Τελευταία Νέα
Ενέργεια

ΡΑΑΕΥ: Οι 9 ψηφιακές υπηρεσίες στην υπηρεσία του καταναλωτή - Εντός 6μήνου η νέα πλατφόρμα ανώνυμων καταγγελιών

ΡΑΑΕΥ: Οι 9 ψηφιακές υπηρεσίες στην υπηρεσία του καταναλωτή - Εντός 6μήνου η νέα πλατφόρμα ανώνυμων καταγγελιών
Η ΡΑΑΕΥ θα μπορεί να αντλεί περισσότερες πληροφορίες για το πώς λειτουργεί στην πράξη η αγορά και να παρεμβαίνει
Σχετικά Άρθρα
Ανώνυμες καταγγελίες (whistleblowing) αλλά και τεχνητή νοημοσύνη σχεδιάζει να επιστρατεύσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) στην προσπάθεια της να ελέγξει την αγορά ενέργειας αλλά και να συμβάλλει στην ενημέρωση και την προστασία του καταναλωτή.
Έτσι, εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους, αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία νέα πλατφόρμα ανώνυμων καταγγελιών στην οποία ο πολίτης θα μπορεί να ενημερώνει την Αρχή για δυσλειτουργίες και άλλα τυχόν προβλήματα που εντοπίζει στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου. Με τον τρόπο αυτό η Αρχή θα μπορεί να αντλεί περισσότερες πληροφορίες για το πώς λειτουργεί στην πράξη η αγορά και βεβαίως να παρεμβαίνει ρυθμιστικά ή και κατασταλτικά.
Η ειδική αυτή πλατφόρμα, energy-whistleblowing.gr, αποτελεί το ένα από τα 9 ψηφιακά εργαλεία, συμπεριλαμβανομένου και του Ενεργειακού Διαμεσολαβητή, που αναπτύσσει η Αρχή, στο πλαίσιο του «Εικονικού Τόπου για τον Καταναλωτή».
Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό πλέγμα ψηφιακών υπηρεσιών για τους καταναλωτές, που όπως ανακοίνωσαν χθες ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος της Αρχής Θανάσης Δαγούμας και Δημήτρης Φούρλαρης κατά την παρουσίαση του «Εικονικού Τόπου», ανάλογό του δεν παρέχει καμία ρυθμιστική αρχή χώρας του ΟΟΣΑ. Μάλιστα η ΡΑΑΕΥ θα διεκδικήσει διεθνές βραβείο από τον ΟΟΣΑ ενώ ήδη έχει κατατεθεί αίτηση για εγγραφή́ στο Αποθετήριο Καινοτομίας Δημόσιου Τομέα.

6.075 παράπονα το 2023

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι στην υφιστάμενη πλατφόρμα, στην οποία η Αρχή δέχεται αιτήματα/παράπονα από καταναλωτές για τις αγορές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου το 2023 δέχθηκε συνολικά 6.075 παράπονα από 12.294 το 2022, που ήταν όμως μία ιδιαίτερη χρονιά λόγω της ενεργειακής κρίσης και της εκτόξευσης των τιμών.
Από το σύνολο των αιτημάτων/παραπόνων το 81,81% ή 4.970 αφορούσαν τον ηλεκτρισμό και το 17,28% (1.050) το φυσικό αέριο, με τα υπόλοιπα να αφορούν ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο μαζί. Το 2022 ο ηλεκτρισμός αφορούσε το 87,86% των παραπόνων/αιτημάτων και το φυσικό αέριο το 11,18%.
Το 51,75% των αιτημάτων/παραπόνων που έγιναν στην Αρχή το 2023 αφορούσε στους προμηθευτές, έναντι αντίστοιχου ποσοστού 62,78% το 2022, το 11,05% στους Διαχειριστές έναντι 6,86% της προηγούμενης χρονιάς και το 37,20% των παραπόνων αφορούσε προμηθευτές και διαχειριστές μαζί, έναντι ποσοστού 30,36% το 2022
Η συντριπτική πλειονότητα των παραπόνων, το 84,31%, αφορούσε στον λογαριασμό, ποσοστό που μένει σταθερό από το 2022 (84,47%).
Το 10-15% των καταναλωτών θεωρούν ως μη αποδεκτή την απάντηση που έλαβαν από τους παρόχους τους, όσον αφορά το αίτημα/παράπονο που υπέβαλαν. Σε αυτό ακριβώς το πρόβλημα έρχεται να απαντήσει ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής. Πρόκειται για μία υπηρεσία που παρέχεται δωρεάν στους καταναλωτές, για την επίλυση διάφορων που ανακύπτουν από́ τη συναλλακτική́ τους σχέση με τους Προμηθευτές. Η Ολομέλεια της Αρχής όρισε τον Αν. Καθηγητή́ κ. Κομνηνό́ Κόμνιο, μέλος της Ολομέλειας της ΡΑΑΕΥ, ως Ενεργειακό́ Διαμεσολαβητή́.

Οι υπηρεσίες της ΡΑΑΕΥ

Οι ψηφιακές υπηρεσίες της ΡΑΑΕΥ προς τους Καταναλωτές είναι οι εξής:

- Εργαλείο Παραπόνων και Ενημέρωσης (https://my.rae.gr/), εν λειτουργία, επιτρέπει στους Καταναλωτές να υποβάλλουν Παράπονα προς Προμηθευτές Ηλεκτρικής Ενέργειας & Φυσικού Αερίου και Διαχειριστές Δικτύων
- Εργαλείο Συγκέντρωσης Τιμολογίων Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας (https://invoices.rae.gr/), εν λειτουργία
- Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών (https://energycost.gr/), εν λειτουργία από 2021, αναβαθμίζεται εκ νέου σε λειτουργία Μάρτιος 2024.
- Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών για την Ηλεκτροκίνηση (https://chargingcost.rae.gr), σε λειτουργία τον Φεβρουάριο 2024.
- Ενεργειακός Διαμεσολαβητής, το οποίο επιτρέπει στον Καταναλωτή να προβεί σε δωρεάν επίλυση αστικών διαφορών με τους Προμηθευτές Ενέργειας και Διαχειριστές Δικτύων Διανομής (σε λειτουργία τον Φεβρουάριο 2024).
- Εργαλείο Υπολογισμού Κόστους Ηλεκτρικής Ενέργειας, (https://www.electricitycostcalculator.gr/), εν λειτουργία
- Εργαλείο Οδηγός Εξοικονόμησης Ενέργειας (https://www.buildingenergysaving.gr/), εν λειτουργία
- Πλατφόρμα Ανώνυμων Καταγγελιών, (https://energy-whistleblowing.gr/), σε λειτουργία το πρώτο εξάμηνο του 2024
Aναλυτικές αναφορές για τη λειτουργία της Λιανικής Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας & Φυσικού Αερίου, εν λειτουργία (https://www.rae.gr/parakolouthisi-agoron/ellinikes-agores-lianikis/anafores-lianikis-agoras/ & https://www.rae.gr/parakolouthisi- agoron/elliniki-agora-lianikis-fusikou-aeriou/anafores-lianikis-agoras-fusikou-aeriou/)
- Βάση Δεδομένων Τιμολόγησης Λιανικής, η οποία δεν είναι προσβάσιμη στους καταναλωτές, αλλά εμπιστευτική προς χρήση από την Αρχή. Η Βάση αυτή είναι λειτουργική και επεκτείνεται για αυτοματοποίηση ελέγχου όλων των εκδοθέντων λογαριασμών Ηλεκτρικής Ενέργειας των Προμηθευτών.

Τέλος η Αρχή εξετάζει την εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης στις αποφάσεις/πράξεις της ΡΑΑΕΥ συμπληρωματικά με το εργαλείο αναζήτησης πληροφορίας.

Πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης