Η Γαλλία είναι αποφασισμένη να προχωρήσει χωρίς τη Γερμανία στην κατασκευή και παραγωγή του αεροσκάφους
Η Γαλλία είναι σε θέση να κατασκευάσει μόνη της ένα μαχητικό αεροσκάφος νέας γενιάς, εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία με τη Γερμανία για το πρόγραμμα Future Combat Air System (FCAS), δήλωσε την Τετάρτη Γάλλος αξιωματούχος σε μικρή ομάδα δημοσιογράφων.
«Αν αποτύχουμε να καταλήξουμε σε συμφωνία για το FCAS, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, καθώς η Γαλλία έχει ήδη κατασκευάσει, ξέρει να κατασκευάζει και θα κατασκευάσει μαχητικό μόνη της», είπε ο αξιωματούχος, ο οποίος ζήτησε ανωνυμία λόγω της ευαισθησίας του θέματος.
«Μόνη της δεν σημαίνει αποκλειστικά στη Γαλλία· μπορούμε να εμπλέξουμε ένα ευρωπαϊκό οικοσύστημα υπεργολάβων».
Τα σχόλια αυτά έρχονται σε μια στιγμή που η ένταση μεταξύ Παρισιού και Βερολίνου κλιμακώνεται — και δείχνουν πως η Γαλλία δεν θα παραμείνει στο πρόγραμμα πάση θυσία.
Το Politico μετέδωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η Γερμανία εξετάζει πλέον τη Σουηδία ή ακόμα και το Ηνωμένο Βασίλειο ως πιθανούς εταίρους σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί συμφωνία με τη Γαλλία μέχρι το τέλος του έτους.
Την Τρίτη, η Dassault Aviation (Γαλλία) και η Airbus Defence and Space (Γερμανία) δήλωσαν πως μπορούν να προχωρήσουν το πρόγραμμα μαχητικού νέας γενιάς ακόμη και χωρίς η μία την άλλη.
Αν και η Dassault έχει την τεχνογνωσία για την κατασκευή αεροσκάφους, παραμένει ασαφές αν τα γαλλικά δημόσια οικονομικά επαρκούν για να χρηματοδοτήσουν μόνα τους το έργο χωρίς ευρωπαϊκούς εταίρους.
Το FCAS ξεκίνησε το 2017 από Γαλλία και Γερμανία, με την Ισπανία να εντάσσεται αργότερα. Προβλέπεται να αντικαταστήσει τα γαλλικά Rafale και τα Eurofighter Typhoon έως το 2040. Η προθεσμία του 2040 είναι «αδιαπραγμάτευτη», σύμφωνα με τον Γάλλο αξιωματούχο.
Ο πρόεδρος Emmanuel Macron ενδέχεται να ταξιδέψει στη Γερμανία στις αρχές Οκτωβρίου, ενώ οι υπουργοί Άμυνας Γερμανίας, Γαλλίας και Ισπανίας θα συναντηθούν τον ίδιο μήνα ειδικά για το θέμα του FCAS.
Πρόσθετη δυσκολία δημιουργεί το γεγονός ότι δεν έχει οριστεί ακόμα διάδοχος του Sébastien Lecornu, ο οποίος μετακινήθηκε από υπουργός Ενόπλων Δυνάμεων σε πρωθυπουργό. Στο Βερολίνο θεωρείται πως μπορούσε να φέρει τη Dassault στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Πολλές οι διαφωνίες
Το βασικό ζήτημα είναι ότι η Dassault ζητά μεγαλύτερη εξουσία λήψης αποφάσεων για την ανάπτυξη του νέου αεροσκάφους, γνωστού ως New Generation Fighter (NGF), υποστηρίζοντας ότι η τρέχουσα δομή διαχείρισης πιθανότατα θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Dassault, Éric Trappier, επανέλαβε το μήνυμα αυτό σε Γάλλους βουλευτές την Τετάρτη:
«Δεν είμαι κατά του έργου, αλλά όταν η Γερμανία λέει ότι θα αποκλείσει τη Γαλλία, δεν σας ενοχλεί αυτό; … Δυστυχώς, σήμερα, αν δεν δημιουργήσεις μια δυναμική ισχύος, δεν έχεις αποτελέσματα», είπε.
Το Παρίσι έχει επανειλημμένα τονίσει ότι καθυστερήσεις δεν θα είναι αποδεκτές — μεταξύ άλλων επειδή το μαχητικό νέας γενιάς θα αποτελέσει μέρος της γαλλικής πυρηνικής αποτροπής — και έχει αμφισβητήσει αν η τρέχουσα οργανωτική δομή μπορεί να διασφαλίσει έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου.
Ο Γάλλος αξιωματούχος άφησε να εννοηθεί ότι η χώρα στηρίζει το αίτημα της Dassault, δηλώνοντας στους δημοσιογράφους:
«Αν μετακινήσουμε λίγο τον δείκτη προς τον πυλώνα του NGF και αυξήσουμε λίγο το γαλλικό μερίδιο, [θα μπορούσαν να υπάρξουν] άλλες επιπτώσεις σε αντιστάθμιση σε άλλους πυλώνες — αυτές είναι επιλογές που πρέπει να εξετάσουμε». Με άλλα λόγια, άλλες πτυχές του προγράμματος θα μπορούσαν να δοθούν σε άλλους εταίρους.
Ένα ακόμη ζήτημα είναι το βάρος του αεροσκάφους: η Γαλλία προτιμά ένα μαχητικό 15 τόνων, αρκετά ελαφρύ ώστε να μπορεί να επιχειρεί από αεροπλανοφόρα, ενώ η Γερμανία προσανατολίζεται σε αεροσκάφος 18 τόνων για υπεροχή στον αέρα.
Ο Γάλλος αξιωματούχος υποστήριξε ότι ένα βαρύτερο αεροσκάφος θα χρειαζόταν πιο ισχυρό κινητήρα, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει καθυστερήσεις.
«Αν εκφράσουμε αποκλίνουσες ανάγκες με τη Γερμανία ή την Ισπανία, δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να βρεθούμε μήνες πίσω στο χρονοδιάγραμμα. Αν οι ανάγκες είναι διαφορετικές, πρέπει να το πούμε», κατέληξε.
www.bankingnews.gr
«Αν αποτύχουμε να καταλήξουμε σε συμφωνία για το FCAS, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, καθώς η Γαλλία έχει ήδη κατασκευάσει, ξέρει να κατασκευάζει και θα κατασκευάσει μαχητικό μόνη της», είπε ο αξιωματούχος, ο οποίος ζήτησε ανωνυμία λόγω της ευαισθησίας του θέματος.
«Μόνη της δεν σημαίνει αποκλειστικά στη Γαλλία· μπορούμε να εμπλέξουμε ένα ευρωπαϊκό οικοσύστημα υπεργολάβων».
Τα σχόλια αυτά έρχονται σε μια στιγμή που η ένταση μεταξύ Παρισιού και Βερολίνου κλιμακώνεται — και δείχνουν πως η Γαλλία δεν θα παραμείνει στο πρόγραμμα πάση θυσία.
Το Politico μετέδωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η Γερμανία εξετάζει πλέον τη Σουηδία ή ακόμα και το Ηνωμένο Βασίλειο ως πιθανούς εταίρους σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί συμφωνία με τη Γαλλία μέχρι το τέλος του έτους.
Την Τρίτη, η Dassault Aviation (Γαλλία) και η Airbus Defence and Space (Γερμανία) δήλωσαν πως μπορούν να προχωρήσουν το πρόγραμμα μαχητικού νέας γενιάς ακόμη και χωρίς η μία την άλλη.
Αν και η Dassault έχει την τεχνογνωσία για την κατασκευή αεροσκάφους, παραμένει ασαφές αν τα γαλλικά δημόσια οικονομικά επαρκούν για να χρηματοδοτήσουν μόνα τους το έργο χωρίς ευρωπαϊκούς εταίρους.
Το FCAS ξεκίνησε το 2017 από Γαλλία και Γερμανία, με την Ισπανία να εντάσσεται αργότερα. Προβλέπεται να αντικαταστήσει τα γαλλικά Rafale και τα Eurofighter Typhoon έως το 2040. Η προθεσμία του 2040 είναι «αδιαπραγμάτευτη», σύμφωνα με τον Γάλλο αξιωματούχο.
Ο πρόεδρος Emmanuel Macron ενδέχεται να ταξιδέψει στη Γερμανία στις αρχές Οκτωβρίου, ενώ οι υπουργοί Άμυνας Γερμανίας, Γαλλίας και Ισπανίας θα συναντηθούν τον ίδιο μήνα ειδικά για το θέμα του FCAS.
Πρόσθετη δυσκολία δημιουργεί το γεγονός ότι δεν έχει οριστεί ακόμα διάδοχος του Sébastien Lecornu, ο οποίος μετακινήθηκε από υπουργός Ενόπλων Δυνάμεων σε πρωθυπουργό. Στο Βερολίνο θεωρείται πως μπορούσε να φέρει τη Dassault στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Πολλές οι διαφωνίες
Το βασικό ζήτημα είναι ότι η Dassault ζητά μεγαλύτερη εξουσία λήψης αποφάσεων για την ανάπτυξη του νέου αεροσκάφους, γνωστού ως New Generation Fighter (NGF), υποστηρίζοντας ότι η τρέχουσα δομή διαχείρισης πιθανότατα θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Dassault, Éric Trappier, επανέλαβε το μήνυμα αυτό σε Γάλλους βουλευτές την Τετάρτη:
«Δεν είμαι κατά του έργου, αλλά όταν η Γερμανία λέει ότι θα αποκλείσει τη Γαλλία, δεν σας ενοχλεί αυτό; … Δυστυχώς, σήμερα, αν δεν δημιουργήσεις μια δυναμική ισχύος, δεν έχεις αποτελέσματα», είπε.
Το Παρίσι έχει επανειλημμένα τονίσει ότι καθυστερήσεις δεν θα είναι αποδεκτές — μεταξύ άλλων επειδή το μαχητικό νέας γενιάς θα αποτελέσει μέρος της γαλλικής πυρηνικής αποτροπής — και έχει αμφισβητήσει αν η τρέχουσα οργανωτική δομή μπορεί να διασφαλίσει έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου.
Ο Γάλλος αξιωματούχος άφησε να εννοηθεί ότι η χώρα στηρίζει το αίτημα της Dassault, δηλώνοντας στους δημοσιογράφους:
«Αν μετακινήσουμε λίγο τον δείκτη προς τον πυλώνα του NGF και αυξήσουμε λίγο το γαλλικό μερίδιο, [θα μπορούσαν να υπάρξουν] άλλες επιπτώσεις σε αντιστάθμιση σε άλλους πυλώνες — αυτές είναι επιλογές που πρέπει να εξετάσουμε». Με άλλα λόγια, άλλες πτυχές του προγράμματος θα μπορούσαν να δοθούν σε άλλους εταίρους.
Ένα ακόμη ζήτημα είναι το βάρος του αεροσκάφους: η Γαλλία προτιμά ένα μαχητικό 15 τόνων, αρκετά ελαφρύ ώστε να μπορεί να επιχειρεί από αεροπλανοφόρα, ενώ η Γερμανία προσανατολίζεται σε αεροσκάφος 18 τόνων για υπεροχή στον αέρα.
Ο Γάλλος αξιωματούχος υποστήριξε ότι ένα βαρύτερο αεροσκάφος θα χρειαζόταν πιο ισχυρό κινητήρα, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει καθυστερήσεις.
«Αν εκφράσουμε αποκλίνουσες ανάγκες με τη Γερμανία ή την Ισπανία, δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να βρεθούμε μήνες πίσω στο χρονοδιάγραμμα. Αν οι ανάγκες είναι διαφορετικές, πρέπει να το πούμε», κατέληξε.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών