(upd) Η κυβέρνηση του Donald Trump ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι προτείνει την απαγόρευση στις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν τον ρωσικό εναέριο χώρο σε πτήσεις από και προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, υποστηρίζοντας ότι το πλεονέκτημα του μικρότερου χρόνου πτήσης τούς προσφέρει αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των αμερικανικών εταιρειών.
Κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου
Η πρόταση αυτή έρχεται σε μια περίοδο έντονων εντάσεων ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου και αποτελεί μια ακόμη κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου, σημειώνει το Reuters.
Η ανακοίνωση έγινε λίγες μόλις ώρες μετά την απόφαση του Πεκίνου να ενισχύσει τους ελέγχους στις εξαγωγές σπανίων γαιών, κρίσιμων για τη βιομηχανία τεχνολογίας των ΗΠΑ.
Αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες έχουν εδώ και καιρό διαμαρτυρηθεί για το γεγονός ότι οι κινεζικές αερογραμμές επιτρέπεται να πετούν πάνω από τη Ρωσία, γεγονός που μειώνει τον χρόνο πτήσης, καίει λιγότερα καύσιμα και μειώνει το κόστος λειτουργίας. Αντίθετα, οι αμερικανικές εταιρείες έχουν αποκλειστεί από τον ρωσικό εναέριο χώρο από το 2022, όταν η Ουάσιγκτον απαγόρευσε τις ρωσικές πτήσεις πάνω από τις Ηνωμένες Πολιτείες μετά την εισβολή στην Ουκρανία.
Το υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ μιλά για «άδικο καθεστώς»
Στο σχέδιο εντολής που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, το Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ χαρακτήρισε την τρέχουσα κατάσταση «άδικη» και τόνισε ότι έχει «προκαλέσει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών».
Η προτεινόμενη απαγόρευση θα αφορά τα διπλώματα αερομεταφορέα που εκδίδονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες σε ξένες εταιρείες, αν και δεν θα επηρεάζει τις πτήσεις που μεταφέρουν αποκλειστικά φορτίο.
Η απόφαση, εφόσον εφαρμοστεί, αναμένεται να επηρεάσει πτήσεις εταιρειών όπως οι Air China, China Eastern, China Southern και Xiamen Airlines.
Πτώση στις μετοχές των κινεζικών αεροπορικών
Την Παρασκευή, οι μετοχές των τριών μεγαλύτερων κρατικών κινεζικών αερομεταφορέων σημείωσαν μικρές απώλειες: η Air China υποχώρησε κατά 1,3%, η China Southern κατά 1,8% και η China Eastern κατά 0,3%. Οι εταιρείες αυτές έχουν καταγράψει πέντε συνεχόμενα χρόνια ζημιών μετά την πανδημία.
Η κινεζική ρυθμιστική αρχή αεροπορίας, η πρεσβεία της Κίνας στην Ουάσιγκτον και ο σύνδεσμος Airlines for America — που εκπροσωπεί τις American Airlines, Delta Air Lines και United Airlines — δεν απάντησαν άμεσα σε αιτήματα για σχόλιο.
Η εντολή δεν αναφέρεται στην Cathay Pacific, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, η οποία σύμφωνα με το Flightradar24 συνεχίζει να πετά πάνω από τη Ρωσία στη διαδρομή Νέα Υόρκη – Χονγκ Κονγκ.
Στο φόντο των εντάσεων ΗΠΑ – Κίνας
Η πρόταση για την απαγόρευση έρχεται τη στιγμή που οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα βρίσκονται σε συνεχή διαπραγμάτευση για εμπορικά και τεχνολογικά ζητήματα. Η Boeing βρίσκεται σε συνομιλίες για την πώληση έως και 500 αεροσκαφών στην Κίνα, μια πιθανή συμφωνία-ορόσημο που θα μπορούσε να αναζωογονήσει την παρουσία της στην αγορά, εφόσον δεν επισκιαστεί από τις πολιτικές εντάσεις.
Ο Donald Trump και ο Xi Jinping αναμένεται να συναντηθούν στα τέλη Οκτωβρίου στη Νότια Κορέα, σε μια συνάντηση που θα μπορούσε να καθορίσει το επόμενο κεφάλαιο στις σχέσεις των δύο υπερδυνάμεων.
Το Υπουργείο Μεταφορών έδωσε στις κινεζικές αεροπορικές δύο ημέρες για να απαντήσουν στο σχέδιο απόφασης, προειδοποιώντας ότι η τελική εντολή θα μπορούσε να τεθεί σε ισχύ ήδη από τον Νοέμβριο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών