Η σιδηροδρομική γραμμή της Σουηδίας στον Αρκτικό Κύκλο ετοιμάζεται για ένα πολεμικό… μέλλον
Η Linda Bjurholt, υπεύθυνη της εφοδιαστικής αλυσίδας στην LKAB, είχε μόλις καταφέρει να επαναφέρει τα τρένα του σουηδικού μεταλλευτικού γιγάντα μετά από ένα δαπανηρό εκτροχιασμό βόρεια του Αρκτικού Κύκλου, όταν δέχτηκε ένα τηλεφώνημα από το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας της εταιρείας της.
Είχε σημειωθεί άλλο ένα ατύχημα στην περιοχή, το δεύτερο σε λιγότερο από τρεις μήνες.
Θα χρειαζόταν σχεδόν δύο εβδομάδες μέχρι τα τρένα να μπορέσουν να ξαναρχίσουν το δρομολόγιό τους στη γραμμή Malmbanan, ή τη Γραμμή Σιδηροδρόμου Σιδηρομεταλλεύματος, που συνδέει το μεγαλύτερο υπόγειο σιδηρομεταλλευτικό ορυχείο στον κόσμο με το λιμάνι εξαγωγής στη Νορβηγία.
Η πρώτη σκέψη της ήταν για σαμποτάζ.
«Μήπως εμπλέκεται εξωτερικός παράγοντας;», αναρωτήθηκε η Bjurholt. «Ήταν μια ανησυχητική πιθανότητα, δεδομένου του τρόπου που είναι η κατάσταση στον κόσμο σήμερα».
Τελικά, αποδείχθηκε ότι επρόκειτο για μια αναληθή υποψία – το ατύχημα είχε προκληθεί από τις σφοδρές καιρικές συνθήκες του χειμώνα.
Ωστόσο, η Bjurholt είχε βάσιμους λόγους να υποπτευθεί κάτι διαφορετικό.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία εισερχόταν στο τρίτο έτος του και, με τη Φινλανδία να έχει γίνει νέο μέλος του ΝΑΤΟ και τη Σουηδία να είναι κοντά στην ένταξή της, οι σχέσεις με τη Ρωσία είχαν γίνει τεταμένες.
Από τότε, η κατάσταση έχει γίνει ακόμα πιο τεταμένη, και η 500 χιλιομέτρων Malmbanan παραμένει ένας βασικός στόχος.

Ένας σιδηρόδρομος με στρατηγική σημασία
Με αυτό το περιστατικό, το Bloomberg υπενθυμίζει ότι για σχεδόν 150 χρόνια, τα τρένα της Malmbanan μεταφέρουν σιδηρομετάλλευμα, το βασικό συστατικό για την παραγωγή χάλυβα, μέσα από το άγονο, ορεινό τοπίο της βόρειας Σουηδίας.
Η κρατική γραμμή είχε προμηθεύσει χάλυβα στους Γερμανούς κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ το σιδηρομετάλλευμα της LKAB αντιπροσωπεύει περίπου το 80% της παραγωγής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία χρησιμοποιείται για την παραγωγή αρμάτων μάχης, όπλων και άλλου στρατιωτικού εξοπλισμού.
Αν η Φινλανδία με τα μακρινά της σύνορα 1.300 χιλιομέτρων με τη Ρωσία γίνει μέτωπο, η σιδηροδρομική γραμμή θα αποτελέσει έναν από τους καλύτερους τρόπους για τη μεταφορά οχημάτων και προμηθείας για το ΝΑΤΟ.
Η πόλη Kiruna, που φιλοξενεί το μεταλλείο σιδήρου, βρίσκεται μόλις 540 χιλιόμετρα από το στρατιωτικό κέντρο της Ρωσίας, το Μουρμάνσκ.
Αν και ο πόλεμος δεν θεωρείται άμεσος, είναι μια πιθανότητα για την οποία οι ηγέτες προετοιμάζονται ενεργά.
Από την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ τον Μάρτιο του 2024, τα περιστατικά υποτιθέμενων υβριδικών επιθέσεων κατά της κρίσιμης υποδομής της χώρας έχουν αυξηθεί.
Οι τραπεζικές υπηρεσίες και η δημόσια τηλεόραση υπήρξαν στόχοι κυβερνοεπιθέσεων, εγκαταστάσεις νερού έχουν υποστεί μυστηριώδη ζημίες και η αστυνομία ερευνά περιστατικά υποψίας σαμποτάζ σε περίπου 30 κεραίες κινητής τηλεφωνίας στα ανατολικά της χώρας.
Μια υποδομή υψηλής στρατηγικής σημασίας
Η γραμμή Malmbanan είναι εξαιρετικά σημαντική για τη Σουηδία, όπως τονίζει ο Διοικητής της Βόρειας Στρατιωτικής Περιοχής της Σουηδίας, Magnus Stahl.
Ωστόσο, προειδοποιεί ότι «είναι πολύ εύκολο να καταστραφεί υποδομή, όπως μια σιδηροδρομική γραμμή ή μια γέφυρα».
Αν και η σιδηροδρομική γραμμή συνδέει την Σουηδία με άλλες περιοχές της Βόρειας Ευρώπης, παρουσιάζει προκλήσεις, λόγω της διαφοράς στην τροχιά των σιδηροδρόμων.
Η γραμμή της Φινλανδίας είναι περίπου 90 χιλιοστά πιο φαρδιά από τη σουηδική, κάτι που σημαίνει ότι τα τρένα δεν μπορούν να κινούνται χωρίς προβλήματα μεταξύ των δύο χωρών.
Μια πρόσφατη μελέτη εκτίμησε ότι η αντικατάσταση των σιδηροτροχιών από τη σουηδική πλευρά μέχρι τις πόλεις Ούλου και Ροβανιέμι θα κόστιζε περίπου 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, για να λυθεί το πρόβλημα, η φινλανδική κυβέρνηση δήλωσε ότι ίσως χρειαστεί να χτίσει νέες γραμμές με πιο στενούς σιδηρόδρομους παράλληλα με τις υπάρχουσες.
Η ενίσχυση της υποδομής
Η ενίσχυση της ικανότητας και της ανθεκτικότητας της γραμμής Malmbanan δεν αποτελεί μόνο σουηδική προτεραιότητα.
Η Bane Nor, ο φορέας που διαχειρίζεται το νορβηγικό τμήμα της γραμμής, προβλέπει αύξηση της κυκλοφορίας κατά 43% τα επόμενα 20 χρόνια και έχει ήδη δαπανήσει 2,6 δισεκατομμύρια νορβηγικές κορώνες για αναβάθμιση.
Στη Σουηδία, πάνω από 20 έργα ανακαίνισης και βελτίωσης είναι σε εξέλιξη ή προγραμματίζονται για τα επόμενα χρόνια, με έργα για την αντικατάσταση παλαιών σιδηροτροχιών και την εγκατάσταση νέων συστημάτων σηματοδότησης.
Εντός των επόμενων χρόνων, τα έργα αναβάθμισης της γραμμής θα αυξήσουν τη χωρητικότητα και την απόδοσή της, αν και οι προκλήσεις παραμένουν για την αντιμετώπιση καθυστερήσεων και αναταραχών.
Αναγκαία μέτρα στήριξης της υποδομής
Ο Jöran Gartner, υπεύθυνος του έργου στην Υπηρεσία Μεταφορών της Σουηδίας, αναγνωρίζει ότι οι αναγκαίες αναβαθμίσεις είναι μόνο μια προσωρινή λύση για την πίεση που ασκείται στο σύστημα.
Όπως τονίζει, τα έργα αυτά «είναι απλώς μέτρα υποστήριξης ζωής». Το μέλλον της γραμμής Malmbanan εξαρτάται από την αποτελεσματικότητα των υποδομών της, με την απειλή των επιθέσεων και την ανάγκη ενίσχυσης των στρατηγικών μεταφορών να παραμένουν κύρια ζητήματα για τη χώρα και την περιοχή.
www.bankingnews.gr
Είχε σημειωθεί άλλο ένα ατύχημα στην περιοχή, το δεύτερο σε λιγότερο από τρεις μήνες.
Θα χρειαζόταν σχεδόν δύο εβδομάδες μέχρι τα τρένα να μπορέσουν να ξαναρχίσουν το δρομολόγιό τους στη γραμμή Malmbanan, ή τη Γραμμή Σιδηροδρόμου Σιδηρομεταλλεύματος, που συνδέει το μεγαλύτερο υπόγειο σιδηρομεταλλευτικό ορυχείο στον κόσμο με το λιμάνι εξαγωγής στη Νορβηγία.
Η πρώτη σκέψη της ήταν για σαμποτάζ.
«Μήπως εμπλέκεται εξωτερικός παράγοντας;», αναρωτήθηκε η Bjurholt. «Ήταν μια ανησυχητική πιθανότητα, δεδομένου του τρόπου που είναι η κατάσταση στον κόσμο σήμερα».
Τελικά, αποδείχθηκε ότι επρόκειτο για μια αναληθή υποψία – το ατύχημα είχε προκληθεί από τις σφοδρές καιρικές συνθήκες του χειμώνα.
Ωστόσο, η Bjurholt είχε βάσιμους λόγους να υποπτευθεί κάτι διαφορετικό.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία εισερχόταν στο τρίτο έτος του και, με τη Φινλανδία να έχει γίνει νέο μέλος του ΝΑΤΟ και τη Σουηδία να είναι κοντά στην ένταξή της, οι σχέσεις με τη Ρωσία είχαν γίνει τεταμένες.
Από τότε, η κατάσταση έχει γίνει ακόμα πιο τεταμένη, και η 500 χιλιομέτρων Malmbanan παραμένει ένας βασικός στόχος.

Ένας σιδηρόδρομος με στρατηγική σημασία
Με αυτό το περιστατικό, το Bloomberg υπενθυμίζει ότι για σχεδόν 150 χρόνια, τα τρένα της Malmbanan μεταφέρουν σιδηρομετάλλευμα, το βασικό συστατικό για την παραγωγή χάλυβα, μέσα από το άγονο, ορεινό τοπίο της βόρειας Σουηδίας.
Η κρατική γραμμή είχε προμηθεύσει χάλυβα στους Γερμανούς κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ το σιδηρομετάλλευμα της LKAB αντιπροσωπεύει περίπου το 80% της παραγωγής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία χρησιμοποιείται για την παραγωγή αρμάτων μάχης, όπλων και άλλου στρατιωτικού εξοπλισμού.
Αν η Φινλανδία με τα μακρινά της σύνορα 1.300 χιλιομέτρων με τη Ρωσία γίνει μέτωπο, η σιδηροδρομική γραμμή θα αποτελέσει έναν από τους καλύτερους τρόπους για τη μεταφορά οχημάτων και προμηθείας για το ΝΑΤΟ.
Η πόλη Kiruna, που φιλοξενεί το μεταλλείο σιδήρου, βρίσκεται μόλις 540 χιλιόμετρα από το στρατιωτικό κέντρο της Ρωσίας, το Μουρμάνσκ.
Αν και ο πόλεμος δεν θεωρείται άμεσος, είναι μια πιθανότητα για την οποία οι ηγέτες προετοιμάζονται ενεργά.
Από την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ τον Μάρτιο του 2024, τα περιστατικά υποτιθέμενων υβριδικών επιθέσεων κατά της κρίσιμης υποδομής της χώρας έχουν αυξηθεί.
Οι τραπεζικές υπηρεσίες και η δημόσια τηλεόραση υπήρξαν στόχοι κυβερνοεπιθέσεων, εγκαταστάσεις νερού έχουν υποστεί μυστηριώδη ζημίες και η αστυνομία ερευνά περιστατικά υποψίας σαμποτάζ σε περίπου 30 κεραίες κινητής τηλεφωνίας στα ανατολικά της χώρας.
Μια υποδομή υψηλής στρατηγικής σημασίας
Η γραμμή Malmbanan είναι εξαιρετικά σημαντική για τη Σουηδία, όπως τονίζει ο Διοικητής της Βόρειας Στρατιωτικής Περιοχής της Σουηδίας, Magnus Stahl.
Ωστόσο, προειδοποιεί ότι «είναι πολύ εύκολο να καταστραφεί υποδομή, όπως μια σιδηροδρομική γραμμή ή μια γέφυρα».
Αν και η σιδηροδρομική γραμμή συνδέει την Σουηδία με άλλες περιοχές της Βόρειας Ευρώπης, παρουσιάζει προκλήσεις, λόγω της διαφοράς στην τροχιά των σιδηροδρόμων.
Η γραμμή της Φινλανδίας είναι περίπου 90 χιλιοστά πιο φαρδιά από τη σουηδική, κάτι που σημαίνει ότι τα τρένα δεν μπορούν να κινούνται χωρίς προβλήματα μεταξύ των δύο χωρών.
Μια πρόσφατη μελέτη εκτίμησε ότι η αντικατάσταση των σιδηροτροχιών από τη σουηδική πλευρά μέχρι τις πόλεις Ούλου και Ροβανιέμι θα κόστιζε περίπου 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, για να λυθεί το πρόβλημα, η φινλανδική κυβέρνηση δήλωσε ότι ίσως χρειαστεί να χτίσει νέες γραμμές με πιο στενούς σιδηρόδρομους παράλληλα με τις υπάρχουσες.
Η ενίσχυση της υποδομής
Η ενίσχυση της ικανότητας και της ανθεκτικότητας της γραμμής Malmbanan δεν αποτελεί μόνο σουηδική προτεραιότητα.
Η Bane Nor, ο φορέας που διαχειρίζεται το νορβηγικό τμήμα της γραμμής, προβλέπει αύξηση της κυκλοφορίας κατά 43% τα επόμενα 20 χρόνια και έχει ήδη δαπανήσει 2,6 δισεκατομμύρια νορβηγικές κορώνες για αναβάθμιση.
Στη Σουηδία, πάνω από 20 έργα ανακαίνισης και βελτίωσης είναι σε εξέλιξη ή προγραμματίζονται για τα επόμενα χρόνια, με έργα για την αντικατάσταση παλαιών σιδηροτροχιών και την εγκατάσταση νέων συστημάτων σηματοδότησης.
Εντός των επόμενων χρόνων, τα έργα αναβάθμισης της γραμμής θα αυξήσουν τη χωρητικότητα και την απόδοσή της, αν και οι προκλήσεις παραμένουν για την αντιμετώπιση καθυστερήσεων και αναταραχών.
Αναγκαία μέτρα στήριξης της υποδομής
Ο Jöran Gartner, υπεύθυνος του έργου στην Υπηρεσία Μεταφορών της Σουηδίας, αναγνωρίζει ότι οι αναγκαίες αναβαθμίσεις είναι μόνο μια προσωρινή λύση για την πίεση που ασκείται στο σύστημα.
Όπως τονίζει, τα έργα αυτά «είναι απλώς μέτρα υποστήριξης ζωής». Το μέλλον της γραμμής Malmbanan εξαρτάται από την αποτελεσματικότητα των υποδομών της, με την απειλή των επιθέσεων και την ανάγκη ενίσχυσης των στρατηγικών μεταφορών να παραμένουν κύρια ζητήματα για τη χώρα και την περιοχή.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών