Τελευταία Νέα
Διεθνή

Γεωπολιτική μάχη – Το Πεκίνο θα αμφισβητήσει νομικά την εξαγορά των κινεζικών λιμανιών από την ΒlackRock

Γεωπολιτική μάχη – Το Πεκίνο θα αμφισβητήσει νομικά την εξαγορά των κινεζικών λιμανιών από την ΒlackRock
«H υψηλότερη αρχή της πολιτικής ''μία χώρα, δύο συστήματα'' είναι η διασφάλιση της εθνικής κυριαρχίας, της ασφάλειας και των αναπτυξιακών συμφερόντων», επισημαίνεται σε άρθρο παράγοντα του ΚΚΚ
Ο Παναμάς αποτελεί το πεδίο διεξαγωγής ενός γεωπολιτικού πολέμου εξαιτίας του ρόλου της διώρυγας στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.
Η Κίνα απαντά στην εξαγγελθείσα πρόθεση του Donald Trump να ανακτήσει τον έλεγχο της διώρυγας –ακόμη και στρατιωτικά.
Eκπρόσωπος του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος πρότεινε τη χρήση του μηχανισμού κατά των κυρώσεων της Κίνας για την αντιμετώπιση της προτεινόμενης πώλησης των παγκόσμιων λιμανιών συμπεριλαμβανομένων δύο στη διώρυγα του Παναμά, στην BlackRock από τον μεγιστάνα του Χονγκ Κονγκ, Li Ka-shing.
Στο τελευταίο της άρθρο με τίτλο «Σταματήστε τη συναλλαγή, αποφύγετε να χάσετε πολλά, για να διασώσετε λίγα», η Ta Kung Pao, μια φιλική στο Πεκίνο εφημερίδα , προτρέπει τον Li να αποστεί από τη συμφωνία του για τα λιμάνια.
Από την πρώτη της επίθεση στον Li στις 13 Μαρτίου, η εφημερίδα έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 10 σχόλια και άρθρα ειδήσεων για το θέμα.

Τα νομικά εργαλεία 


Ενώ οι προηγούμενοι αποκαλούσαν τον Li «προδότη» και εχθρό της Κίνας, το τελευταίο άρθρο της γνώμης αναφέρει ένα συγκεκριμένο νομικό εργαλείο – τον νόμο κατά των κυρώσεων – για πρώτη φορά.
«Τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο Ειδικής Διοικητικής Περιφέρειας του Χονγκ Κονγκ, το νομικό μας σύστημα είναι αρκετά πλήρες», γράφει ο Wan Yunping. (Το όνομα μπορεί να είναι ψευδώνυμο καθώς ο συγγραφέας δεν έχει τίτλο και δεν έχει δημοσιεύσει κανένα άρθρο στο παρελθόν.)
«Σε απάντηση στις κυρώσεις των Ηνωμένων Πολιτειών και της Δύσης τα τελευταία χρόνια, η χώρα μας έχει συσσωρεύσει πλούσια εμπειρία στην αντιμετώπιση των κυρώσεων και έχει σχηματίσει έναν αποτελεσματικό μηχανισμό αντίδρασης», λέει ο Wan.
«Τόσο το κράτος όσο και η SAR διαθέτουν νομικούς μηχανισμούς για να αντιμετωπίσουν τις λεγόμενες νομικές συναλλαγές που βλάπτουν τα εθνικά συμφέροντα».
Επισημαίνει ότι όσοι τόνισαν ότι η προτεινόμενη συμφωνία του Li είναι μια «νόμιμη συναλλαγή» σύμφωνα με την αρχή της ελευθερίας των συμβάσεων είναι «υπερβολικά αφελείς και προσκολλημένοι στο παρελθόν».
«Από το λειτουργικό επίπεδο των εμπορικών συγχωνεύσεων και εξαγορών, συμβουλεύω τις σχετικές εταιρείες και ιδιώτες να σταματήσουν την παράδοση, να αποφύγουν τους λάθος υπολογισμούς και να αποφύγουν να χάσουν πολλά για να διατηρήσουν τα λίγα», λέει ο Wan.
Ο συγγραφέας επισημαίνει, επίσης, ότι η συμφωνία του Li παραβιάζει την αρχή του Διατάγματος Εθνικής Ασφάλειας του Χονγκ Κονγκ, το οποίο αναφέρει ότι «η υψηλότερη αρχή της πολιτικής ''μία χώρα, δύο συστήματα'' είναι η διασφάλιση της εθνικής κυριαρχίας, της ασφάλειας και των αναπτυξιακών συμφερόντων».
Το Νομοθετικό Συμβούλιο εξέδωσε το διάταγμα, που συντάχθηκε βάσει του άρθρου 23 του Θεμελιώδους Νόμου, τον Μάρτιο του 2024.
«Αυτή η συναλλαγή παραβιάζει άμεσα αυτήν την ύψιστη αρχή, καθώς θα βλάψει τα συμφέροντα εθνικής ασφάλειας και οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας», λέει.
«Η παραβίαση της αρχής που διέπει την νομοθεσία αποτελεί, επίσης, παραβίαση του νόμου».
«Σε όλο το νομικό σύστημα, κάθε διάταξη δεν αναφέρει άμεσα τις συνέπειες της παραβίασης», προσθέτει.
«Ωστόσο, η έλλειψη ρητών νομικών συνεπειών δεν σημαίνει ότι ο κανόνας δεν έχει νομική ισχύ».
Τον Αύγουστο του 2021, το Πεκίνο πρότεινε να διευρυνθεί η κάλυψη του Νόμου κατά των Εξωτερικών Κυρώσεων στο Χονγκ Κονγκ προσθέτοντάς τον στο Παράρτημα III του Θεμελιώδους Νόμου.
Εάν εφαρμοστεί, αυτός ο νόμος θα απαγόρευε σε εταιρείες και τράπεζες του Χονγκ Κονγκ να επιβάλλουν ξένες κυρώσεις κατά της Κίνας.

Ωστόσο, η μόνιμη επιτροπή του Εθνικού Λαϊκού Κογκρέσου (NPC) τελικά δεν συζήτησε την πρόταση αφού θεώρησε ότι θα έθετε τις τράπεζες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα του Χονγκ Κονγκ σε δυσχερή θέση στη μάχη μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ και θα πυροδοτούσε φυγή κεφαλαίων από το Χονγκ Κονγκ.
Ορισμένοι παρατηρητές είπαν ότι το Πεκίνο μπορεί να χρησιμοποιήσει τον υπάρχοντα Νόμο Εθνικής Ασφάλειας και την πιθανή εφαρμογή του νόμου κατά των κυρώσεων στο Χονγκ Κονγκ για να αντιμετωπίσει τον Li.
Ωστόσο, ο Ronny Tong, νομικός εμπειρογνώμονας και μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου, είπε ότι είναι απίθανο το Πεκίνο να παρέμβει στην υπόθεση με τον Νόμο Εθνικής Ασφάλειας.

«Το Ηνωμένο Βασίλειο ψήφισε τον Νόμο περί Επενδύσεων Εθνικής Ασφάλειας το 2021 για να ελέγξει εξονυχιστικά τις εξερχόμενες και εισερχόμενες επενδύσεις, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες απαγόρευσαν επίσης πρόσφατα τις αμερικανικές εταιρείες να επενδύουν στην Κίνα και τις κινεζικές εταιρείες να επενδύουν στις ΗΠΑ», λέει ο Tong σε ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
"Τα μέσα ενημέρωσης και η διεθνής κοινότητα δεν επέκριναν αυτούς τους περιορισμούς.
Αλλά εάν η κυβέρνηση παρέμβει σε μια υπόθεση για λόγους εθνικής ασφάλειας, σίγουρα θα προκαλέσει συντριπτική κριτική και δυσφήμιση», λέει.
Πάντα αντιμετωπίζαμε τα πράγματα δίκαια και σύμφωνα με το νόμο.
Είναι η διαφορά μεταξύ Κίνας και Βρετανία - ΗΠΑ».
Επισημαίνει ότι ο Li πρέπει να εξετάσει εάν η πώληση των λιμανιών του είναι προς το εθνικό συμφέρον.
Δεν είναι σαφές εάν το Πεκίνο θα μπλοκάρει τα λιμάνια του Li με τον νόμο κατά των κυρώσεων.
Για να συμβεί αυτό, η Μόνιμη Επιτροπή του NPC πρέπει να πραγματοποιήσει συνεδρίαση πριν η CK Hutchison και η κοινοπραξία BlackRock-Til υπογράψουν την οριστική συμφωνία για τη συναλλαγή στις 2 Απριλίου.

Η δήλωση του Victor Li

Στις 4 Μαρτίου, η CK Hutchison, η ναυαρχίδα της Li, ανακοίνωσε ότι συμφώνησε να πουλήσει ολόκληρο το μερίδιο 80% της Hutchison Ports – η οποία κατέχει, λειτουργεί και αναπτύσσει 43 λιμάνια που περιλαμβάνουν 199 θέσεις ελλιμενισμού σε 23 χώρες – στη BlackRock με τίμημα 22,8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Μετά από αυτό, ο Victor Li, ο μεγαλύτερος γιος του Li Ka-shing και πρόεδρος της CK Hutchison, φέρεται να συναντήθηκε με έναν «εθνικό ηγέτη» για να συζητήσουν τη συμφωνία στο Πεκίνο, αλλά εκείνος επέμεινε να συνεχίσει τη συναλλαγή.
Το Bloomberg ανέφερε στις 18 Μαρτίου ότι ανώτεροι Κινέζοι ηγέτες διέταξαν πολλές κυβερνητικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της Κρατικής Υπηρεσίας για τη Ρύθμιση της Αγοράς, να ελέγξουν τη συμφωνία για τυχόν παραβιάσεις της ασφάλειας ή παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
Ωστόσο, η διερεύνηση δεν θα καταλήξει απαραίτητα σε κάποια συνέχεια.
«Κοιτάζοντας το 2025, ενδέχεται να υπάρξουν αντίθετοι άνεμοι με διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας που αναμένονται στις αρχές του έτους λόγω της μετάβασης των ναυτιλιακών γραμμών στις νέες συμμαχίες τους, καθώς και του συνεχιζόμενου γεωπολιτικού κινδύνου που επηρεάζει το παγκόσμιο εμπόριο», λέει ο Victor Li στην ανακοίνωση του αποτελέσματος της CK Hutchison για το 2024 που δημοσιεύτηκε στις 2 Μαρτίου.
Σημειώνει ότι οι λιμενικές δραστηριότητες της εταιρείας θα συνεχίσουν να βελτιώνονται φέτος με μέτρια οργανική ανάπτυξη στην Ασία και τη Μέση Ανατολή, επέκταση σε υπάρχουσες τερματικές εγκαταστάσεις και ενίσχυση στρατηγικών συνεργασιών.
Τα έσοδα από τα λιμάνια και τις συναφείς υπηρεσίες της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 11% στα 45,3 δισεκατομμύρια δολάρια Χονγκ Κονγκ (5,83 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024.
Τα κέρδη του τομέα προ τόκων, φόρων, αποσβέσεων και αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν 19% στα 16,2 δισεκατομμύρια δολάρια Χονγκ Κονγκ.

Η συζήτηση των ειδικών

Στην Κίνα οι περισσότεροι σχολιαστές επέκριναν τον 96χρονο Li Ka-shing ότι πούλησε τα παγκόσμια λιμάνια του στη BlackRock,.
Ένας συγγραφέας με έδρα τη Φούτζιαν που χρησιμοποιεί το ψευδώνυμο «Xinghua Dabai» λέει σε άρθρο που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη ότι ο Li απέτυχε να πουλήσει το 40% των λιμένων Hutchison σε κινεζικές κρατικές επιχειρήσεις (SOE) για περίπου 150 δισεκατομμύρια δολ Χονγκ Κονγκ. το 2015, επειδή το premium ήταν πολύ υψηλό.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης