Τετραγωνισμό του κύκλου καλείται να πετύχει το οικονομικό επιτελείο που αναζητεί περιορισμένου κόστους μέτρα για την αναχαίτιση της ακρίβειας για να μην ξεχειλώσει το έλλειμμα όμως το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο με αποτέλεσμα να οδηγείται σε αδιέξοδο.
Την ίδια ώρα φουντώνει ο προβληματισμός στο Γενικό Λογιστήριο για το αν είναι δημοσιονομικά συνετό οι νέες παρεμβάσεις να καλυφθούν από το μαξιλάρι των διαθεσίμων των 40 δισ. ευρώ ή να προχωρήσουν σε αύξηση δανεισμού από τις αγορές, καθώς και στις δύο περιπτώσεις τα θετικά είναι πολύ λιγότερα από τα αρνητικά.
Το υπουργείο Οικονομικών δεν θέλει να δώσει μήνυμα στις αγορές ότι «βάζει χέρι» στο μαξιλάρι που λειτουργεί ως «ασφάλιστρο κινδύνου» για τους επενδυτές στα ελληνικά ομόλογα αλλά και ως «αμορτισέρ» για το κόστος δανεισμού του Δημοσίου που σημειώνει εντυπωσιακή αύξηση.
Από την άλλη στελέχη του οικονομικού επιτελείου επισημαίνουν ότι η ταχύτητα μεγέθυνσης του ΑΕΠ για το 2021 και η τροχιά της πραγματικής οικονομίας τους πρώτους μήνες του έτους και κυρίως οι εξελίξεις στο μέτωπο των εσόδων του δημοσίου θα σφραγίσουν τις επόμενες αντιπληθωριστικές κινήσεις σημειώνοντας ότι ακόμα και στο «ιδανικό σενάριο» οι όποιες παρεμβάσεις θα είναι στοχευμένες και μετρημένες.
Ο ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ το 2021 θεωρείται βέβαιο ότι θα υπερβεί την κυβερνητική πρόβλεψη για 6,9% αλλά πλήρης εικόνα για την ταχύτητα της ανάπτυξης θα υπάρξει με την ανακοίνωση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ στις 4 Μαρτίου με βάση τα οποία θα αποτιμηθούν με ακρίβεια οι θετικές επιπτώσεις στο δημοσιονομικό ισοζύγιο αλλά σε κάθε περίπτωση δεν αναμένεται να «βρέξει χρήματα».
Στο σκέλος των εισπράξεων τα πρώτα δείγματα δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά.
Τα έσοδα του Ιανουαρίου κινούνται εκτός του στόχου των 4,5 δις. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός ενώ τα τρέχοντα στοιχεία υποδηλώνουν φρενάρισμα της κατανάλωσης το Φεβρουάριο τάση που είναι πιθανό να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες λόγω του πλήγματος της ακρίβειας στα εισοδήματα των νοικοκυριών και του κλίματος αβεβαιότητας που τροφοδοτούν οι πληθωριστικές προσδοκίες.
Με «εξαντλημένες» τις ταμειακές αντοχές, ορατό το κίνδυνο αύξησης των επιτοκίων και εν μέσω σκηνικού έντονης ρευστότητας για την επόμενη ημέρα στο υπουργείο Οικονομικών ξεκαθαρίζουν ότι δεν θα υπάρξει καμία κίνηση που θα θέσει σε κίνδυνο την δημοσιονομική εξυγίανση και θα υπονομεύσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών την ώρα μάλιστα που καταγράφονται αναταράξεις στις διεθνείς αγορές ενώ η χώρα επιδιώκει να ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα μέτρα που «ζυγίζονται» είναι:
1)Άμεση εισοδηματική ενίσχυση των ευάλωτων νοικοκυριών που πλήττονται περισσότερο από τις ανατιμήσεις των τροφίμων και την ενεργειακή ακρίβεια.
Η πρόταση που εξετάζουν στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπει τη χορήγηση έκτακτου επιδόματος με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με τον αριθμό των δικαιούχων και το ποσό που θα λάβουν να διαμορφώνεται ανάλογα με τον δημοσιονομικό χώρο που θα εξασφαλιστεί.
Στη βάση αυτή μετριέται το κόστος με διάφορα εναλλακτικά σχέδια για τα ευάλωτα νοικοκυριά που θα ωφεληθούν, τα οποία προβλέπουν 250.000 πολίτες που παίρνουν το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, περίπου 450.000 χαμηλοσυνταξιούχους, αλλά και 700.000 που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό. Το πιο πιθανό σενάριο είναι για επίδομα 100 ευρώ.
2)Χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό των επιδοτήσεων στο ρεύμα και το φυσικό αέριο εφόσον η ενεργειακή κρίση παραταθεί για αρκετούς μήνες ακόμα και δεν επαρκεί το κονδύλι από τις δημοπρασίες ρύπων.
Επισημαίνεται ότι ο υπουργός Οικονομικών δεν έχει αποκλείσει την πιθανότητα μέρος του κόστους να χρειαστεί να καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Ενέργειας θα απαιτηθεί ένα ποσό άνω των 2 δις ευρώ που δεν είναι εφικτό να καλυφθεί μόνο από τις δημοπρασίες ρύπων αλλά θα χρειαστεί και ισχυρή ένεση από τον προϋπολογισμό. Μέχρι τώρα τα μέτρα στήριξης που λαμβάνονται για την επιδότηση στο ρεύμα και το φυσικό αέριο καλύπτονται από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και δεν επιβαρύνουν τα κρατικά ταμεία.
3)Περαιτέρω «κούρεμα» στην επιστρεπτέα προκαταβολή που μπορεί να φθάνει και στο 100% για τις επιχειρήσεις της εστίασης.
Σημειώνεται ότι από τα 8,3 δισ. ευρώ των κρατικών δανείων που χορηγήθηκαν στις επιχειρήσεις η κυβέρνηση έχει χαρίσει τα 5,3 δισ. ευρώ.
Από τα 3 δισ. ευρώ που ανέρχεται το βεβαιωθέν ποσό της επιστρεπτέας εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν 2,3 δισ. ευρώ.
4)Δεύτερη αισθητά υψηλότερη του 2% αύξηση του κατώτατου μισθού από 1η Μαΐου με στόχο να διαμορφωθεί κοντά στα 725 ευρώ .
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών