Η Τουρκία ισχυρίζεται ότι η δοκιμή σηματοδοτεί την πρώτη φορά που ένα UCAV εκτόξευσε έναν πύραυλο αέρος-αέρος με καθοδήγηση ραντάρ
Η τουρκική βιομηχανία και τα μέσα ενημέρωσης είχαν προαναγγείλει την πρόσφατη δοκιμή πραγματικών πυρών, στην οποία ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος μάχης (UCAV) Kizilelma χρησιμοποίησε έναν τουρκικής κατασκευής πύραυλο αέρος - αέρος για να καταστρέψει ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος-στόχο.
Η Τουρκία ισχυρίζεται ότι η δοκιμή σηματοδοτεί την πρώτη φορά που ένα UCAV εκτόξευσε έναν πύραυλο αέρος-αέρος με καθοδήγηση ραντάρ.
Η σπουδαιότητα του επιτεύγματος της Baykar δεν περιορίζεται μόνο στην επιτυχημένη δοκιμή του μη επανδρωμένου Kizilelma σε σενάριο εναέριας μάχης. Για να γίνει η βολή και κατά συνέπεια η κατάρριψη, συνεργάστηκαν μια σειρά από σύγχρονα συστήματα, όπως ραντάρ, αισθητήρες και όπλα αέρος – αέρος, τα οποία κατασκευάζει εξ ολοκλήρου η τουρκική αμυντική βιομηχανία.
Εκτός από τον σημαντικό βαθμό αμυντικής αυτονομίας που εξασφαλίζει, η πιστοποίηση των παραπάνω συστημάτων πρόκειται να φέρει την τουρκική αμυντική βιομηχανία στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος, ανοίγοντας τον δρόμο για σημαντικές οικονομικές συμφωνίες.
Το Kizilelma ήταν εξοπλισμένο με δύο πυραύλους αέρος-αέρος Gökdoğan σε εξωτερικούς πυλώνες.
Ο ένας από αυτούς ήταν προφανώς αδρανής, ενώ ο άλλος, ένας μηχανοκίνητος πύραυλος (κάτω από τη δεξιά πτέρυγα), εκτοξεύτηκε εναντίον ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους-στόχου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η εξωτερική μεταφορά όπλων θα υποβάθμιζε τα μέτρα μείωσης των υπογραφών ραντάρ που ο κατασκευαστής λέει ότι έχει ενσωματώσει στο UCAV. Ωστόσο, το drone σχεδιάζεται επίσης να μεταφέρει εφόδια σε μια εσωτερική αποθήκη όπλων, η οποία θα διατηρούσε αυτά τα μέτρα.
Το βίντεο δείχνει τον πύραυλο Gökdoğan να ανεβαίνει μετά την εκτόξευση, θέτοντάς τον σε ανυψωμένη τροχιά, η οποία βελτιώνει την κινητική του ενέργεια και του επιτρέπει να χτυπά στόχους σε μεγαλύτερες αποστάσεις.
Πλάνα που καταγράφονται από το drone-στόχο καταγράφουν στη συνέχεια μια σχεδόν άμεση μετωπική σύγκρουση με τον εισερχόμενο πύραυλο.
Όπως έχουμε συζητήσει πολλές φορές στο παρελθόν, οι αισθητήρες IRST όπως αυτός προσφέρουν έναν πολύ χρήσιμο τρόπο ανίχνευσης και παρακολούθησης εναέριων απειλών, ιδίως αεροσκαφών και πυραύλων stealth, και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εναλλακτική λύση ή/και ως συνοδός των ραντάρ.
Σε αντίθεση με τα ραντάρ, τα IRST έχουν το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι είναι άτρωτα σε επιθέσεις ηλεκτρονικού πολέμου.
Δεδομένου ότι λειτουργούν παθητικά, δεν εκπέμπουν σήματα που θα μπορούσαν να ειδοποιήσουν έναν αντίπαλο για το γεγονός ότι γίνονται στόχος.
Ακόμη και πριν από τη δοκιμή με πραγματικά πυρά, το Kizilelma ήταν ένα εντυπωσιακό πρόγραμμα, ως ένα από τα λίγα έργα αερομαχητικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών τύπου μαχητικών αεροσκαφών που είχαν ως αποτέλεσμα την κατασκευή εξοπλισμού.
Η ανάπτυξη του Kizilelma ξεκίνησε ήδη από το 2013, αν και το έργο αποκαλύφθηκε στο κοινό μόλις τον Ιούλιο του 2021, όταν παρουσιάστηκαν οι εννοιολογικές μελέτες.

www.bankingnews.gr
Η Τουρκία ισχυρίζεται ότι η δοκιμή σηματοδοτεί την πρώτη φορά που ένα UCAV εκτόξευσε έναν πύραυλο αέρος-αέρος με καθοδήγηση ραντάρ.
Η σπουδαιότητα του επιτεύγματος της Baykar δεν περιορίζεται μόνο στην επιτυχημένη δοκιμή του μη επανδρωμένου Kizilelma σε σενάριο εναέριας μάχης. Για να γίνει η βολή και κατά συνέπεια η κατάρριψη, συνεργάστηκαν μια σειρά από σύγχρονα συστήματα, όπως ραντάρ, αισθητήρες και όπλα αέρος – αέρος, τα οποία κατασκευάζει εξ ολοκλήρου η τουρκική αμυντική βιομηχανία.
Εκτός από τον σημαντικό βαθμό αμυντικής αυτονομίας που εξασφαλίζει, η πιστοποίηση των παραπάνω συστημάτων πρόκειται να φέρει την τουρκική αμυντική βιομηχανία στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος, ανοίγοντας τον δρόμο για σημαντικές οικονομικές συμφωνίες.
Το Kizilelma ήταν εξοπλισμένο με δύο πυραύλους αέρος-αέρος Gökdoğan σε εξωτερικούς πυλώνες.
Ο ένας από αυτούς ήταν προφανώς αδρανής, ενώ ο άλλος, ένας μηχανοκίνητος πύραυλος (κάτω από τη δεξιά πτέρυγα), εκτοξεύτηκε εναντίον ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους-στόχου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η εξωτερική μεταφορά όπλων θα υποβάθμιζε τα μέτρα μείωσης των υπογραφών ραντάρ που ο κατασκευαστής λέει ότι έχει ενσωματώσει στο UCAV. Ωστόσο, το drone σχεδιάζεται επίσης να μεταφέρει εφόδια σε μια εσωτερική αποθήκη όπλων, η οποία θα διατηρούσε αυτά τα μέτρα.
Το βίντεο δείχνει τον πύραυλο Gökdoğan να ανεβαίνει μετά την εκτόξευση, θέτοντάς τον σε ανυψωμένη τροχιά, η οποία βελτιώνει την κινητική του ενέργεια και του επιτρέπει να χτυπά στόχους σε μεγαλύτερες αποστάσεις.
Πλάνα που καταγράφονται από το drone-στόχο καταγράφουν στη συνέχεια μια σχεδόν άμεση μετωπική σύγκρουση με τον εισερχόμενο πύραυλο.
Bayraktar #KIZILELMA ✈️??
— BAYKAR (@BaykarTech) November 20, 2025
✅ F-16 Formation Flight, GÖKDOĞAN Munition Linked Flight Test & Murad AESA Radar Performance Test#Baykar ? @Aselsan ? @SageTubitak#NationalTechnologyInitiative ??? pic.twitter.com/M6zzDK1CoS
Όπως έχουμε συζητήσει πολλές φορές στο παρελθόν, οι αισθητήρες IRST όπως αυτός προσφέρουν έναν πολύ χρήσιμο τρόπο ανίχνευσης και παρακολούθησης εναέριων απειλών, ιδίως αεροσκαφών και πυραύλων stealth, και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εναλλακτική λύση ή/και ως συνοδός των ραντάρ.
Σε αντίθεση με τα ραντάρ, τα IRST έχουν το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι είναι άτρωτα σε επιθέσεις ηλεκτρονικού πολέμου.
Δεδομένου ότι λειτουργούν παθητικά, δεν εκπέμπουν σήματα που θα μπορούσαν να ειδοποιήσουν έναν αντίπαλο για το γεγονός ότι γίνονται στόχος.
Ακόμη και πριν από τη δοκιμή με πραγματικά πυρά, το Kizilelma ήταν ένα εντυπωσιακό πρόγραμμα, ως ένα από τα λίγα έργα αερομαχητικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών τύπου μαχητικών αεροσκαφών που είχαν ως αποτέλεσμα την κατασκευή εξοπλισμού.
Η ανάπτυξη του Kizilelma ξεκίνησε ήδη από το 2013, αν και το έργο αποκαλύφθηκε στο κοινό μόλις τον Ιούλιο του 2021, όταν παρουσιάστηκαν οι εννοιολογικές μελέτες.

www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών