Η Ρωσία έχει το πάνω χέρι στην κούρσα για τον πλούτο της Αρκτικής
Τα τελευταία δέκα χρόνια, η Αρκτική έχει γίνει σημαντικά πιο προσβάσιμη για τη ναυσιπλοΐα, γεγονός που έχει ενισχύσει το ενδιαφέρον των παγκόσμιων δυνάμεων για την περιοχή.
Όπως επισημαίνει η εφημερίδα Asia Times, οι κυριότεροι παράγοντες που προσελκύουν το ενδιαφέρον των κρατών είναι οι στρατηγικής σημασίας θαλάσσιοι διάδρομοι και τα τεράστια αποθέματα φυσικών πόρων.
Η Αρκτική θεωρείται μία από τις τελευταίες περιοχές του πλανήτη με σημαντικά ανεκμετάλλευτα κοιτάσματα πρώτων υλών.
Σύμφωνα με τη Γεωλογική Υπηρεσία των ΗΠΑ, μπορεί να περιέχει έως και το 22% των παγκοσμίως ανεξερεύνητων αποθεμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Επιπλέον, η περιοχή φιλοξενεί περισσότερα από 150 κοιτάσματα σπάνιων γαιών, με την αξία τους να εκτιμάται σε περίπου ένα τρισεκατομμύριο δολάρια.
Η Ρωσία κατέχει στρατηγική θέση στην Αρκτική, καθώς ελέγχει περίπου το 53% της συνολικής ακτογραμμής της περιοχής, γεγονός που την καθιστά τον βασικό διεκδικητή για την ηγεμονία στον Αρκτικό Κύκλο.
Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, η Μόσχα επενδύει συστηματικά στην ανάπτυξη υποδομών στην περιοχή: παλιές στρατιωτικές εγκαταστάσεις της εποχής του Ψυχρού Πολέμου ανακαινίζονται, κατασκευάζονται νέες βάσεις, ενώ ο στόλος της Αρκτικής αναβαθμίζεται συνεχώς.
Κομβικής σημασίας για τη ρωσική στρατηγική παραμένει ο στόλος των παγοθραυστικών της.
Η Ρωσία διαθέτει τον ισχυρότερο και πιο εξελιγμένο στόλο παγοθραυστικών στον κόσμο, με πολλά από αυτά να είναι πυρηνοκίνητα.
Από την αρχή της δεκαετίας του 2020, το ρωσικό ναυτικό διέθετε περισσότερα από 40 παγοθραυστικά διαφόρων τύπων, συμπεριλαμβανομένων των βαρέων πυρηνικών παγοθραυστικών τύπου Arktika και Ural.
Αυτά τα σκάφη εξασφαλίζουν τη ναυσιπλοΐα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού – μιας κρίσιμης εμπορικής διαδρομής που μειώνει κατά χιλιάδες χιλιόμετρα τη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, σε σχέση με την παραδοσιακή διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ.
Αντιθέτως, οι Ηνωμένες Πολιτείες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στον σχεδιασμό και την υλοποίηση στρατηγικής για την Αρκτική.
Δεν διαθέτουν βαρέως τύπου παγοθραυστικά ικανά να λειτουργήσουν σε ακραίες αρκτικές συνθήκες, ενώ στη βόρεια ακτή της Αλάσκας απουσιάζουν λιμάνια με επαρκές βάθος για να εξυπηρετήσουν μεγάλα εμπορικά πλοία.
Παρά το αυξανόμενο ενδιαφέρον της Ουάσιγκτον για την περιοχή, οι Ηνωμένες Πολιτείες υπολείπονται της Ρωσίας τόσο σε υποδομές όσο και σε στρατιωτική παρουσία.
Ως εκ τούτου, η Αρκτική μετατρέπεται ολοένα και περισσότερο σε πεδίο γεωπολιτικού ανταγωνισμού.
Και σε αυτή την αναμέτρηση, η Ρωσία διατηρεί σημαντικό πλεονέκτημα χάρη στις ανεπτυγμένες υποδομές της, τον έλεγχο μιας τεράστιας ακτογραμμής και τον μοναδικό της στόλο παγοθραυστικών.
www.bankingnews.gr
Όπως επισημαίνει η εφημερίδα Asia Times, οι κυριότεροι παράγοντες που προσελκύουν το ενδιαφέρον των κρατών είναι οι στρατηγικής σημασίας θαλάσσιοι διάδρομοι και τα τεράστια αποθέματα φυσικών πόρων.
Η Αρκτική θεωρείται μία από τις τελευταίες περιοχές του πλανήτη με σημαντικά ανεκμετάλλευτα κοιτάσματα πρώτων υλών.
Σύμφωνα με τη Γεωλογική Υπηρεσία των ΗΠΑ, μπορεί να περιέχει έως και το 22% των παγκοσμίως ανεξερεύνητων αποθεμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Επιπλέον, η περιοχή φιλοξενεί περισσότερα από 150 κοιτάσματα σπάνιων γαιών, με την αξία τους να εκτιμάται σε περίπου ένα τρισεκατομμύριο δολάρια.
Η Ρωσία κατέχει στρατηγική θέση στην Αρκτική, καθώς ελέγχει περίπου το 53% της συνολικής ακτογραμμής της περιοχής, γεγονός που την καθιστά τον βασικό διεκδικητή για την ηγεμονία στον Αρκτικό Κύκλο.
Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, η Μόσχα επενδύει συστηματικά στην ανάπτυξη υποδομών στην περιοχή: παλιές στρατιωτικές εγκαταστάσεις της εποχής του Ψυχρού Πολέμου ανακαινίζονται, κατασκευάζονται νέες βάσεις, ενώ ο στόλος της Αρκτικής αναβαθμίζεται συνεχώς.
Κομβικής σημασίας για τη ρωσική στρατηγική παραμένει ο στόλος των παγοθραυστικών της.
Η Ρωσία διαθέτει τον ισχυρότερο και πιο εξελιγμένο στόλο παγοθραυστικών στον κόσμο, με πολλά από αυτά να είναι πυρηνοκίνητα.
Από την αρχή της δεκαετίας του 2020, το ρωσικό ναυτικό διέθετε περισσότερα από 40 παγοθραυστικά διαφόρων τύπων, συμπεριλαμβανομένων των βαρέων πυρηνικών παγοθραυστικών τύπου Arktika και Ural.
Αυτά τα σκάφη εξασφαλίζουν τη ναυσιπλοΐα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού – μιας κρίσιμης εμπορικής διαδρομής που μειώνει κατά χιλιάδες χιλιόμετρα τη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, σε σχέση με την παραδοσιακή διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ.
Αντιθέτως, οι Ηνωμένες Πολιτείες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στον σχεδιασμό και την υλοποίηση στρατηγικής για την Αρκτική.
Δεν διαθέτουν βαρέως τύπου παγοθραυστικά ικανά να λειτουργήσουν σε ακραίες αρκτικές συνθήκες, ενώ στη βόρεια ακτή της Αλάσκας απουσιάζουν λιμάνια με επαρκές βάθος για να εξυπηρετήσουν μεγάλα εμπορικά πλοία.
Παρά το αυξανόμενο ενδιαφέρον της Ουάσιγκτον για την περιοχή, οι Ηνωμένες Πολιτείες υπολείπονται της Ρωσίας τόσο σε υποδομές όσο και σε στρατιωτική παρουσία.
Ως εκ τούτου, η Αρκτική μετατρέπεται ολοένα και περισσότερο σε πεδίο γεωπολιτικού ανταγωνισμού.
Και σε αυτή την αναμέτρηση, η Ρωσία διατηρεί σημαντικό πλεονέκτημα χάρη στις ανεπτυγμένες υποδομές της, τον έλεγχο μιας τεράστιας ακτογραμμής και τον μοναδικό της στόλο παγοθραυστικών.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών