γράφει : Νίκος Θεοδωρόπουλος
Για θαύμα μιλούν οι εμπλεκόμενοι που μέχρι σήμερα δεν έχει συμβεί ένα αεροπορικό δυστύχημα παρότι οι dog fights έχουν γίνει καθημερινότητα στο εναέριο χώρο του Αιγαίου
Οι ελεγκτές εναερίου κυκλοφορίας από το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών που ελέγχει το ελληνικό FIR έχουν την αποκλειστική ευθύνη να κατευθύνουν με ασφάλεια τα αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας μέσα από το …τρίγωνο του διαβόλου, όπως το αποκαλούν για να φτάσουν στο προγραμματισμένο αεροδρόμιο.
Οι κυβερνήτες των αεροσκαφών όταν εισέρχονται στον εναέριο χώρο που σχηματίζουν τα νησιά Λέσβος, Χίος και Λήμνος, περνούν μέσα πολεμική ζώνη διότι τα τουρκικά πολεμικά αεροσκάφη αναχαιτίζονται από τα ελληνικά με σκοπό να τα διώξουν από το ελληνικό FIR.
Τα λεπτά της αγωνίας
Οι ελεγκτές εναερίου κυκλοφορίας αλλά και οι κυβερνήτες των πολιτικών αεροσκαφών ζουν πρωτόγνωρες εμπειρίες όταν ζητούν άδεια καθόδου από τα 30.000 πόδια για να εισέλθουν στο …τρίγωνο του διαβόλου.
Οι συνθήκες καθόδου γίνονται άκρως επικίνδυνες όταν ο ελεγκτής κάνει ενημέρωση για dog fight (σκυλοκαβγάς αερομαχία).
Ο κυβερνήτης και συγκυβερνήτης καρφώνουν το βλέμμα τους στο TCASTraffic Alert and Collision Avoidance System.
Πρόκειται για το όργανο που εμφανίζει στην οθόνη τα αεροσκάφη που πετούν στην περιοχή.
Στην περίπτωση που τα τουρκικά μαχητικά έχουν γίνει αόρατα από το «TCAS» ο συγκυβερνήτης ζητά πληροφορίες από τον ελεγκτή για την κινητικότητα που παρουσιάζει ο εναέριος χώρος της περιοχής.
Οι χειριστές - κυνηγοί των ελληνικών πολεμικών F16 και Mirage 2000-5 πετούν από τα 10.000 έως τα 20.000 πόδια.
Ο ελεγκτής για την αποφυγή μιας εναέριας σύγκρουσης απαγορεύει στο πολιτικό αεροσκάφος να κατέβει κάτω από τα 20.000 και επαναλαμβάνει ότι στην περιοχή γίνεται dog fight.
Τα δευτερόλεπτα της αγωνίας για το ίδιο το αεροσκάφος της γραμμής αλλά και για τον ελληνικό τουρισμό κρίνονται από την ικανότητα των Ελλήνων χειριστών των μαχητών να απομακρύνουν τους εισβολείς.
Οι υψηλές ταχύτητες των μαχητικών που ξεπερνούν το 1,1 mach, το στίγμα τους στις οθόνες μετατοπίζεται γρήγορα καθιστώντας ακόμη πιο επικίνδυνη την προσέγγιση του πολιτικού αεροσκάφους στο αεροδρόμιο για προσγείωση.
Ο ελεγκτής του ΚΕΠΑΘ ζει την αερομαχία μέσα από τις οθόνες του ραντάρ αγωνιώντας για την πορεία του Α/Φ που έχει αναλάβει να παρακολουθεί.
Τις περισσότερες φορές ζητάει πληροφορίες από τα ραντάρ Μάμπο και Άτλας για να κρατήσει σε ασφαλή πορεία το πολιτικό Α/Φ δίνοντας πληροφορίες για το ύψος της αερομαχίας που να σημειωθεί αλλάζει σε δευτερόλεπτα όπως και σε ποια θέση εξελίσσεται η «πολεμική σύρραξη».
Για θαύμα μιλούν οι εμπλεκόμενοι που μέχρι σήμερα δεν έχει συμβεί ένα αεροπορικό δυστύχημα παρότι οι dog fights έχουν γίνει καθημερινότητα στο εναέριο χώρο του Αιγαίου, βάζοντας σε κίνδυνο τις πτήσεις των πολιτικών αεροσκαφών στο τρίγωνο του διαβόλου.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών