γράφει : Ελένη Μπότα
Το να καταφέρουν οι ελληνικοί κατασκευαστικοί Όμιλοι με τους αντίστοιχους μεγάλους του εξωτερικού δεν είναι απλή υπόθεση
Παρά το δύσκολο οικονομικό κλίμα και τις αντιξοότητες, τρεις ελληνικοί κατασκευαστικοί Ομιλοι έχουν καταφέρει να βρίσκονται στον κατάλογο με τους 100 μεγαλύτερους κατασκευαστικούς Ομίλους παγκοσμίως.
Πρόκειται για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ με συνολικό τζίρο 2,1 δισ. δολ. το 2018 αυξημένο σε σχέση με το 2017 κατά 4% και κεφαλαιοποίηση 246 εκατ. μειωμένη 27% πέρσι σε σχέση με ένα χρόνο πριν, τη Μυτιληναίος με τζίρο 1,8 δισ. δολ. (αυξημένο 5%) και κεφαλαιοποίηση 1,1 δισ. (μειωμένη 24%) και τη ΓΕΚ Τέρνα με έσοδα 1,6 δισ. δολ. (αύξηση 24%) και κεφαλαιοποίηση 540 εκατ. βελτιωμένη κατά 5%.
Το να καταφέρουν οι ελληνικοί κατασκευαστικοί Όμιλοι με τους αντίστοιχους μεγάλους του εξωτερικού δεν είναι απλή υπόθεση.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην ετήσια έκθεση για το 2018, «το κόστος χρηματοδότησης, όπως και το κόστος εγγυητικών επιστολών, συνεχίζει να είναι πολύ υψηλό, αν και χαμηλότερο από τον προηγούμενο χρόνο.
Ταυτόχρονα, ο περιορισμός της δραστηριοποίησης των ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό και η μη αποδοχή, σε αρκετές περιπτώσεις, των εγγυητικών τους επιστολών, αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην ανάπτυξη στις αγορές του εξωτερικού».
Σήμερ ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που έχει και το μεγαλύτερο ανεκτέλεστο υπόλοιπο εκτός από τα μεγάλα έργα στην Ελλάδα έχει σημαντική παρουσία και στο εξωτερικό.
Το τελευταίο διάστημα ο Όμιλος ανέλαβε σημαντικά έργα στην Κύπρο όπως το τουριστικό συγκρότημα Καζίνο καθώς και τη δεύτερη φάση μαρίνας Αγίας Νάπας, ενώ θα κατασκευάσει και τα έργα επέκτασης στο αεροδρόμιο Βελιγραδίου σε συμφωνία με τη γαλλική Vinci.
Μετά από μία περίοδο που αναγκάστηκε να προχωρήσει τόσο σε διαγραφή ζημιών τόσο στα Βαλκάνια όσο και στη Μέση Ανατολή, ο Όμιλος Ελλάκτωρ υπό τη νέα διοίκηση της ΑΚΤΩΡ κατάφερε να διευθετήσει τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στις σχέσεις του κατασκευαστικού Ομίλου με χώρες όπως η Ρουμανία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Α3 στη Ρουμανία καθώς χρειάστηκε αγώνας δρόμου, προσωπικές επαφές και νέο χρονοδιάγραμμα, το οποίο τηρήθηκε αυστηρά από την νέα διοίκηση, προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί.
Εως το καλοκαίρι του 2018 τα έργα στη Ρουμανία ήταν σε στάδιο εγκατάλειψης.
Πρόκειται για πέντε έργα, αξίας περίπου 700 εκατ. ευρώ.
Μετά από την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του Ομίλου η ΑΚΤΩΡ ανέλαβ πρόσφατα νέο έργο στη Ρουμανία.
Σημαντική είναι η παρουσία του Ομίλου στο Κατάρ, όπου ως leader της κοινοπραξίας ετοιμάζεται να παραδώσει μέσα στο επόμενο διάστημα την Χρυσή Γραμμή του Μετρό στη Ντόχα, ένα έργο προϋπολογισμού 3 δισ. Ευρώ.
Παράλληλα ετοιμάζεται να διεκδικήσει την επέκταση της «Πράσινης Γραμμής» του Μετρό της Ντόχα επίσης προϋπολογισμού 3 δισ. ευρώ αλλά και ένα κομμάτι από μια «πίτα» έργων συνολικού ύψους επιπλέον 3 δισ. ευρώ στο Κατάρ, όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ στη Μέση Ανατολή, κ. Πάρις Καλλιτσάντσης.
Πέρα όμως από τα κατασκευαστικά έργα ο όμιλος διαθέτει στο Κατάρ και συμβάσεις συντήρησης εγκαταστάσεων (Facilities Management). Ειδικότερα η AKTOR Qatar WLL, βραχίονας της ΑΚΤΩΡ στο Κατάρ, ηγείται της κοινοπραξίας που σε συνεργασία με την καταριανή εταιρεία Como Facilities Management Services έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο συντήρησης του δικτύου Μετρό (Doha Metro) και Τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα στο Κατάρ, με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη πλευρά η εμπειρία και η γνώση που έχει αποκτήσει η ΜΕΤΚΑ της έχουν δώσει πλέον τη δυνατότητα να σταθεί ισάξια δίπλα σε αντίστοιχες εταιρείες του εξωτερικού και να διεκδικήσει ολοκληρωμένα ενεργειακά έργα σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική.
Η επέκτασή της στο εξωτερικό ξεκίνησε το 2007 με έναν ενεργειακό σταθμό στο Πακιστάν και πλέον εκτελεί μία σειρά μεγάλων έργων, ενώ ήδη το 80% του τζίρου της προέρχεται από το εξωτερικό.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Πρόκειται για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ με συνολικό τζίρο 2,1 δισ. δολ. το 2018 αυξημένο σε σχέση με το 2017 κατά 4% και κεφαλαιοποίηση 246 εκατ. μειωμένη 27% πέρσι σε σχέση με ένα χρόνο πριν, τη Μυτιληναίος με τζίρο 1,8 δισ. δολ. (αυξημένο 5%) και κεφαλαιοποίηση 1,1 δισ. (μειωμένη 24%) και τη ΓΕΚ Τέρνα με έσοδα 1,6 δισ. δολ. (αύξηση 24%) και κεφαλαιοποίηση 540 εκατ. βελτιωμένη κατά 5%.
Το να καταφέρουν οι ελληνικοί κατασκευαστικοί Όμιλοι με τους αντίστοιχους μεγάλους του εξωτερικού δεν είναι απλή υπόθεση.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην ετήσια έκθεση για το 2018, «το κόστος χρηματοδότησης, όπως και το κόστος εγγυητικών επιστολών, συνεχίζει να είναι πολύ υψηλό, αν και χαμηλότερο από τον προηγούμενο χρόνο.
Ταυτόχρονα, ο περιορισμός της δραστηριοποίησης των ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό και η μη αποδοχή, σε αρκετές περιπτώσεις, των εγγυητικών τους επιστολών, αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην ανάπτυξη στις αγορές του εξωτερικού».
Σήμερ ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που έχει και το μεγαλύτερο ανεκτέλεστο υπόλοιπο εκτός από τα μεγάλα έργα στην Ελλάδα έχει σημαντική παρουσία και στο εξωτερικό.
Το τελευταίο διάστημα ο Όμιλος ανέλαβε σημαντικά έργα στην Κύπρο όπως το τουριστικό συγκρότημα Καζίνο καθώς και τη δεύτερη φάση μαρίνας Αγίας Νάπας, ενώ θα κατασκευάσει και τα έργα επέκτασης στο αεροδρόμιο Βελιγραδίου σε συμφωνία με τη γαλλική Vinci.
Μετά από μία περίοδο που αναγκάστηκε να προχωρήσει τόσο σε διαγραφή ζημιών τόσο στα Βαλκάνια όσο και στη Μέση Ανατολή, ο Όμιλος Ελλάκτωρ υπό τη νέα διοίκηση της ΑΚΤΩΡ κατάφερε να διευθετήσει τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στις σχέσεις του κατασκευαστικού Ομίλου με χώρες όπως η Ρουμανία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Α3 στη Ρουμανία καθώς χρειάστηκε αγώνας δρόμου, προσωπικές επαφές και νέο χρονοδιάγραμμα, το οποίο τηρήθηκε αυστηρά από την νέα διοίκηση, προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί.
Εως το καλοκαίρι του 2018 τα έργα στη Ρουμανία ήταν σε στάδιο εγκατάλειψης.
Πρόκειται για πέντε έργα, αξίας περίπου 700 εκατ. ευρώ.
Μετά από την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του Ομίλου η ΑΚΤΩΡ ανέλαβ πρόσφατα νέο έργο στη Ρουμανία.
Σημαντική είναι η παρουσία του Ομίλου στο Κατάρ, όπου ως leader της κοινοπραξίας ετοιμάζεται να παραδώσει μέσα στο επόμενο διάστημα την Χρυσή Γραμμή του Μετρό στη Ντόχα, ένα έργο προϋπολογισμού 3 δισ. Ευρώ.
Παράλληλα ετοιμάζεται να διεκδικήσει την επέκταση της «Πράσινης Γραμμής» του Μετρό της Ντόχα επίσης προϋπολογισμού 3 δισ. ευρώ αλλά και ένα κομμάτι από μια «πίτα» έργων συνολικού ύψους επιπλέον 3 δισ. ευρώ στο Κατάρ, όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ στη Μέση Ανατολή, κ. Πάρις Καλλιτσάντσης.
Πέρα όμως από τα κατασκευαστικά έργα ο όμιλος διαθέτει στο Κατάρ και συμβάσεις συντήρησης εγκαταστάσεων (Facilities Management). Ειδικότερα η AKTOR Qatar WLL, βραχίονας της ΑΚΤΩΡ στο Κατάρ, ηγείται της κοινοπραξίας που σε συνεργασία με την καταριανή εταιρεία Como Facilities Management Services έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο συντήρησης του δικτύου Μετρό (Doha Metro) και Τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα στο Κατάρ, με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη πλευρά η εμπειρία και η γνώση που έχει αποκτήσει η ΜΕΤΚΑ της έχουν δώσει πλέον τη δυνατότητα να σταθεί ισάξια δίπλα σε αντίστοιχες εταιρείες του εξωτερικού και να διεκδικήσει ολοκληρωμένα ενεργειακά έργα σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική.
Η επέκτασή της στο εξωτερικό ξεκίνησε το 2007 με έναν ενεργειακό σταθμό στο Πακιστάν και πλέον εκτελεί μία σειρά μεγάλων έργων, ενώ ήδη το 80% του τζίρου της προέρχεται από το εξωτερικό.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών