Μια εισβολή στη Γουιάνα από τη Βενεζουέλα θα ήταν διπλά αρνητικό για τη ζήτηση των mainstream τάνκερ
Η ναυτιλία αντιμετωπίζει ήδη τις συνέπειες από δύο πολέμους: τις εμπορικές αναταραχές λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις επιθέσεις πλοίων στα ανοιχτά της Υεμένης στον απόηχο της σύγκρουσης Ισραήλ-Hamas.
Θα μπορούσε όμως να υπάρξει ένας τρίτος ταυτόχρονος πόλεμος - και ακόμη περισσότερες εμπορικές επιπλοκές για τη ναυτιλία.
Η Βενεζουέλα απειλεί να εισβάλει στη Γουιάνα και να προσαρτήσει την πλούσια σε πετρέλαιο περιοχή Essequibo της Γουιάνας, ισχυριζόμενη ότι η περιοχή της ζούγκλας και οι υπεράκτιες περιοχές της κλάπηκαν από τη Βενεζουέλα το 1899.
Το Essequibo περιλαμβάνει περίπου τα δύο τρίτα της Γουιάνας.
Η Γουιάνα υπήρξε ένα φωτεινό σημείο για τα δεξαμενόπλοια αργού.
Από την έναρξη της υπεράκτιας παραγωγής το 2019, οι εξαγωγές αργού έχουν αυξηθεί στα 400.000 βαρέλια την ημέρα (b/d), με προβλέψεις για διπλασιασμό των όγκων μέχρι το τέλος του 2025 και άνω του 1 εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα έως το 2027.
«Στην απίθανη περίπτωση που η Βενεζουέλα αποφασίσει να κάνει πραγματικότητα τις απειλές της στη Γουιάνα, η παραγωγή και οι εξαγωγές πετρελαίου και από τις δύο χώρες πιθανότατα θα υποφέρουν», δήλωσε ο Erik Broekhuizen, επικεφαλής θαλάσσιας έρευνας και συμβουλευτικής στην Poten & Partners.
«Οι κυρώσεις στην Βενεζουέλα θα επιβληθούν εκ νέου —και πιθανώς θα ενισχυθούν— και οι διεθνείς εταιρείες πετρελαίου θα μετακινήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία από τη Γουιάνα, ακρωτηριάζοντας την παραγωγή της χώρας».
Η εισβολή θα μείωνε τις εξαγωγές της λεκάνης του Ατλαντικού
Η θετική στροφή για τα τάνκερ στις περικοπές παραγωγής από τον ΟΠΕΚ είναι ότι αυτές οι περικοπές μειώνουν τον όγκο από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία, ο οποίος αντικαθίσταται από τον όγκο από τη λεκάνη του Ατλαντικού προς την Ασία.
Αυτό αυξάνει τη ζήτηση των δεξαμενόπλοιων των ton-miles (όγκος πολλαπλασιασμένος με την απόσταση).
«Μπαίνω στον πειρασμό να πω ότι είναι εντελώς θετικό», δήλωσε ο Lars Barstad, Διευθύνων Σύμβουλος της ιδιοκτήτριας δεξαμενόπλοιων Frontline, αναφερόμενος στον τελευταίο γύρο περικοπών του ΟΠΕΚ και στη θετική επίδραση των ton-miles.
«Βλέπουμε να αυξάνεται η χωρητικότητα του διυλιστηρίου και να συνεχίζεται η κατασκευή ανατολικά του Σουέζ.
Νέα παραγωγή πετρελαίου έρχεται από τα δυτικά του Σουέζ.
Είδαμε τη Βραζιλία να αυξάνει την παραγωγή και να βγαίνει νέα παραγωγή από τη Γουιάνα.
Έχουμε δει τις εξαγωγές της Βενεζουέλας να αυξάνονται», είπε, προσθέτοντας ότι οι περικοπές του ΟΠΕΚ είναι επίσης «καλά νέα για τις ΗΠΑ».
Στην περιοχή της Αμερικής, οι εξαγωγές των ΗΠΑ ανέρχονται κατά μέσο όρο στα 4 εκατομμύρια b/d φέτος, σύμφωνα με την Kpler.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας υπολογίζει τις εξαγωγές της Βραζιλίας σε 1,8 εκατομμύρια b/d.
Η Κολομβία βρίσκεται στα 400.000 b/d, σύμφωνα με την κολομβιανή εταιρεία πετρελαίου Ecopetrol.
Η Βενεζουέλα εξάγει 300.000-400.000 b/d, σύμφωνα με την Frontline.
Στο βαθμό που οι εξαγωγές της λεκάνης του Ατλαντικού διαφημίζονται ως θετικές για τη ζήτηση των δεξαμενόπλοιων υπό το φως των περικοπών του ΟΠΕΚ, μια σύγκρουση Βενεζουέλας-Γουιάνας θα ήταν αρνητική, επηρεάζοντας δυνητικά περίπου το 11% των περιφερειακών εξαγωγών.
Ούτε η Βενεζουέλα πέφτει, η Γουιάνα ανεβαίνει
«Οι βιομηχανίες πετρελαίου της Βενεζουέλας και της Γουιάνας είναι μια μελέτη με αντιθέσεις», είπε ο Broekhuizen.
«Η Βενεζουέλα μπορεί να υπερηφανεύεται για ένα από τα μεγαλύτερα αποθέματα πετρελαίου στον κόσμο, αλλά η βιομηχανία της... βρίσκεται σε κακή κατάσταση μετά από δεκαετίες κακοδιαχείρισης και διαφθοράς και —τα τελευταία χρόνια— ολοένα αυστηρότερες κυρώσεις».
Η τρέχουσα παραγωγή στη Βενεζουέλα είναι λιγότερο από το ένα τρίτο των επιπέδων του 2009.
«Σε αντίθεση με τις εξελίξεις στη Βενεζουέλα, η βιομηχανία πετρελαίου της Γουιάνας ήταν μια επιτυχημένη ιστορία», είπε ο Broekhuizen, προσθέτοντας ότι «το μέλλον για τη Γουιάνα φαίνεται λαμπρό».
Η τρέχουσα παραγωγή γίνεται μέσω δύο πλωτών πλοίων παραγωγής, αποθήκευσης και εκφόρτωσης (FPSO), τα Liza Destiny και Liza Unity, με ένα τρίτο FPSO, το Prosperity, να αυξάνεται τώρα.
Την παραγωγή διαχειρίζεται μια κοινοπραξία με επικεφαλής την Exxon Mobil, με μερίδιο 45%, μαζί με τους εταίρους Hess, με 30% και την κινεζική CNOOC, με 25%.
Η Hess βρίσκεται σε διαδικασία εξαγοράς από τη Chevron.
Η Γουιάνα χορήγησε δικαιώματα εξερεύνησης σε οκτώ επιπλέον υπεράκτια μπλοκ τον Οκτώβριο.
Στοιχεία από τη Vortexa που επικαλείται η Poten & Partners δείχνουν ότι σχεδόν όλες οι τρέχουσες εξαγωγές της Γουιάνας παραμένουν εντός της λεκάνης του Ατλαντικού, με πολύ λίγες μακρινές αποστάσεις προς την Ασία, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.
Κορυφαίοι αγοραστές είναι ο Παναμάς, η Ολλανδία και οι Η.Π.Α.
Ο προορισμός των εξαγωγών της Βενεζουέλας έχει αλλάξει σημαντικά ως αποτέλεσμα της προσωρινής χαλάρωσης των κυρώσεων των ΗΠΑ.
Προηγουμένως, το μεγαλύτερο μέρος του αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας αποστέλλονταν στην Κίνα χρησιμοποιώντας δεξαμενόπλοια στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» - πλοία εκτός των δυτικών χρηματοπιστωτικών και ασφαλιστικών συστημάτων.
Τους πιο πρόσφατους μήνες, με τις αμερικανικές κυρώσεις να έχουν ανασταλεί προσωρινά, οι ΗΠΑ έχουν αντικαταστήσει την Κίνα ως τον μεγαλύτερο αγοραστή αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας.
Διπλό αρνητικό για τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων
Ο Barstad της Frontline προέβλεψε ότι οι εξαγωγές της Βενεζουέλας θα αυξηθούν σε 600.000-700.000 βαρέλια/ημέρα εάν δεν αποκατασταθούν οι κυρώσεις.
«Θα υποθέσει κανείς ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτού του πετρελαίου της Βενεζουέλας θα μεταφερθεί σε κοντινές αποστάσεις στις Aframaxes και ενδεχομένως στο Suezmaxes στις ΗΠΑ». (Τα Aframaxes μεταφέρουν 750.000 βαρέλια, τα Aframaxes 1 εκατομμύριο βαρέλια).
Αλλά υπάρχει επίσης μια επίδραση στη ζήτηση για πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού (VLCC, δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 2 εκατομμυρίων βαρελιών).
"Αυτό που είδαμε πρόσφατα είναι να κατασκευάζονται φορτία VLCC και μερικά από αυτά κατευθύνονται προς την Ινδία", δήλωσε ο Barstad.
Ανέφερε τέσσερις έως έξι φορτώσεις VLCC που είχαν προγραμματιστεί στη Βενεζουέλα στα τέλη Νοεμβρίου έως τον Δεκέμβριο.
«Πρόκειται για πλοία που τότε δεν είναι διαθέσιμα για τις ΗΠΑ, επομένως πιστεύουμε ότι αυτό θα ενισχύσει πραγματικά την αγορά του Ατλαντικού».
Μια εισβολή στη Γουιάνα από τη Βενεζουέλα θα ήταν διπλό αρνητικό για τη ζήτηση των mainstream τάνκερ.
Θα εκτροχιάσει τις αυξανόμενες εξαγωγές από τη Γουιάνα και αναπόφευκτα θα οδηγούσε σε ανανέωση των αμερικανικών κυρώσεων, ωθώντας τους μεταφορείς της Βενεζουέλας πίσω στον σκιώδη στόλο.
Η προειδοποίηση είναι ότι οι εξαγωγές της Βενεζουέλας και της Γουιάνας είναι πολύ λιγότερο σημαντικές για τη ζήτηση αργού δεξαμενόπλοιου από τις ΗΠΑ και των εξαγωγών της Βραζιλίας, επομένως η αρνητική πλευρά θα ήταν περιορισμένη.
Ο δυνητικός ναυτιλιακός αντίκτυπος ενός τρίτου ταυτόχρονου πολέμου θα ήταν πολύ λιγότερο σημαντικός από τις συνέπειες των δύο πρώτων.
www.bankingnews.gr
Θα μπορούσε όμως να υπάρξει ένας τρίτος ταυτόχρονος πόλεμος - και ακόμη περισσότερες εμπορικές επιπλοκές για τη ναυτιλία.
Η Βενεζουέλα απειλεί να εισβάλει στη Γουιάνα και να προσαρτήσει την πλούσια σε πετρέλαιο περιοχή Essequibo της Γουιάνας, ισχυριζόμενη ότι η περιοχή της ζούγκλας και οι υπεράκτιες περιοχές της κλάπηκαν από τη Βενεζουέλα το 1899.
Το Essequibo περιλαμβάνει περίπου τα δύο τρίτα της Γουιάνας.
Η Γουιάνα υπήρξε ένα φωτεινό σημείο για τα δεξαμενόπλοια αργού.
Από την έναρξη της υπεράκτιας παραγωγής το 2019, οι εξαγωγές αργού έχουν αυξηθεί στα 400.000 βαρέλια την ημέρα (b/d), με προβλέψεις για διπλασιασμό των όγκων μέχρι το τέλος του 2025 και άνω του 1 εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα έως το 2027.
«Στην απίθανη περίπτωση που η Βενεζουέλα αποφασίσει να κάνει πραγματικότητα τις απειλές της στη Γουιάνα, η παραγωγή και οι εξαγωγές πετρελαίου και από τις δύο χώρες πιθανότατα θα υποφέρουν», δήλωσε ο Erik Broekhuizen, επικεφαλής θαλάσσιας έρευνας και συμβουλευτικής στην Poten & Partners.
«Οι κυρώσεις στην Βενεζουέλα θα επιβληθούν εκ νέου —και πιθανώς θα ενισχυθούν— και οι διεθνείς εταιρείες πετρελαίου θα μετακινήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία από τη Γουιάνα, ακρωτηριάζοντας την παραγωγή της χώρας».
Η εισβολή θα μείωνε τις εξαγωγές της λεκάνης του Ατλαντικού
Η θετική στροφή για τα τάνκερ στις περικοπές παραγωγής από τον ΟΠΕΚ είναι ότι αυτές οι περικοπές μειώνουν τον όγκο από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία, ο οποίος αντικαθίσταται από τον όγκο από τη λεκάνη του Ατλαντικού προς την Ασία.
Αυτό αυξάνει τη ζήτηση των δεξαμενόπλοιων των ton-miles (όγκος πολλαπλασιασμένος με την απόσταση).
«Μπαίνω στον πειρασμό να πω ότι είναι εντελώς θετικό», δήλωσε ο Lars Barstad, Διευθύνων Σύμβουλος της ιδιοκτήτριας δεξαμενόπλοιων Frontline, αναφερόμενος στον τελευταίο γύρο περικοπών του ΟΠΕΚ και στη θετική επίδραση των ton-miles.
«Βλέπουμε να αυξάνεται η χωρητικότητα του διυλιστηρίου και να συνεχίζεται η κατασκευή ανατολικά του Σουέζ.
Νέα παραγωγή πετρελαίου έρχεται από τα δυτικά του Σουέζ.
Είδαμε τη Βραζιλία να αυξάνει την παραγωγή και να βγαίνει νέα παραγωγή από τη Γουιάνα.
Έχουμε δει τις εξαγωγές της Βενεζουέλας να αυξάνονται», είπε, προσθέτοντας ότι οι περικοπές του ΟΠΕΚ είναι επίσης «καλά νέα για τις ΗΠΑ».
Στην περιοχή της Αμερικής, οι εξαγωγές των ΗΠΑ ανέρχονται κατά μέσο όρο στα 4 εκατομμύρια b/d φέτος, σύμφωνα με την Kpler.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας υπολογίζει τις εξαγωγές της Βραζιλίας σε 1,8 εκατομμύρια b/d.
Η Κολομβία βρίσκεται στα 400.000 b/d, σύμφωνα με την κολομβιανή εταιρεία πετρελαίου Ecopetrol.
Η Βενεζουέλα εξάγει 300.000-400.000 b/d, σύμφωνα με την Frontline.
Στο βαθμό που οι εξαγωγές της λεκάνης του Ατλαντικού διαφημίζονται ως θετικές για τη ζήτηση των δεξαμενόπλοιων υπό το φως των περικοπών του ΟΠΕΚ, μια σύγκρουση Βενεζουέλας-Γουιάνας θα ήταν αρνητική, επηρεάζοντας δυνητικά περίπου το 11% των περιφερειακών εξαγωγών.
Ούτε η Βενεζουέλα πέφτει, η Γουιάνα ανεβαίνει
«Οι βιομηχανίες πετρελαίου της Βενεζουέλας και της Γουιάνας είναι μια μελέτη με αντιθέσεις», είπε ο Broekhuizen.
«Η Βενεζουέλα μπορεί να υπερηφανεύεται για ένα από τα μεγαλύτερα αποθέματα πετρελαίου στον κόσμο, αλλά η βιομηχανία της... βρίσκεται σε κακή κατάσταση μετά από δεκαετίες κακοδιαχείρισης και διαφθοράς και —τα τελευταία χρόνια— ολοένα αυστηρότερες κυρώσεις».
Η τρέχουσα παραγωγή στη Βενεζουέλα είναι λιγότερο από το ένα τρίτο των επιπέδων του 2009.
«Σε αντίθεση με τις εξελίξεις στη Βενεζουέλα, η βιομηχανία πετρελαίου της Γουιάνας ήταν μια επιτυχημένη ιστορία», είπε ο Broekhuizen, προσθέτοντας ότι «το μέλλον για τη Γουιάνα φαίνεται λαμπρό».
Η τρέχουσα παραγωγή γίνεται μέσω δύο πλωτών πλοίων παραγωγής, αποθήκευσης και εκφόρτωσης (FPSO), τα Liza Destiny και Liza Unity, με ένα τρίτο FPSO, το Prosperity, να αυξάνεται τώρα.
Την παραγωγή διαχειρίζεται μια κοινοπραξία με επικεφαλής την Exxon Mobil, με μερίδιο 45%, μαζί με τους εταίρους Hess, με 30% και την κινεζική CNOOC, με 25%.
Η Hess βρίσκεται σε διαδικασία εξαγοράς από τη Chevron.
Η Γουιάνα χορήγησε δικαιώματα εξερεύνησης σε οκτώ επιπλέον υπεράκτια μπλοκ τον Οκτώβριο.
Στοιχεία από τη Vortexa που επικαλείται η Poten & Partners δείχνουν ότι σχεδόν όλες οι τρέχουσες εξαγωγές της Γουιάνας παραμένουν εντός της λεκάνης του Ατλαντικού, με πολύ λίγες μακρινές αποστάσεις προς την Ασία, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.
Κορυφαίοι αγοραστές είναι ο Παναμάς, η Ολλανδία και οι Η.Π.Α.
Ο προορισμός των εξαγωγών της Βενεζουέλας έχει αλλάξει σημαντικά ως αποτέλεσμα της προσωρινής χαλάρωσης των κυρώσεων των ΗΠΑ.
Προηγουμένως, το μεγαλύτερο μέρος του αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας αποστέλλονταν στην Κίνα χρησιμοποιώντας δεξαμενόπλοια στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» - πλοία εκτός των δυτικών χρηματοπιστωτικών και ασφαλιστικών συστημάτων.
Τους πιο πρόσφατους μήνες, με τις αμερικανικές κυρώσεις να έχουν ανασταλεί προσωρινά, οι ΗΠΑ έχουν αντικαταστήσει την Κίνα ως τον μεγαλύτερο αγοραστή αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας.
Διπλό αρνητικό για τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων
Ο Barstad της Frontline προέβλεψε ότι οι εξαγωγές της Βενεζουέλας θα αυξηθούν σε 600.000-700.000 βαρέλια/ημέρα εάν δεν αποκατασταθούν οι κυρώσεις.
«Θα υποθέσει κανείς ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτού του πετρελαίου της Βενεζουέλας θα μεταφερθεί σε κοντινές αποστάσεις στις Aframaxes και ενδεχομένως στο Suezmaxes στις ΗΠΑ». (Τα Aframaxes μεταφέρουν 750.000 βαρέλια, τα Aframaxes 1 εκατομμύριο βαρέλια).
Αλλά υπάρχει επίσης μια επίδραση στη ζήτηση για πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού (VLCC, δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 2 εκατομμυρίων βαρελιών).
"Αυτό που είδαμε πρόσφατα είναι να κατασκευάζονται φορτία VLCC και μερικά από αυτά κατευθύνονται προς την Ινδία", δήλωσε ο Barstad.
Ανέφερε τέσσερις έως έξι φορτώσεις VLCC που είχαν προγραμματιστεί στη Βενεζουέλα στα τέλη Νοεμβρίου έως τον Δεκέμβριο.
«Πρόκειται για πλοία που τότε δεν είναι διαθέσιμα για τις ΗΠΑ, επομένως πιστεύουμε ότι αυτό θα ενισχύσει πραγματικά την αγορά του Ατλαντικού».
Μια εισβολή στη Γουιάνα από τη Βενεζουέλα θα ήταν διπλό αρνητικό για τη ζήτηση των mainstream τάνκερ.
Θα εκτροχιάσει τις αυξανόμενες εξαγωγές από τη Γουιάνα και αναπόφευκτα θα οδηγούσε σε ανανέωση των αμερικανικών κυρώσεων, ωθώντας τους μεταφορείς της Βενεζουέλας πίσω στον σκιώδη στόλο.
Η προειδοποίηση είναι ότι οι εξαγωγές της Βενεζουέλας και της Γουιάνας είναι πολύ λιγότερο σημαντικές για τη ζήτηση αργού δεξαμενόπλοιου από τις ΗΠΑ και των εξαγωγών της Βραζιλίας, επομένως η αρνητική πλευρά θα ήταν περιορισμένη.
Ο δυνητικός ναυτιλιακός αντίκτυπος ενός τρίτου ταυτόχρονου πολέμου θα ήταν πολύ λιγότερο σημαντικός από τις συνέπειες των δύο πρώτων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών