Λύση στο διπλωματικό θρίλερ και αδιέξοδο που έχει προκληθεί μεταξύ Ελλάδας και Ιράν ύστερα από την κατάσχεση του πετρελαίου που μετέφερε το δεξαμενόπλοιο Lana που οδήγησε στην κατάληψη δύο ελληνικών τάνκερ από τους Ιρανούς Φρουρούς της Επανάστασης, φαίνεται πως βάζει δικαστική απόφαση του Εφετείου Χαλκίδας.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το Reuters, το δικαστήριο έκανε δεκτές τις αντιρρήσεις που είχε καταθέσει ο νομικός εκπρόσωπος της ιδιοκτήτριας εταιρείας του φορτίου και ανέτρεψε προηγούμενη απόφαση της ανακρίτριας Χαλκίδας, δυνάμει της οποίας είχε γίνει η κατάσχεση και μετάγγιση των 107.000 τόνων ιρανικού πετρελαίου, που το «Lana» μετέφερε στις δεξαμενές του.
Οι αντιρρήσεις υπεβλήθησαν την περασμένη Τρίτη και αν και η δίκη είχε προσδιοριστεί για σήμερα Πέμπτη 9/6, η διαδικασία επισπεύσθηκε ακόμα περισσότερο, με τη δίκη να γίνεται τελικά χθες Τετάρτη 8/6 στη Χαλκίδα.
Συνεπώς, το Συμβούλιο Εφετών έκανε δεκτές τις αντιρρήσεις της ιρανικής πλευράς και ακύρωσε τις διατάξεις της ανακρίτριας περί κατάσχεσης και μετάγγισης του φορτίου.
Να επιστραφεί το φορτίο
Αν και η απόφαση ακόμα δεν έχει δημοσιευθεί επίσημα, το δικαστήριο έχει εγκρίνει την πρόταση ακύρωσης της πρωτόδικης απόφασης και η ετυμηγορία του δεν πρόκειται να αλλάξει.
Άρα, το φορτίο του πετρελαίου που έχει μεταφερθεί στο μισθωμένο από τις ΗΠΑ δεξαμενόπλοιο «Ice Energy», θα πρέπει να επιστραφεί στο «Lana».
Υπενθυμίζεται πως το «Lana» είχε δεσμευθεί έπειτα από αίτημα δικαστικής συνδρομής που είχαν υποβάλει οι ΗΠΑ, με το αιτιολογικό ότι τα έσοδα από την πώληση του πετρελαίου θα κατέληγαν στη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας.
Το ιστορικό
Tο δεξαμενόπλοιο «Pegas» που μετονομάστηκε σε «Lana» δεσμεύθηκε με απόφαση της Αρχής για το Ξέπλυμα, με το επιχείρημα ότι ανήκε στη ρωσική Promsvyazbank.
Πρόκειται για μία από τις τράπεζες της Ρωσίας εναντίον της οποίας έχουν τεθεί σε ισχύ οικονομικές κυρώσεις μετά τη στρατιωτική εισβολή στην Ουκρανία.
Μεσολάβησαν μερικά εικοσιτετράωρα έως ότου αποσαφηνιστεί ότι τη 17η Μαρτίου, δηλαδή πριν από τον κατάπλου του σε ελληνικό λιμάνι, το πλοίο είχε μεταβιβαστεί στην Transmorflot, που ναι μεν έχει την έδρα της στη Ρωσία, αλλά δεν συγκαταλέγεται στις εταιρείες που υπόκεινται σε οικονομικές κυρώσεις.
Η Αρχή ήρε την απόφαση δέσμευσης, ωστόσο, το πλοίο παρέμεινε στο αγκυροβόλιο της Καρύστου, κατόπιν παρέμβασης των ΗΠΑ, μια και το πλοίο βρισκόταν ήδη από το καλοκαίρι του 2021 στη «μαύρη» λίστα των ΗΠΑ για μεταφορά ιρανικού πετρελαίου.
Φόρτωσε 108.000 τόνους πετρελαίου από νησί του Ιράν πέρυσι τον Αύγουστο και έκτοτε έψαχνε αγοραστή.
Την 20ή Απριλίου το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, επικαλούμενο διμερή συμφωνία δικαστικής συνδρομής μεταξύ ΗΠΑ και Ελλάδας, ζήτησε τη δέσμευση του φορτίου του, με το επιχείρημα ότι τα έσοδα από την πώλησή του θα χρησιμοποιούνταν για τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας.
Το αίτημα συνδρομής διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία Χαλκίδας και, όπως προκύπτει από διαβαθμισμένο έγγραφo με ημερομηνία 20 Μαΐου, το πρωτοδικείο της πόλης ενέκρινε τη μετάγγιση του πετρελαίου από τις δεξαμενές του «Lana» σε δύο μισθωμένα από τις ΗΠΑ δεξαμενόπλοια.
Έφοδος Ιρανών σε ελληνικά τάνκερ
Όλες αυτές οι εξελίξεις είχαν ως αποτέλεσμα οι Φρουροί της Επανάστασης στο Ιράν να καταλάβουν δύο δεξαμενόπλοια που έπλεαν υπό ελληνική σημαία στον Περσικό Κόλπο.
Μάλιστα κρατικά ΜΜΕ του Ιράν είχαν μεταδώσει ότι η Τεχεράνη απαιτεί την απελευθέρωση ενός πλοίου που κατασχέθηκε από τις ελληνικές αρχές εντός ελληνικών χωρικών υδάτων κατόπιν πιέσεων από την Ουάσινγκτον.
Οι τελευταίες πληροφορίες θέλουν το δεξαμενόπλοιο «Prudent Warrior» να βρίσκεται αγκυροβολημένο στο ιρανικό λιμάνι Bandar Abbas, ενώ το «Delta Poseidon» παραμένει προς το παρόν στην ίδια θέση στον Περσικό Κόλπο.
Τα πληρώματά τους παραμένουν στα πλοία και είναι καλά στην υγεία τους.
Κατόπιν των εξελίξεων αυτών, εκτιμάται πως ανοίγει ο δρόμος για την απελευθέρωση των ελληνικών τάνκερ και των πληρωμάτων τους.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών