Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Γιατί επιστρέφουν οι κατασκευαστικές εταιρίες στην παραδοσιακή δραστηριότητα και πουλάνε τις Ανανεώσιμες πηγές;

Γιατί επιστρέφουν οι κατασκευαστικές εταιρίες στην παραδοσιακή δραστηριότητα και πουλάνε τις Ανανεώσιμες πηγές;

Η αύξηση του τζίρου και τα νέα έργα προϋποθέτουν κεφάλαια και κάποιες αδυνατούν να λάβουν ακόμα και εγγυητικές.

Ενώ οι κατασκευαστικές εταιρείες μπήκαν αρκετά νωρίς στις ανανεώσιμες πηγές και είδαν τις ευκαιρίες, ξαφνικά το τελευταίο διάστημα και με δεδομένη την αύξηση του ενεργειακού κόστους, οι μεγάλοι εισηγμένοι όμιλοι του Χρηματιστηρίου, φεύγουν ή συζητάνε για να φύγουν ή να μειώσουν τη συμμετοχή τους.]

Την ώρα που στη χώρα αναδεικνύεται η ανάγκη να απαλλαγούμε από την εξάρτηση σε φυσικό αέριο και να προχωρήσουμε πιο γρήγορα στις ΑΠΕ, η Άβαξ πουλάει στη ΔΕΗ τις ΑΠΕ της Volterra, η Ελλάκτωρ πουλάει στη Motor Oil το 75% της Άνεμος, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εξετάζει προτάσεις που δέχεται και η Intrakat ψάχνει επενδυτή για να αναπτυχθεί στις ΑΠΕ.
Επισήμως μία καλή απάντηση γιατί γίνεται αυτό, δίνεται από τον ισολογισμό της Άβαξ, η οποία αναφέρει: Ειδικότερα σε ότι αφορά στον Όμιλο ΑΒΑΞ, το 2022 εκτιμάται ότι θα καταγραφεί περαιτέρω βελτίωση στις οικονομικές επιδόσεις, με δυναμική ανάπτυξη της κατασκευαστικής δραστηριότητας και ενίσχυση της κερδοφορίας, ιδίως αν μετριασθεί σύντομα ο γεωπολιτικός κίνδυνος που πηγάζει από την περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης, βοηθώντας την εξομάλυνση στις αγορές ενέργειας, μεταφορών και δομικών υλικών.

Τα περισσότερα έργα που είχαν αναληφθεί τα προηγούμενα χρόνια ολοκληρώνονται μέχρι τα μέσα του τρέχοντας έτους, και πλέον τα έργα που εισέρχονται πλέον σε φάση υλοποίησης και η συνεχιζόμενη ενίσχυση του ανεκτέλεστου υπολοίπου με νέα ποιοτικά έργα θέτουν τις βάσεις για μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του Ομίλου.
Επιπλέον όμως ανέφερε:
Ο Όμιλος από το 2020 ευρίσκεται αντιμέτωπος με σοβαρές προκλήσεις, όπως οι επιπτώσεις από την πανδημία COVID-19 και πρόσφατα οι επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Συγκεκριμένα υπήρξε α) μείωση της δραστηριότητας εντός του 2020, προερχόμενη κυρίως από την εγχώρια αγορά δεδομένης της δυσχέρειας στην εκτέλεση των έργων, β) πτώση των εσόδων των Παραχωρήσεων (υπήρξε ανάκαμψη εντός του 2021, αλλά όχι πλήρης επάνοδος στα επίπεδα του 2019) και γ)σημαντική καθυστέρηση δημοπράτησης και ανάληψης νέων έργων.

Οι επιπτώσεις από την πανδημία που επιδεινώθηκαν τελευταία και με τον πόλεμο αντικατοπτρίζονται στις σημαντικές αυξήσεις των α’ υλών και καυσίμων στη σημαντική καθυστέρηση παραλαβής των υλικών και στην ανεξέλεγκτη αύξηση των τιμών αγοράς ηλεκτρικού ρεύματος.
Δεδομένου και των διαγωνισμών που ευρίσκονται σε εξέλιξη για έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ και των διαγωνισμών που έχουν ολοκληρωθεί εντός του 2022 (και αναμένεται η έναρξη των έργων τέλη με αρχές 2023), ο Όμιλος τέλη του 2021 αναθεώρησε το στρατηγικό του πλάνο, περιλαμβάνοντας τον Όμιλο της VOLTERRA στις συμμετοχές προς αποεπένδυση.
Οι ανεξέλεγκτες, τρομακτικές αυξήσεις στις τιμές του φυσικού αερίου, είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση στην τιμή εκκαθάρισης αγοράς.
Η τήρηση του κώδικα προμήθειας είχε ως επίπτωση την καθυστέρηση στην εναρμόνιση των χρεώσεων των πελατών, προκαλώντας σημαντικές ζημιές στον Όμιλο.

Η μεγάλη αύξηση των πελατών της VOLTERRA και η σημαντική αύξηση των τιμών αγοράς είχε ως επακόλουθο την εκτίναξη του απαιτούμενου κεφαλαίου κίνησης σε επίπεδο που η ίδια η εταιρεία (VOLTERRA) δεν μπόρεσε να διαχειριστεί και χρειάστηκε σημαντική στήριξη από την μητρική ΑΒΑΞ.
Από την πώληση θα γράψει κέρδος 40 εκατ. ευρώ και το τίμημα θεωρείται πάντως ιδιαιτέρως καλό για την εταιρεία.
Οι κατασκευαστικές εταιρείες ρίχνουν το βάρος στις παραχωρήσεις και την κατασκευή παρά το γεγονός ότι οι τιμές των πρώτων υλών είναι στα ύψη.

Η Ελλάκτωρ αναμένεται να εισπράξει 750 εκατ. ευρώ από τη Motor Oil και θα αποπληρώσει το ομολογιακό όπως όλα δείχνουν.
Ωστόσο, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο στην κατασκευή χρειάζεται κεφάλαια και προφανώς νέο δανεισμό.
Κάποιες κατασκευαστικές εταιρείες με υψηλό ανεκτέλεστο και περιορισμένο κεφάλαιο, αδυνατούν να λάβουν ακόμα και εγγυητικές επιστολές, όπως έχουν χαρακτηριστικά πει και στελέχη του κλάδου, επομένως μία αναδιάταξη των συμμετοχών τους ήταν επιβεβλημένη.

Τον ίδιο δρόμο φαίνεται πως θα ακολουθήσει και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς φουντώνουν οι φήμες πως κλείνει το deal για την πώληση της Τέρνα Ενεργειακής.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει να υλοποιήσει εμβληματικά έργα, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το καζίνο στο Ελληνικό κ.α.

Η Intrakat επίσης αναζητάει επενδυτές για να αναπτύξει τις δραστηριότητες ΑΠΕ όπως έχει πει πρόσφατα η διοίκηση.
Ακόμα και η μικρή Δομική Κρήτης Αναφέρει στον ισολογισμό της πως λόγω των αυξημένων κεφαλαιουχικών αναγκών για την ανάπτυξη των ενεργειακών έργων και των επενδυτικών ακινήτων επιδιώκεται η μερική απoεπένδυση από τους τομείς αυτούς.
Η οικονομική ύφεση των προηγούμενων ετών έπληξε ιδιαίτερα την οικοδομική δραστηριότητα και κατ’ επέκταση την εκμετάλλευση ακινήτων.
Η τρέχουσα οικονομική συγκυρία δεν ευνοεί την εφαρμοζόμενη πολιτική του Ομίλου για την αξιοποίηση των επενδυτικών ακινήτων του Ομίλου είτε μέσω της μίσθωσης είτε μέσω της πώλησης σε ικανοποιητικές τιμές, με σκοπό την ενίσχυση της ρευστότητας.

Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης