Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Τέλος εποχής 2022 για το μοντέλο «ήλιος & θάλασσα» που ατενίζει τις «άγνωστες πτυχές» του 2023 

Τέλος εποχής 2022 για το μοντέλο «ήλιος & θάλασσα» που ατενίζει τις «άγνωστες πτυχές» του 2023 
Ικανοποίηση και προβληματισμός, ένα εναλλασσόμενο μοτίβο για την τουριστική αγορά που κάνει ταμείο
Σχετικά Άρθρα

Με θετικό πρόσημο ολοκληρώθηκε στις 31 Οκτωβρίου 2022 για την πλειονότητα των τουριστικών επιχειρήσεων η φετινή θερινή περίοδος, στο σκέλος των πληροτήτων και της ανάκαμψης του τζίρου σε επίπεδα 2019.
Δίχως όμως τα αναλογούντα κέρδη στο ταμείο, εξαιτίας των υψηλών λογαριασμών ενέργειας και του πληθωρισμού που αύξησαν δυσανάλογα το λειτουργικό τους κόστος.
Μια χρονιά που ευνοήθηκε από την ενίσχυση του δολαρίου και τις αφίξεις Αμερικανών,
αλλά και την ανάγκη των Ευρωπαίων να ξεχυθούν στις παραλίες μετά από μια διετία ταξιδιωτικών περιορισμών λόγω κορωνοϊού. 
Ειδικά για την Κρήτη ο αριθμός των αφίξεων άγγιξε αυτόν του 2018, που θεωρείται η καλύτερη τουριστική χρονιά για το νησί, ενώ προορισμοί στο νότιο Αιγαίο έσπασαν κάθε ρεκόρ από πλευράς προσέλευσης. Κατά μέσο όρο η αύξηση στη δωματιοδιανυκτέρευση άγγιξε το 30% έως 40%, ενώ ο υψηλότερος μέσος όρος των αυξήσεων στις τιμές αφορούσε περισσότερο τα πεντάστερα ξενοδοχεία που δεν είχαν συμβόλαια με τιμές του 2019, αλλά και αυτά με συμπιεσμένα κέρδη.
Για τη θερινή σεζόν του 2023 πάντως, οι διαπραγματεύσεις έβαλαν τον πήχη σε αυξήσεις 15-20% που τελικά κατέληξαν σε συμφωνίες με τους tour operators,  οι οποίες μεσοσταθμικά κινούνται σε αύξηση 10%.  
Οι ξενοδόχοι ωστόσο, χαρακτηρίζουν τη σεζόν μεταβατική, η οποία σε γενικές γραμμές αφού ξεκίνησε άσχημα λόγω κορωνοϊού, συνεχίστηκε με ένα δυνατό τετράμηνο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου και ολοκληρώθηκε για τις περισσότερες εποχικές επιχειρήσεις στα τέλη του προηγούμενου μήνα, εκτός από ορισμένες σε προορισμούς όπως είοναι η Σαντορίνη, η Κρήτη, η Κως και η Ρόδος που επιμηκύνουν τη λειτουργία τους μέσα στο Νοέμβριο. «Η σεζόν πήγε καλά όπου υπήρχε θάλασσα, αλλά και όπου υπήρχαν οργανωμένες δομές στην ηπειρωτική χώρα, όπως για παράδειγμα στο νομό Ιωαννίνων.
Σε αυτή τη θετική εικόνα υπάρχουν επιμέρους διαβαθμίσεις ανάλογα το brand κάθε προορισμού και διαφοροποιήσεις ως προς τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην κάθε περιοχή» εξηγεί έμπειρος ξενοδόχος και επισημαίνει τις υποχρεώσεις που συσσωρεύτηκαν από την περίοδο της πανδημίας - όπως και την έλλειψη προσωπικού που έγινε εντονότερη τη φετινή χρονιά, όπου ο τουρισμός έφτασε στο peak του. 
  
Ο μεταβατικός Οκτώβριος και οι κρατήσεις του χειμώνα  

Στους δημοφιλείς προορισμούς ο Οκτώβριος ήταν ένας μήνας που θύμισε αρκετά τον αντίστοιχο του 2019, με ανοιχτή τη συζήτηση για την επέκταση της σεζόν και τον Νοέμβριο, με πολύ συγκεκριμένα όμως γεωγραφικά χαρακτηριστικά σε τέσσερα νησιά του Αιγαίου, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. «Για να φτάσουμε να ανταγωνιστούμε μοντέλα όπως της Αττάλειας που δραστηριοποιείται στον χειμερινό τουρισμό εδώ και 15 χρόνια ή της Μαγιόρκας που επενδύει στην επιμήκυνση τα τελευταία 30χρόνια, χρειαζόμαστε συγκεκριμένο σχέδιο για κάθε προορισμό που θα υποστηρίζεται από την αυτοδιοίκηση και τους επαγγελματικούς φορείς και φυσικά να υπάρχει άμεση συνδεσιμότητα μέσω αεροπορικών πτήσεων» υποστηρίζει επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στην Κρήτη. Την ίδια ώρα, οι υψηλές πληρότητες της 28ης Οκτωβρίου που έφεραν προσωρινά χαμόγελα στους ορεινούς και ημιορεινούς προορισμούς, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες αναμένεται να επαναληφθούν τα Χριστούγεννα. «Τα χαμόγελα πάγωσαν και θα παραμείνουν παγωμένα μέχρι τα Χριστούγεννα, μαζί με τις χαμηλές θερμοκρασίες του χειμώνα», σχολιάζουν και εκτιμούν ότι τις καθημερινές οι πληρότητες θα είναι μηδενικές και τα «απλά» Σαββατοκύριακα στην καλύτερη περίπτωση «ανεκτές» - με την τιμή όμως στο πετρέλαιο θέρμανσης «απαγορευτική» για 24η λειτουργία.   
Για τους ανθρώπους του τουρισμού, το πρώτο «καμπανάκι» είχε χτυπήσει τον Απρίλιο του 2022, μετά την έναρξη του πολέμου της Ουκρανίας και την απώλεια της ρωσικής αγοράς και «ξεχάστηκε» προς το παρόν λόγω του καλοκαιρινού success story, διότι στην πορεία τα κενά καλύφθηκαν από αγορές άλλων εθνικοτήτων και ισοσκελίστηκαν οι απώλειες.
Δεν ισχύει όμως το ίδιο με το κόστος ζωής και την ψυχολογία του πελάτη – καταναλωτή όπου εκεί αναμένονται ανατροπές, με βάση σχετικές έρευνες και την κουλτούρα της κάθε χώρας.
Όπως αναφέρουν ξενοδοχειακές πηγές, με διαφορετικό τρόπο αντιλαμβάνονται τις δυσκολίες ενός χειμώνα με  ενεργειακή κρίση στην Πολωνία, στη Γερμανία ή στις Κάτω Χώρες κι αλλιώς στο Ηνωμένο Βασίλειο, με την αγορά της Βρετανίας να προχωρά ήδη στα early bookings για το καλοκαίρι του 2023, σε μια προσπάθεια να εκμεταλλευτεί τις προσφορές.  
«Υπάρχουν προβληματισμοί για το 2023 και ελπίζουμε να έχουμε μια χρονιά με καλύτερους όρους του χρόνου. Τον Μάρτιο θα έχουμε καλύτερη εικόνα», επισημαίνουν. Ήδη, η Travel Data + Analytics (TDA) σημειώνει ότι ο κίνηση για ταξίδια της γερμανικής αγοράς τον προσεχή χειμώνα είναι τουλάχιστον 30% κάτω σε σχέση με το 2019.   

Συντηρούν την αβεβαιότητα οι άγνωστες πτυχές του 2023 
 
Ελλάδα και Μαγιόρκα ήταν από τους προρορισμούς που ξεχώρισαν από τις άλλες στη Μεσόγειο και βρέθηκαν στην κορυφή των προτιμήσεων κοντά στο τελευταίο άκρο της σεζόν σύμφωνα με την TUI.
Ο ταξιδιωτικός κολοσσός διαπίστωσε ότι προς τα τέλη του καλοκαιριού οι διακοπές για τα ελληνικά νησιά κατέγραφαν 100% πληρότητα, με τη Μαγιόρκα να είναι ο πλέον δημοφιλής προορισμός εκτός high season. 
Παρά το θετικό κλίμα, οι επιχειρηματίες ακόμη και σε προορισμούς που είχαν το καλύτερο καλοκαίρι των τελευταίων χρόνων από άποψη τουριστικής κίνησης, τονίζουν τον προβληματισμό τους για τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στην Ευρώπη. Στο ίδιο μήκος κύματος,  η Ένωση Ξενοδόχων Ηρακλείου ζητά την επαγρύπνηση της Πολιτείας, προκειμένου να παραμείνει η Ελλάδα στους πρωταγωνιστές στον τουριστικό χάρτη, διότι «η επόμενη χρονιά θα είναι ακόμη μια χρονιά με άγνωστες πτυχές και ειδικές συνθήκες».   
«Η φετινή επιτυχία ανήκει στους επαγγελματίες και τις συντονισμένες προσπάθειες της κυβέρνησης.
Για την επόμενη απαιτείται η ενεργοποίηση και όσων δεν κατάλαβαν ότι ο τουρισμός δεν είναι κάτι που συμβαίνει.
Συντίθεται από πολλούς κλάδους της οικονομίας και αποτελεί έργο όλων και όχι μόνο κάποιων.
Δεν μπορούμε να μνημονεύουμε τις αφίξεις σαν να έτυχαν, ούτε να αφήνουμε κάποιους να κάνουν την επιτυχία μας δική τους.
Τι θα λένε του χρόνου;
Ότι φταίει η παγκόσμια συγκυρία;
 Τι θα γίνει το χειμώνα με τη ακρίβεια; 
Πόσοι θα επενδύσουν στην αναβάθμιση των ξενοδοχείων τους τώρα που τα οικοδομικά υλικά έχουν διπλάσια σχεδόν τιμή;
Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα μένει να απαντηθούν», σημειώνει ο πρόεδρος των ξενοδόχων κ. Νίκος Χαλκιαδάκης.  

Νένα Ουζουνίδου 
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης