Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Σε ποιους κλάδους προηγούνται οι μεγάλοι όμιλοι στο Ταμείο Ανάκαμψης... και το παράδειγμα της Wind

Σε ποιους κλάδους προηγούνται οι μεγάλοι όμιλοι στο Ταμείο Ανάκαμψης... και το παράδειγμα της Wind

Απλώς περιμένουν τα... κίνητρα με προνομιακή θέση έναντι των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε πληροφορίες και κεφάλαια

To σχέδιο της Grant Thornton για τα ακριβή κίνητρα συγχωνεύσεων αναμένει η αγορά (μεσαίες επιχειρήσεις) καθώς θα επιδοτείται το κόστος συγχώνευσης.

Οι μεγαλύτεροι, όμως, όμιλοι είναι ήδη έτοιμοι αφού διαθέτουν την κατάλληλη τοποθέτηση σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, Τουρισμό, κατασκευές, έργα Πληροφορικής για το Δημόσιο, συμψηφισμό επενδυτικών δαπανών για φαρμακευτικές κα.
Αυτός πιθανότατα είναι ένας από τους λόγους για τον οποίο το προηγούμενο διάστημα είχαμε σωρεία συναλλαγών και επενδύσεις σε ΑΠΕ, ξενοδοχεία, εταιρείες πληροφορικής.
Τα περιουσιακά στοιχεία αποκτήθηκαν σε χαμηλές τιμές μέσω λ.χ κόκκινων δανείων και σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα θα έχουν πολλαπλάσιες αξίες με τις νέες επενδύσεις.
Επιπλέον, η πρόσφατη εξαγορά λ.χ. της Wind εκτός από την κινητή τηλεφωνία, το τηλεοπτικό περιεχόμενο, τα συστήματα πληρωμών ή και το gaming στοχεύει στα έργα πληροφορικής του Δημοσίου, με ανταγωνιστές όπως ΟΤΕ, Intrasoft, Unisystems, Softone.
Υπό αυτό το πλαίσιο και επειδή θα επιδοτούνται, όπως θα δούμε, οι επενδύσεις στις συγχωνεύσεις οι εξελίξεις αφορούν άμεσα το Χρηματιστήριο και ιδιαίτερα εκείνους τους ομίλους που έχουν παρουσία σ όλους τους προαναφερόμενους κλάδους.

Σε προνομιακή θέση οι μεγαλύτεροι όμιλοι

Θα έλεγε μάλιστα κανείς ότι οι μεγαλύτεροι όμιλοι διαθέτουν, εκ των πραγμάτων, πιο προνομιακή θέση από τις μικρομεσαίες καθώς διαθέτουν άμεση πρόσβαση σε τραπεζικά δάνεια και το μόνο που μένει είναι επιλεχθούν οι επενδύσεις τους για δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης.
Και σύμφωνα με τις τράπεζες, οι επενδύσεις σε ΑΠΕ, τα ξενοδοχεία είναι επιλέξιμες ενώ ειδικά για τις ΑΠΕ υπάρχει ένα τεχνικό θέμα ως προς τον υπολογισμό του ύψους της ενίσχυσης.
Την προνομιακή, όμως, θέση των μεγάλων ομίλων επιβεβαιώνει την κριτική μερίδας ξένων επενδυτών η οποία θεωρεί ότι, τα οφέλη στην ελληνική οικονομία δεν θα διαμοιραστούν στο σύνολο της καθώς τα κεφάλαια θα κατευθυνθούν σε 20-30 μεγάλες εταιρείες και από εκεί πέρα οι υπόλοιποι θα λάβουν υποπολλαπλάσια ποσά.
Σ' ότι αφορά τα επιτόκια μια εταιρεία λ.χ με μεσαίες καλύψεις πιστοληπτική διαβάθμιση ΒΒ θα λάβει επιτόκιο 1,7%.
Αν λάβει επιτόκιο 1,7% από το Ταμείο δεν θεωρείται κρατική ενίσχυση και δεν προσκρούει σε οποιαδήποτε άλλη ενίσχυση λάβει.
Εάν λάβει όμως επιτόκιο μέσω του προγράμματος 0% τότε το ποσοστό της κρατικής ενίσχυσης θα υπολογίζεται ως η διαφορά μεταξύ 1,7% και 0%.

Ποιες είναι επιλέξιμες για υποκατάσταση των εξαγωγών

Επιλέξιμες για το Ταμείο Ανάκαμψης θα είναι επίσης οι επενδύσεις που το αποτέλεσμα τους μετρήσιμα υποκαθιστά εξαγωγές, ενώ θα πριμοδοτούνται οι επενδύσεις που θα προκύψουν από τις συγχωνεύσεις εταιρειών, και όχι το ποσό των συγχωνεύσεων.
Το πρόβλημα, όμως, και με τις δυο ενδιαφέρουσες συνθήκες είναι ότι, ακόμα δεν έχουν δοθεί οι προϋποθέσεις και λεπτομέρειες με αποτέλεσμα τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης να αποτελούν προνομιακό πεδίο των μεγαλύτερων εταιρειών που λόγω του μεγέθους του έχουν πρόσβαση σε τραπεζικά κεφάλαια ή στις αγορές.
Με άλλα λόγια, προτεραιότητα διαθέτουν οι πελάτες των τραπεζών και των συμβουλευτικών οίκων που ήδη έχουν εξετάσει τις δυνατότητες τους μέσω των πυλώνων του Ταμείου Ανάκαμψης.
Συγκεκριμένα, δεν υπάρχουν ακόμη σαφή παραδείγματα για το ποιες επενδύσεις θα είναι τελικά επιλέξιμες να υποκαταστήσουν τις εξαγωγές στον πυλώνα της εξωστρέφειας – καθώς θα καθοριστούν από διαβούλευση που θα ακολουθήσει.
Υπό προϋποθέσεις, η συγκεκριμένη κατηγορία εκτιμάται ότι, θα διευρύνει τον αριθμό των επιχειρήσεων που θα επωφεληθούν από τα δάνεια και τις επιχορηγήσεις, ύψους 32 δις. του Ταμείου Ανάκαμψης. Βεβαίως, σε αυτή την περίπτωση το καίριο ζήτημα είναι με ποιο άριστο τρόπο πως θα μοιραστούν από τις τράπεζες τα κεφάλαια σε μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων.

Τι κερδίζουν οι εταιρείες από τις συγχωνεύσεις

Σ' ότι αφορά τις συγχωνεύσεις έχει ήδη ξεκαθαριστεί ότι δεν θα πριμοδοτείται η ίδια η συγχώνευση, αλλά οι επενδύσεις που θα προκύπτουν από την συνένωση των εταιρειών.
Συγκεκριμένα, στόχος σύμφωνα με τις τράπεζες, είναι να πριμοδοτούνται εταιρείες που συνεργάζονται ή έρχονται σε μία συγχώνευση.
Όπως αναφέρεται συγκεκριμένα, “δεν θα επιδοτείται το ποσό της συγχώνευσης αλλά οι επενδύσεις που έπονται μίας συγχώνευσης ή συνεργασίας.
Η εν λόγω προτεραιότητα όταν θα είναι έτοιμη (ίσως όχι ταυτόχρονα με τις λοιπές προτεραιότητες) θα καταλήξει σε νομοθέτηση με επιπλέον φορολογικά κίνητρα (scale up).”

Ποια θα είναι τα κίνητρα

Μέχρι τώρα έχει δημοσιοποιηθεί ότι τα κίνητρα για τις συγχωνεύσεις θα είναι φορολογικά, επιδοτήσεις και δανειοδοτήσεις.
Εξετάζεται η μείωση της φορολογίας που θα συγχωνεύονται ακόμα και κατά 50% με παράλληλη γενναία μείωση του φορολογικού συντελεστή για μια πενταετία.
Σ' ότι αφορά τις επιδοτήσεις αυτές θα δίδονται για να καλυφθεί το κόστος συνένωσης των εταιρειών.
Για τα δάνεια αυτά θα δίνονται με μοναδικό κριτήριο επιλεξιμότητας την μεγέθυνση των επιχειρήσεων δίχως να χρειάζεται να καλύπτονται άλλα κριτήρια, όπως η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, η εξωστρέφεια, η έρευνα και η καινοτομία.
Το πλαίσιο των κινήτρων μελετά ήδη η Grant Thornton για λογαριασμό της κυβέρνησης.

Δημήτρης Παφίλας
dpafilas@yahoo.com
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης