Τελευταία Νέα
Διεθνή

Γεωπολιτικό Πραξικόπημα – Οι «Ατσάλινες Αρτηρίες» Κίνας και Ιράν διαλύουν τις κυρώσεις και γκρεμίζουν την ηγεμονία των ΗΠΑ

Γεωπολιτικό Πραξικόπημα – Οι «Ατσάλινες Αρτηρίες» Κίνας και Ιράν διαλύουν τις κυρώσεις και γκρεμίζουν την ηγεμονία των ΗΠΑ
Ένα σχετικά ισχυρό και ανεξάρτητο Ιράν στον Περσικό Κόλπο βοηθά την Κίνα να προστατεύσει τα συμφέροντά της στην περιοχή, εξασφαλίζοντας ενεργειακές πηγές και πατώντας γερά το πόδι της στη Μέση Ανατολή.
Σε μια εξέλιξη που μόνο ως γεωπολιτικό «πραξικόπημα» μπορεί να χαρακτηριστεί, το πρώτο εμπορικό τρένο από την Κίνα έφτασε στο Ιράν εγκαινιάζοντας την μεταξύ τους σιδηροδρομική σύνδεση.
Αψηφώντας τις αμερικανικές κυρώσεις που στοχεύουν στην παράλυση του πετρελαϊκού εμπορίου της Τεχεράνης και στην απομόνωση του Πεκίνου, μια σιδηροδρομική γραμμή που άρχισε να κατασκευάζεται προ ετών εγακινιάστηκε, με την αναχώρηση και άφιξη του πρώτου εμπορικού τρένου.
Πρόκειται για ένα έργο που όχι μόνο θα ενισχύσει το εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών, αλλά και θα υπονομεύσει την επιρροή των ΗΠΑ στην περιοχή.
Το έργο έχει τις ρίζες του στη συμφωνία ύψους 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων που υπογράφηκε μεταξύ Κίνας και Ιράν το 2021, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας Belt and Road (Belt and Road Initiative - BRI) του Πεκίνου.

Αποτελεί απόδειξη του ενισχυόμενου άξονα Κίνας-Ιράν, που αποκτά στρατηγικό βάθος μετά και την παγίδευση του αμερικανικού ναυτικού στην Ερυθρά Θάλασσα.

Η νέα σιδηροδρομική διαδρομή μειώνει τους χρόνους παράδοσης για τις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου και βοηθά την Κίνα να αποφύγει τον θαλάσσιο «στενό της Μάλακα».
Χωρίς την παρουσία αμερικανικών στρατευμάτων κατά μήκος της διαδρομής, η Τεχεράνη μπορεί να εξάγει πετρέλαιο και να εισάγει αγαθά από το Πεκίνο χωρίς την επιτήρηση της Ουάσινγκτον.
Εντάσσοντας το Ιράν στην πρωτοβουλία Belt and Road (BRI), η Κίνα βάζει τα θεμέλια για βαθύτερους πολιτικούς και οικονομικούς δεσμούς, οι οποίοι μπορούν να μετατραπούν σε στρατηγική επιρροή σε μια περιοχή που παραδοσιακά ήταν υπό αμερικανική επιρροή.
Τόσο το Πεκίνο όσο και η Τεχεράνη μοιράζονται τη στρατηγική επιδίωξη της υπονόμευσης της παγκόσμιας ηγεμονίας των ΗΠΑ, έχοντας αντιμετωπίσει εντάσεις, κυρώσεις και πιέσεις προερχόμενες από την Ουάσινγκτον.chinarailway.jpg
Ένα σχετικά ισχυρό και ανεξάρτητο Ιράν στον Περσικό Κόλπο βοηθά την Κίνα να προστατεύσει τα συμφέροντά της στην περιοχή, εξασφαλίζοντας ενεργειακές πηγές και πατώντας γερά το πόδι της στη Μέση Ανατολή.

Το εμπορικό τρένο έφτασε στο μεγαλύτερο λιμάνι του Ιράν, το Aprin, κοντά στην Τεχεράνη, από την επαρχία Σιάν της Κίνας.
Η διαδρομή μειώνει τον χρόνο παράδοσης από τις 30-40 μέρες της θαλάσσιας μεταφοράς στις μόλις 15 μέρες χερσαία.
Το τρένο φτάνει στο Ιράν διασχίζοντας Τουρκμενιστάν και Καζακστάν.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Aprin ανέφερε πως το ξηρό λιμάνι είναι κρίσιμο για τις εξαγωγικές στρατηγικές του Ιράν, οι οποίες στοχεύουν στη μείωση του κόστους μεταφοράς.
Αναφορές στα μέσα ενημέρωσης χαρακτήρισαν τις ράγες αυτές ως «ατσάλινες αρτηρίες ανεξαρτησίας» που η Ουάσινγκτον δεν μπορεί να ελέγξει.
Επιπλέον, ο σύνδεσμος αυτός σύντομα θα βοηθήσει τα κινεζικά προϊόντα να φτάνουν ταχύτερα στην Ευρώπη.

Αυτός ο σιδηρόδρομος αποτελεί το πρώτο στάδιο του διαδρόμου Κίνας-Ευρώπης.

Θα μειώσει τον χρόνο που απαιτείται για την άφιξη κινεζικών εξαγωγών στις ευρωπαϊκές χώρες.
Στις 12 Μαΐου, αξιωματούχοι των εθνικών σιδηροδρόμων από Ιράν, Καζακστάν, Κίνα, Ουζμπεκιστάν, Τουρκμενιστάν και Τουρκία συναντήθηκαν στην Τεχεράνη για να συζητήσουν τη δημιουργία δικτύου που θα συνδέει τις έξι χώρες με την Ευρώπη.
Συμφώνησαν να εφαρμόσουν ανταγωνιστικά τιμολόγια ώστε να επιταχυνθεί το περιφερειακό εμπόριο και η διασυνδεσιμότητα.
Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα του διαδρόμου είναι η μεγαλύτερη ασφάλεια σε σχέση με τις θαλάσσιες διαδρομές, καθώς οι Houthi έχουν μετατρέψει την Ερυθρά Θάλασσα σε ζώνη μάχης, αυξάνοντας το κόστος ναυσιπλοΐας. Από τον Νοέμβριο του 2023, οι Houthi από την Υεμένη έχουν πραγματοποιήσει σχεδόν 200 επιθέσεις σε πλοία, χτυπώντας περισσότερα από 30 εμπορικά πλοία, εκ των οποίων τουλάχιστον 10 δεξαμενόπλοια, στην Ερυθρά Θάλασσα, τον Κόλπο του Aden και τον Ινδικό Ωκεανό.
Αυτές οι επιθέσεις στοχεύουν πολιτικές οντότητες, συμπεριλαμβανομένων αμερικανικών εμπορικών πλοίων, υπονομεύουν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και το παγκόσμιο εμπόριο, και έχουν μειώσει κατά 70% τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα από τον Οκτώβριο του 2023, σύμφωνα με την Έκθεση Παγκόσμιων Απειλών 2025 της Αμερικανικής Υπηρεσίας Στρατιωτικών Πληροφοριών.
china_ira.webp
Το Ιράν βρίσκεται στο στρατηγικής σημασίας Στενό του Ορμούζ, που συνδέει τον Περσικό Κόλπο με τον Κόλπο του Ομάν και από εκεί με την Αραβική Θάλασσα.

Η στρατηγική συνεργασία Κίνας-Ιράν διασφαλίζει την ελεύθερη ναυσιπλοΐα στον Περσικό Κόλπο και βοηθά την Κίνα να διαφοροποιήσει τις ενεργειακές της πηγές.
Η Κίνα φοβάται ότι καθώς οι εμπορικοί πόλεμοι με τις ΗΠΑ εντείνονται, η Ουάσινγκτον μπορεί να πιέσει τα ΗΑΕ και τη Σαουδική Αραβία να μειώσουν τις εξαγωγές πετρελαίου προς το Πεκίνο.
Για την Κίνα, το Ιράν είναι η μόνη χώρα στη Μέση Ανατολή που δεν θα σταματήσει να της πουλά πετρέλαιο αν της το ζητήσουν οι ΗΠΑ, σε αντίθεση με χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, τα ΗΑΕ, η Ιορδανία και το Κουβέιτ, που βρίσκονται εντός της σφαίρας επιρροής των ΗΠΑ.
Αυτή η εξέλιξη θα επηρεάσει και χώρες της Νότιας Ασίας όπως η Ινδία, η οποία έχει συμφωνία με το Ιράν για επενδύσεις στο λιμάνι Τσαμπαχάρ και τη δημιουργία σιδηροδρομικής γραμμής που θα το συνδέει με την πόλη Zahedan.

Ο άξονας αυτός σχεδιάστηκε για να συνδέει την Ινδία με το Αφγανιστάν και την Κεντρική Ασία.
China-Belt-and-Road-Initiative-map.jpg
Ωστόσο, η αυξανόμενη προσέγγιση της Ινδίας με τις ΗΠΑ έχει παγώσει προσωρινά το έργο.
Παρόλα αυτά, η επέκταση του λιμανιού Chabahar και η σύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο του Ιράν μέσω 700 χιλιομέτρων γραμμής προχωρούν και αναμένονται να ολοκληρωθούν έως τα μέσα του 2026.
Η Ινδία παρακολουθεί τις μεταβαλλόμενες ισορροπίες στην περιοχή, καθώς η Κίνα αποκτά για πρώτη φορά τη δυνατότητα να συνδέσει το λιμάνι Chabahar με το Guadar, έναν κρίσιμο κόμβο της πρωτοβουλίας BRI.
Αυτό θα ενίσχυε τη στρατηγική «αλυσίδα μαργαριταριών» της Κίνας και θα αποδυνάμωνε τα σχέδια της Ινδίας στην περιοχή.
Αν το Πεκίνο καταφέρει να ενώσει το Guadar με το Chabahar, θα αποκτήσει έναν «χρυσό δακτύλιο» – που θα περιλαμβάνει την Κίνα, το Πακιστάν, το Ιράν, τη Ρωσία και την Τουρκία.
H πρωτοβουλία BRI θα επιτρέψει στην Κίνα να συνδεθεί με το Ιράν και από εκεί με την Κεντρική Ασία, τη θάλασσα του Κασπίου και τη Μεσόγειο.

Η σιδηροδρομική διαδρομή υλοποιείται παρά την πολιτική «μέγιστης πίεσης»

Η έναρξη λειτουργίας της διαδρομής ήρθε σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ προσπαθούν να αποδομήσουν τον άξονα Ιράν-Κίνας μέσω κυρώσεων σε οντότητες και άτομα που στηρίζουν το ιρανικό πρόγραμμα βαλλιστικών πυραύλων.
Η Ουάσινγκτον στοχοποιεί συστηματικά το εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών.
Στις 20 Μαρτίου, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στην κινεζική πετρελαϊκή αποθήκη Huaying Huizhou Daya Bay για αποθήκευση ιρανικού πετρελαίου από πλοίο υπό κυρώσεις.
Ακολούθησαν κυρώσεις την 1η Απριλίου σε έξι εταιρείες και δύο άτομα από Ιράν, ΗΑΕ και Κίνα για προμήθεια εξαρτημάτων προς οντότητες που σχετίζονται με UAV και πυραύλους του Ιράν.
Σε ανακοίνωσή του, το State Department ανέφερε:
xi_khamenei.jpg
«Το Ιράν εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα για να συνεχίσει τις κακόβουλες δραστηριότητές του στη Μέση Ανατολή.

Αυτό είναι ακόμη ένα παράδειγμα του πώς το Κομμουνιστικό Κόμμα Κίνας και κινεζικές εταιρείες παρέχουν κρίσιμη οικονομική και τεχνική υποστήριξη στο Ιράν και τους συμμάχους του, προκαλώντας αποσταθεροποίηση και απειλώντας συμμάχους των ΗΠΑ.»
Οι ΗΠΑ ονομάζουν την εκστρατεία τους κατά του Ιράν ως στρατηγική «μέγιστης πίεσης».
Η Ουάσινγκτον προσπαθεί να παρεμποδίσει την πρόοδο της Τεχεράνης στους τομείς των drones και των πυραύλων.
«Οι ΗΠΑ θα χρησιμοποιήσουν όλα τα διαθέσιμα μέσα, συμπεριλαμβανομένων κυρώσεων σε οντότητες τρίτων χωρών, για να εκθέσουν και να αποτρέψουν τις προσπάθειες του Ιράν να προμηθευτεί εξοπλισμό και υλικά που στηρίζουν το πυραυλικό του πρόγραμμα, το οποίο αποσταθεροποιεί τη Μέση Ανατολή και πέρα από αυτήν», ανέφερε το State Department.
Το Ιράν παραμένει δύσπιστο απέναντι σε οποιαδήποτε συμφωνία με τις ΗΠΑ, και οι τελευταίες δεν δείχνουν διατεθειμένες να άρουν τις κυρώσεις που έχουν επιβάλει.

Σιδηροδρομική εμπορική σύνδεση ή ενίσχυση του Ιράν από την «πίσω πόρτα»;

Επενδύοντας σε χερσαίες διαδρομές που δεν επηρεάζονται από ναυτικούς αποκλεισμούς, το Ιράν μπορεί να παρακάμψει τις κυρώσεις των ΗΠΑ.
Αυτό ενισχύει την οικονομική του κυριαρχία και του επιτρέπει να διαφοροποιήσει τα εξαγωγικά του κανάλια.
Το εμπόριο Ιράν-Κίνας αναμένεται να εκτοξευτεί.
Το ιρανικό πετρέλαιο θα έχει έναν πρόθυμο αγοραστή, ενώ το Ιράν θα έχει πρόσβαση σε προϊόντα υψηλής τεχνολογίας που ήταν εκτός εμβέλειάς του λόγω των δυτικών κυρώσεων.
Η Κίνα, από την πλευρά της, βοηθά το Ιράν να ξεφύγει από την οικονομική απομόνωση που του έχει επιβάλει η Δύση, κερδίζοντας ταυτόχρονα πρόσβαση στη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη.
Ένα οικονομικά διασυνδεδεμένο Ιράν θα είναι λιγότερο ευάλωτο σε διπλωματικές πιέσεις για περιορισμό του πυρηνικού του προγράμματος.
Αυτό θα αυξήσει τις προκλήσεις για το Ισραήλ, έναν από τους πιο στενούς συμμάχους των ΗΠΑ.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης