Οι προειδοποιήσεις για κατασκοπεία, μαζί με τις αυξανόμενες περιπτώσεις τελωνειακής απάτης με κινεζικές εταιρείες στο αεροδρόμιο της Λιέγης, αποτελούν σοβαρή πρόκληση για την κυβέρνηση του Βελγίου
Στο μικροσκόπιο των υπηρεσιών πληροφοριών του Βελγίου βρίσκεται ο κύριος κόμβος logistics της Alibaba στην Ευρώπη, καθώς υπάρχουν υποψίες για κατασκοπεία και ότι το Πεκίνο εκμεταλλεύεται την αυξανόμενη οικονομική παρουσία του στη Δύση.
Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν αυξήσει τον έλεγχο των υποτιθέμενων κινδύνων ασφάλειας και οικονομικών κινδύνων που θέτουν οι κινεζικές εταιρείες, γεγονός που αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης επανεκτίμησης του παραδοσιακού ανοίγματος της ΕΕ στο εμπόριο με την Κίνα.
Αναφερόμενοι συγκεκριμένα στον υλικοτεχνικό βραχίονα της Alibaba στο αεροδρόμιο cargo στη Λιέγη, οι υπηρεσίες ασφαλείας του Βελγίου ανέφεραν στους Financial Times ότι εργάζονται για τον εντοπισμό «πιθανών δραστηριοτήτων κατασκοπείας και/ή παρεμβολής» που πραγματοποιούνται από κινεζικές οντότητες «συμπεριλαμβανομένης της Alibaba».
Η Alibaba, η οποία αρνείται οποιαδήποτε αδικοπραγία, υπέγραψε συμφωνία με το Βέλγιο το 2018 για το άνοιγμα του κόμβου στη Λιέγη, το πέμπτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο εμπορευμάτων της Ευρώπης, επενδύοντας 100 εκατ. ευρώ στην προβληματική οικονομία της γαλλόφωνης περιοχής της Βαλλονίας.
Ωστόσο, σχεδόν δύο χρόνια μετά το άνοιγμα του κόμβου, η Βελγική Υπηρεσία Κρατικής Ασφάλειας (VSSE) συνέχισε να παρακολουθεί τις επιχειρήσεις της Alibaba μετά από εισροή πληροφοριών.
Η εμπλοκή της Κίνας
Ένας τομέας ελέγχου περιλαμβάνει την εισαγωγή συστημάτων λογισμικού που συγκεντρώνουν ευαίσθητες οικονομικές πληροφορίες.
Η υπηρεσία ασφαλείας είπε ότι η παρουσία της Alibaba «αποτελεί σημείο προσοχής για το VSSE» λόγω της νομοθεσίας που αναγκάζει τις κινεζικές εταιρείες να μοιράζονται τα δεδομένα τους με τις κινεζικές αρχές και τις υπηρεσίες πληροφοριών.
«Η Κίνα έχει την πρόθεση και την ικανότητα να χρησιμοποιήσει αυτά τα δεδομένα για μη εμπορικούς σκοπούς», ανέφερε η υπηρεσία.
Ο Vincent Van Quickenborne, υπουργός Δικαιοσύνης του Βελγίου, είπε στους FT ότι οι πρώτες διαπραγματεύσεις με την Alibaba ήταν από «έναν προηγούμενο αιώνα», προσθέτοντας ότι «οι καιροί αφέλειας έχουν αλλάξει».
Τον Ιούλιο τέθηκε σε ισχύ νέος νόμος στη χώρα για τον έλεγχο των ξένων επενδύσεων σε υποδομές ζωτικής σημασίας.
Η τοποθεσία στη Λιέγη είναι το μόνο ευρωπαϊκό κέντρο logistics που διευθύνεται από την spin-off logistics Cainiao της Alibaba.
Διαχειρίζεται κυρίως προϊόντα που πωλούνται απευθείας σε ευρωπαίους καταναλωτές μέσω του ιστότοπου ηλεκτρονικών αγορών AliExpress.
Ο κόμβος logistics βρίσκεται σε μια βιομηχανική περιοχή αποθηκών, η οποία έχει πρόσβαση στο χώρο του αεροδρομίου.
Οι υπάλληλοι φορτώνουν και ξεφορτώνουν αγαθά από αεροπλάνα και τα μεταφέρουν απευθείας στο υπόστεγο 30.000 τετραγωνικών μέτρων για να ταξινομηθούν και να σταλούν.
Ανησυχίες για πιθανή κατασκοπεία στην τοποθεσία εκφράστηκαν για πρώτη φορά πριν να κατασκευαστεί ο κόμβος, συμπεριλαμβανομένου του βελγικού κοινοβουλίου.
Εκείνη την εποχή, η Κίνα αρνήθηκε κατηγορηματικά τους «απρόκλητους υπαινιγμούς» σχετικά με «τους λεγόμενους κινδύνους ασφαλείας των κινεζικών εταιρειών».
Η δήλωση του VSSE προς τους FT δείχνει ότι οι ανησυχίες του για την κατασκοπεία εξακολουθούν να παραμένουν μετά το άνοιγμα του κόμβου.
Ο ρόλος της Cainiao
Η Cainiao αρνήθηκε οποιαδήποτε πρόταση για αδικοπραγία.
«Η ασφάλεια των δεδομένων και η προστασία του απορρήτου είναι πρωταρχικής σημασίας για την επιχείρησή μας.
Συμμορφωνόμαστε με όλους τους νόμους και τους κανονισμούς, συμπεριλαμβανομένου του GDPR», δήλωσε η εταιρεία, αναφερόμενη στον κανονισμό της ΕΕ για την προστασία δεδομένων.
Ένας πιθανός κίνδυνος κατασκοπείας σχετίζεται με το λογισμικό της Cainiao που χρησιμοποιείται για τον εξορθολογισμό των διαδικασιών logistics, το οποίο αποτελεί μέρος της «πλατφόρμας ηλεκτρονικού παγκόσμιου εμπορίου» της Alibaba (EWTP).
«Το κύριο μέλημα είναι ότι αυτή η πλατφόρμα, μαζί με μερικές άλλες πλατφόρμες υλικοτεχνικής υποστήριξης που έχουν προτείνει οι Κινέζοι στις ευρωπαϊκές χώρες, τους δίνει πολλές γνώσεις για τις αλυσίδες εφοδιασμού και για τυχόν ευπάθειες», δήλωσε ο Jonathan Holslag, καθηγητής στο Vrije Universiteit Brussel.
Σύμφωνα με άτομο που είναι εξοικειωμένο με τις σχέσεις της Alibaba με την κυβέρνηση της Κίνας, τα κέντρα logistics αναμένεται να διαβιβάσουν πληροφορίες για το τοπικό αίσθημα και να αναφέρουν δεδομένα σχετικά με το ευρωπαϊκό εμπόριο και την επιμελητεία στις αρχές του Πεκίνου.
Η Cainiao είναι σε θέση να έχει πρόσβαση σε δεδομένα σχετικά με εμπόρους, προϊόντα, λεπτομέρειες μεταφοράς και ροές, δήλωσε πηγή των FT.
Ο Holslag είπε ότι υπήρχε επίσης κίνδυνος η Cainiao να έχει πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τους τελικούς καταναλωτές.
«Η γνώση σχετικά με σημαντικές αλλαγές στα πρότυπα κατανάλωσης και η γνώση σχετικά με την αλυσίδα εφοδιαστικής είναι πολύτιμη για την Κίνα ως χώρα που προσπαθεί να κυριαρχήσει στην αλυσίδα εφοδιασμού», είπε.
Σε αναβρασμό το Βέλγιο
Οι προειδοποιήσεις για κατασκοπεία, μαζί με τις αυξανόμενες περιπτώσεις τελωνειακής απάτης με κινεζικές εταιρείες στο αεροδρόμιο της Λιέγης, αποτελούν σοβαρή πρόκληση για την κυβέρνηση του Βελγίου, η οποία αρχικά είχε φλερτάρει την Alibaba.
Τόσο ο πρώην πρωθυπουργός Charles Michel, νυν πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, όσο και ο Βέλγος Βασιλιάς Philippe συναντήθηκαν με τον πρώην επικεφαλής της Alibaba Jack Ma.
Οι βελγικές αρχές ήλπιζαν ότι το εμπόριο που θα διευκόλυνε η Alibaba θα συμβάλει στην κάλυψη του εμπορικού χάσματος με την Κίνα και στην τόνωση της οικονομίας.
Ωστόσο, το εμπορικό έλλειμμα του Βελγίου διευρύνθηκε από 3,7 δισ. ευρώ το 2021 σε 9,1 δισ. ευρώ το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Τράπεζας του Βελγίου.
Μόνο το ένα πέμπτο των εμπορευμάτων που προέρχονται από την αποθήκη εξάγονται πίσω στην Κίνα, σύμφωνα με την Cainiao.
Σύμφωνα με τα τελωνειακά στοιχεία, περίπου 326 εκατομμύρια δέματα και όγκος 1,1 εκατομμυρίων τόνων διακινήθηκαν πέρυσι στο αεροδρόμιο της Λιέγης, το οποίο λειτουργεί ως κόμβος διαλογής για αγορές που πραγματοποιούνται σε όλη την Ευρώπη.
Η Cainiao είπε ότι λιγότερα από τα μισά από αυτά τα δέματα διακινήθηκαν στην αποθήκη τους, αλλά δεν αποκάλυψε τον ακριβή αριθμό.
www.bankingnews.gr
Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν αυξήσει τον έλεγχο των υποτιθέμενων κινδύνων ασφάλειας και οικονομικών κινδύνων που θέτουν οι κινεζικές εταιρείες, γεγονός που αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης επανεκτίμησης του παραδοσιακού ανοίγματος της ΕΕ στο εμπόριο με την Κίνα.
Αναφερόμενοι συγκεκριμένα στον υλικοτεχνικό βραχίονα της Alibaba στο αεροδρόμιο cargo στη Λιέγη, οι υπηρεσίες ασφαλείας του Βελγίου ανέφεραν στους Financial Times ότι εργάζονται για τον εντοπισμό «πιθανών δραστηριοτήτων κατασκοπείας και/ή παρεμβολής» που πραγματοποιούνται από κινεζικές οντότητες «συμπεριλαμβανομένης της Alibaba».
Η Alibaba, η οποία αρνείται οποιαδήποτε αδικοπραγία, υπέγραψε συμφωνία με το Βέλγιο το 2018 για το άνοιγμα του κόμβου στη Λιέγη, το πέμπτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο εμπορευμάτων της Ευρώπης, επενδύοντας 100 εκατ. ευρώ στην προβληματική οικονομία της γαλλόφωνης περιοχής της Βαλλονίας.
Ωστόσο, σχεδόν δύο χρόνια μετά το άνοιγμα του κόμβου, η Βελγική Υπηρεσία Κρατικής Ασφάλειας (VSSE) συνέχισε να παρακολουθεί τις επιχειρήσεις της Alibaba μετά από εισροή πληροφοριών.
Η εμπλοκή της Κίνας
Ένας τομέας ελέγχου περιλαμβάνει την εισαγωγή συστημάτων λογισμικού που συγκεντρώνουν ευαίσθητες οικονομικές πληροφορίες.
Η υπηρεσία ασφαλείας είπε ότι η παρουσία της Alibaba «αποτελεί σημείο προσοχής για το VSSE» λόγω της νομοθεσίας που αναγκάζει τις κινεζικές εταιρείες να μοιράζονται τα δεδομένα τους με τις κινεζικές αρχές και τις υπηρεσίες πληροφοριών.
«Η Κίνα έχει την πρόθεση και την ικανότητα να χρησιμοποιήσει αυτά τα δεδομένα για μη εμπορικούς σκοπούς», ανέφερε η υπηρεσία.
Ο Vincent Van Quickenborne, υπουργός Δικαιοσύνης του Βελγίου, είπε στους FT ότι οι πρώτες διαπραγματεύσεις με την Alibaba ήταν από «έναν προηγούμενο αιώνα», προσθέτοντας ότι «οι καιροί αφέλειας έχουν αλλάξει».
Τον Ιούλιο τέθηκε σε ισχύ νέος νόμος στη χώρα για τον έλεγχο των ξένων επενδύσεων σε υποδομές ζωτικής σημασίας.
Η τοποθεσία στη Λιέγη είναι το μόνο ευρωπαϊκό κέντρο logistics που διευθύνεται από την spin-off logistics Cainiao της Alibaba.
Διαχειρίζεται κυρίως προϊόντα που πωλούνται απευθείας σε ευρωπαίους καταναλωτές μέσω του ιστότοπου ηλεκτρονικών αγορών AliExpress.
Ο κόμβος logistics βρίσκεται σε μια βιομηχανική περιοχή αποθηκών, η οποία έχει πρόσβαση στο χώρο του αεροδρομίου.
Οι υπάλληλοι φορτώνουν και ξεφορτώνουν αγαθά από αεροπλάνα και τα μεταφέρουν απευθείας στο υπόστεγο 30.000 τετραγωνικών μέτρων για να ταξινομηθούν και να σταλούν.
Ανησυχίες για πιθανή κατασκοπεία στην τοποθεσία εκφράστηκαν για πρώτη φορά πριν να κατασκευαστεί ο κόμβος, συμπεριλαμβανομένου του βελγικού κοινοβουλίου.
Εκείνη την εποχή, η Κίνα αρνήθηκε κατηγορηματικά τους «απρόκλητους υπαινιγμούς» σχετικά με «τους λεγόμενους κινδύνους ασφαλείας των κινεζικών εταιρειών».
Η δήλωση του VSSE προς τους FT δείχνει ότι οι ανησυχίες του για την κατασκοπεία εξακολουθούν να παραμένουν μετά το άνοιγμα του κόμβου.
Ο ρόλος της Cainiao
Η Cainiao αρνήθηκε οποιαδήποτε πρόταση για αδικοπραγία.
«Η ασφάλεια των δεδομένων και η προστασία του απορρήτου είναι πρωταρχικής σημασίας για την επιχείρησή μας.
Συμμορφωνόμαστε με όλους τους νόμους και τους κανονισμούς, συμπεριλαμβανομένου του GDPR», δήλωσε η εταιρεία, αναφερόμενη στον κανονισμό της ΕΕ για την προστασία δεδομένων.
Ένας πιθανός κίνδυνος κατασκοπείας σχετίζεται με το λογισμικό της Cainiao που χρησιμοποιείται για τον εξορθολογισμό των διαδικασιών logistics, το οποίο αποτελεί μέρος της «πλατφόρμας ηλεκτρονικού παγκόσμιου εμπορίου» της Alibaba (EWTP).
«Το κύριο μέλημα είναι ότι αυτή η πλατφόρμα, μαζί με μερικές άλλες πλατφόρμες υλικοτεχνικής υποστήριξης που έχουν προτείνει οι Κινέζοι στις ευρωπαϊκές χώρες, τους δίνει πολλές γνώσεις για τις αλυσίδες εφοδιασμού και για τυχόν ευπάθειες», δήλωσε ο Jonathan Holslag, καθηγητής στο Vrije Universiteit Brussel.
Σύμφωνα με άτομο που είναι εξοικειωμένο με τις σχέσεις της Alibaba με την κυβέρνηση της Κίνας, τα κέντρα logistics αναμένεται να διαβιβάσουν πληροφορίες για το τοπικό αίσθημα και να αναφέρουν δεδομένα σχετικά με το ευρωπαϊκό εμπόριο και την επιμελητεία στις αρχές του Πεκίνου.
Η Cainiao είναι σε θέση να έχει πρόσβαση σε δεδομένα σχετικά με εμπόρους, προϊόντα, λεπτομέρειες μεταφοράς και ροές, δήλωσε πηγή των FT.
Ο Holslag είπε ότι υπήρχε επίσης κίνδυνος η Cainiao να έχει πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τους τελικούς καταναλωτές.
«Η γνώση σχετικά με σημαντικές αλλαγές στα πρότυπα κατανάλωσης και η γνώση σχετικά με την αλυσίδα εφοδιαστικής είναι πολύτιμη για την Κίνα ως χώρα που προσπαθεί να κυριαρχήσει στην αλυσίδα εφοδιασμού», είπε.
Σε αναβρασμό το Βέλγιο
Οι προειδοποιήσεις για κατασκοπεία, μαζί με τις αυξανόμενες περιπτώσεις τελωνειακής απάτης με κινεζικές εταιρείες στο αεροδρόμιο της Λιέγης, αποτελούν σοβαρή πρόκληση για την κυβέρνηση του Βελγίου, η οποία αρχικά είχε φλερτάρει την Alibaba.
Τόσο ο πρώην πρωθυπουργός Charles Michel, νυν πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, όσο και ο Βέλγος Βασιλιάς Philippe συναντήθηκαν με τον πρώην επικεφαλής της Alibaba Jack Ma.
Οι βελγικές αρχές ήλπιζαν ότι το εμπόριο που θα διευκόλυνε η Alibaba θα συμβάλει στην κάλυψη του εμπορικού χάσματος με την Κίνα και στην τόνωση της οικονομίας.
Ωστόσο, το εμπορικό έλλειμμα του Βελγίου διευρύνθηκε από 3,7 δισ. ευρώ το 2021 σε 9,1 δισ. ευρώ το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Τράπεζας του Βελγίου.
Μόνο το ένα πέμπτο των εμπορευμάτων που προέρχονται από την αποθήκη εξάγονται πίσω στην Κίνα, σύμφωνα με την Cainiao.
Σύμφωνα με τα τελωνειακά στοιχεία, περίπου 326 εκατομμύρια δέματα και όγκος 1,1 εκατομμυρίων τόνων διακινήθηκαν πέρυσι στο αεροδρόμιο της Λιέγης, το οποίο λειτουργεί ως κόμβος διαλογής για αγορές που πραγματοποιούνται σε όλη την Ευρώπη.
Η Cainiao είπε ότι λιγότερα από τα μισά από αυτά τα δέματα διακινήθηκαν στην αποθήκη τους, αλλά δεν αποκάλυψε τον ακριβή αριθμό.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών