Τελευταία Νέα
Διεθνή

Επικίνδυνη κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα: Οι Houthis έπληξαν αμερικανικό πλοίο με πύραυλο - Σε οξεία κρίση η παγκόσμια Ναυτιλία

Επικίνδυνη κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα: Οι Houthis έπληξαν αμερικανικό πλοίο με πύραυλο - Σε οξεία κρίση η παγκόσμια Ναυτιλία
Ο πλοίαρχος αναφέρει ότι το σκάφος «χτυπήθηκε από ψηλά από πύραυλο»
«Περιστατικό» 95 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της πόλης Άντεν της Υεμένης ανέφερε η υπηρεσία UK Maritime Trade Operations (UKMTO)
Συγκεκριμένα, ο καπετάνιος πλοίου αμερικανικών συμφερόντων μετέδωσε ότι το σκάφος του «χτυπήθηκε από ψηλά από πύραυλο».

Σύμφωνα με το BBC, η Ambrey ανέφερε ότι ξέσπασε πυρκαγιά στο υπό σημαία Νήσων Μάρσαλ, αμερικανικών συμφερόντων πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου, αλλά δεν φαίνεται να κινδυνεύει να βουλιάξει, ενώ δεν υπήρξαν τραυματισμοί. 
Η επίθεση στόχευε αμερικανικά συμφέροντα ως απάντηση στα αμερικανικά πλήγματα σε στρατιωτικές θέσεις των Houthi στην Υεμένη.
Ακόμη, τονίζεται ότι τρεις πύραυλοι φέρεται να εκτοξεύτηκαν από τους Houthi, με τους δύο από αυτούς να μη φτάνουν στη θάλασσα και έναν να πλήττει το πλοίο.
Aκολούθως, η εταιρεία Eagle Bulk Shipping , ιδιοκτήτρια του πλοίου με έδρα τις ΗΠΑ, επιβεβαίωσε ότι χτυπήθηκε από ένα «άγνωστο βλήμα» ενώ έπλεε 100 μίλια από τον Κόλπο του Άντεν και υπέστη περιορισμένες ζημιές στο αμπάρι του και κανένας ναυτικός δεν τραυματίστηκε.
To συμβάν επιβεβαίωσε και η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ.
«Aντιπλοϊκός πύραυλος που εκτοξεύτηκε από τους αντάρτες Houthi της Υεμένης του κινήματος Ansar Allah έπληξε αμερικανικό φορτηγό πλοίο που έφερε τη σημαία των Νήσων Μάρσαλ τη Δευτέρα» σημειώνεται.

Στο στόχαστρο το αεροδρόμιο της Υεμένης 

Σημειώνεται ότι νωρίτερα τη Δευτέρα (15/1)  μια έκρηξη ακούστηκε κοντά στο αεροδρόμιο Hodeidah της Υεμένης , ανέφεραν κάτοικοι σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters.
Σε κάθε περίπτωση, οι επιθέσεις των Houthi και οι δυτικές αεροπορικές επιδρομές έχουν εντείνει τους φόβους ότι ο πόλεμος του Ισραήλ με την παλαιστινιακή Hamas θα μπορούσε να εξελιχθεί σε περιφερειακή σύγκρουση.
Ο επικεφαλής διαπραγματευτής των Houthi δήλωσε τη Δευτέρα 15 Ιανουαρίου ότι η στάση της ομάδας δεν έχει αλλάξει από τις αεροπορικές επιδρομές υπό την ηγεσία των ΗΠΑ και προειδοποίησε ότι οι επιθέσεις σε πλοία που κατευθύνονται προς το Ισραήλ θα συνεχιστούν.
«Οι επιθέσεις για να σταματήσουν τα ισραηλινά πλοία ή εκείνα που κατευθύνονται προς τα λιμάνια της κατεχόμενης Παλαιστίνης θα συνεχιστούν», δήλωσε ο Mohammed Abdulsalam στο Reuters.
Είπε επίσης ότι η ομάδα εξακολουθεί να απαιτεί τον τερματισμό του πολέμου στη Γάζα και την παράδοση ανθρωπιστικής βοήθειας.
Το Ισραήλ, από την πλευρά, διαψεύδει ότι έχει συνδέσμους με πλοία που έχουν δεχθεί επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ αρκετές διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες έχουν σταματήσει τις παραδόσεις ή επιλέγουν μεγαλύτερες, πιο δαπανηρές διαδρομές.
Ο αμερικανικός στρατός ανακοίνωσε την Κυριακή ότι ένα αμερικανικό μαχητικό αεροσκάφος κατέρριψε έναν πύραυλο κρουζ κατά πλοίων που εκτόξευσαν οι Houthu προς το USS Laboon στη νότια Ερυθρά Θάλασσα.
«Δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί ή ζημιές», ανέφερε η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ.

Επίσημη ανάληψη ευθύνης από τους Houthis - «Κανένα αμερικανικό χτύπημα δε θα μείνει ατιμώρητο»

Ο στρατιωτικός εκπρόσωπος της ομάδας των ανταρτών της Υεμένης, Yahya Sarea, επιβεβαίωσε κι επισήμως ότι οι δυνάμεις των Houthis έπληξαν «ένα αμερικανικό πλοίο στον Κόλπο του Άντεν, με έναν αριθμό κατάλληλων ναυτικών πυραύλων και το χτύπημα ήταν ακριβές και άμεσο».
«Όλα τα αμερικανικά και βρετανικά πλοία και πολεμικά πλοία που εμπλέκονται στην επίθεση κατά της χώρας μας θεωρούνται εχθρικοί στόχοι», τόνισε ο Sarea, προτού προσθέσει ότι καμία μελλοντική αμερικανική ή βρετανική επίθεση στην Υεμένη δεν θα μείνει «ατιμώρητη».
Ο Sarea επανέλαβε ότι οι Houthis θα «μπλοκάρουν την ισραηλινή ναυσιπλοΐα στην Αραβική Θάλασσα και την Ερυθρά Θάλασσα μέχρι να σταματήσει η επιθετικότητα και να αρθεί η πολιορκία του παλαιστινιακού λαού στη Λωρίδα της Γάζας».

Omar Rahman (αναλυτής): Γιατί τα χτυπήματα ΗΠΑ και Μεγάλης Βρετανίας δεν θα πτοήσουν τους Houthis

Τα έκτακτα πλήγματα που στοχεύουν εγκαταστάσεις των Houthis δεν πρόκειται να μειώσουν την ικανότητα της ανταρτικής ομάδας ούτε να την αποτρέψουν από το να επιτεθεί και άλλα σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, υποστηρίζει ο Omar Rahman, συνεργάτης του Συμβουλίου Μέσης Ανατολής του Global Affairs.
«Αυτό που κάνουν οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο δεν είναι στρατηγικά δικαιολογημένο. Είναι δικαιολογημένο μόνο αν κοιτάξετε τι κάνουν οι Houthis στην Ερυθρά Θάλασσα ως κάτι αποκομμένο από αυτό που συμβαίνει στη Γάζα και στην υπόλοιπη περιοχή», τόνισε ο αναλυτής στο Al Jazeera, τοποθετώντας τη σχετική συζήτηση στη «μεγάλη», γεωπολιτική, εικόνα των πραγμάτων.
«Οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο αγνοούν την πηγή της κρίσης, που είναι η γενοκτονία στη Γάζα, αλλά το επιτρέπουν επίσης. Προσπαθούν να αποτρέψουν μια ευρύτερη περιφερειακή κλιμάκωση αναλαμβάνοντας στρατιωτική δράση ενάντια στα σημεία ανάφλεξης που συμβαίνουν ως αποτέλεσμα αυτού που συμβαίνει στη Γάζα», επεσήμανε ο αναλυτής Διεθνών Σχέσεων από την Ουάσιγκτον.

Εντείνεται η κρίση στην παγκόσμια Ναυτιλία λόγω Σουέζ και Παναμά - Θα προκαλέσει το αυξημένο κόστος των ναύλων νέα αύξηση του πληθωρισμού;

Όταν οι οικονομολόγοι μιλούν για σημεία συμφόρησης, συνήθως αναφέρονται στα σημεία μιας αλυσίδας εφοδιασμού τα οποία δύναται να επιβραδύνουν την παραγωγή.
Και σύμφωνα με τον Economist, η παγκόσμια οικονομία παρέχει επί του παρόντος ένα case study τέτοιου είδους από τον κόσμο των μεταφορών μεταφοράς.
Είναι σαν να έχει βάλει κάποιος φελλό στις διώρυγες του Σουέζ και του Παναμά…
Σε κανονικούς καιρούς, μέσω των προαναφερόμενων καναλιών πραγματοποιείται περίπου το 10% και το 5% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, αντίστοιχα.
Τώρα η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά έχει περιορίσει τον αριθμό των πλοίων που μπορούν να διασχίσουν το κανάλι της, λόγω της χαμηλής στάθμης νερού.
Από την άλλη, οι επιθέσεις μαχητών Houthi σε πλοία στα στενά του Bab al-Mandab, μέρος του περάσματος από τον Ινδικό Ωκεανό στη Διώρυγα του Σουέζ, ώθησαν πολλές μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριποιούνται μεταξύ Ευρώπης και Ασίας να εκτρέψουν το δρομολόγιο των πλοίων τους προς τη μεγαλύτερη διαδρομή, γύρω από την Αφρική.
Δεδομένου ότι ο δυτικός κόσμος φαίνεται επιτέλους να νικάει τον πληθωρισμό, αυτό το γεγονός προκαλεί νευρικότητα στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής.
Η αύξηση των ναύλων από τα μέσα του 2020 έως τις αρχές του 2022 συνέπεσε με την έκρηξη του πληθωρισμού.
Η μετέπειτα πτώση του συνέπεσε με την υποχώρησή τους.
Από τότε που ξεκίνησαν οι επιθέσεις των Houthi σε πλοία τον Νοέμβριο, οι τιμές έχουν εκτιναχθεί - για άλλη μια φορά.
Σύμφωνα με το Freightos Baltic Index (fbx) το κόστος αποστολής ενός τυπικού εμπορευματοκιβωτίου είχε σημειώσει αύξηση κατά 93% την εβδομάδα έως τις 9 Ιανουαρίου.
Η Drewry, μια εταιρεία συμβούλων, σημειώνει ότι για τη διαδρομή Σαγκάη προς Ρότερνταμ, η οποία συνήθως περνούσε από τη Διώρυγα του Σουέζ, το κόστος έχει εκτιναχθεί κατά 114%, στα 3.577 δολάρια (για το ίδιο χρονικό διάστημα).

«Απίθανη η επανάληψη»

Ωστόσο, σύμφωνα με τον Economist, μια επανάληψη του πανδημικού πληθωρισμού είναι απίθανη.
Το snarl-up των αποστολών δεν είναι στην ίδια κλίμακα με την προηγούμενη φορά.
Αν και το fbx αυξάνεται, βρίσκεται μόλις στο ένα τέταρτο των επιπέδων που έφτασε το 2022.
Τον Σεπτέμβριο του 2021, οι ερωτηθέντες σε έρευνα των υπευθύνων αγορών που διεξήχθη από την S&P Global Ratings, πάροχο δεδομένων, θεώρησαν πως είναι 17 φορές πιο πιθανό από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο να πουν ότι τα έξοδα αποστολής θα συμβάλουν σε υψηλότερες τιμές.
Στην τελευταία έρευνα απάντησαν πως είναι μόνο τρεις φορές πιο πιθανό.
Μελλοντικές έρευνες μπορεί κάλλιστα να αποκαλύπτουν μεγαλύτερη ανησυχία.
Τα ετήσια ναυτιλιακά συμβόλαια συνήθως συμφωνούνται τον Μάρτιο, σημειώνει ο Chris Rogers της S&P, πράγμα που σημαίνει ότι οι τρέχουσες τιμές δεν αντικατοπτρίζουν το πραγματικό κόστος μεταφοράς.
Εάν η διακοπή διαρκέσει έως ότου επαναδιαπραγματευθούν τα συμβόλαια, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει γρήγορα, προσθέτει.
Τελικά, ωστόσο, ο πληθωριστικός αντίκτυπος των σημείων συμφόρησης αντανακλά τον βαθμό αναντιστοιχίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
Οι οικονομολόγοι στην ετήσια συνάντηση της Αμερικανικής Οικονομικής Ένωσης, που πραγματοποιήθηκε από τις 5 έως τις 7 Ιανουαρίου στο Σαν Αντόνιο του Τέξας, συζήτησαν μια σειρά από ζητήματα σχετικά με αυτό το θέμα.
Σύμφωνα με ένα, που παρουσιάστηκε από τον Oleg Itskhoki του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, στο Λος Άντζελες, η αύξηση των τιμών ως αποτέλεσμα των σημείων συμφόρησης κατά τη διάρκεια του Covid-19 ήταν πιο επίμονη στην Αμερική από ό,τι αλλού.
Άλλα εκθέσεις προτείνουν υποθέσειςγιατί συνέβη αυτό.
Ένα, που περιγράφεται από την Ana Maria Santacreu του υποκαταστήματος της Ομοσπονδιακής Τράπεζας του Σεντ Λούις, διαπίστωσε ότι σε χώρες όπου οι κυβερνήσεις παρουσίασαν μεγάλη δημοσιονομική επέκταση, όπως η Αμερική, η μετά την πανδημία επαναλειτουργία συνέβαλε λιγότερο στην άμβλυνση των συμφορήσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας από αλλού.
«Οι περιορισμοί της προσφοράς είναι παράγοντες δυσχέρειας σε περιόδους υψηλής ζήτησης», κατέληξε. Μια άλλη έκθεση, που παρουσιάστηκε από τον Callum Jones, οικονομολόγο στο διοικητικό συμβούλιο της Federal Reserve, συμφώνησε με το συμπέρασμα.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο επενδυτής, τα προβλήματα εξηγούν περίπου το ήμισυ της αύξησης του πληθωρισμού από το 2021 έως το 2022, που συνέβη κυρίως επειδή η νομισματική πολιτική χαλάρωσε έτι περαιτέρω.

Συμπέρασμα

Αν και οι δυσκολίες στις διώρυγες του Σουέζ και του Παναμά απηχούν την πρόσφατη ιστορία, το πλαίσιο είναι πολύ διαφορετικό.
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής του πλούσιου κόσμου δεν προσπαθούν πλέον να χρησιμοποιήσουν τη δημοσιονομική και νομισματική πολιτική για να καλύψουν τη ζήτηση.
Επίσης, η παγκόσμια οικονομία δεν προσπαθεί να προσαρμοστεί στη μετατόπιση από τις υπηρεσίες στα αγαθά, κάτι που οι οικονομολόγοι εκτιμούν πως είναι άλλη μία αιτία για τις ταραχώδεις αλυσίδες εφοδιασμού.
Στην πιο πρόσφατη έρευνα της S&P, οι ερωτηθέντες απάντησαν πως οι πιθανότητες να επισημανθεί η ζήτηση ως λόγο για επιπλέον κόστος από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο είναι 50% λιγότερες.
Πριν από δύο χρόνια έδιναν 75% περισσότερες πιθανότητες να το κάνουν.
Κατά συνέπεια, οι ηγέτες των επιχειρήσεων είναι πιο χαλαροί σχετικά με την τρέχουσα κρίση.
Τα μεγάλα ναυτιλιακά κανάλια του κόσμου μπορεί να είναι εμπόδια.
Ευτυχώς όμως δεν υπάρχει μεγάλη πίεση στο υπόλοιπο μπουκάλι, καταλήγει ο Economist.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης