Τελευταία Νέα
Διεθνή

Σοκ και δέος - Το όραμα του Trump να κτίσει από το μηδέν τον αμερικανικό στόλο: 300 πλοία... με κόστος 1,3 τρισ

Σοκ και δέος - Το όραμα του Trump να κτίσει από το μηδέν τον αμερικανικό στόλο: 300 πλοία... με κόστος 1,3 τρισ
Ο λόγος για αυτά τα βήματα είναι η αποτροπή της Κίνας, η οποία εξελίσσεται ταχύτατα σε παγκόσμια ναυτική δύναμη.
Μετά το αμφιλεγόμενο σχέδιο για τον «Χρυσό Θόλο», ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump επιστρέφει με ένα ακόμη πιο φιλόδοξο όραμα: έναν λαμπερό, «αισθητικά ανώτερο» - από τον σημερινό - πολεμικό στόλο, με μια δύναμη 300 πλοίων που υπόσχεται να καταστήσει την Αμερική ηγέτιδα δύναμη στην θάλασσα.
Ο ίδιος απορρίπτει τα «άσχημα» σχέδια των σύγχρονων πλοίων, μιλά για θωρηκτά τύπου Iowa και υπόσχεται μια ναυτική αναγέννηση … που παραπέμπει στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου.
Σύμφωνα με την Wall Street Journal, ο Donald Trump συμμετέχει προσωπικά στην προετοιμασία σχεδίων για τη δημιουργία ενός εντελώς νέου αμερικανικού πολεμικού στόλου 300 πλοίων, ο οποίος απειλεί να τινάξει στον αέρα τον αμερικανικό προϋπολογισμό, μια και το τίμημα των σχεδίων του υπολογίζεται στα… 1,3 τρισεκατομμύρια δολάρια…

Πλήρης ανανέωση

«Δεν είμαι οπαδός μερικών πλοίων που κατασκευάζετε.
Είμαι ένας άνθρωπος με … αισθητική
Δεν μου αρέσουν κάποια από τα πλοία σας από αισθητική άποψη.
Λένε: «Α, αυτό είναι stealth».
Αλλά δεν είναι έτσι.
Δεν είναι απαραίτητο να φτιάχνουμε άσχημα πλοία γι’ αυτό», δήλωσε ο Τραμπ σε συνέδριο στρατηγών στη Βιρτζίνια τον Σεπτέμβριο.
Τώρα οι ναυπηγικές βιομηχανίες τρίβουν τα χέρια τους από ανυπομονησία, καθώς η κριτική του προέδρου για το σχεδιασμό δεν περιορίστηκε μόνο εκεί.
Ο Trump σκοπεύει να ανανεώσει ουσιαστικά τον αμερικανικό πολεμικό στόλο.
55_17.jpg
Δεν είναι νέα η ιδέα

Η ιδέα δεν είναι νέα: κατά τη διάρκεια της πρώτης προεδρικής του θητείας, ο Trump είχε υποσχεθεί να αυξήσει τον αριθμό των αμερικανικών πολεμικών πλοίων από 284 σε 355.
Τότε, τα σχέδια αυτά αναφέρθηκαν προς το τέλος της θητείας του, και η κυβέρνηση του Joe Biden στη συνέχεια εγκατέλειψε την ιδέα.
Οι Ρεπουμπλικάνοι, όμως, φαίνεται να δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στην ενίσχυση της αμερικανικής ναυτικής ισχύος.
Για ποιο λόγο;

Ο φόβος της Κίνας

Ο λόγος για αυτά τα βήματα είναι η αποτροπή της Κίνας, η οποία εξελίσσεται ταχύτατα σε παγκόσμια ναυτική δύναμη.
Σύμφωνα με μια έκθεση του Κογκρέσου των ΗΠΑ, η Κίνα διαθέτει τώρα πάνω από 370 πλοία, συμπεριλαμβανομένων των βοηθητικών σκαφών.
Μέχρι το 2030, ο αριθμός τους θα φτάσει τα 435.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες διαθέτουν αυτή τη στιγμή μόλις 296.
56_11.jpg
Ξεπερνά τις ΗΠΑ κατά 230 φορές

Επιπλέον, σύμφωνα με το BBC, η Κίνα πλησιάζει τις ΗΠΑ και σε συνολικό τονάζ — η Ουάσιγκτον διαθέτει περισσότερα μεγάλα αεροπλανοφόρα.
Ωστόσο, από το 2019 έως το 2023, ναυπηγεία στο Dalian, Guangzhou, Jiangnan και Hudong-Zhonghua έθεσαν σε λειτουργία 39 πολεμικά πλοία με συνολικό τονάζ 550.000 τόνων.
Για σύγκριση, αυτό είναι σχεδόν ενάμιση φορά περισσότερο από το συνολικό τονάζ του βρετανικού στόλου — 399.000 τόνοι.
Όσον αφορά τις βιομηχανικές δυνατότητες, η εικόνα για την Ουάσιγκτον είναι ακόμη πιο άσχημη.
Στην ίδια έκθεση, οι συγγραφείς προειδοποιούν ότι, αν εξετάσουμε τη σχέση «παραγόμενο τονάζ ανά μονάδα χρόνου», η Κίνα ξεπερνά τις ΗΠΑ κατά 230 φορές.
Αξιοσημείωτο είναι ότι τα στατιστικά στοιχεία περιλαμβάνουν όχι μόνο πολεμικά πλοία αλλά και εμπορικά σκάφη.
566_1.jpg
Δεν μπορεί να ανταποκριθεί ο στόλος

Αιτία για τις ριζικές μεταρρυθμίσεις του Trump είναι και η δυσαρέσκεια για την κατάσταση του σημερινού στόλου.
Σύμφωνα με τον Brian Clark, πρώην αξιωματικό του αμερικανικού Ναυτικού και ανώτερο συνεργάτη στο Ινστιτούτο Hudson, ο πρόεδρος συμμετέχει προσωπικά στις συζητήσεις και ορισμένοι Αμερικανοί ναύαρχοι συμφωνούν εν μέρει με τις ιδέες του.
«Το Ναυτικό των ΗΠΑ διαπίστωσε ότι ο στόλος δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει στις σύγχρονες απειλές — για παράδειγμα, στις επιθέσεις των Houthis από την Υεμένη στην Ερυθρά Θάλασσα», αναφέρει ο Clark στη Wall Street Journal.
Η ανησυχία της Ουάσιγκτον είναι κατανοητή: αν τα αεροπλανοφόρα δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τους Houthis, πώς μπορούν να αντιμετωπίσουν την Κίνα;

Τι θα κατασκευαστεί;

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Λευκός Οίκος και το Πεντάγωνο διαπραγματεύονται την κατασκευή ενός νέου πλοίου επόμενης γενιάς με βαριά θωράκιση.
Σύμφωνα με πηγές, αυτό το πλοίο θα μπορούσε να ζυγίζει από 15.000 έως 20.000 τόνους και να φέρει πιο ισχυρά όπλα, συμπεριλαμβανομένων πιθανώς υπερηχητικών πυραύλων, σε μεγαλύτερη ποσότητα από τα σημερινά αντιτορπιλικά και καταδρομικά.
Ωστόσο, ο Trump, μιλώντας στη Βιρτζίνια, θυμήθηκε νοσταλγικά τα θωρηκτά της κλάσης «Iowa» με βάρος πάνω από 50.000 τόνους.
Αυτά κατασκευάστηκαν για τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και αποσύρθηκαν τη δεκαετία του 1990, αλλά οι ειδικοί δεν είναι βέβαιοι ότι τέτοια πλοία θα ήταν χρήσιμα σήμερα.

Δεν είναι σωστή λύση τα υπερμεγέθη πλοία

«Είμαι απόλυτα υπέρ μιας ριζικής αναθεώρησης του στόλου, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι τα υπερμεγέθη πλοία επιφανείας είναι η σωστή λύση», αναφέρει ο Mark Montgomery, ανώτερος συνεργάτης του Ιδρύματος Άμυνας της Δημοκρατίας και πρώην αξιωματικός του Ναυτικού των ΗΠΑ.
«Η αισθητική αντίληψη του προέδρου δεν είναι η καλύτερη προσέγγιση για την αξιολόγηση των τακτικών απαιτήσεων των πλοίων» λέει ο Montgomery.
Το γεγονός είναι ότι τα μεγάλα θωρηκτά σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν για πλήρεις ναυτικές μάχες, όπου το αποτέλεσμα κρινόταν από την πυροβολαρχία των πλοίων. Ωστόσο, από το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, η έμφαση έχει μετατοπιστεί σε άλλες πτυχές.
57_5.jpg
Μαζικές πυραυλικές επιθέσεις

Όπως αναφέρει το Business Insider, κατά τη μοντελοποίηση σεναρίων μάχης, όπως ο πόλεμος με την Κίνα, γίνεται σαφές ότι οι ναυτικές δυνάμεις θα αντιμετωπίσουν μαζικές πυραυλικές επιθέσεις.
Τα θωρηκτά δύσκολα θα έχουν κάτι να αντιτάξουν σε τέτοιες απειλές.
Σύμφωνα με το Πεντάγωνο, η έμφαση πρέπει να δίνεται σε μέτρα κατά των πυραύλων και των drones.
«Η Κίνα διαθέτει εδώ και πάνω από δέκα χρόνια αντιπλοϊκούς πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς, ικανούς να επιτεθούν σε πλοία του Ναυτικού των ΗΠΑ από απόσταση μεγαλύτερη των 2.500 μιλίων (πάνω από 4.000 χιλιόμετρα).
Και το Πεκίνο παράγει τέτοια όπλοα — όπως τον βαλλιστικό πύραυλο DF-26 ASBM — σε μεγάλες ποσότητες», γράφει το National Security Journal.

Σκεπτικισμός

Το δημοσίευμα εκφράζει σκεπτικισμό για τις ιδέες του Αμερικανού προέδρου.
«Αυτή είναι μια ρομαντική αντίληψη της ναυτικής ισχύος — μεγάλα όπλα, παχιά θωράκιση, «τίποτα δεν τα σταματάει», αλλά συγκρούεται με τη σύγχρονη μάχη όπου οι πύραυλοι, τα drones, τα υποβρύχια και τα δίκτυα αποφασίζουν ποιος επιβιώνει και ποιος βυθίζεται», αναφέρουν οι συγγραφείς.
Ωστόσο, το συζητούμενο τώρα τονάζ των 15-20 χιλιάδων τόνων είναι ενάμιση με δύο φορές μεγαλύτερο από τα αντιτορπιλικά της σειράς «Arleigh Burke» και τα πυραυλικά καταδρομικά «Ticonderoga» (τα οποία έχουν λιγότερους από 10.000 τόνους).

Πλοία χωρίς πλήρωμα

Στην προσθήκη αυτών, προβλέπεται η κατασκευή μεγάλου αριθμού πλοίων χωρίς πλήρωμα.
Συγκεκριμένα, αυτό είναι απαραίτητο για τη στρατηγική «Hellscape» που προτάθηκε από τον στρατηγό Samuel Paparo, επικεφαλής της Ινδο-Ειρηνικής Διοίκησης του Ναυτικού των ΗΠΑ.
Κατά τη γνώμη του, η τοποθέτηση χιλιάδων drones, πλοίων χωρίς πλήρωμα και υποβρυχίων σε περίπτωση σύγκρουσης στον Στενό της Ταϊβάν θα επιτρέψει στην Ουάσιγκτον να κερδίσει χρόνο.
«Θέλω να μετατρέψω τον Στενό της Ταϊβάν σε κόλαση, χρησιμοποιώντας μια σειρά από μυστικές δυνατότητες», δήλωσε σε συνέντευξή του στην Washington Post το καλοκαίρι του 2024.
«Για να κάνω τη ζωή τους απολύτως αφόρητη για έναν μήνα, και αυτό θα μου δώσει χρόνο για όλα τα υπόλοιπα» είπε ο Αμερικανός στρατηγός.
59_1.jpg
Τεράστιο το κόστος

Πριν από τη δήλωση του Trump, στις ΗΠΑ συζητείτο ενεργά το πρόγραμμα για τη δημιουργία νέου αντιτορπιλικού DDG(X).
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Clark, τώρα το μέλλον του είναι αβέβαιο.
«Για να κατασκευάσουμε ένα πλοίο που να μπορεί να επιτίθεται και να αμύνεται, χρειαζόμαστε κάτι ακόμα μεγαλύτερο, ώστε να έχουμε επαρκή πυραυλικό δυναμικό ή να διαθέτουμε υπερ-μακράς εμβέλειας πυραύλους που δεν χωράνε στη μονάδα (σύστημα κάθετης εκτόξευσης).
Οποιοδήποτε από αυτά τα σενάρια μας οδηγεί στον σχεδιασμό ενός νέου πλοίου που είναι ακόμα μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο για το DDG(X)» αναφέρει ο Clark στο Breaking Defense.
Σε αυτή την περίπτωση, ο νέος στόλος μπορεί πραγματικά να αποδειχτεί «χρυσός» για τον προϋπολογισμό των Ηνωμένων Πολιτειών.
Κάθε αντιτορπιλικό «Arleigh Burke», όπως σημειώνει το δημοσίευμα, κοστίζει στην Ουάσιγκτον 2,5 με 3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Στην περίπτωση των νέων θωρηκτών, το ποσό θα είναι ακόμη πιο σημαντικό.
Σύμφωνα με τον Jonathan Page, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, ο οποίος έχει εργαστεί σε διάφορα προγράμματα ναυπηγικής για το Ναυτικό των ΗΠΑ, κάθε θωρηκτό θα κοστίσει 4 με 4,5 δισεκατομμύρια.
Αυτό σημαίνει ότι το συνολικό κόστος του έργου μπορεί να φτάσει από 1,2 έως 1,35 τρισεκατομμύρια δολάρια - περισσότερα από ολόκληρο τον στρατιωτικό προϋπολογισμό των ΗΠΑ για το 2026.
Δεδομένου ότι παράλληλα η Ουάσιγκτον εργάζεται σε ένα ακόμη πιο φιλόδοξο πρόγραμμα στον τομέα της αεροπορικής άμυνας - τον «Χρυσό Θόλο» - το Πεντάγωνο ενδέχεται να αντιμετωπίσει το παραδοσιακό πρόβλημα της αμερικανικής αμυντικής βιομηχανίας, όπου το πρόγραμμα ξεπερνά κατακόρυφα τον προϋπολογισμό και οι προθεσμίες ολοκλήρωσης συνεχώς αναβάλλονται.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης