Η Ουκρανία, μέσω του προγράμματος «Vision 2035», σχεδιάζει την πλήρη ανασυγκρότηση της Πολεμικής της Αεροπορίας με 250 μαχητικά αεροσκάφη Gripen, Rafale και F-16. Οι πρώτες παραδόσεις αναμένονται το 2027, ενώ εξετάζεται και τοπική παραγωγή στη χώρα
Όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία το 2022, το Κίεβο διέθετε μια Πολεμική Αεροπορία που μετά βίας μπορούσε να θεωρηθεί λειτουργική.
Σύμφωνα με την αναφορά FlightGlobal World Air Forces 2022, η χώρα διέθετε 98 μαχητικά αεροσκάφη, εκ των οποίων μόλις το 50–60% ήταν σε κατάσταση πτήσης.
Ολόκληρη η δύναμή της βασιζόταν σε σοβιετικής εποχής μαχητικά - MiG-29, Su-24, Su-25 και Su-27 - χωρίς καμία δυτική υποστήριξη ή σύγχρονη τεχνολογία.
Αυτή η αδυναμία υπήρξε, όπως αναγνωρίζουν πλέον στρατιωτικοί αναλυτές, ένας από τους βασικούς λόγους που ο Vladimir Putin υποτίμησε την ουκρανική αντίσταση.
Πίστεψε πως μέσα σε λίγες ημέρες η Ρωσία θα κυριαρχούσε στους ουρανούς και πως η Ουκρανία, χωρίς δυνατότητα αεροπορικής άμυνας ή αντεπίθεσης, θα κατέρρεε.
Το σενάριο αυτό δεν επαληθεύτηκε, κυρίως χάρη στην ισχυρή αντιαεροπορική άμυνα της Ουκρανίας, όμως το τίμημα ήταν βαρύ: το Κίεβο δεν μπορούσε να πλήξει στόχους βαθιά στο ρωσικό έδαφος ούτε να στηρίξει με επάρκεια τις δυνάμεις του στο μέτωπο.
«Vision 2035»: Η νέα στρατηγική του Κιέβου
Έχοντας διδαχθεί από τα λάθη του παρελθόντος, ο Volodymyr Zelensky αποφάσισε να οικοδομήσει μια σύγχρονη, δυτικού τύπου Πολεμική Αεροπορία, ικανή όχι μόνο να υπερασπιστεί τη χώρα, αλλά και να αποτελέσει αποτρεπτικό παράγοντα για ολόκληρη την Ανατολική Ευρώπη.
Το φιλόδοξο σχέδιο «Vision 2035» προβλέπει την αγορά περισσότερων από 250 μαχητικών αεροσκαφών νέας γενιάς, με διαπραγματεύσεις που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη με τις ΗΠΑ, τη Σουηδία και τη Γαλλία.
Κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη Σουηδία, ο Zelensky υπέγραψε επιστολή πρόθεσης για την αγορά 100–150 Saab JAS 39 Gripen E, τη μεγαλύτερη στρατιωτική συμφωνία στην ιστορία της Ουκρανίας. Αν ολοκληρωθεί, η Ουκρανία θα γίνει ο μεγαλύτερος χρήστης του Gripen E παγκοσμίως!
Οι πρώτες παραδόσεις αναμένονται το 2027–2028, ενώ η πλήρης επιχειρησιακή ετοιμότητα στοχεύεται για την περίοδο 2035–2040.
Η SAAB εξετάζει μάλιστα τη δημιουργία γραμμής παραγωγής εντός της Ουκρανίας, επιταχύνοντας την κατασκευή και ενισχύοντας την εγχώρια αμυντική βιομηχανία.
«Συμφωνήσαμε στην τοπική παραγωγή των Gripen. Είναι μια ιστορική συμφωνία», δήλωσε ο Zelensky και πρόσθεσε:
«Το Gripen μπορεί να απογειώνεται από αυτοκινητόδρομους, να προσγειώνεται σχεδόν παντού και να χρησιμοποιεί όλους τους πυραύλους που ήδη διαθέτουμε», είπε χαρακτηριστικά.
Επιπλέον, οι Ουκρανοί πιλότοι χρειάζονται μόλις έξι μήνες εκπαίδευσης, σε αντίθεση με τους 18 μήνες που απαιτούν τα F-16.
Τα πλεονεκτήματα του Gripen E είναι σημαντικά: χαμηλό κόστος συντήρησης, δυνατότητα απογείωσης από αυτοκινητοδρόμους, ανθεκτικότητα σε ηλεκτρονικό πόλεμο και πλήρης συμβατότητα με τα υπάρχοντα οπλικά συστήματα της Ουκρανίας.

Οι άλλοι δύο «πυλώνες»: F-16 και Rafale
Παράλληλα, η Ουκρανία συνεχίζει να παραλαμβάνει F-16 από το ΝΑΤΟϊκό πρόγραμμα του 2023. Μέχρι στιγμής, έχει λάβει περίπου 50 από τα 80 υποσχόμενα αεροσκάφη, ενώ πιλότοι και τεχνικοί εκπαιδεύονται ήδη σε ευρωπαϊκές βάσεις.
Η Γαλλία έχει δεσμευθεί να παραδώσει έως 20 Mirage 2000-5F, με το Παρίσι να συζητά πλέον την πώληση του Rafale, ενός μαχητικού 4.5ης γενιάς με κορυφαίες επιδόσεις και δυνατότητα χρήσης του πυραύλου Meteor - του πιο προηγμένου αέρος-αέρος πυραύλου που διαθέτουν τα ευρωπαϊκά οπλοστάσια.
Εάν το Κίεβο αποκτήσει και Rafale, θα γίνει η τέταρτη ευρωπαϊκή χώρα και η ένατη παγκοσμίως που θα εντάξει το γαλλικό μαχητικό στον στόλο της.
Ωστόσο, το πρόγραμμα Dassault Rafale αντιμετωπίζει καθυστερήσεις, καθώς η εταιρεία έχει ήδη ανεκτέλεστες παραγγελίες 233 αεροσκαφών. Παρ’ όλα αυτά, οι διπλωματικές πιέσεις της Ε.Ε. και των ΗΠΑ ίσως επιταχύνουν τις παραδόσεις προς το Κίεβο.

Ο αεροπορικός άξονας της Ανατολής
Αναλυτές προειδοποιούν πως το σχέδιο «Vision 2035» ξεπερνά τα όρια μιας απλής στρατιωτικής αναβάθμισης. Πρόκειται για μια γεωπολιτική ανατροπή: η Ουκρανία, που πριν από λίγα χρόνια δεν διέθετε ούτε αεροπορική υπεροχή ούτε στρατηγική αυτονομία, ετοιμάζεται να γίνει προκεχωρημένο αεροπορικό οχυρό της Δύσης απέναντι στη Ρωσία!
Σύμφωνα με στρατιωτικούς παρατηρητές, η δημιουργία μιας τέτοιας αεροπορίας θα επιτρέψει στην Ουκρανία όχι μόνο να αποτρέψει μια νέα εισβολή, αλλά και να αναπτύξει στρατηγική ισχύ πέρα από τα σύνορά της - κάτι που θα αλλάξει ριζικά τις ισορροπίες στην περιοχή.
Το Κίεβο δεν βλέπει πια τη Ρωσία ως προσωρινή απειλή· τη βλέπει ως μόνιμο γεωπολιτικό εχθρό. Και η οικοδόμηση μιας υπερσύγχρονης αεροπορίας είναι η πιο καθαρή ένδειξη ότι η Ουκρανία προετοιμάζεται όχι για το τέλος του πολέμου, αλλά για τον επόμενο γύρο του.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με την αναφορά FlightGlobal World Air Forces 2022, η χώρα διέθετε 98 μαχητικά αεροσκάφη, εκ των οποίων μόλις το 50–60% ήταν σε κατάσταση πτήσης.
Ολόκληρη η δύναμή της βασιζόταν σε σοβιετικής εποχής μαχητικά - MiG-29, Su-24, Su-25 και Su-27 - χωρίς καμία δυτική υποστήριξη ή σύγχρονη τεχνολογία.
Αυτή η αδυναμία υπήρξε, όπως αναγνωρίζουν πλέον στρατιωτικοί αναλυτές, ένας από τους βασικούς λόγους που ο Vladimir Putin υποτίμησε την ουκρανική αντίσταση.
Πίστεψε πως μέσα σε λίγες ημέρες η Ρωσία θα κυριαρχούσε στους ουρανούς και πως η Ουκρανία, χωρίς δυνατότητα αεροπορικής άμυνας ή αντεπίθεσης, θα κατέρρεε.
Το σενάριο αυτό δεν επαληθεύτηκε, κυρίως χάρη στην ισχυρή αντιαεροπορική άμυνα της Ουκρανίας, όμως το τίμημα ήταν βαρύ: το Κίεβο δεν μπορούσε να πλήξει στόχους βαθιά στο ρωσικό έδαφος ούτε να στηρίξει με επάρκεια τις δυνάμεις του στο μέτωπο.
«Vision 2035»: Η νέα στρατηγική του Κιέβου
Έχοντας διδαχθεί από τα λάθη του παρελθόντος, ο Volodymyr Zelensky αποφάσισε να οικοδομήσει μια σύγχρονη, δυτικού τύπου Πολεμική Αεροπορία, ικανή όχι μόνο να υπερασπιστεί τη χώρα, αλλά και να αποτελέσει αποτρεπτικό παράγοντα για ολόκληρη την Ανατολική Ευρώπη.
Το φιλόδοξο σχέδιο «Vision 2035» προβλέπει την αγορά περισσότερων από 250 μαχητικών αεροσκαφών νέας γενιάς, με διαπραγματεύσεις που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη με τις ΗΠΑ, τη Σουηδία και τη Γαλλία.
Κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη Σουηδία, ο Zelensky υπέγραψε επιστολή πρόθεσης για την αγορά 100–150 Saab JAS 39 Gripen E, τη μεγαλύτερη στρατιωτική συμφωνία στην ιστορία της Ουκρανίας. Αν ολοκληρωθεί, η Ουκρανία θα γίνει ο μεγαλύτερος χρήστης του Gripen E παγκοσμίως!
Οι πρώτες παραδόσεις αναμένονται το 2027–2028, ενώ η πλήρης επιχειρησιακή ετοιμότητα στοχεύεται για την περίοδο 2035–2040.
Η SAAB εξετάζει μάλιστα τη δημιουργία γραμμής παραγωγής εντός της Ουκρανίας, επιταχύνοντας την κατασκευή και ενισχύοντας την εγχώρια αμυντική βιομηχανία.
«Συμφωνήσαμε στην τοπική παραγωγή των Gripen. Είναι μια ιστορική συμφωνία», δήλωσε ο Zelensky και πρόσθεσε:
«Το Gripen μπορεί να απογειώνεται από αυτοκινητόδρομους, να προσγειώνεται σχεδόν παντού και να χρησιμοποιεί όλους τους πυραύλους που ήδη διαθέτουμε», είπε χαρακτηριστικά.
Επιπλέον, οι Ουκρανοί πιλότοι χρειάζονται μόλις έξι μήνες εκπαίδευσης, σε αντίθεση με τους 18 μήνες που απαιτούν τα F-16.
Τα πλεονεκτήματα του Gripen E είναι σημαντικά: χαμηλό κόστος συντήρησης, δυνατότητα απογείωσης από αυτοκινητοδρόμους, ανθεκτικότητα σε ηλεκτρονικό πόλεμο και πλήρης συμβατότητα με τα υπάρχοντα οπλικά συστήματα της Ουκρανίας.

Οι άλλοι δύο «πυλώνες»: F-16 και Rafale
Παράλληλα, η Ουκρανία συνεχίζει να παραλαμβάνει F-16 από το ΝΑΤΟϊκό πρόγραμμα του 2023. Μέχρι στιγμής, έχει λάβει περίπου 50 από τα 80 υποσχόμενα αεροσκάφη, ενώ πιλότοι και τεχνικοί εκπαιδεύονται ήδη σε ευρωπαϊκές βάσεις.
Η Γαλλία έχει δεσμευθεί να παραδώσει έως 20 Mirage 2000-5F, με το Παρίσι να συζητά πλέον την πώληση του Rafale, ενός μαχητικού 4.5ης γενιάς με κορυφαίες επιδόσεις και δυνατότητα χρήσης του πυραύλου Meteor - του πιο προηγμένου αέρος-αέρος πυραύλου που διαθέτουν τα ευρωπαϊκά οπλοστάσια.
Εάν το Κίεβο αποκτήσει και Rafale, θα γίνει η τέταρτη ευρωπαϊκή χώρα και η ένατη παγκοσμίως που θα εντάξει το γαλλικό μαχητικό στον στόλο της.
Ωστόσο, το πρόγραμμα Dassault Rafale αντιμετωπίζει καθυστερήσεις, καθώς η εταιρεία έχει ήδη ανεκτέλεστες παραγγελίες 233 αεροσκαφών. Παρ’ όλα αυτά, οι διπλωματικές πιέσεις της Ε.Ε. και των ΗΠΑ ίσως επιταχύνουν τις παραδόσεις προς το Κίεβο.

Ο αεροπορικός άξονας της Ανατολής
Αναλυτές προειδοποιούν πως το σχέδιο «Vision 2035» ξεπερνά τα όρια μιας απλής στρατιωτικής αναβάθμισης. Πρόκειται για μια γεωπολιτική ανατροπή: η Ουκρανία, που πριν από λίγα χρόνια δεν διέθετε ούτε αεροπορική υπεροχή ούτε στρατηγική αυτονομία, ετοιμάζεται να γίνει προκεχωρημένο αεροπορικό οχυρό της Δύσης απέναντι στη Ρωσία!
Σύμφωνα με στρατιωτικούς παρατηρητές, η δημιουργία μιας τέτοιας αεροπορίας θα επιτρέψει στην Ουκρανία όχι μόνο να αποτρέψει μια νέα εισβολή, αλλά και να αναπτύξει στρατηγική ισχύ πέρα από τα σύνορά της - κάτι που θα αλλάξει ριζικά τις ισορροπίες στην περιοχή.
Το Κίεβο δεν βλέπει πια τη Ρωσία ως προσωρινή απειλή· τη βλέπει ως μόνιμο γεωπολιτικό εχθρό. Και η οικοδόμηση μιας υπερσύγχρονης αεροπορίας είναι η πιο καθαρή ένδειξη ότι η Ουκρανία προετοιμάζεται όχι για το τέλος του πολέμου, αλλά για τον επόμενο γύρο του.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών