«Η αισιοδοξία για του χρόνου μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανατραπεί με την εμφάνιση μίας νέας μετάλλαξης, όπως συμβαίνει τις τελευταίες ημέρες με την Όμικρον», δηλώνει ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ
Για τις φετινές επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού, τις προοπτικές για το 2022, αλλά και για τον ιδιαίτερα δύσκολο χειμώνα για τις επιχειρήσεις που πρόκειται να ανοίξουν ή παραμένουν σε λειτουργία, με την πανδημία να παρουσιάζει έξαρση, νέες μεταλλάξεις να εμφανίζονται και το ενεργειακό κόστος να είναι αυξημένο, μιλά στο BN ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Γιάννης Ρέτσος.
Κάνοντας τον απολογισμό του 2021 που φεύγει, ο επικεφαλής του ΣΕΤΕ σημειώνει ότι «ο τουρισμός απέδειξε για μία ακόμη χρονιά ότι είναι ο στυλοβάτης της ελληνικής οικονομίας, προσφέροντας έσοδα στα δημόσια ταμεία και θέσεις εργασίας» και τονίζει ότι η ενίσχυση υποδομών και η δημιουργία ποιοτικών προϊόντων είναι οι μελλοντικές προκλήσεις για τον ελληνικό τουρισμό.
Συνέντευξη στη Νένα Ουζουνίδου
Πως έκλεισε η φετινή τουριστική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό;
Οι τουριστικές επιδόσεις της χώρας για το 2021, ξεπέρασαν τις αρχικές προσδοκίες μας καθώς τα έσοδα αναμένεται να κλείσουν γύρω στα 10 δισ. ευρώ.
Τα 3 δισ. ευρώ, επιπλέον του 40% που ήταν η πρόβλεψη της τελευταίας αναθεώρησης του Προϋπολογισμού, σημαίνουν συν 2 μονάδες στο τελικό ποσοστό αύξησης του φετινού ΑΕΠ της χώρας.
Ο τουρισμός, λοιπόν, απέδειξε για μία ακόμη χρονιά ότι είναι ο στυλοβάτης της ελληνικής οικονομίας, προσφέροντας έσοδα στα δημόσια ταμεία και θέσεις εργασίας.
Είναι όμως λάθος να εστιάζουμε στο κλίμα ευφορίας που επικρατεί και να θεωρούμε πως μια τουριστική περίοδος τεσσάρων μηνών αρκεί για να καλυφθούν οι τεράστιες ζημιές που προκάλεσε και εξακολουθεί να προκαλεί στις τουριστικές επιχειρήσεις η πανδημία.
Παράλληλα, ο χειμώνας, με την πανδημία να παρουσιάζει έξαρση, νέες μεταλλάξεις να εμφανίζονται και το ενεργειακό κόστος να είναι αυξημένο, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολος για τις επιχειρήσεις που πρόκειται να ανοίξουν ή παραμένουν σε λειτουργία.
Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζουμε να παρεμβαίνουμε προς τα συναρμόδια υπουργεία, όπως κάναμε από την αρχή της πανδημίας, για την επίλυση σημαντικών ζητημάτων που αφορούν τον τουριστικό τομέα.
Ποιες είναι οι πρώτες εκτιμήσεις σας για την επόμενη τουριστική χρονιά;
Διαμορφώνοντας τη στρατηγική μας για την επόμενη μέρα, θεωρούμε ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση των προορισμών μας, με έμφαση στην ενίσχυση των υποδομών, τη δημιουργία ποιοτικών προϊόντων, βασισμένων σε εμπειρίες, καθώς και στη σωστή και με σύγχρονα κανάλια προώθησή τους.
Για το 2022, οι πρώτες εκτιμήσεις μας είναι θετικές, καθώς το αίσθημα ασφάλειας θα παραμείνει μείζον ζητούμενο για τους ταξιδιώτες, ένα πεδίο στο οποίο βγήκε κερδισμένη η χώρα μας στις δύο σεζόν της πανδημίας.
Πάντως, η αισιοδοξία για του χρόνου μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανατραπεί με την εμφάνιση μίας νέας μετάλλαξης, όπως συμβαίνει τις τελευταίες ημέρες με τη μετάλλαξη Όμικρον.
Αν δούμε, όμως, μεσομακρόθεσμα, όλες οι τάσεις παγκοσμίως δείχνουν ότι η επόμενη δεκαετία θα είναι ανοδική για τον τουρισμό, ανεξαρτήτως πανδημίας, οπότε η Ελλάδα, που αυτήν την στιγμή είναι το 5ο ισχυρότερο τουριστικό brand παγκοσμίως, έχει όλες τις προϋποθέσεις να ακολουθήσει ανοδική πορεία, αρκεί να υπάρχει ξεκάθαρη στρατηγική και πολύ στενή συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Με αφορμή τη δημιουργία ποιοτικών προϊόντων, που πιστεύετε ότι πρέπει να εστιάσουμε;
Ένα παράδειγμα είναι η προσέλκυση των Ψηφιακών Νομάδων και ήδη περάσαμε από την θεωρία στην πράξη. Ο ΣΕΤΕ, λοιπόν, δεν αρκείται απλά στη διερεύνηση και καταγραφή των νέων τάσεων, αλλά με την ολοκληρωμένη δράση, Work From Greece, της Marketing Greece, επιχειρείται η δυναμική προσέγγιση της παγκόσμιας κοινότητας των Ψηφιακών Νομάδων, διαμορφώνοντας νέα προϊόντα.
Με το ευνοϊκό κλίμα, τον τρόπο ζωής, τις αυθεντικές εμπειρίες και τη γαστρονομία να αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας, το Work From Greece αναδεικνύει την ιδιαιτερότητα και μοναδικότητά της ως ενός προορισμού ιδανικού για τους Ψηφιακούς Νομάδες που ανταποκρίνεται συνολικά στις προϋποθέσεις που απαιτούνται, ενώ παράλληλα προσελκύει το ενδιαφέρον τους και διευκολύνει την αναζήτησή τους για χρηστικές πληροφορίες.
Τα χρόνια πριν την πανδημία, αλλά και φέτος, είδαμε συγκεκριμένοι προορισμοί να δοκιμάζουν τα όρια των αντοχών τους σε επίπεδο υποδομών. Τι θα πρέπει να γίνει σε αυτό το μέτωπο;
Πράγματι, ένα φαινόμενο που παρατηρούσαμε να εξελίσσεται έως το 2019 και φέτος το αντιμετωπίσαμε σε διάστημα ενός μηνός σε αρκετούς προορισμούς, ήταν οι υποδομές να φθάνουν στα όρια τους.
Έχουμε μιλήσει εδώ και χρόνια για την ανάγκη βελτίωσης των υποδομών.
Και η αναφορά δεν γίνεται μόνο στις βαριές υποδομές, όπως οδικούς άξονες, αεροδρόμια, λιμάνια, αλλά στις υποδομές που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών, όπως τα δίκτυα ύδρευσης και η διαχείριση απορριμμάτων.
Η ομαλοποίηση της αγοράς, στα προ πανδημίας επίπεδα, αναμένεται να γίνει πολύ πιο σύντομα απ' ότι την περιμέναμε.
Άρα λοιπόν θα πρέπει να επιταχύνουμε τους ρυθμούς προς τη βελτίωση αυτή με την αξιοποίηση των διαθέσιμων κονδυλίων.
Εμείς, ως ΣΕΤΕ, μέσω του Ινστιτούτου μας, έχουμε ήδη καταθέσει μία μελέτη με τις εμβληματικές υποδομές που θα μπορούσαν ανά προορισμό να δώσουν απαντήσεις σε αυτήν την πρόκληση.
Κλείνοντας με βάση τα παραπάνω, πιστεύετε ότι απαιτείται ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης για τη χώρα;
Η πανδημία ανέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο την ανάγκη να αποκτήσει η ελληνική οικονομία ένα πιο διαφοροποιημένο παραγωγικό μοντέλο.
Tο νέο μοντέλο ανάπτυξης, σημαίνει προστασία του περιβάλλοντος, ισόρροπη ανάπτυξη, κοινωνική ανταποδοτικότητα, ρευστότητα στην οικονομία.
Eπίσης, σημαίνει ενίσχυση της τοπικής απασχόλησης, διατήρηση και ανάδειξη του τοπικού πολιτισμού, διαφύλαξη του μέτρου και της ισορροπίας.
Στο πεδίο αυτό ο τουρισμός, είναι μέσο για τη βιωσιμότητα της χώρας, συμβάλλοντας θετικά στην κοινωνία και στη συγκρότηση των προορισμών, τόσο για τους ντόπιους, όσο και για τους επισκέπτες.
www.bankingnews.gr
Κάνοντας τον απολογισμό του 2021 που φεύγει, ο επικεφαλής του ΣΕΤΕ σημειώνει ότι «ο τουρισμός απέδειξε για μία ακόμη χρονιά ότι είναι ο στυλοβάτης της ελληνικής οικονομίας, προσφέροντας έσοδα στα δημόσια ταμεία και θέσεις εργασίας» και τονίζει ότι η ενίσχυση υποδομών και η δημιουργία ποιοτικών προϊόντων είναι οι μελλοντικές προκλήσεις για τον ελληνικό τουρισμό.
Συνέντευξη στη Νένα Ουζουνίδου
Πως έκλεισε η φετινή τουριστική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό;
Οι τουριστικές επιδόσεις της χώρας για το 2021, ξεπέρασαν τις αρχικές προσδοκίες μας καθώς τα έσοδα αναμένεται να κλείσουν γύρω στα 10 δισ. ευρώ.
Τα 3 δισ. ευρώ, επιπλέον του 40% που ήταν η πρόβλεψη της τελευταίας αναθεώρησης του Προϋπολογισμού, σημαίνουν συν 2 μονάδες στο τελικό ποσοστό αύξησης του φετινού ΑΕΠ της χώρας.
Ο τουρισμός, λοιπόν, απέδειξε για μία ακόμη χρονιά ότι είναι ο στυλοβάτης της ελληνικής οικονομίας, προσφέροντας έσοδα στα δημόσια ταμεία και θέσεις εργασίας.
Είναι όμως λάθος να εστιάζουμε στο κλίμα ευφορίας που επικρατεί και να θεωρούμε πως μια τουριστική περίοδος τεσσάρων μηνών αρκεί για να καλυφθούν οι τεράστιες ζημιές που προκάλεσε και εξακολουθεί να προκαλεί στις τουριστικές επιχειρήσεις η πανδημία.
Παράλληλα, ο χειμώνας, με την πανδημία να παρουσιάζει έξαρση, νέες μεταλλάξεις να εμφανίζονται και το ενεργειακό κόστος να είναι αυξημένο, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολος για τις επιχειρήσεις που πρόκειται να ανοίξουν ή παραμένουν σε λειτουργία.
Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζουμε να παρεμβαίνουμε προς τα συναρμόδια υπουργεία, όπως κάναμε από την αρχή της πανδημίας, για την επίλυση σημαντικών ζητημάτων που αφορούν τον τουριστικό τομέα.
Ποιες είναι οι πρώτες εκτιμήσεις σας για την επόμενη τουριστική χρονιά;
Διαμορφώνοντας τη στρατηγική μας για την επόμενη μέρα, θεωρούμε ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση των προορισμών μας, με έμφαση στην ενίσχυση των υποδομών, τη δημιουργία ποιοτικών προϊόντων, βασισμένων σε εμπειρίες, καθώς και στη σωστή και με σύγχρονα κανάλια προώθησή τους.
Για το 2022, οι πρώτες εκτιμήσεις μας είναι θετικές, καθώς το αίσθημα ασφάλειας θα παραμείνει μείζον ζητούμενο για τους ταξιδιώτες, ένα πεδίο στο οποίο βγήκε κερδισμένη η χώρα μας στις δύο σεζόν της πανδημίας.
Πάντως, η αισιοδοξία για του χρόνου μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανατραπεί με την εμφάνιση μίας νέας μετάλλαξης, όπως συμβαίνει τις τελευταίες ημέρες με τη μετάλλαξη Όμικρον.
Αν δούμε, όμως, μεσομακρόθεσμα, όλες οι τάσεις παγκοσμίως δείχνουν ότι η επόμενη δεκαετία θα είναι ανοδική για τον τουρισμό, ανεξαρτήτως πανδημίας, οπότε η Ελλάδα, που αυτήν την στιγμή είναι το 5ο ισχυρότερο τουριστικό brand παγκοσμίως, έχει όλες τις προϋποθέσεις να ακολουθήσει ανοδική πορεία, αρκεί να υπάρχει ξεκάθαρη στρατηγική και πολύ στενή συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Με αφορμή τη δημιουργία ποιοτικών προϊόντων, που πιστεύετε ότι πρέπει να εστιάσουμε;
Ένα παράδειγμα είναι η προσέλκυση των Ψηφιακών Νομάδων και ήδη περάσαμε από την θεωρία στην πράξη. Ο ΣΕΤΕ, λοιπόν, δεν αρκείται απλά στη διερεύνηση και καταγραφή των νέων τάσεων, αλλά με την ολοκληρωμένη δράση, Work From Greece, της Marketing Greece, επιχειρείται η δυναμική προσέγγιση της παγκόσμιας κοινότητας των Ψηφιακών Νομάδων, διαμορφώνοντας νέα προϊόντα.
Με το ευνοϊκό κλίμα, τον τρόπο ζωής, τις αυθεντικές εμπειρίες και τη γαστρονομία να αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας, το Work From Greece αναδεικνύει την ιδιαιτερότητα και μοναδικότητά της ως ενός προορισμού ιδανικού για τους Ψηφιακούς Νομάδες που ανταποκρίνεται συνολικά στις προϋποθέσεις που απαιτούνται, ενώ παράλληλα προσελκύει το ενδιαφέρον τους και διευκολύνει την αναζήτησή τους για χρηστικές πληροφορίες.
Τα χρόνια πριν την πανδημία, αλλά και φέτος, είδαμε συγκεκριμένοι προορισμοί να δοκιμάζουν τα όρια των αντοχών τους σε επίπεδο υποδομών. Τι θα πρέπει να γίνει σε αυτό το μέτωπο;
Πράγματι, ένα φαινόμενο που παρατηρούσαμε να εξελίσσεται έως το 2019 και φέτος το αντιμετωπίσαμε σε διάστημα ενός μηνός σε αρκετούς προορισμούς, ήταν οι υποδομές να φθάνουν στα όρια τους.
Έχουμε μιλήσει εδώ και χρόνια για την ανάγκη βελτίωσης των υποδομών.
Και η αναφορά δεν γίνεται μόνο στις βαριές υποδομές, όπως οδικούς άξονες, αεροδρόμια, λιμάνια, αλλά στις υποδομές που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών, όπως τα δίκτυα ύδρευσης και η διαχείριση απορριμμάτων.
Η ομαλοποίηση της αγοράς, στα προ πανδημίας επίπεδα, αναμένεται να γίνει πολύ πιο σύντομα απ' ότι την περιμέναμε.
Άρα λοιπόν θα πρέπει να επιταχύνουμε τους ρυθμούς προς τη βελτίωση αυτή με την αξιοποίηση των διαθέσιμων κονδυλίων.
Εμείς, ως ΣΕΤΕ, μέσω του Ινστιτούτου μας, έχουμε ήδη καταθέσει μία μελέτη με τις εμβληματικές υποδομές που θα μπορούσαν ανά προορισμό να δώσουν απαντήσεις σε αυτήν την πρόκληση.
Κλείνοντας με βάση τα παραπάνω, πιστεύετε ότι απαιτείται ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης για τη χώρα;
Η πανδημία ανέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο την ανάγκη να αποκτήσει η ελληνική οικονομία ένα πιο διαφοροποιημένο παραγωγικό μοντέλο.
Tο νέο μοντέλο ανάπτυξης, σημαίνει προστασία του περιβάλλοντος, ισόρροπη ανάπτυξη, κοινωνική ανταποδοτικότητα, ρευστότητα στην οικονομία.
Eπίσης, σημαίνει ενίσχυση της τοπικής απασχόλησης, διατήρηση και ανάδειξη του τοπικού πολιτισμού, διαφύλαξη του μέτρου και της ισορροπίας.
Στο πεδίο αυτό ο τουρισμός, είναι μέσο για τη βιωσιμότητα της χώρας, συμβάλλοντας θετικά στην κοινωνία και στη συγκρότηση των προορισμών, τόσο για τους ντόπιους, όσο και για τους επισκέπτες.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών