Τελευταία Νέα
Διεθνή

Ερυθρά Θάλασσα: Νέο πυραυλικό χτύπημα των Houthi σε δεξαμενόπλοιο της Trafigura - Παραδομένη στο χάος η διεθνής ναυτιλία

Ερυθρά Θάλασσα: Νέο πυραυλικό χτύπημα των Houthi σε δεξαμενόπλοιο της Trafigura - Παραδομένη στο χάος η διεθνής ναυτιλία
Tο υπουργείο Ναυτιλίας εξέδωσε στις αρχές της εβδομάδας ενημερωτικό σημείωμα προς τα ελληνόκτητα πλοία για τον διάπλου της περιοχής
Εντείνεται η κρίση στη διεθνή ναυτιλία από την κλιμακούμενη ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα, μετά τα αμερικανικά πλήγματα στην Υεμένη και τις επιθέσεις κατά της ναυτιλίας από τους Houthi...
Πιο συγκεκριμένα, πύραυλος των Houthi έπληξε το δεξαμενόπλοιο τoυ κολοσσού Trafigura, «Marlin Luanda», με την εταιρεία να επιβεβαιώνει ότι το πλοίο καίγεται.
Ο Οργανισμός Ναυτιλιακού Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου επιβεβαίωσε επίσης τις αναφορές ότι παρέχεται βοήθεια.
Η εταιρεία Vanguard, με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, ήταν η πρώτη που ανέφερε ότι το Marlin Luanda, με σημαία των Νήσων Μάρσαλ, χτυπήθηκε κατά τη δεύτερη επίθεση.
Το πλοίο είναι ένα δεξαμενόπλοιο 110.000 dwt που εκκίνησε από το Μαρόκο.
Όπως ανέφερε, διέσχισε τη Διώρυγα του Σουέζ το περασμένο Σαββατοκύριακο.
Το σήμα AIS δείχνει το σκάφος να κατευθύνεται προς τη Σιγκαπούρη.
Εκπρόσωπος της Trafigura επιβεβαίωσε στο The Maritime Executive ότι το Marlin Luanda, ένα δεξαμενόπλοιο που επιχειρούσε για λογαριασμό της Trafigura χτυπήθηκε από πύραυλο καθώς διέσχιζε την Ερυθρά Θάλασσα.
Η εταιρεία είπε ότι παραμένει σε επαφή με το σκάφος και το κύριο μέλημα είναι η ασφάλεια του πληρώματος.

Επιμένουν οι Houthi

Ο εκπρόσωπος των Houthi, ταξίαρχος Yahya Saree, δημοσίευσε επίσης μια μαγνητοσκοπημένη δήλωση στην οποία λέει: «Οι ναυτικές δυνάμεις της Υεμένης πραγματοποίησαν επιχείρηση κατά βρετανικού τάνκερ (Marlin Luanda) στον Κόλπο του Άντεν, χρησιμοποιώντας αντιπλοϊκούς πυραύλους.
Το χτύπημα ήταν άμεσο και είχε ως αποτέλεσμα την πυρπόληση του σκάφους.
Οι Ένοπλες Δυνάμεις της Υεμένης επιμένουν στις στρατιωτικές τους επιχειρήσεις: επιβολή αποκλεισμού στην ισραηλινή ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά και Αραβική Θάλασσα μέχρι να επιτευχθεί εκεχειρία στη Γάζα και να επιτραπούν να περάσουν τρόφιμα και φάρμακα στον πολιορκημένο παλαιστινιακό λαό στη Λωρίδα της Γάζας».
Σημειώνεται πως αυτή ήταν η δεύτερη επίθεση κατά του Marlin Luanda.
Στην πρώτη περίπτωση, το πλήρωμα είχε αναφέρει έκρηξη στον αέρα περίπου 200 με 300 μέτρα πάνω από την ίσαλο γραμμή ενός άλλου δεξαμενόπλοιου, του «Αχιλλέα» με σημαία Παναμά.
Η έκρηξη σημειώθηκε περίπου ένα ναυτικό μίλι μακριά από το δεξαμενόπλοιο.
Το βλήμα δεν ήρθε σε επαφή με κανένα σκάφος, σύμφωνα με τη Vanguard.
Το «Αχιλλέας», ένα δεξαμενόπλοιο αργού πετρελαίου χωρητικότητας 109.000 dwt, κατευθυνόταν επίσης προς τα νότια στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το σήμα AIS του σκάφους δείχνει ότι έπλεε από το Primorsk της Ρωσίας και εμφανίζει το μήνυμα «No Link With Israel».
Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ είχε επίσης αναφέρει νωρίτερα σήμερα ότι κατέρριψε έναν πύραυλο που εκτοξεύτηκε από την Υεμένη που κατευθυνόταν προς το USS Carney.
Capture_103.JPG
Ανασφάλεια

Στο μεταξύ, εντείνεται η ανασφάλεια στη διεθνή ναυτιλία από την κλιμακούμενη ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα, μετά τα αμερικανικά πλήγματα στην Υεμένη και τις επιθέσεις κατά της ναυτιλίας από τους Χούθι, με αποτέλεσμα αρκετές εταιρείες να αποφεύγουν πλέον την περιοχή για λόγους ασφαλείας.
Ήδη το υπουργείο Ναυτιλίας εξέδωσε στις αρχές της εβδομάδας ενημερωτικό σημείωμα προς τα ελληνόκτητα πλοία για τον διάπλου της περιοχής.
Συστήνεται σε περίπτωση απενεργοποίησης του αυτόματου συστήματος αναγνώρισης AIS να ενημερώνονται άμεσα τα φίλια επιχειρησιακά ναυτιλιακά κέντρα της περιοχής προκειμένου να έχουν τον απαραίτητο χρόνο αντίδρασης εφόσον απαιτηθεί.
Επίσης ζητείται από τα πλοία να αποφεύγουν τον 12ο και 16ο παράλληλο και δυτικά τον 46ο μεσημβρινό, καθώς η περίοδος της κρίσης θα διαρκέσει. Οι Χούθι, πάντως, δεν φαίνεται να πτοούνται από την παρουσία των δυνάμεων ναυτικής ασφαλείας που βρίσκονται στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας. Ακόμα και το «σβήσιμο» του αυτόματου συστήματος αναγνώρισης AIS δείχνει να μη λειτουργεί αποτρεπτικά, καθώς το αμερικανικό bulk carrier της Eagle Bulk, που είχε απενεργοποιήσει το συγκεκριμένο σύστημα από τις 8 Ιανουαρίου, χτυπήθηκε από πύραυλο ανοιχτά της Υεμένης, χωρίς, ευτυχώς, να υπάρξουν τραυματισμοί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων του Bloomberg, τις τελευταίες μέρες 114 πλοία -μεταξύ των οποίων πετρελαιοφόρα, μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων- εξακολουθούν να διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα.
Πριν από έναν μήνα ο αριθμός αυτός ήταν 272 πλοία και έξι μήνες νωρίτερα 252.
Στα πλοία μεταφοράς αερίου έχει σημειωθεί η μεγαλύτερη πτώση, με τον αριθμό τους να έχει μειωθεί κατά 96% σε σχέση με έναν μήνα πριν. Ακολουθούν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μείωση κατά περίπου 80%, τα πετρελαιοφόρα με μείωση περίπου 55% και τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου με μείωση κατά 25% σε σχέση με έναν μήνα πριν.
Περισσότερα από 20 πλοία ήταν σε αδράνεια στα ανατολικά του Κόλπου του 'Αντεν, ενώ αρκετά από αυτά έκαναν αναστροφή μετά την προειδοποίηση που εξέδωσαν οι συνδυασμένες ναυτικές δυνάμεις.
Ο διευθυντής της Clarksons Research, Steve Gordon, δήλωσε την Πέμπτη ότι οι αφίξεις δεξαμενόπλοιων στον Κόλπο του 'Αντεν ήταν μειωμένες κατά περίπου 45% σε σχέση με τα επίπεδα του 2023.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας σε έκθεσή του ανέφερε ότι στις αρχές του 2024, ο κίνδυνος διακοπής του παγκόσμιου εφοδιασμού πετρελαίου λόγω των συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή παραμένει αυξημένος, ιδίως για τις ροές πετρελαίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και, κυρίως, της διώρυγας του Σουέζ.
Το 2023, περίπου το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου, ή περίπου 7,2 εκατομμύρια βαρέλια mb/d αργού και προϊόντων πετρελαίου, και το 8% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου διήλθε από αυτή τη σημαντική εμπορική οδό.
Η κύρια εναλλακτική ναυτιλιακή διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική παρατείνει τα ταξίδια έως και κατά δύο εβδομάδες - προσθέτοντας πίεση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και αυξάνοντας το κόστος των ναύλων και των ασφαλίσεων.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης