Moderna και Pfizer ανέπτυξαν σε χρόνο ρεκόρ εμβόλια κατά του κορωνοϊού, καταφέρνοντας έτσι να κυριαρχήσουν στην παγκόσμια αγορά και να στείλουν τις τιμές στα ύψη, χάρη στο ιδιότυπο ολιγοπώλιο που έχουν επιβάλει.
Ωστόσο, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, τώρα που το πανδημικό τοπίο φαίνεται να μετασχηματίζεται, οι εν λόγω φαρμακοβιομηχανίες ίσως αντιμετωπίσουν μεγάλες πιέσεις σε ό,τι αφορά τις μελλοντικές πωλήσεις τους, άρα και την τιμή της μετοχής τους.
Ειδικότερα, ορισμένοι αναλυτές προειδοποιούν ότι η Pfizer, η οποία αποτιμάται σε περισσότερα από 250 δισ. δολάρια, δεν θα επαναλάβει τις πωλήσεις εμβολίων που είχε φέτος, οπότε η εταιρεία θα έχει να διαχειριστεί μια πτώση στην τιμή της μετοχής της μετά το 2023.
Υπενθυμίζεται πως η μετοχή της Pfizer το καλοκαίρι έφτασε σε ιστορικά υψηλά, με τη συζήτηση για τρίτη, αναμνηστική δόση στις χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου να μαίνεται.
«Η αγορά προεξοφλεί, βάσει της τρέχουσας κεφαλαιοποίησης, πως οι Moderna και Pfizer θα εσοδεύουν 20 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο, επ’ αόριστον, ωστόσο αυτή η λογική δεν είναι βιώσιμη» αναφέρει η JP Morgan.
Εκτός των άλλων, ο ανταγωνισμός αναμένεται να ενταθεί.
Από την άλλη, σύμφωνα με τη Morningstar, «καθίσταται ολοένα πιθανότερο να δοθεί μια τρίτη, ενισχυτική δόση εμβολίου κατά της Covid στο εγγύς μέλλον, τους επόμενους 8 έως 12 μήνες, παρότι δεν είναι σαφές αν χρειάζονται.
Επίσης, θα είναι σαφής η διαφορά στα έσοδα μεταξύ ενός μονοδοσικού εμβολίου και ενός που προϋποθέτει δύο, τρεις ή και τέσσερις δόσεις».
Την Τετάρτη, η Pfizer επανέλαβε την ανάγκη για ενισχυτικές δόσεις, μετά την παρουσίαση δεδομένων που δείχνουν ότι η προστασία του εμβολίου μειώθηκε έξι έως οκτώ μήνες μετά τη δεύτερη δόση.
Η Moderna, η Pfizer έχουν ήδη εισπράξει πάνω από 72 δισ. δολάρια από τις πωλήσεις μόνο φέτος, τα οποία προέρχονται από συμπληρωματικές συμφωνίες για την προμήθεια εμβολίων και συμφωνίες για την προμήθεια των απαραίτητων δόσεων σε λιγότερο πλούσιες χώρες.
Οι αναλυτές της Refinitiv έχουν εκτιμήσει για το 2023 έσοδα άνω των 6,6 δισ. δολαρίων για το εμβόλιο των Pfizer/BioNTech και 7,6 δισ. δολάρια για το εμβόλιο της Moderna, εκτιμήσεις που βασίζονται κυρίως στα έσοδα από τις πωλήσεις για την 3η δόση.
Η αλήθεια είναι λοιπόν ότι τα έσοδα, π.χ. της Pfizer, από τα εμβόλια κάνουν τα άλλα best sellers σκευάσματα της εταιρείας να φαίνονται… νάνοι - φάρμακα με ετήσιες πωλήσεις άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, συμπεριλαμβανομένου του γνωστού αντιπηκτικού Eliquis, αλλά και του Ibrance.
Παρόλο που η εταιρεία δεν δημοσιοποιεί στοιχεία για μεμονωμένα φάρμακα, είπε ότι αναμένεται να παρουσιάσει ποσοστό περιθωρίου κέρδους στα «υψηλά 20» χάρη στις πωλήσεις του εμβολίου το 2021.
Ωστόσο, η εταιρεία θα αντιμετωπίσει αυξημένο ανταγωνισμό τα επόμενα χρόνια, λόγω των νεοεισερχομένων εταιρειών στην αγορά όπως η Novavax.
Εις ένδειξη ότι η αγορά εμβολίων Covid εξελίσσεται και γίνεται πιο ανταγωνιστική, η Pfizer και η Moderna προσλαμβάνουν νέο προσωπικό στα τμήματα marketing για να προωθήσουν τα εμβόλιά τους.
Τον περασμένο μήνα, η Pfizer προσέλαβε προσωπικό στο Τμήμα Πωλήσεων για να διαφημίσει την ενισχυτική δράση του εμβολίου της, ενώ η Moderna επεκτείνει επίσης την ομάδα μάρκετινγκ στις ΗΠΑ.
«H GSK, η Sanofi και πολλοί άλλοι παίκτες» μπαίνουν στην αγορά» αναφέρει η Morningstar.
Τέλος, οι αναλυτές αναφέρουν πως για τη Moderna ο επικείμενος κατήφορος στα έσοδα θα είναι ακόμη πιο έντονος.
Το εμβόλιο Covid είναι το μόνο εγκεκριμένο φάρμακο της εταιρείας και η επιτυχία αυτού του προϊόντος οδήγησε τον όμιλο βιοτεχνολογίας σε κεφαλαιοποίηση αγοράς 175 δισ. δολαρίων.
www.bankingnews.gr
JP Morgan, Morningstar: Στην τρίτη δόση ποντάρουν Moderna και Pfizer για να ενισχύσουν τα κέρδη τους - Πόσα θα βγάλουν
Το δυοπώλιο Moderna και Pfizer καταδυναστεύει την αγορά, αλλά δεν είναι βιώσιμο
Σχόλια αναγνωστών