειακό κόστος της Γερμανίας να παραμένει υψηλό και την ασφάλεια εφοδιασμού της να αμφισβητείται καθώς η χώρα εγκαταλείπει τον άνθρακα, η Γαλλία έχει προσελκύσει σχεδόν 50% περισσότερα ξένα έργα άμεσων επενδύσεων από τη Γερμανία τα τελευταία δύο χρόνια.
Καθώς η Γαλλία και η Γερμανία συνεχίζουν να τσακώνονται, ο χρόνος πιέζει για να επιτευχθεί συμφωνία. Εάν η διαφωνία δεν επιλυθεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, οι εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του επόμενου έτους θα μπορούσαν να καθυστερήσουν την πρόοδο για μήνες. Εν τω μεταξύ, άλλες βιομηχανικές δυνάμεις δεν στέκονται ακίνητες.
«Η διαμάχη μεταξύ των δύο χωρών δεν είναι καλή για την Ευρώπη», δήλωσε ο Henrik Ahlers, επικεφαλής της συμβουλευτικής εταιρείας EY στη Γερμανία. Το μπλοκ «θα πρέπει μάλλον να είναι ενοποιημένο όσον αφορά τον ανταγωνισμό με την Κίνα και τις ΗΠΑ».
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με το Bloomberg, η Γερμανία απέρριψε το γαλλικό τελεσίγραφο και παρ' όλο που η διαμάχη περιστρέφεται γύρω από τον ρόλο των πυρηνικών στο μελλοντικό ενεργειακό μείγμα του μπλοκ, το ζήτημα είναι εν τέλει το που βρίσκεται η βιομηχανική καρδιά της Ευρώπης. Αν και οι τιμές υποχώρησαν από τα υψηλά ρεκόρ που παρατηρήθηκαν πέρυσι, οι θέσεις έχουν σκληρύνει, καθώς η Γαλλία και η Γερμανία προσπαθούν να έχουν πλεονέκτημα σε μια περίοδο που η ΕΕ επιδιώκει να γίνει ουδέτερη ως προς τον άνθρακα.
«Θέμα πολιτικής επιβίωσης»
«Οι κυβερνήσεις τόσο στο Παρίσι όσο και στο Βερολίνο αναζητούν πώς να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια με το χαμηλότερο κόστος», δήλωσε ο Christian Egenhofer, ανώτερος ερευνητής στο think-tank CEPS στις Βρυξέλλες. «Είναι σχεδόν θέμα πολιτικής επιβίωσης».
Συγκλονισμένοι από τις διαδηλώσεις των «κίτρινων γιλέκων» στη Γαλλία πριν από πέντε χρόνια, οι τιμές της ενέργειας παραμένουν ένα εκρηκτικό θέμα για την κυβέρνηση του προέδρου Emmanuel Macron. Ο συνασπισμός του καγκελαρίου, Olaf Scholz, στη Γερμανία αντιμετωπίζει επίσης έντονες πιέσεις σε ότι αφορά το κόστος ενέργειας.
Οι εντάσεις μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας
Η διαμάχη για τις τιμές της ενέργειας είναι μόνο μια πτυχή των εντάσεων μεταξύ των δύο χωρών. Η Γαλλία και η Γερμανία συγκρούστηκαν για στοιχεία της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ. Πρώτον, η Γερμανία απέτρεψε την υιοθέτηση κανόνων που απαγορεύουν ουσιαστικά τα νέα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. Στη συνέχεια, η Γαλλία πίεσε για μια παρόμοια εξαίρεση σε ότι αφορά τα πυρηνικά σε έναν νόμο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Τώρα, η Γαλλία επιδιώκει να κερδίσει προβάδισμα σε μια ανανέωση των κανόνων της ΕΕ για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να εξασφαλίσει παράταση ζωής για το γηρασμένο και υπερχρεωμένο δίκτυο αντιδραστήρων της. Το σχέδιό της θα επιτρέψει ουσιαστικά στην κυβέρνηση να εξασφαλίσει περισσότερη σταθερότητα για την κρατικά ελεγχόμενη Electricite de France και να αξιοποιήσει νέες πηγές χρηματοδότησης για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των αντιδραστήρων της.
Η γαλλική εταιρεία κοινής ωφέλειας έχει μεγάλη ανάγκη από κεφάλαια. Η EDF είπε ότι ίσως χρειαστεί να επενδύει 25 δισ. ευρώ ετησίως για να επεκτείνει τη λειτουργία 56 αντιδραστήρων που χρονολογούνται από τις δεκαετίες του 1980 και του '90, να κατασκευάσει νέους, να προσθέσει αιολική και ηλιακή δυναμικότητα και να αναβαθμίσει δίκτυα. Το πρόβλημα είναι ότι ο ενεργειακός γίγαντας έχει χρέος 65 δισ. ευρώ.
Το Βερολίνο μπλοκάρει την πρωτοβουλία καθώς η Γερμανία προσπαθεί να ξαναχτίσει το δικό της ενεργειακό σύστημα μετά την κατάρρευση των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου πέρυσι. Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης ανησυχεί ότι η Γαλλία θα είναι σε πλεονεκτική θέση εάν ο προτεινόμενος κανονισμός του Παρισιού επιτρέψει στην EDF να πουλάει ενέργεια με μη οικονομικό κόστος.
«Το σημείο της διαφωνίας είναι ότι η γαλλική ενεργειακή υποδομή είναι κρατική ιδιοκτησία», δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας, Robert Habeck, σε εκδήλωση στο Ροστόκ. Απάντησε στον Γάλλο ομόλογό του Bruno Le Maire, λέγοντας σε προηγούμενη δημόσια εμφάνιση ότι τα πυρηνικά είναι μια «κόκκινη γραμμή» για τη χώρα.
Χωρίς αξιόπιστη πρόσβαση σε οικονομικά προσιτή ενέργεια, η Γερμανία φοβάται ότι οι εταιρείες έντασης ενέργειας θα επενδύσουν αλλού και «θα χάσουμε αυτή τη βιομηχανική βάση», είπε ο Habeck. «Το θέμα μου δεν είναι ότι η Γαλλία έχει πυρηνικούς σταθμούς. Είναι ότι ο χειριστής των πυρηνικών σταθμών μπορεί να προσφέρει φθηνές τιμές κάτω από την αξία της αγοράς».
Υπάρχει πράγματι λόγος ανησυχίας. Με το ενεργειακό κόστος της Γερμανίας να παραμένει υψηλό και την ασφάλεια εφοδιασμού της να αμφισβητείται καθώς η χώρα εγκαταλείπει τον άνθρακα, η Γαλλία έχει προσελκύσει σχεδόν 50% περισσότερα ξένα έργα άμεσων επενδύσεων από τη Γερμανία τα τελευταία δύο χρόνια.
Καθώς η Γαλλία και η Γερμανία συνεχίζουν να τσακώνονται, ο χρόνος πιέζει για να επιτευχθεί συμφωνία. Εάν η διαφωνία δεν επιλυθεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, οι εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του επόμενου έτους θα μπορούσαν να καθυστερήσουν την πρόοδο για μήνες. Εν τω μεταξύ, άλλες βιομηχανικές δυνάμεις δεν στέκονται ακίνητες.
«Η διαμάχη μεταξύ των δύο χωρών δεν είναι καλή για την Ευρώπη», δήλωσε ο Henrik Ahlers, επικεφαλής της συμβουλευτικής εταιρείας EY στη Γερμανία. Το μπλοκ «θα πρέπει μάλλον να είναι ενοποιημένο όσον αφορά τον ανταγωνισμό με την Κίνα και τις ΗΠΑ».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών