Η καταστροφή μεγάλων γεφυρών και σηράγγων σε ορεινό έδαφος δεν είναι απλή υπόθεση
Μεγάλος όγκος όπλων, πυρομαχικών και drones για τις Ένοπλες Δυνάμεις της Ουκρανίας (AFU) μεταφέρεται μέσω της ορεινής σήραγγας Beskid, στα σύνορα των περιοχών Lviv και Υπερκαρπαθίας.
Στη Ρωσία έχουν ήδη υπάρξει εκκλήσεις για την καταστροφή της, όμως αυτό το κρίσιμο έργο υποδομής συνεχίζει να λειτουργεί, όπως και οι γέφυρες πάνω από τον ποταμό Δνείπερο, χωρίς τις οποίες οι προμήθειες στο μέτωπο θα γίνονταν πολύ πιο δύσκολες.
Γιατί δεν έχουν βομβαρδιστεί;
Σύμφωνα με τον στρατιωτικό αναλυτή και μέλος του συμβουλίου ειδικών της ρωσικής οργάνωσης «Αξιωματικοί της Ρωσίας», απόστρατο πλοίαρχο πρώτης τάξης Vasily Dandykin, υπάρχουν αρκετοί λόγοι που δεν έχουν ακόμα βομβαρδιστεί αυτές οι δομές.
Πρώτα απ’ όλα, όπως σημειώνει ο Dandykin, η καταστροφή μεγάλων γεφυρών και σηράγγων σε ορεινό έδαφος δεν είναι απλή υπόθεση.
Ανέφερε ως παράδειγμα τους βομβαρδισμούς στη γέφυρα Antonivsky στη Kherson το 2022 από το ουκρανικό πυροβολικό με HIMARS, που το διαπέρασαν αλλά δεν προκάλεσαν καθοριστική ζημιά, καθώς και τις αεροπορικές επιθέσεις των ΗΠΑ σε υπόγειες εγκαταστάσεις στο Ιράν.
«Πρόκειται για βαριές κατασκευές, οι οποίες χτίστηκαν στιβαρά — πολλές φορές ήδη από την τσαρική εποχή.
Και στη Σοβιετική περίοδο, επίσης, γινόταν πολύ καλή δουλειά.
Χαρακτηριστικά είναι και τα χτυπήματα στη Γέφυρα της Κριμαίας, όπου οι ουκρανικές δυνάμεις δοκίμασαν διάφορες μεθόδους.
Κι όμως, συνεχίζει να λειτουργεί...
Οι σήραγγες γενικά είναι δύσκολο να καταστραφούν.
Ακόμα και οι Αμερικανοί, που έριξαν 12 βόμβες στο Ιράν, στην πράξη δεν είχαν τα αποτελέσματα που ισχυρίστηκαν» λέει ο Dandykin.
Πολιτικοί λόγοι
Ένας άλλος λόγος μπορεί να είναι πολιτικός.
Όπως επισημαίνει ο Dandykin, η Ουκρανία εξακολουθεί να διατηρεί οικονομικές σχέσεις με χώρες που είναι εταίροι της Ρωσίας.
Ενδέχεται, επίσης, να μην έχει έρθει ακόμα η κατάλληλη στιγμή για την καταστροφή αυτών των υποδομών.
«Ίσως όλα να γίνονται με τη σειρά τους.
Τουλάχιστον, εκεί όπου έχουμε επιθετικές επιχειρήσεις, καταστρέφουμε τις γέφυρες που χρησιμοποιεί ο εχθρός», σχολιάζει ο Ρώσος αναλυτής.
Το τούνελ Beskid - Περνούν τα δύο τρίτα των δυτικών όπλων
Το τούνελ Beskid κατασκευάστηκε το 1886, όταν η Ουκρανία δεν υπήρχε ακόμη ως ανεξάρτητο κράτος και η περιοχή των Καρπαθίων ήταν μέρος της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας. Επρόκειτο για μονής γραμμής σιδηροδρομική σήραγγα.
Το 2007 ξεκίνησε η κατασκευή νέας σήραγγας διπλής γραμμής, 22 μέτρα νοτιότερα και παράλληλα με την παλιά.
Το νέο τούνελ τέθηκε σε λειτουργία το 2018.
Για τη σύνδεση της Ουκρανίας με τα δυτικά κράτη έχει στρατηγική σημασία.
Πριν από την έναρξη της ρωσικής στρατιωτικής επιχείρησης, το τούνελ Beskid διαχειριζόταν περίπου το 60% της σιδηροδρομικής διαμετακόμισης μεταξύ Ουκρανίας και Ευρώπης.
Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, μέσω της σήραγγας περνούν σχεδόν τα δύο τρίτα των συνολικών προμηθειών όπλων από τις ευρωπαϊκές χώρες προς την Ουκρανία.
30 σημεία διέλευσης στον Δνείπερο
Τεράστια σημασία για τα στρατιωτικά logistics της Ουκρανίας έχουν και οι γέφυρες πάνω από τον ποταμό Δνείπερο - τον μεγαλύτερο ποταμό της περιοχής, που ξεκινά από τα σύνορα με τη Λευκορωσία και καταλήγει στη Μαύρη Θάλασσα, διαιρώντας τη χώρα σχεδόν στη μέση.
Στην Ουκρανία υπάρχουν περίπου 30 σημεία διέλευσης πάνω από τον Δνείπερο, τα περισσότερα κατασκευασμένα στην τσαρική ή σοβιετική εποχή.
Όλες έχουν στρατηγική σημασία λόγω του μεγέθους και της θέσης του ποταμού.

Βομβαρδίστε…
Ο πρώην αντιπρόεδρος Alexander Rutskoy ζητούσε να βομβαρδιστούν οι υποδομές
Ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2024, ο πρώην αντιπρόεδρος της Ρωσίας Alexander Rutskoy είχε δηλώσει ότι η ροή δυτικών όπλων, τεχνικού εξοπλισμού και καυσίμων προς την Ουκρανία βασίζεται σε λίγα, ευάλωτα σημεία, τα οποία αν πληγούν, θα προκαλέσουν σοβαρό πλήγμα στην υποστήριξη των logistics του Κιέβου.
«Από πού να ξεκινήσεις για να σταματήσεις τα logistics των δυτικών προμηθειών;
Υπάρχουν τέσσερα σημεία στον σιδηρόδρομο, όπου γίνεται αλλαγή του τροχού - γιατί στην Ευρώπη έχουν στενή γραμμή, ενώ στη Ρωσία φαρδιά.
Γιατί αυτά τα σημεία δεν έχουν καταστραφεί;
Έπειτα, έξι σιδηροδρομικές γέφυρες, γιατί δεν έχουν χτυπηθεί;
Δύο σήραγγες, γιατί δεν έχουν μπλοκαριστεί;»
Επίσης υπογράμμισε ότι στρατηγικό σημείο για τον έλεγχο των θαλάσσιων logistics των ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων είναι το Φιδονήσι, στη βορειοδυτική Μαύρη Θάλασσα:
«Αν ελέγχαμε το νησί αυτό, θα μπορούσαμε να μπλοκάρουμε τη θαλάσσια ροή όπλων και πολεμικού υλικού προς τις ουκρανικές δυνάμεις».
Έχουν γίνει επιθέσεις
Τον Ιούνιο του 2022, το Telegram κανάλι «Военный Осведомитель» ανέφερε ότι η ουκρανική πλευρά είχε επιβεβαιώσει χτύπημα με πυραύλους cruise κατά του τούνελ Beskid.
Μια άλλη επίθεση, αυτή τη φορά με τον πύραυλο «Kinzhal», αναφέρθηκε τον Αύγουστο του 2023 από τον στρατιωτικό αναλυτή και απόστρατο συνταγματάρχη Anatoly Matviychuk.
Παρά τα χτυπήματα, το γεγονός ότι τόσο το τούνελ Beskid όσο και οι γέφυρες στον Δνείπερο εξακολουθούν να λειτουργούν μέχρι σήμερα, δείχνει ότι δεν έχουν υποστεί μη αναστρέψιμες ζημιές.
www.bankingnews.gr
Στη Ρωσία έχουν ήδη υπάρξει εκκλήσεις για την καταστροφή της, όμως αυτό το κρίσιμο έργο υποδομής συνεχίζει να λειτουργεί, όπως και οι γέφυρες πάνω από τον ποταμό Δνείπερο, χωρίς τις οποίες οι προμήθειες στο μέτωπο θα γίνονταν πολύ πιο δύσκολες.
Γιατί δεν έχουν βομβαρδιστεί;
Σύμφωνα με τον στρατιωτικό αναλυτή και μέλος του συμβουλίου ειδικών της ρωσικής οργάνωσης «Αξιωματικοί της Ρωσίας», απόστρατο πλοίαρχο πρώτης τάξης Vasily Dandykin, υπάρχουν αρκετοί λόγοι που δεν έχουν ακόμα βομβαρδιστεί αυτές οι δομές.
Πρώτα απ’ όλα, όπως σημειώνει ο Dandykin, η καταστροφή μεγάλων γεφυρών και σηράγγων σε ορεινό έδαφος δεν είναι απλή υπόθεση.
Ανέφερε ως παράδειγμα τους βομβαρδισμούς στη γέφυρα Antonivsky στη Kherson το 2022 από το ουκρανικό πυροβολικό με HIMARS, που το διαπέρασαν αλλά δεν προκάλεσαν καθοριστική ζημιά, καθώς και τις αεροπορικές επιθέσεις των ΗΠΑ σε υπόγειες εγκαταστάσεις στο Ιράν.
«Πρόκειται για βαριές κατασκευές, οι οποίες χτίστηκαν στιβαρά — πολλές φορές ήδη από την τσαρική εποχή.
Και στη Σοβιετική περίοδο, επίσης, γινόταν πολύ καλή δουλειά.
Χαρακτηριστικά είναι και τα χτυπήματα στη Γέφυρα της Κριμαίας, όπου οι ουκρανικές δυνάμεις δοκίμασαν διάφορες μεθόδους.
Κι όμως, συνεχίζει να λειτουργεί...
Οι σήραγγες γενικά είναι δύσκολο να καταστραφούν.
Ακόμα και οι Αμερικανοί, που έριξαν 12 βόμβες στο Ιράν, στην πράξη δεν είχαν τα αποτελέσματα που ισχυρίστηκαν» λέει ο Dandykin.
Πολιτικοί λόγοι
Ένας άλλος λόγος μπορεί να είναι πολιτικός.
Όπως επισημαίνει ο Dandykin, η Ουκρανία εξακολουθεί να διατηρεί οικονομικές σχέσεις με χώρες που είναι εταίροι της Ρωσίας.
Ενδέχεται, επίσης, να μην έχει έρθει ακόμα η κατάλληλη στιγμή για την καταστροφή αυτών των υποδομών.
«Ίσως όλα να γίνονται με τη σειρά τους.
Τουλάχιστον, εκεί όπου έχουμε επιθετικές επιχειρήσεις, καταστρέφουμε τις γέφυρες που χρησιμοποιεί ο εχθρός», σχολιάζει ο Ρώσος αναλυτής.
Το τούνελ Beskid - Περνούν τα δύο τρίτα των δυτικών όπλων
Το τούνελ Beskid κατασκευάστηκε το 1886, όταν η Ουκρανία δεν υπήρχε ακόμη ως ανεξάρτητο κράτος και η περιοχή των Καρπαθίων ήταν μέρος της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας. Επρόκειτο για μονής γραμμής σιδηροδρομική σήραγγα.
Το 2007 ξεκίνησε η κατασκευή νέας σήραγγας διπλής γραμμής, 22 μέτρα νοτιότερα και παράλληλα με την παλιά.
Το νέο τούνελ τέθηκε σε λειτουργία το 2018.
Για τη σύνδεση της Ουκρανίας με τα δυτικά κράτη έχει στρατηγική σημασία.
Πριν από την έναρξη της ρωσικής στρατιωτικής επιχείρησης, το τούνελ Beskid διαχειριζόταν περίπου το 60% της σιδηροδρομικής διαμετακόμισης μεταξύ Ουκρανίας και Ευρώπης.
Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, μέσω της σήραγγας περνούν σχεδόν τα δύο τρίτα των συνολικών προμηθειών όπλων από τις ευρωπαϊκές χώρες προς την Ουκρανία.
30 σημεία διέλευσης στον Δνείπερο
Τεράστια σημασία για τα στρατιωτικά logistics της Ουκρανίας έχουν και οι γέφυρες πάνω από τον ποταμό Δνείπερο - τον μεγαλύτερο ποταμό της περιοχής, που ξεκινά από τα σύνορα με τη Λευκορωσία και καταλήγει στη Μαύρη Θάλασσα, διαιρώντας τη χώρα σχεδόν στη μέση.
Στην Ουκρανία υπάρχουν περίπου 30 σημεία διέλευσης πάνω από τον Δνείπερο, τα περισσότερα κατασκευασμένα στην τσαρική ή σοβιετική εποχή.
Όλες έχουν στρατηγική σημασία λόγω του μεγέθους και της θέσης του ποταμού.

Βομβαρδίστε…
Ο πρώην αντιπρόεδρος Alexander Rutskoy ζητούσε να βομβαρδιστούν οι υποδομές
Ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2024, ο πρώην αντιπρόεδρος της Ρωσίας Alexander Rutskoy είχε δηλώσει ότι η ροή δυτικών όπλων, τεχνικού εξοπλισμού και καυσίμων προς την Ουκρανία βασίζεται σε λίγα, ευάλωτα σημεία, τα οποία αν πληγούν, θα προκαλέσουν σοβαρό πλήγμα στην υποστήριξη των logistics του Κιέβου.
«Από πού να ξεκινήσεις για να σταματήσεις τα logistics των δυτικών προμηθειών;
Υπάρχουν τέσσερα σημεία στον σιδηρόδρομο, όπου γίνεται αλλαγή του τροχού - γιατί στην Ευρώπη έχουν στενή γραμμή, ενώ στη Ρωσία φαρδιά.
Γιατί αυτά τα σημεία δεν έχουν καταστραφεί;
Έπειτα, έξι σιδηροδρομικές γέφυρες, γιατί δεν έχουν χτυπηθεί;
Δύο σήραγγες, γιατί δεν έχουν μπλοκαριστεί;»
Επίσης υπογράμμισε ότι στρατηγικό σημείο για τον έλεγχο των θαλάσσιων logistics των ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων είναι το Φιδονήσι, στη βορειοδυτική Μαύρη Θάλασσα:
«Αν ελέγχαμε το νησί αυτό, θα μπορούσαμε να μπλοκάρουμε τη θαλάσσια ροή όπλων και πολεμικού υλικού προς τις ουκρανικές δυνάμεις».
Έχουν γίνει επιθέσεις
Τον Ιούνιο του 2022, το Telegram κανάλι «Военный Осведомитель» ανέφερε ότι η ουκρανική πλευρά είχε επιβεβαιώσει χτύπημα με πυραύλους cruise κατά του τούνελ Beskid.
Μια άλλη επίθεση, αυτή τη φορά με τον πύραυλο «Kinzhal», αναφέρθηκε τον Αύγουστο του 2023 από τον στρατιωτικό αναλυτή και απόστρατο συνταγματάρχη Anatoly Matviychuk.
Παρά τα χτυπήματα, το γεγονός ότι τόσο το τούνελ Beskid όσο και οι γέφυρες στον Δνείπερο εξακολουθούν να λειτουργούν μέχρι σήμερα, δείχνει ότι δεν έχουν υποστεί μη αναστρέψιμες ζημιές.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών