Να σημειωθεί ότι η Moody’s βαθμολογεί την Ελλάδα στην κλίμακα Ba3 με σταθερές προοπτικές, δηλαδή stable outlook.
Με δεδομένο ότι μέσα στο 2021 δεν έχει προβεί σε κάποια αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας δεν θα αποκλειόταν να αναβαθμίσει τις προοπτικές της χώρας από σταθερές σε θετικές κυρίως λόγω της μεγάλης εξυγίανσης των προβληματικών δανείων των ελληνικών τραπεζών.
Η πιθανότητα να αναβαθμίσει την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας στην κλίμακα Ba2 από Ba3, δηλαδή αναβάθμιση μίας κλίμακας είναι μικρότερη, αλλά ακόμη και αν συμβεί δεν αλλάζει το status της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας δεδομένου ότι και η Standard & Poor’s και η Fitch, αλλά και η DBRS, βαθμολογούν την Ελλάδα σε μια υψηλότερη κλίμακα.
Να σημειωθεί δε ότι η Scope Rating τον Σεπτέμβριο του 2021 αναβάθμισε την Ελλάδα σε BB+, δηλαδή μία κλίμακα πριν την επενδυτική βαθμίδα (investment grade).
Το βασικό σενάριο λοιπόν είναι η Moody’s να αναβαθμίσει τις προοπτικές της Ελλάδας σε θετικές, ενώ το λιγότερο πιθανό σενάριο είναι η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας που ούτως ή άλλως θα είναι ουδέτερη για την ελληνική οικονομία.
Ως γνωστόν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα λαμβάνει υπόψιν την υψηλότερη βαθμολογία μιας χώρας για τις πράξεις νομισματικής πολιτικής.
Η καλλιεργούμενη προσδοκία ότι η Moody’s θα εκπλήξει την αγορά θα διαψευστεί.
Τι θα πράξει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στις 16 Δεκεμβρίου για την Ελλάδα
Τέλη Μαρτίου του 2022 ολοκληρώνεται το πρόγραμμα πανδημίας με βάση το οποίο η ΕΚΤ αγόρασε μαζικά ευρωπαϊκά ομόλογα αλλά και ελληνικά χρεόγραφα, παρότι δεν πληρούσε η χώρα τα κριτήρια.
Με βάση το κλασικό πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης για να ενταχθεί μια χώρα στο πρόγραμμα αυτό θα πρέπει τα ομόλογά της να είναι τουλάχιστον επενδυτικής βαθμίδας, δηλαδή BBB-.
Η Ελλάδα δεν πληροί αυτό το κριτήριο και για το λόγο αυτό δεν μπορεί να συμμετάσχει στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Επειδή όμως η Ελλάδα δεν διαθέτει επενδυτική βαθμίδα κάτι που αναμένεται να αποκτήσει το νωρίτερο τέλη του 2022 ή αρχές του 2023, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα ανακοινώσει ότι παρά την κατάργηση του προγράμματος πανδημίας, μέσω του οποίου έχει αγοράσει 34 δισ. ελληνικών ομολόγων, θα δημιουργήσει ένα waiver, δηλαδή ένα μηχανισμό όπου η Ελλάδα και η Ιταλία θα συνεχίσουν να λειτουργούν υπό καθεστώς του προγράμματος πανδημίας (PEPP), παρότι αυτό θα έχει λήξει.
Για να δικαιολογήσει όμως αυτήν την απόφαση η ΕΚΤ θα δώσει ουσιαστικά μια άτυπη παράταση για το ελληνικό πρόγραμμα στηριζόμενη στο γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται σε καθεστώς αυξημένης εποπτείας από τους θεσμούς.
Με πρόσχημα την αυξημένη εποπτεία η ΕΚΤ θα παραβιάσει τους βασικούς της κανόνες και θα διατηρήσει τα ελληνικά ομόλογα στο προστατευτικό καθεστώς του προγράμματος πανδημίας.
Για την ιστορία θα πρέπει να τονιστεί ότι τα ελληνικά ομόλογα, όπως το 10ετές το οποίο διαπραγματεύεται στο 1,20%, εάν δεν υπήρχε το πρόγραμμα πανδημίας θα ήταν στο 3,5% προκαλώντας εκ νέου σοβαρή κρίση χρέους.
Με ρεαλιστικά κριτήρια το ελληνικό χρέος που προσεγγίζει τα 400 δισ. ευρώ είναι απόλυτα εξαρτημένο από τον επιτοκιακό κίνδυνο, και χωρίς την ΕΚΤ είναι βέβαιο ότι θα ξεσπούσε σοβαρή κρίση χρέους στη χώρα.
Αυτά που υποστηρίζουν οι Έλληνες πολιτικοί ότι η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα στο χρέος της είναι παραπλανητικές δηλώσεις.
Οι ξένοι επενδυτές εμπιστεύονται τα ελληνικά ομόλογα αποκλειστικά γιατί τα αγοράζει η ΕΚΤ και όχι γιατί είναι αξιόπιστη η ελληνική οικονομία.
Ως εκ τούτου η ΕΚΤ δεν θα αφήσει απροστάτευτα τα ελληνικά ομόλογα καθώς γνωρίζει ότι πολύ εύκολα μπορεί να καταρρεύσουν και σε ένα τέτοιο δραματικό σενάριο άμεσα θα μεταδιδόταν η ελληνική κρίση χρέους και στην Ιταλία.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών