Σε αφιέρωμα με αφορμή την επέτειο 11 χρόνων από την έναρξη λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης, κάνει λόγο για το σκοπό που χτίστηκε και μεταφέρει την προτροπή της Ελλάδας προς τη Βρετανία, να επιστραφούν τα μάρμαρα στην πατρίδα τους
Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης κατασκευάστηκε ειδικά για να φιλοξενήσει ένα πολυπόθητο έκθεμα, τα Γλυπτά του Παρθενώνα, η επιστροφή των οποίων από το Λονδίνο, αποτελεί πόθο και στόχο κάθε ελληνικής κυβέρνησης.
Το Σάββατο, το τετραώροφο οικοδόμημα γιόρταση την 11η επέτειό του, και η Αθήνα επανήλθε στην αναφοράς της στην πολιτιστική σειρά, χαρακτηρίζοντας τη διατήρησή τους από το Βρετανικό Μουσείο παράνομη και «αντίθετη με οποιαδήποτε ηθική αρχή».
Το Σάββατο, το τετραώροφο οικοδόμημα γιόρταση την 11η επέτειό του, και η Αθήνα επανήλθε στην αναφοράς της στην πολιτιστική σειρά, χαρακτηρίζοντας τη διατήρησή τους από το Βρετανικό Μουσείο παράνομη και «αντίθετη με οποιαδήποτε ηθική αρχή».
«Από τον Σεπτέμβριο του 2003 όταν άρχισαν οι κατασκευαστικές εργασίες για το Μουσείο της Ακρόπολης, η Ελλάδα ζήτησε συστηματικά την επιστροφή των γλυπτών που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο επειδή είναι προϊόν κλοπής», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού της χώρας Λίνα Μενδώνη στην ελληνική εφημερίδα Τα Νέα, σημειώνει η ανταποκρίτρια του Guardian.
Και όπως χαρακτηριστικά γράφει ο Guardian:
«Ο τελευταίος όροφος του Μουσείου της Ακρόπολης, αποτελεί το ιδανικό αντίδοτο στην σκοτεινή αίθουσα Ντουβίν του Βρετανικού Μουσείου».
Η παραπάνω, εξαιρετικά εύστοχη σύγκριση μεταξύ δύο μουσειακών χώρων, της σκοτεινής και γεμάτης υγρασίας αίθουσας που φιλοξενεί τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Λονδίνο και της πλημμυρισμένης από το αττικό φως όασης που δημιουργήθηκε, λίγα μόλις μέτρα μακριά από την Ακρόπολη, ειδικά για τα υποδεχτεί, θα φανταζόταν κανείς πως προέρχεται από την ελληνική πλευρά.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στη βρετανική εφημερίδα το Σάββατο με αφορμή τον εορτασμό των 11 χρόνων από την έναρξη της λειτουργίας του, κατά κοινή ομολογία, εντυπωσιακού Μουσείου της Ακρόπολης, γεγονός για το οποίο η δημοσιογράφος του «Guardian» Helena Smith βρέθηκε στην Αθήνα.
«Προϊόν κλοπής: Η Ελλάδα ζητά από την Βρετανία να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα» είναι ο χαρακτηριστικός τίτλος του ρεπορτάζ το οποίο επικεντρώνεται στην αναθέρμανση του διαχρονικού ελληνικού αιτήματος Ελλάδας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα με αφορμή τόσο τα γενέθλια του Μουσείου της Ακρόπολης όσο και την επερχόμενη ιστορική επέτειο συμπλήρωσης 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.
Στη συνέχεια το άρθρου γίνονται εκτενείς αναφορές σε δηλώσεις που έχουν κάνει για το θέμα αυτό τόσο ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτσάκης, όσο και της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη η οποία δήλωσε χαρακτηριστικά την Παρασκευή, από το Μουσείο της Ακρόπολης πως «σε διεθνές επίπεδο ενισχύεται ο αγώνας για την επιστροφή των Γλυπτών με την υποστήριξη των ανά τον κόσμο ειδικών επιστημονικών επιτροπών» και πως «τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να αποδείξει το Βρετανικό Μουσείο ότι δεν παραμένει στη αντίληψη ενός αποικιοκρατικού μουσειακού οργανισμού του 19ου αιώνα, αλλά προσαρμόζεται στις διεθνείς απαιτήσεις, και στους κώδικες της ηθικής, που αφορούν σήμερα την επιστροφή των κλεμμένων ή των λαθραίως εξαχθέντων άρα παρανόμως πολιτιστικών αγαθών».
Παράλληλα, ο Guardian, επικαλούμενος καλά ενημερωμένες κυβερνητικές πηγές, αναφέρει πως δεν αποκλείεται να ασκηθούν πιέσεις και από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης ως μέρος μιας ευρύτερης συμφωνίας για το Brexit.
Στο μεταξύ υπογραμμίζεται και η αντίφαση πως παρά το γεγονός ότι ο Βρετανός πρωθυπουργός Boris Johnson είναι λάτρης του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, γι' αυτό εξάλλου και ένα από τα πρώτα αντικείμενα που τοποθέτησε στο πρωθυπουργικό γραφείο ήταν μια προτομή του Περικλή, παραμένει θερμός υποστηρικτής της παραμονής των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο υποστηρίζοντας πως «διασώθηκαν, πολύ σωστά από τον Έλγιν».
Και όπως χαρακτηριστικά γράφει ο Guardian:
«Ο τελευταίος όροφος του Μουσείου της Ακρόπολης, αποτελεί το ιδανικό αντίδοτο στην σκοτεινή αίθουσα Ντουβίν του Βρετανικού Μουσείου».
Η παραπάνω, εξαιρετικά εύστοχη σύγκριση μεταξύ δύο μουσειακών χώρων, της σκοτεινής και γεμάτης υγρασίας αίθουσας που φιλοξενεί τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Λονδίνο και της πλημμυρισμένης από το αττικό φως όασης που δημιουργήθηκε, λίγα μόλις μέτρα μακριά από την Ακρόπολη, ειδικά για τα υποδεχτεί, θα φανταζόταν κανείς πως προέρχεται από την ελληνική πλευρά.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στη βρετανική εφημερίδα το Σάββατο με αφορμή τον εορτασμό των 11 χρόνων από την έναρξη της λειτουργίας του, κατά κοινή ομολογία, εντυπωσιακού Μουσείου της Ακρόπολης, γεγονός για το οποίο η δημοσιογράφος του «Guardian» Helena Smith βρέθηκε στην Αθήνα.
«Προϊόν κλοπής: Η Ελλάδα ζητά από την Βρετανία να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα» είναι ο χαρακτηριστικός τίτλος του ρεπορτάζ το οποίο επικεντρώνεται στην αναθέρμανση του διαχρονικού ελληνικού αιτήματος Ελλάδας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα με αφορμή τόσο τα γενέθλια του Μουσείου της Ακρόπολης όσο και την επερχόμενη ιστορική επέτειο συμπλήρωσης 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.
Στη συνέχεια το άρθρου γίνονται εκτενείς αναφορές σε δηλώσεις που έχουν κάνει για το θέμα αυτό τόσο ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτσάκης, όσο και της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη η οποία δήλωσε χαρακτηριστικά την Παρασκευή, από το Μουσείο της Ακρόπολης πως «σε διεθνές επίπεδο ενισχύεται ο αγώνας για την επιστροφή των Γλυπτών με την υποστήριξη των ανά τον κόσμο ειδικών επιστημονικών επιτροπών» και πως «τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να αποδείξει το Βρετανικό Μουσείο ότι δεν παραμένει στη αντίληψη ενός αποικιοκρατικού μουσειακού οργανισμού του 19ου αιώνα, αλλά προσαρμόζεται στις διεθνείς απαιτήσεις, και στους κώδικες της ηθικής, που αφορούν σήμερα την επιστροφή των κλεμμένων ή των λαθραίως εξαχθέντων άρα παρανόμως πολιτιστικών αγαθών».
Παράλληλα, ο Guardian, επικαλούμενος καλά ενημερωμένες κυβερνητικές πηγές, αναφέρει πως δεν αποκλείεται να ασκηθούν πιέσεις και από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης ως μέρος μιας ευρύτερης συμφωνίας για το Brexit.
Στο μεταξύ υπογραμμίζεται και η αντίφαση πως παρά το γεγονός ότι ο Βρετανός πρωθυπουργός Boris Johnson είναι λάτρης του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, γι' αυτό εξάλλου και ένα από τα πρώτα αντικείμενα που τοποθέτησε στο πρωθυπουργικό γραφείο ήταν μια προτομή του Περικλή, παραμένει θερμός υποστηρικτής της παραμονής των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο υποστηρίζοντας πως «διασώθηκαν, πολύ σωστά από τον Έλγιν».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών