«Ο κλάδος των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην Ελλάδα, συνεισφέρει περισσότερα από 5 δισ. στο ΑΕΠ της χώρας και πολλαπλά έσοδα στις τοπικές και επιχειρηματικές κοινωνίες»
Συνέπεια της εγκυκλίου με αρ. πρωτ. Ε2024/9.4.2024 της ΑΑΔΕ με τίτλο «Παροχή διευκρινίσεων αναφορικά με τη φορολογική αντιμετώπιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού μετά τις τροποποιήσεις που επήλθαν με τις διατάξεις του ν.5073/2023», είναι ότι πλέον του ΦΠΑ που επιβλήθηκε, του τέλους παρεπιδημούντων και του τέλους κλιματικής αλλαγής ανα διανυκτέρευση, να οφείλεται και τέλος επιτηδεύματος (600 ευρώ) για κάθε ακίνητο που εκμισθώνεται με βραχυχρόνια μίσθωση από νομικά πρόσωπα.
Η προσβαλλόμενη Εγκύκλιος αφορά την φορολόγηση νομικών προσώπων και φυσικών προσώπων που δραστηριοποιούνται στην βραχυχρόνια εκμίσθωση ακινήτων κατά την έννοια του άρθρου 111 ν. 4446/2016 και η οποία αποβλέπει να ερμηνεύσει τα άρθρα 27-29 του ν. 5073/2023, τροποποιώντας αντίθετη πρόβλεψη παλαιότερης Εγκυκλίου της ΑΑΔΕ με αρ. Ε.2141/16.7.2019 («Διευκρινίσεις για ζητήματα που άπτονται των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού») της οποίας η παρ. 11 όριζε ότι:
"Τα «Ακίνητα» που εκμισθώνονται ή υπεκμισθώνονται στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού με βάση τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν.4446/2016 από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, χωρίς την παροχή άλλων υπηρεσιών, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, ΔΕΝ λογίζονται ως υποκατάστημα των ως άνω προσώπων".
Ολόκληρη η ανακοίνωση του Συνδέσμου
«Ο σύνδεσμος μας προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της Εγκυκλίου με αρ. πρωτ. Ε2024/9.4.2024 της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με τίτλο «Παροχή διευκρινίσεων αναφορικά με τη φορολογική αντιμετώπιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού μετά τις τροποποιήσεις που επήλθαν με τις διατάξεις του ν.5073/2023», με την οποία χαρακτηρίστηκαν όλα τα μίσθια βραχυχρόνιας μίσθωσης ως υποκαταστήματα – επαγγελματικές εγκαταστάσεις των επιτηδευματιών βραχυχρόνιας μίσθωσης με ισχύ από την χρήση 2024.
Συνέπεια αυτής της εγκυκλίου είναι ότι πλέον του ΦΠΑ που επιβλήθηκε, του τέλους παρεπιδημούντων και του τέλους κλιματικής αλλαγής ανα διανυκτέρευση, να οφείλεται και τέλος επιτηδεύματος (600 ευρώ) για κάθε ακίνητο που εκμισθώνεται με βραχυχρόνια μίσθωση από νομικά πρόσωπα.
Η προσβαλλόμενη Εγκύκλιος αφορά την φορολόγηση νομικών προσώπων και φυσικών προσώπων που δραστηριοποιούνται στην βραχυχρόνια εκμίσθωση ακινήτων κατά την έννοια του άρθρου 111 ν. 4446/2016 και η οποία αποβλέπει να ερμηνεύσει τα άρθρα 27-29 του ν. 5073/2023, τροποποιώντας αντίθετη πρόβλεψη παλαιότερης Εγκυκλίου της ΑΑΔΕ με αρ. Ε.2141/16.7.2019 («Διευκρινίσεις για ζητήματα που άπτονται των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού») της οποίας η παρ. 11 όριζε ότι:
"Τα «Ακίνητα» που εκμισθώνονται ή υπεκμισθώνονται στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού με βάση τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν.4446/2016 από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, χωρίς την παροχή άλλων υπηρεσιών, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, ΔΕΝ λογίζονται ως υποκατάστημα των ως άνω προσώπων".
Οι λόγοι που μας οδήγησαν στην προσφυγή μας στο συμβούλιο της επικρατείας είναι:
1. Στις 7 Δεκεμβρίου 2023 ψηφίστηκε το φορολογικό νομοσχέδιο με τίτλο “Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και άλλες επείγουσες διατάξεις” και δεν άλλαξε ο παραπάνω χαρακτηρισμός. Θεωρούμε αντισυνταγματικό μέσω μιας εγκυκλίου χωρίς νομοθέτηση ενώ υπήρξε αυτή λίγους μήνες πριν, να επιβάλλονται δυσβάστακτοι και αιφνιδιαστικοί φόροι “από το παράθυρο”.
2. Αδυνατούμε να αντιληφθούμε πως χαρακτηρίζεται υποκατάστημα ένα ακίνητο στο οποίο απαγορεύεται η παροχή οποιασδήποτε άλλης υπηρεσίας πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων. Με την ίδια λογική, οι Εταιρείες Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (ΑΕΕΑΠ) του ν. 2778/1999 που επενδύουν – αποκτούν και εκμεταλλεύονται ακίνητα, αλλά και κάθε είδους εταιρείες που αποκτούν με μίσθωση ή με αγορά, δικαίωμα εκμετάλλευσης ακινήτων θα πρέπει να δηλώνουν τα ακίνητα αυτά ως υποκαταστήματά τους.
3. Η επιβολή τέλους επιτηδεύματος (600€) ανά κατάλυμα σημαίνει ότι οι εταιρείες μας θα βρεθούν στο χείλος της οικονομικής καταστροφής αφού θα είναι αδύνατον να ανταποκριθούν σε τόσο μεγάλες υποχρεώσεις. Εάν μια εταιρεία διαχειρίζεται 50 ακίνητα κατ’ εντολή ιδιοκτητών καλείται να πληρώσει 30.000€ φόρο μόνο για το τέλος επιτηδεύματος.
4. Προστατεύουμε τα συμφέροντα των μικρο-ιδιοκτητών που μας έχουν αναθέσει τα ακίνητα τους προς διαχείριση και θα δουν το εισόδημα τους, για το οποίο παλεύουμε καθημερινά, να τους εξασφαλίσουμε, να συρρικνώνεται».
Ο πρόεδρος του Stama κος Νάσος Γαβαλάς δήλωσε σχετικά με το θέμα της προσφυγής:
«Ο κλάδος των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην Ελλάδα, συνεισφέρει περισσότερα από 5 δισ. στο ΑΕΠ της χώρας και πολλαπλά έσοδα στις τοπικές και επιχειρηματικές κοινωνίες. Αναπτύχθηκε μέσα στην κρίση, χωρίς επιδοτήσεις ή βοήθειες και αποκλειστικά με ιδιωτικά κεφάλαια.
Όλοι όσοι δραστηριοποιούμαστε σε αυτό τον κλάδο, καταβάλουμε καθημερινές προσπάθειες για να αναπτύξουμε τις επιχειρήσεις μας, να ικανοποιήσουμε τους επισκέπτες μας, να είμαστε συνεπείς απέναντι στους υπαλλήλους μας και τις φορολογικές υποχρεώσεις μας.
Τώρα μια “φιλελεύθερη” κυβέρνηση έχει στοχοποιήσει τον κλάδο μας. Τον απειλεί με εξαφάνιση, ανεργία και απολύσεις, επιβάλλοντας δυσβάσταχτους, άδικους και απρόβλεπτους φόρους.
Υποχρέωση του Stama μέσα από το θεσμικό του ρόλο είναι να προασπίζεται τα συμφέροντα των μελών του και εν γένει της αγοράς μας. Αυτό θα συνεχίσει να κάνει με κάθε κόστος αλλά και με πίστη στην ελληνική δικαιοσύνη».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών