Η Μέση Ανατολή αποτελεί βασικό αεροπορικό διάδρομο για αεροπλάνα που κατευθύνονται προς την Ινδία, τη Νοτιοανατολική Ασία και την Αυστραλία
Στα τέλη Σεπτεμβρίου, ένας έμπειρος πιλότος της ευρωπαϊκής αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Wizz Air ένιωσε ανησυχία όταν έμαθε ότι το αεροπλάνο του θα πετούσε τη νύχτα πάνω από το Ιράκ, εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων μεταξύ του Ιράν και του Ισραήλ.
Αποφάσισε να αμφισβητήσει την απόφαση, καθώς μόλις μια εβδομάδα νωρίτερα η αεροπορική εταιρεία είχε κρίνει το δρομολόγιο μη ασφαλές.
Σε απάντηση, η ομάδα πτητικών λειτουργιών της Wizz Air του είπε ότι ο αεροδιάδρομος θεωρείται πλέον ασφαλής και έπρεπε να πετάξει, χωρίς να δώσει περαιτέρω εξηγήσεις, δήλωσε ο πιλότος.
"Δεν ήμουν πραγματικά ευχαριστημένος με αυτό", δήλωσε στο Reuters ο πιλότος, ο οποίος ζήτησε ανωνυμία από φόβο μήπως χάσει τη δουλειά του.
Λίγες ημέρες αργότερα, το Ιράκ έκλεισε τον εναέριο χώρο του όταν το Ιράν εκτόξευσε πυραύλους την 1η Οκτωβρίου κατά του Ισραήλ.
"Επιβεβαίωσε την υποψία μου ότι δεν ήταν ασφαλές."
Απαντώντας στα ερωτήματα του Reuters, η Wizz Air δήλωσε ότι η ασφάλεια αποτελεί ύψιστη προτεραιότητά της και ότι είχε πραγματοποιήσει λεπτομερείς εκτιμήσεις κινδύνου πριν επαναλάβει τις πτήσεις πάνω από το Ιράκ και άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής.
Το Reuters μίλησε με τέσσερις πιλότους, τρία μέλη του πληρώματος καμπίνας, τρεις ειδικούς σε θέματα ασφάλειας πτήσεων και δύο στελέχη αεροπορικών εταιρειών για τις αυξανόμενες ανησυχίες για την ασφάλεια στην ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία λόγω της κλιμάκωσης των εντάσεων στη Μέση Ανατολή μετά την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ τον Οκτώβριο του 2023, που προκάλεσε τον πόλεμο στη Γάζα.
Η Μέση Ανατολή αποτελεί βασικό αεροπορικό διάδρομο για αεροπλάνα που κατευθύνονται προς την Ινδία, τη Νοτιοανατολική Ασία και την Αυστραλία και πέρυσι διασχίστηκε καθημερινά από 1.400 πτήσεις από και προς την Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol.
Η συζήτηση για την ασφάλεια των πτήσεων πάνω από την περιοχή διεξάγεται στην Ευρώπη σε μεγάλο βαθμό επειδή οι πιλότοι εκεί προστατεύονται από συνδικάτα, σε αντίθεση με άλλα μέρη του κόσμου.
Ανησυχία για την ασφάλεια των πτήσεων
Το Reuters εξέτασε εννέα αδημοσίευτες επιστολές από τέσσερα ευρωπαϊκά συνδικάτα που εκπροσωπούν πιλότους και πληρώματα που εξέφραζαν ανησυχίες για την ασφάλεια των πτήσεων πάνω από χώρες της Μέσης Ανατολής.
Οι επιστολές εστάλησαν στη Wizz Air, τη Ryanair, την airBaltic, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA) μεταξύ Ιουνίου και Αυγούστου.
"Κανείς δεν πρέπει να αναγκάζεται να εργάζεται σε ένα τόσο επικίνδυνο περιβάλλον και κανένα εμπορικό συμφέρον δεν πρέπει να υπερισχύει της ασφάλειας και της ευημερίας των επιβαινόντων", αναφέρεται σε επιστολή, που απευθύνεται στον EASA και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το ρουμανικό συνδικάτο πληρώματος διακυβέρνησης FPU Romania, με ημερομηνία 26 Αυγούστου.
Σε άλλες επιστολές, το προσωπικό κάλεσε τις αεροπορικές εταιρείες να είναι πιο διαφανείς όσον αφορά τις αποφάσεις τους σχετικά με τα δρομολόγια και απαίτησε το δικαίωμα να αρνηθεί να πετάξει ένα επικίνδυνο δρομολόγιο.
Δεν έχουν σημειωθεί θάνατοι ή ατυχήματα με αντίκτυπο στην εμπορική αεροπορία που να συνδέονται με την κλιμάκωση των εντάσεων στη Μέση Ανατολή από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στη Γάζα πέρυσι.
Η Air France ξεκίνησε εσωτερική έρευνα αφού ένα από τα εμπορικά της αεροσκάφη πέταξε πάνω από το Ιράκ την 1η Οκτωβρίου κατά τη διάρκεια της πυραυλικής επίθεσης της Τεχεράνης κατά του Ισραήλ.
Με εκείνη την ευκαιρία, οι αεροπορικές εταιρείες έσπευσαν να εκτρέψουν δεκάδες αεροπλάνα που κατευθύνονταν προς τις πληγείσες περιοχές της Μέσης Ανατολής.
Η χρήση πυραύλων στην περιοχή έχει αναβιώσει μνήμες από την κατάρριψη της πτήσης MH17 των Μαλαισιανών Αερογραμμών πάνω από την ανατολική Ουκρανία το 2014 και της πτήσης PS752 των Διεθνών Αερογραμμών της Ουκρανίας καθ' οδόν από την Τεχεράνη το 2020. Η κατά λάθος κατάρριψη μέσα στο χάος του πολέμου είναι η κορυφαία ανησυχία, δήλωσαν στο Reuters τρεις πιλότοι και δύο εμπειρογνώμονες αεροπορικής ασφάλειας, μαζί με τον κίνδυνο αναγκαστικής προσγείωσης.
Ενώ αεροπορικές εταιρείες όπως η Lufthansa και η KLM δεν πετούν πλέον πάνω από το Ιράν, αερομεταφορείς όπως η Etihad, η flydubai, η Aeroflot και η Wizz Air εξακολουθούσαν να διασχίζουν τον εναέριο χώρο της χώρας μόλις στις 2 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της υπηρεσίας εντοπισμού FlightRadar24.
Ορισμένες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, όπως η Lufthansa και η KLM, επιτρέπουν στο πλήρωμα να εξαιρεθεί από διαδρομές που δεν θεωρούν ασφαλείς, αλλά άλλες, όπως η Wizz Air, η Ryanair και η airBaltic, δεν το κάνουν.
Ο διευθύνων σύμβουλος της AirBaltic Martin Gauss δήλωσε ότι η εταιρεία του πληροί ένα διεθνές πρότυπο ασφαλείας που δεν χρειάζεται να προσαρμοστεί.
Η Ryanair, η οποία πετούσε κατά διαστήματα προς την Ιορδανία και το Ισραήλ μέχρι τον Σεπτέμβριο, δήλωσε ότι λαμβάνει αποφάσεις για την ασφάλεια με βάση τις οδηγίες του EASA.
www.bankingnews.gr
Αποφάσισε να αμφισβητήσει την απόφαση, καθώς μόλις μια εβδομάδα νωρίτερα η αεροπορική εταιρεία είχε κρίνει το δρομολόγιο μη ασφαλές.
Σε απάντηση, η ομάδα πτητικών λειτουργιών της Wizz Air του είπε ότι ο αεροδιάδρομος θεωρείται πλέον ασφαλής και έπρεπε να πετάξει, χωρίς να δώσει περαιτέρω εξηγήσεις, δήλωσε ο πιλότος.
"Δεν ήμουν πραγματικά ευχαριστημένος με αυτό", δήλωσε στο Reuters ο πιλότος, ο οποίος ζήτησε ανωνυμία από φόβο μήπως χάσει τη δουλειά του.
Λίγες ημέρες αργότερα, το Ιράκ έκλεισε τον εναέριο χώρο του όταν το Ιράν εκτόξευσε πυραύλους την 1η Οκτωβρίου κατά του Ισραήλ.
"Επιβεβαίωσε την υποψία μου ότι δεν ήταν ασφαλές."
Απαντώντας στα ερωτήματα του Reuters, η Wizz Air δήλωσε ότι η ασφάλεια αποτελεί ύψιστη προτεραιότητά της και ότι είχε πραγματοποιήσει λεπτομερείς εκτιμήσεις κινδύνου πριν επαναλάβει τις πτήσεις πάνω από το Ιράκ και άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής.
Το Reuters μίλησε με τέσσερις πιλότους, τρία μέλη του πληρώματος καμπίνας, τρεις ειδικούς σε θέματα ασφάλειας πτήσεων και δύο στελέχη αεροπορικών εταιρειών για τις αυξανόμενες ανησυχίες για την ασφάλεια στην ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία λόγω της κλιμάκωσης των εντάσεων στη Μέση Ανατολή μετά την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ τον Οκτώβριο του 2023, που προκάλεσε τον πόλεμο στη Γάζα.
Η Μέση Ανατολή αποτελεί βασικό αεροπορικό διάδρομο για αεροπλάνα που κατευθύνονται προς την Ινδία, τη Νοτιοανατολική Ασία και την Αυστραλία και πέρυσι διασχίστηκε καθημερινά από 1.400 πτήσεις από και προς την Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol.
Η συζήτηση για την ασφάλεια των πτήσεων πάνω από την περιοχή διεξάγεται στην Ευρώπη σε μεγάλο βαθμό επειδή οι πιλότοι εκεί προστατεύονται από συνδικάτα, σε αντίθεση με άλλα μέρη του κόσμου.
Ανησυχία για την ασφάλεια των πτήσεων
Το Reuters εξέτασε εννέα αδημοσίευτες επιστολές από τέσσερα ευρωπαϊκά συνδικάτα που εκπροσωπούν πιλότους και πληρώματα που εξέφραζαν ανησυχίες για την ασφάλεια των πτήσεων πάνω από χώρες της Μέσης Ανατολής.
Οι επιστολές εστάλησαν στη Wizz Air, τη Ryanair, την airBaltic, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA) μεταξύ Ιουνίου και Αυγούστου.
"Κανείς δεν πρέπει να αναγκάζεται να εργάζεται σε ένα τόσο επικίνδυνο περιβάλλον και κανένα εμπορικό συμφέρον δεν πρέπει να υπερισχύει της ασφάλειας και της ευημερίας των επιβαινόντων", αναφέρεται σε επιστολή, που απευθύνεται στον EASA και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το ρουμανικό συνδικάτο πληρώματος διακυβέρνησης FPU Romania, με ημερομηνία 26 Αυγούστου.
Σε άλλες επιστολές, το προσωπικό κάλεσε τις αεροπορικές εταιρείες να είναι πιο διαφανείς όσον αφορά τις αποφάσεις τους σχετικά με τα δρομολόγια και απαίτησε το δικαίωμα να αρνηθεί να πετάξει ένα επικίνδυνο δρομολόγιο.
Δεν έχουν σημειωθεί θάνατοι ή ατυχήματα με αντίκτυπο στην εμπορική αεροπορία που να συνδέονται με την κλιμάκωση των εντάσεων στη Μέση Ανατολή από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στη Γάζα πέρυσι.
Η Air France ξεκίνησε εσωτερική έρευνα αφού ένα από τα εμπορικά της αεροσκάφη πέταξε πάνω από το Ιράκ την 1η Οκτωβρίου κατά τη διάρκεια της πυραυλικής επίθεσης της Τεχεράνης κατά του Ισραήλ.
Με εκείνη την ευκαιρία, οι αεροπορικές εταιρείες έσπευσαν να εκτρέψουν δεκάδες αεροπλάνα που κατευθύνονταν προς τις πληγείσες περιοχές της Μέσης Ανατολής.
Η χρήση πυραύλων στην περιοχή έχει αναβιώσει μνήμες από την κατάρριψη της πτήσης MH17 των Μαλαισιανών Αερογραμμών πάνω από την ανατολική Ουκρανία το 2014 και της πτήσης PS752 των Διεθνών Αερογραμμών της Ουκρανίας καθ' οδόν από την Τεχεράνη το 2020. Η κατά λάθος κατάρριψη μέσα στο χάος του πολέμου είναι η κορυφαία ανησυχία, δήλωσαν στο Reuters τρεις πιλότοι και δύο εμπειρογνώμονες αεροπορικής ασφάλειας, μαζί με τον κίνδυνο αναγκαστικής προσγείωσης.
Ενώ αεροπορικές εταιρείες όπως η Lufthansa και η KLM δεν πετούν πλέον πάνω από το Ιράν, αερομεταφορείς όπως η Etihad, η flydubai, η Aeroflot και η Wizz Air εξακολουθούσαν να διασχίζουν τον εναέριο χώρο της χώρας μόλις στις 2 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της υπηρεσίας εντοπισμού FlightRadar24.
Ορισμένες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, όπως η Lufthansa και η KLM, επιτρέπουν στο πλήρωμα να εξαιρεθεί από διαδρομές που δεν θεωρούν ασφαλείς, αλλά άλλες, όπως η Wizz Air, η Ryanair και η airBaltic, δεν το κάνουν.
Ο διευθύνων σύμβουλος της AirBaltic Martin Gauss δήλωσε ότι η εταιρεία του πληροί ένα διεθνές πρότυπο ασφαλείας που δεν χρειάζεται να προσαρμοστεί.
Η Ryanair, η οποία πετούσε κατά διαστήματα προς την Ιορδανία και το Ισραήλ μέχρι τον Σεπτέμβριο, δήλωσε ότι λαμβάνει αποφάσεις για την ασφάλεια με βάση τις οδηγίες του EASA.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών