H Αστυπάλαια, γνωστή μέχρι πρότινος μόνο στους θαυμαστές της Ελλάδας, γίνεται γνωστή σε όλη την Ευρώπη ως "έξυπνο και βιώσιμο νησί", σύμφωνα με την Handeslblatt.
Η ελληνική κυβέρνηση και ο όμιλος Volkswagen δοκιμάζουν εδώ ιδέες για μια ολιστική, κλιματικά ουδέτερη ηλεκτρική κινητικότητα.
Αυτές περιλαμβάνουν ηλιακές εγκαταστάσεις για την παραγωγή πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας, ηλεκτρικά οχήματα, κοινή χρήση αυτοκινήτων και έξυπνες υπηρεσίες δημόσιων μεταφορών. Μέχρι το 2026, το νησί θα μετατραπεί σταδιακά σε περιοχή έξυπνης, βιώσιμης κινητικότητας και το ενεργειακό σύστημα θα ανανεωθεί πλήρως - ένα πρότυπο δοκιμής σε ταχεία κίνηση.
Το έργο έχει προγραμματιστεί να διαρκέσει έξι χρόνια.
Ένα χρόνο μετά την έναρξη τον Ιούνιο του 2021, ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο διευθύνων σύμβουλος της VW Herbert Diess έκαναν απολογισμό του έργου στην Αστυπάλαια.
Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε τη διεκδίκηση της χώρας του να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής.
Με το έργο για την Αστυπάλαια, "σήμερα βρισκόμαστε στην πρωτοπορία της καινοτομίας στην εισαγωγή ευφυών συστημάτων κινητικότητας", δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης.
Η Ελλάδα έχει φιλόδοξους στόχους για το κλίμα: Θέλει να αποσύρει όλες τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα από το δίκτυο μέχρι το 2028.
Το αφεντικό της VW, ο Diess, θεωρεί την εταιρεία του ως "μοχλό αλλαγής από το φυσικό αέριο, το πετρέλαιο και τον άνθρακα προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας".
Το έργο για την Αστυπάλαια δείχνει "ότι η ταχεία μετάβαση στην πράσινη κινητικότητα και ενέργεια είναι εφικτή, αν οι εταιρείες και οι κυβερνήσεις συνεργαστούν χέρι-χέρι".
Η κινητικότητα κατ' απαίτηση αντικαθιστά την παραδοσιακή γραμμή λεωφορείων
Αφού τα πρώτα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα έφτασαν στο νησί πριν από ένα χρόνο, η δεύτερη φάση αφορά τώρα την εισαγωγή έξυπνων υπηρεσιών κινητικότητας.
Αντικαθιστούν την παραδοσιακή λεωφορειακή γραμμή, η οποία προηγουμένως συνέδεε μόνο λίγα σημεία του νησιού των 96 τετραγωνικών χιλιομέτρων.
Μέσω μιας εφαρμογής, οι κάτοικοι και οι τουρίστες του νησιού μπορούν να κλείνουν διαδρομές με τη νέα υπηρεσία κοινής χρήσης οχημάτων Astybus.
Τα μικρά λεωφορεία ταξιδεύουν επίσης σε απομακρυσμένα μέρη του νησιού, ανάλογα με τις ανάγκες.
Θα χρησιμοποιηθούν πέντε οχήματα Volkswagen ID.Buzz, τα οποία θα κυκλοφορήσουν το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους.
Μπορείτε επίσης να κάνετε κράτηση για ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ηλεκτρικά σκούτερ και ηλεκτρονικά ποδήλατα μέσω κινητού τηλεφώνου μέσω της εφαρμογής.
Οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών αυτοκινήτων θα λάβουν κρατικές επιδοτήσεις έως και 40% της τιμής αγοράς για τη μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα στην Αστυπάλαια και πριμ διάλυσης των παλαιών τους οχημάτων εσωτερικής καύσης. Παράλληλα, δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο δίκτυο δημόσιων σταθμών φόρτισης.
"Η ιδέα είναι εξαιρετικά συναρπαστική για τους κατοίκους και τους τουρίστες", δήλωσε ο επικεφαλής της VW Diess στην Handelsblatt.
Ο Diess προβλέπει ότι η κοινή χρήση αυτοκινήτων θα μειώσει τον αριθμό των οχημάτων στο νησί κατά το ένα τρίτο από τα 500 αυτοκίνητα και τα 1.000 δίκυκλα που είναι σήμερα.
Το 10% των οχημάτων είναι ήδη ηλεκτρικά, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου VW ID.4 e-taxi.
"Στην Αστυπάλαια, βιώνουμε τον μετασχηματισμό της κινητικότητας σε γρήγορη κίνηση - εδώ μπορούμε να μαντέψουμε πώς θα είναι η κινητικότητα στην Ευρώπη σε λίγα χρόνια", λέει ο Diess.
Το έργο συνοδεύεται από μελέτες επιστημόνων από το Αιγαίο και το σκωτσέζικο Πανεπιστήμιο Strathclyde.
Το κύριο μέλημα είναι η αποδοχή από τον τοπικό πληθυσμό.
Το 65% των ερωτηθέντων είναι βασικά πρόθυμο να μεταπηδήσει σε ένα ηλεκτρονικό αυτοκίνητο.
Τα κυριότερα εμπόδια που αναφέρθηκαν ήταν το κόστος αγοράς και η έλλειψη επιλογών φόρτισης.
Το 50% του πληθυσμού δήλωσε ότι θα ήταν πρόθυμο να εγκαταλείψει το δικό του αυτοκίνητο υπό ορισμένες προϋποθέσεις και να χρησιμοποιεί μόνο υπηρεσίες κινητικότητας.
"Μαθαίνουμε πολλά στην Astypalea", λέει ο Diess: "Είναι ωραίο να βλέπουμε πώς το έργο αναπτύσσεται και πώς οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους".
Μετά τον αρχικό σκεπτικισμό, ο ενθουσιασμός του πληθυσμού για την ηλεκτρονική κινητικότητα αυξάνεται "επειδή μπορεί πλέον να γίνει βίωμα", λέει ο Diess.
Όχι μόνο ο πληθυσμός μαθαίνει, αλλά και η βιομηχανία και η πολιτική αποκτούν σημαντική εμπειρία.
Η VW εξετάζει επί του παρόντος τον τρόπο με τον οποίο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να ενσωματωθούν στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.
"Το λεγόμενο vehicle-to-grid γίνεται ένα μεγάλο θέμα", δήλωσε ο Diess σε συνέντευξή του στην Handelsblatt.
"Στο μέλλον, το αυτοκίνητο μπορεί να συμβάλει ως κινητή τράπεζα ενέργειας για την εξισορρόπηση της ασταθούς παραγωγής πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας", εξήγησε το αφεντικό της VW.
"Σύντομα θα φέρουμε αυτή την τεχνολογία στα αυτοκίνητά μας σε μεγάλη κλίμακα και η Αστυπάλαια προσφέρεται ως πεδίο δοκιμών".
To 80 % της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέχρι το 2026
Το νησί εξακολουθεί να προμηθεύεται το μεγαλύτερο μέρος της ηλεκτρικής του ενέργειας από ένα εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας με ντίζελ, το οποίο παράγει 4800 τόνους CO2 ετησίως.
Το επόμενο έτος θα ξεκινήσει η μετατροπή του ενεργειακού συστήματος της Αστυπάλαιας σε τοπικά παραγόμενη πράσινη ηλεκτρική ενέργεια από ηλιακούς συλλέκτες και ανεμογεννήτριες.
Τα έργα προκηρύσσονται τώρα σε διαγωνισμό.
Μέχρι το 2023, πρόκειται να κατασκευαστεί ένα μεγάλο ηλιακό πάρκο που θα παρέχει περίπου τρία μεγαβάτ πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας.
Αυτό θα καλύψει το 100 τοις εκατό των ενεργειακών αναγκών για την ηλεκτρονική κινητικότητα και περισσότερο από το 50 τοις εκατό των γενικών ενεργειακών αναγκών του νησιού. 800 τόνοι καυσίμου ντίζελ για τον τοπικό σταθμό παραγωγής ενέργειας μπορούν να εξοικονομηθούν. Αυτό μειώνει το ενεργειακό κόστος κατά 22 τοις εκατό.
Μέχρι το 2026, το 80% της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται στην Αστυπάλαια θα προέρχεται από τον ήλιο και τον άνεμο.
Ο στόχος είναι να μειωθούν οι εκπομπές CO2 του νησιού κατά 70 τοις εκατό μέχρι τότε.
www.bankingnews.gr
Diess (CEO VW): Το επαναστατικό πείραμα της Αστυπάλαιας μας δείχνει την Ευρώπη στο μέλλον
Η ελληνική κυβέρνηση και ο όμιλος Volkswagen δοκιμάζουν στην Αστυπάλαια ιδέες για μια ολιστική, κλιματικά ουδέτερη ηλεκτρική κινητικότητα
Σχόλια αναγνωστών