Το στρατηγικό όραμα της Ρωσίας να ενισχύσει τις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) αντιμετωπίζει στο τρέχον διάστημα σημαντική οπισθοδρόμηση λόγω της έλλειψης δεξαμενόπλοιων αερίου και της επιβολής κυρώσεων.
Η φιλοδοξία της χώρας να ενισχύσει το μερίδιό της στην αγορά LNG στο 20% έως το 2030, ένα άλμα από το τρέχον 8%, συναντά εμπόδια καθώς ο μεγαλύτερος παραγωγός LNG της χώρας, η Novatek, διέκοψε για λόγους ανωτέρας βίας Arctic LNG 2.
Η πρόσφατη επιβολή κυρώσεων από τις Ηνωμένες Πολιτείες με στόχο το έργο Arctic LNG 2 οδήγησε σε δήλωση αδυναμίας ολοκλήρωσης του έργου από τη Novatek, προκαλώντας ανησυχίες σχετικά με το χρονοδιάγραμμα και τις δυνατότητες ολοκλήρωσής του.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται εν μέσω της προσπάθειας της Ρωσίας να αντισταθμίσει τη μείωση των εξαγωγών φυσικού αερίου της στην Ευρώπη μέσω αγωγών έναντι αυξημένων αποστολών LNG.
Την ίδια ώρα οι ΗΠΑ στοχεύουν να εκμεταλλευθούν το καθεστώς το κυρώσεων και την απεξάρτηση από τα ρωσικά ενεργειακά αγαθά για να πουλήσουν στην Ευρώπη ακριβό LNG – πλήττοντας την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της Γηραιάς Ηπείρου, εξαιτίας του αυξημενου ενεργειακού κόστους και τροφοδοτώντας ανοδικά τον πκηθωρισμό.
Το δίκτυο αγωγών Arctic LNG 2, σχεδιασμένο με οδεύσεις και προβλεπόμενη χωρητικότητα 19,8 εκατομμυρίων μετρικών τόνων ετησίως μαζί με 1,6 εκατομμύρια τόνους σταθερού συμπυκνώματος αερίου, κατέχει κεντρικό ρόλο στα σχέδια επέκτασης της προσφοράς LNG της Ρωσίας.
Ωστόσο, οι προκλήσεις είναι μεγάλες καθώς οι εμπορικές προμήθειες από το έργο αναμένονται όχι νωρίτερα από το δεύτερο τρίμηνο του 2024, καθυστερώντας τις αρχικές εκτιμήσεις για την έναρξη της παραγωγής.
Οι σημαντικές προκλήσεις
Κεντρική θέση στη στρατηγική της Ρωσίας είναι η εκμετάλλευση της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας μέσω του Αρκτικού Ωκεανού για τον εξορθολογισμό της μεταφοράς φορτίων LNG στις ανατολικές αγορές, με στόχο τη σημαντική μείωση του χρόνου διέλευσης και του κόστους.
Αυτό το φιλόδοξο σχέδιο, αν και πολλά υποσχόμενο, αντιμετωπίζει τρομερές προκλήσεις που θέτει η μεταφορά των φορτίων μέσα σε πυκνό πάγο και ακραίες καιρικές συνθήκες.
Κρίσιμο για την επιτυχία αυτής της προσπάθειας είναι εξειδικευμένα δεξαμενόπλοια κατηγορίας πάγου ικανά να διασχίσουν πάγο πάχους 2 μέτρων.
Η Novatek είχε περιγράψει σχέδια για την κατασκευή 15 δεξαμενόπλοιων κατηγορίας πάγου Arc7 στο ρωσικό ναυπηγείο Zvezda για το έργο Arctic LNG 2.
Ωστόσο, προέκυψαν αναταράξεις καθώς οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας οδήγησαν στην ακύρωση τριών δεξαμενόπλοιων που παραγγέλθηκαν από τη Sovcomflot, έναν κορυφαίο ρωσικό όμιλο δεξαμενόπλοιων..
Οι συνέπειες
Επιπλέον, το χρονοδιάγραμμα κατασκευής αυτών των εξειδικευμένων αερομεταφορέων φυσικού αερίου αντιμετωπίζει σημαντικές καθυστερήσεις, με εμπειρογνώμονες και αξιωματούχους του κλάδου να αναφέρουν ότι η Ρωσία μπορεί να έχει την απαραίτητη υποδομή μόνο μετά το 2030. Η έλλειψη αυτών των αερομεταφορέων αερίου κατηγορίας πάγου αποτελεί τρομερή πρόκληση για τα φιλόδοξα σχέδια εξαγωγής LNG της Ρωσίας.
Συγκεκριμένα, η Novatek ηγείται του έργου Arctic LNG 2 με μερίδιο 60%, στο οποίο συμμετέχουν σημαντικοί διεθνείς ενδιαφερόμενοι, όπως η γαλλική TotalEnergies, η κινεζική CNPC και η κοινοπραξία Arctic LNG της Ιαπωνίας.
Οι συνέπειες αυτών των καθυστερήσεων εκτείνονται πέρα από το έργο της Novatek, επηρεάζοντας τις ευρύτερες φιλοδοξίες της Ρωσίας στην αγορά LNG.
Καθώς η ρωσική ενεργειακή αγορά αντιμετωπίζει υλικοτεχνικά εμπόδια και διεθνείς κυρώσεις, η βιωσιμότητα των σχεδίων να αυξήσει τις εξαγωγές LNG και να επιτύχει ένα σημαντικότερο μερίδιο αγοράς αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα τα οποία αναμένεται να επηρεάσουν τα σχεδιαγράμματα αλλά όχι τον τελικό σχεδιασμό.
Πόσο όμως η Ευρώπη θα αντέξει το πολυεπίπεδο κόστος της απεξάρτησης από τα ρωσικά ενεργειακή αγαθά;
www.bankingnews.gr
Η φιλοδοξία της χώρας να ενισχύσει το μερίδιό της στην αγορά LNG στο 20% έως το 2030, ένα άλμα από το τρέχον 8%, συναντά εμπόδια καθώς ο μεγαλύτερος παραγωγός LNG της χώρας, η Novatek, διέκοψε για λόγους ανωτέρας βίας Arctic LNG 2.
Η πρόσφατη επιβολή κυρώσεων από τις Ηνωμένες Πολιτείες με στόχο το έργο Arctic LNG 2 οδήγησε σε δήλωση αδυναμίας ολοκλήρωσης του έργου από τη Novatek, προκαλώντας ανησυχίες σχετικά με το χρονοδιάγραμμα και τις δυνατότητες ολοκλήρωσής του.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται εν μέσω της προσπάθειας της Ρωσίας να αντισταθμίσει τη μείωση των εξαγωγών φυσικού αερίου της στην Ευρώπη μέσω αγωγών έναντι αυξημένων αποστολών LNG.
Την ίδια ώρα οι ΗΠΑ στοχεύουν να εκμεταλλευθούν το καθεστώς το κυρώσεων και την απεξάρτηση από τα ρωσικά ενεργειακά αγαθά για να πουλήσουν στην Ευρώπη ακριβό LNG – πλήττοντας την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της Γηραιάς Ηπείρου, εξαιτίας του αυξημενου ενεργειακού κόστους και τροφοδοτώντας ανοδικά τον πκηθωρισμό.
Το δίκτυο αγωγών Arctic LNG 2, σχεδιασμένο με οδεύσεις και προβλεπόμενη χωρητικότητα 19,8 εκατομμυρίων μετρικών τόνων ετησίως μαζί με 1,6 εκατομμύρια τόνους σταθερού συμπυκνώματος αερίου, κατέχει κεντρικό ρόλο στα σχέδια επέκτασης της προσφοράς LNG της Ρωσίας.
Ωστόσο, οι προκλήσεις είναι μεγάλες καθώς οι εμπορικές προμήθειες από το έργο αναμένονται όχι νωρίτερα από το δεύτερο τρίμηνο του 2024, καθυστερώντας τις αρχικές εκτιμήσεις για την έναρξη της παραγωγής.
Οι σημαντικές προκλήσεις
Κεντρική θέση στη στρατηγική της Ρωσίας είναι η εκμετάλλευση της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας μέσω του Αρκτικού Ωκεανού για τον εξορθολογισμό της μεταφοράς φορτίων LNG στις ανατολικές αγορές, με στόχο τη σημαντική μείωση του χρόνου διέλευσης και του κόστους.
Αυτό το φιλόδοξο σχέδιο, αν και πολλά υποσχόμενο, αντιμετωπίζει τρομερές προκλήσεις που θέτει η μεταφορά των φορτίων μέσα σε πυκνό πάγο και ακραίες καιρικές συνθήκες.
Κρίσιμο για την επιτυχία αυτής της προσπάθειας είναι εξειδικευμένα δεξαμενόπλοια κατηγορίας πάγου ικανά να διασχίσουν πάγο πάχους 2 μέτρων.
Η Novatek είχε περιγράψει σχέδια για την κατασκευή 15 δεξαμενόπλοιων κατηγορίας πάγου Arc7 στο ρωσικό ναυπηγείο Zvezda για το έργο Arctic LNG 2.
Ωστόσο, προέκυψαν αναταράξεις καθώς οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας οδήγησαν στην ακύρωση τριών δεξαμενόπλοιων που παραγγέλθηκαν από τη Sovcomflot, έναν κορυφαίο ρωσικό όμιλο δεξαμενόπλοιων..
Οι συνέπειες
Επιπλέον, το χρονοδιάγραμμα κατασκευής αυτών των εξειδικευμένων αερομεταφορέων φυσικού αερίου αντιμετωπίζει σημαντικές καθυστερήσεις, με εμπειρογνώμονες και αξιωματούχους του κλάδου να αναφέρουν ότι η Ρωσία μπορεί να έχει την απαραίτητη υποδομή μόνο μετά το 2030. Η έλλειψη αυτών των αερομεταφορέων αερίου κατηγορίας πάγου αποτελεί τρομερή πρόκληση για τα φιλόδοξα σχέδια εξαγωγής LNG της Ρωσίας.
Συγκεκριμένα, η Novatek ηγείται του έργου Arctic LNG 2 με μερίδιο 60%, στο οποίο συμμετέχουν σημαντικοί διεθνείς ενδιαφερόμενοι, όπως η γαλλική TotalEnergies, η κινεζική CNPC και η κοινοπραξία Arctic LNG της Ιαπωνίας.
Οι συνέπειες αυτών των καθυστερήσεων εκτείνονται πέρα από το έργο της Novatek, επηρεάζοντας τις ευρύτερες φιλοδοξίες της Ρωσίας στην αγορά LNG.
Καθώς η ρωσική ενεργειακή αγορά αντιμετωπίζει υλικοτεχνικά εμπόδια και διεθνείς κυρώσεις, η βιωσιμότητα των σχεδίων να αυξήσει τις εξαγωγές LNG και να επιτύχει ένα σημαντικότερο μερίδιο αγοράς αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα τα οποία αναμένεται να επηρεάσουν τα σχεδιαγράμματα αλλά όχι τον τελικό σχεδιασμό.
Πόσο όμως η Ευρώπη θα αντέξει το πολυεπίπεδο κόστος της απεξάρτησης από τα ρωσικά ενεργειακή αγαθά;
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών