γράφει : Ελένη Μπότα
Ισχυρό είναι το πλήγμα που έχει δεχθεί ο κλάδος της ιχθυοκαλλιέργειας λόγω κορωνοϊού
Ισχυρό είναι το πλήγμα που έχει δεχθεί ο κλάδος της ιχθυοκαλλιέργειας λόγω κορωνοϊού με τον τζίρο να καταγράφει μέχρι σήμερα πτώση πάνω από 40% και τη ζήτηση από χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Γερμανία που αποτελούν και τους κυριότερους εξαγωγικούς προορισμούς της χώρας, να έχει υποχωρήσει σε δραματικά επίπεδα.
Εξίσου απογοητευτική είναι η εικόνα που επικρατεί και στην εσωτερική αγορά καθώς από την αρχή της εμφάνισης κρουσμάτων κορωνοϊού στην χώρα μας μέχρι και την περασμένη εβδομάδα, οι πωλήσεις ψαριών εμφανίζονται μειωμένες κατά 40% ως προς την ποσότητα και κατά 60% μειωμένες ως προς την τιμή.
Ειδικότερα, η Ιταλία που αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά για το ελληνικό ψάρι ιχθυοκαλλιέργειας καθώς εκεί κατευθύνεται το 45% του συνολικού αριθμού των εξαγωγών τσιπούρας-λαβρακιού, καταγράφει λόγω κορωνοϊού, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Οργάνωσης Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας, πτώση άνω του 60%.
Εξίσου σημαντική είναι η μείωση (της τάξης του 40% με 50%) που καταγράφεται και στις δύο μεγάλες αγορές που κατευθύνονται τα ελληνικά ψάρια ιχθυοξαλλιέργειας, την Ισπανία και Γαλλία.
Η Ισπανία αντιπροσωπεύει το 15,5% των συνολικών εξαγωγών ελληνικής τσιπούρας και λαβρακίου, ενώ η Γαλλία το 11,83% των συνολικών εξαγωγών.
Σημαντικά είναι τα προβήματα που υπάρχουν και στις εξαγωγές ψαριών στις αγορές της Β. Αμερικής μετά την πρόσφατη απόφαση του Προέδρου Τραμπ, που απαγορεύει όλες τις εισερχόμενες πτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η απαγόρευση αυτή δεν ισχύει βέβαια για την Τουρκία, με αποτέλεσμα να πριμοδοτείται έμμεσα η τουρκική ιχθυοκαλλιέργεια, αξιοποιώντας το ευρύ δίκτυο της Turkish Airlines - η οποία μεταξύ άλλων απαιτεί αστρονομικούς ναύλους για να μεταφέρει τα ψάρια ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας από το διεθνές αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης στους προορισμούς της Β. Αμερικής, όπως αναφέρει η Ελληνική Οργάνωση Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας.
Να σημειωθεί ότι η παραγωγή τσιπούρας και λαβρακιού το 2018 ανήλθε σε 117.000 τόνους παρουσιάζοντας αύξηση 7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η τσιπούρα αντιστοιχεί στο 57% του όγκου παραγωγής και το λαβράκι στο 43%.
Ο όγκος πωλήσεων, δηλαδή το τελικό προϊόν μετά από οποιαδήποτε μεταποίηση, ανήλθε σε 106.500 τόνους (61.000 τόνοι τσιπούρας και 41.500
τόνοι λαβράκι) συνολικής αξίας 502,465 εκ. ευρώ. Η αύξηση της παραγωγής συνοδεύτηκε από οριακή αύξηση της αξίας πωλήσεων, σχεδόν 1%, λόγω της μειωμένης τιμής και για τα δύο είδη.
Το 2019 εκτιμάται ότι η παραγωγή των δύο ειδών παρουσίασε αύξηση 1,7% και ανήλθε στους 119.000 τόνους.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι πολλές είναι εκείνες οι εταιρείες που θα κλέισουν την επόμενη μέρα, καθώς ο τζίρος τους έχει υποχωρήσει πάνω από 90%, ενώ σε κίνδυνο θα βρεθούν και χιλιάδες θέσεις εργασίας (συνολικά 12.000 άμεσες και έμμεσες) που σχετίζονται με τον κλάδο της ιχθυοκαλλιέργειας.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Εξίσου απογοητευτική είναι η εικόνα που επικρατεί και στην εσωτερική αγορά καθώς από την αρχή της εμφάνισης κρουσμάτων κορωνοϊού στην χώρα μας μέχρι και την περασμένη εβδομάδα, οι πωλήσεις ψαριών εμφανίζονται μειωμένες κατά 40% ως προς την ποσότητα και κατά 60% μειωμένες ως προς την τιμή.
Ειδικότερα, η Ιταλία που αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά για το ελληνικό ψάρι ιχθυοκαλλιέργειας καθώς εκεί κατευθύνεται το 45% του συνολικού αριθμού των εξαγωγών τσιπούρας-λαβρακιού, καταγράφει λόγω κορωνοϊού, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Οργάνωσης Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας, πτώση άνω του 60%.
Εξίσου σημαντική είναι η μείωση (της τάξης του 40% με 50%) που καταγράφεται και στις δύο μεγάλες αγορές που κατευθύνονται τα ελληνικά ψάρια ιχθυοξαλλιέργειας, την Ισπανία και Γαλλία.
Η Ισπανία αντιπροσωπεύει το 15,5% των συνολικών εξαγωγών ελληνικής τσιπούρας και λαβρακίου, ενώ η Γαλλία το 11,83% των συνολικών εξαγωγών.
Σημαντικά είναι τα προβήματα που υπάρχουν και στις εξαγωγές ψαριών στις αγορές της Β. Αμερικής μετά την πρόσφατη απόφαση του Προέδρου Τραμπ, που απαγορεύει όλες τις εισερχόμενες πτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η απαγόρευση αυτή δεν ισχύει βέβαια για την Τουρκία, με αποτέλεσμα να πριμοδοτείται έμμεσα η τουρκική ιχθυοκαλλιέργεια, αξιοποιώντας το ευρύ δίκτυο της Turkish Airlines - η οποία μεταξύ άλλων απαιτεί αστρονομικούς ναύλους για να μεταφέρει τα ψάρια ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας από το διεθνές αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης στους προορισμούς της Β. Αμερικής, όπως αναφέρει η Ελληνική Οργάνωση Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας.
Να σημειωθεί ότι η παραγωγή τσιπούρας και λαβρακιού το 2018 ανήλθε σε 117.000 τόνους παρουσιάζοντας αύξηση 7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η τσιπούρα αντιστοιχεί στο 57% του όγκου παραγωγής και το λαβράκι στο 43%.
Ο όγκος πωλήσεων, δηλαδή το τελικό προϊόν μετά από οποιαδήποτε μεταποίηση, ανήλθε σε 106.500 τόνους (61.000 τόνοι τσιπούρας και 41.500
τόνοι λαβράκι) συνολικής αξίας 502,465 εκ. ευρώ. Η αύξηση της παραγωγής συνοδεύτηκε από οριακή αύξηση της αξίας πωλήσεων, σχεδόν 1%, λόγω της μειωμένης τιμής και για τα δύο είδη.
Το 2019 εκτιμάται ότι η παραγωγή των δύο ειδών παρουσίασε αύξηση 1,7% και ανήλθε στους 119.000 τόνους.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι πολλές είναι εκείνες οι εταιρείες που θα κλέισουν την επόμενη μέρα, καθώς ο τζίρος τους έχει υποχωρήσει πάνω από 90%, ενώ σε κίνδυνο θα βρεθούν και χιλιάδες θέσεις εργασίας (συνολικά 12.000 άμεσες και έμμεσες) που σχετίζονται με τον κλάδο της ιχθυοκαλλιέργειας.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών