Η πρωτοβουλία για τη δημιουργία του πρώτου σύγχρονου ισπανικού αεροπλανοφόρου έχει ήδη εγκριθεί από τη Γραμματεία Άμυνας της Ισπανίας
Την ώρα που ο Πρωθυπουργός της Ισπανίας, Pedro Sanchez, δηλώνει πως η χώρα του δεν είναι έτοιμη να δεσμευτεί για αύξηση των στρατιωτικών δαπανών στο 5% του ΑΕΠ, στη Μαδρίτη ανακοινώνονται σχέδια για σημαντική ενίσχυση του ναυτικού.
Μεταξύ άλλων, βρίσκεται υπό συζήτηση και το ενδεχόμενο κατασκευής του πρώτου σύγχρονου ισπανικού αεροπλανοφόρου.
Η ισπανική ναυπηγική εταιρεία Navantia έχει λάβει εντολή από την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού να προχωρήσει σε μελέτη σκοπιμότητας για να καθοριστούν οι τεχνικές δυνατότητες του κρατικού ναυπηγείου όσον αφορά την κατασκευή ενός «πλήρους» αεροπλανοφόρου.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Military Review, η πρωτοβουλία για τη δημιουργία του πρώτου σύγχρονου ισπανικού αεροπλανοφόρου έχει ήδη εγκριθεί από τη Γραμματεία Άμυνας της Ισπανίας.
Έγκριση έχει δώσει και ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Άμυνας της χώρας, ναύαρχος Teodoro Lopez Calderon, ο οποίος είναι αρμόδιος, μεταξύ άλλων, και για τις αγορές οπλικών συστημάτων για τις ισπανικές ένοπλες δυνάμεις, περιλαμβανομένων και των ναυτικών μονάδων.
Ωστόσο, για πολλούς κυβερνητικούς αξιωματούχους στην Ισπανία, η είδηση της πιθανής ανάπτυξης ενός εγχώριου αεροπλανοφόρου αποτέλεσε έκπληξη.
Κι αυτό διότι η χώρα δεν έχει ακόμη επιλύσει το ζήτημα της αγοράς αεροσκαφών πέμπτης γενιάς τύπου F-35B από τις Ηνωμένες Πολιτείες — πολλαπλών ρόλων μαχητικά με δυνατότητα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης.
Χωρίς αυτά τα αεροσκάφη, η σκοπιμότητα κατασκευής αεροπλανοφόρου καθίσταται αμφίβολη, καθώς απουσιάζει ουσιαστικά η κατάλληλη πτέρυγα μάχης.
Το ισπανικό οπλοστάσιο διαθέτει μόνο μια συρρικνούμενη μοίρα από Harrier AV-8B+, αεροσκάφη κάθετης απογείωσης που βρίσκονται σε υπηρεσία για πάνω από 35 χρόνια.
Για να αποκτήσει ένα πιθανό αεροπλανοφόρο την απαραίτητη επιχειρησιακή επάρκεια, εξετάζονται εναλλακτικές, όπως η αγορά αρκετών αμερικανικών F-35C ή γαλλικών Rafale Marine.
Σχολιάζοντας τις προθέσεις του ισπανικού ναυτικού, Ισπανοί οικονομολόγοι κάνουν λόγο προς το παρόν για «όνειρα».
Για την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου, όπως η ναυπήγηση του πρώτου σύγχρονου ισπανικού αεροπλανοφόρου, θα απαιτηθεί δαπάνη ύψους 5 έως 10 δισεκατομμυρίων ευρώ και χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον οκτώ ετών.
Παράλληλα, διατυπώνεται και σκεπτικισμός από ειδικούς ως προς τη σκοπιμότητα του εγχειρήματος.
Όπως σημειώνεται: «Με ποιον ακριβώς σκοπεύει να πολεμήσει η Ισπανία στη θάλασσα;»
Στο πλαίσιο αυτό, ειπώθηκε ειρωνικά πως η μόνη λογική εξήγηση προς το παρόν είναι «μια επιστροφή στον ναυτικό ανταγωνισμό με τη Βρετανία και μια μάχη για το Γιβραλτάρ».
Ειρωνείες ή όχι, πρόκειται σίγουρα για μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη.
www.bankingnews.gr
Μεταξύ άλλων, βρίσκεται υπό συζήτηση και το ενδεχόμενο κατασκευής του πρώτου σύγχρονου ισπανικού αεροπλανοφόρου.
Η ισπανική ναυπηγική εταιρεία Navantia έχει λάβει εντολή από την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού να προχωρήσει σε μελέτη σκοπιμότητας για να καθοριστούν οι τεχνικές δυνατότητες του κρατικού ναυπηγείου όσον αφορά την κατασκευή ενός «πλήρους» αεροπλανοφόρου.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Military Review, η πρωτοβουλία για τη δημιουργία του πρώτου σύγχρονου ισπανικού αεροπλανοφόρου έχει ήδη εγκριθεί από τη Γραμματεία Άμυνας της Ισπανίας.
Έγκριση έχει δώσει και ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Άμυνας της χώρας, ναύαρχος Teodoro Lopez Calderon, ο οποίος είναι αρμόδιος, μεταξύ άλλων, και για τις αγορές οπλικών συστημάτων για τις ισπανικές ένοπλες δυνάμεις, περιλαμβανομένων και των ναυτικών μονάδων.
Ωστόσο, για πολλούς κυβερνητικούς αξιωματούχους στην Ισπανία, η είδηση της πιθανής ανάπτυξης ενός εγχώριου αεροπλανοφόρου αποτέλεσε έκπληξη.
Κι αυτό διότι η χώρα δεν έχει ακόμη επιλύσει το ζήτημα της αγοράς αεροσκαφών πέμπτης γενιάς τύπου F-35B από τις Ηνωμένες Πολιτείες — πολλαπλών ρόλων μαχητικά με δυνατότητα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης.
Χωρίς αυτά τα αεροσκάφη, η σκοπιμότητα κατασκευής αεροπλανοφόρου καθίσταται αμφίβολη, καθώς απουσιάζει ουσιαστικά η κατάλληλη πτέρυγα μάχης.
Το ισπανικό οπλοστάσιο διαθέτει μόνο μια συρρικνούμενη μοίρα από Harrier AV-8B+, αεροσκάφη κάθετης απογείωσης που βρίσκονται σε υπηρεσία για πάνω από 35 χρόνια.
Για να αποκτήσει ένα πιθανό αεροπλανοφόρο την απαραίτητη επιχειρησιακή επάρκεια, εξετάζονται εναλλακτικές, όπως η αγορά αρκετών αμερικανικών F-35C ή γαλλικών Rafale Marine.
Σχολιάζοντας τις προθέσεις του ισπανικού ναυτικού, Ισπανοί οικονομολόγοι κάνουν λόγο προς το παρόν για «όνειρα».
Για την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου, όπως η ναυπήγηση του πρώτου σύγχρονου ισπανικού αεροπλανοφόρου, θα απαιτηθεί δαπάνη ύψους 5 έως 10 δισεκατομμυρίων ευρώ και χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον οκτώ ετών.
Παράλληλα, διατυπώνεται και σκεπτικισμός από ειδικούς ως προς τη σκοπιμότητα του εγχειρήματος.
Όπως σημειώνεται: «Με ποιον ακριβώς σκοπεύει να πολεμήσει η Ισπανία στη θάλασσα;»
Στο πλαίσιο αυτό, ειπώθηκε ειρωνικά πως η μόνη λογική εξήγηση προς το παρόν είναι «μια επιστροφή στον ναυτικό ανταγωνισμό με τη Βρετανία και μια μάχη για το Γιβραλτάρ».
Ειρωνείες ή όχι, πρόκειται σίγουρα για μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών