Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Να γιατί ο τουρισμός είναι «άσσος στο μανίκι» της ελληνικής οικονομίας, μέσα στην ενεργειακή κρίση του χειμώνα

Να γιατί ο τουρισμός είναι «άσσος στο μανίκι» της ελληνικής οικονομίας, μέσα στην ενεργειακή κρίση του χειμώνα
Πρώτη η Ελλάδα και το 2022 στους δείκτες ποιότητας (GRI) ξενοδοχείων μεταξύ όλων των ανταγωνιστών, σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ.
Επόμενος σταθμός του υπουργού Τουρισμού κ. Βασίλη Κικίλια, θα είναι Βιέννη την ερχόμενη Δευτέρα μετά την παρουσία του στην 86η ΔΕΘ ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες πρωτεύουσες – στόχοι στη Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη, σε μια προσπάθεια να κατευθυνθούν τουρίστες από τις συγκεκριμένες χώρες στην Ελλάδα, την off season χρονική περίοδο.
Σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις του 2022 αναμένεται να προσεγγίσουν ακόμη και τα 20 δις ευρώ, υπερβαίνοντας τα επίπεδα του 2019 (18,2 δις), ενώ ο τουριστικός τομέας θα μπορούσε να αποδειχθεί το «αποκούμπι» της ελληνικής οικονομίας όχι μόνο το καλοκαίρι, αλλά και τον ερχόμενο «βαρύ» (λόγω των διεθνών εξελίξεων στο ενεργειακό) χειμώνα. Από την άλλη πλευρά, η προσέλκυση Γερμανών συνταξιούχων που δεν έχουν αυξημένες υποχρεώσεις, θα μπορούσε να τους εξασφαλίσει «ζεστούς και φθηνότερους» μήνες εκτός της χώρας τους όπου οι επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης προοιωνίζονται δραματικές. Η περιοδεία Κικίλια ξεκίνησε από το Βερολίνο με πλούσια ατζέντα και επαφές με κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες και tour operators, αφού συνταξιούχοι από τη Γερμανία και την Αυστρία θεωρητικά, δεν θα είχαν «κολλήματα» να επωφεληθούν της ευκαιρίας.
«Μένει πάντως να φανεί στην πράξη κατά πόσο είναι πράγματι καλά προετοιμασμένη ενεργειακά η Ελλάδα για τον «σκληρό χειμώνα», όπως τον χαρακτηρίζουν ο Γερμανός καγκελάριος κ.Όλαφ Σολτς και ο υπουργός Ενέργειας κ. Ρόμπερτ Χάμπεκ. Θα καταφέρει να τηρήσει την υπόσχεση για παροχή ζεστασιάς και μάλιστα σε προσιτές τιμές σε όσους ενδεχομένως επιχειρήσουν να διαφύγουν τον χειμώνα από την «παγωμένη» Γερμανία; Είναι όντως επαρκείς οι μονώσεις στα καταλύματα που προσφέρει η χώρα; Θα αντέξει ο ξενοδοχειακός κλάδος τα επιπρόσθετα κόστη; Η πρόταση πάντως της ελληνικής κυβέρνησης ακούγεται σίγουρα δελεαστική. Ένα άλλο θέμα βέβαια είναι, τέλος, κατά πόσο οι ίδιοι οι Γερμανοί θα μπορέσουν να πληρώσουν διακοπές διαρκείας στην ηλιόλουστη Κρήτη, όταν ο πληθωρισμός στην χώρα τους τους αναγκάζει να εστιάσουν -τουλάχιστον φέτος τον χειμώνα- στα χρειώδη» καταλήγει ρεπορτάζ της DW, το οποίο αναφέρεται στην επίσκεψη και τις επαφές του κ. Κικίλια στη γερμανική πρωτεύουσα.

Ο παράγοντας «ξενοδοχεία»

Τον Ιούλιο του 2022, η Ελλάδα κατείχε την πρώτη θέση στο γενικό δείκτη ικανοποίησης (GRI) των ξενοδοχείων με 87,0%, σε σχέση με τους ανταγωνιστές της στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Κροατία με 84,9% και στην τρίτη η Κύπρος με 84,8%. Ακολούθησε η Ισπανία στην τέταρτη θέση με 83,0% και η Ιταλία στην πέμπτη θέση με 82,6%. Η Τουρκία κατέγραψε γενικό δείκτη ικανοποίησης 80,9% ενώ στην τελευταία θέση βρέθηκε η Γαλλία με 76,7%, σύμφωνα με το τελευταίο στατιστικό δελτίο του ΙΝΣΕΤΕ. Ο δείκτης GRI ξενοδοχείων υπολογίζεται από τη μέτρηση της online φήμης των ξενοδοχείων, μέσω ανάλυσης των μεταβλητών που συνδέονται με τις αναρτήσεις σχολίων πελατών σε εκατοντάδες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, ιστοσελίδες σχολιασμού ξενοδοχείων και ιστοσελίδες OTAs (online travel agents – διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία). Επιπλέον, λαμβάνει υπόψη όχι μόνο τις ημερήσιες κριτικές αλλά και τα ιστορικά δεδομένα των τελευταίων 365 ημερών δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στις πιο πρόσφατες κριτικές. Είναι αυτονόητο ότι δείκτες άνω του 80% υποδηλώνουν θετική εμπειρία και, στην περίπτωση της Ελλάδας, «πρόκειται για μια αναγνώριση των προσπαθειών που έχει καταβάλει και συνεχίζει να καταβάλλει ο ιδιωτικός τομέας, προκειμένου να βελτιώνει συνεχώς το επίπεδο των εγκαταστάσεων και των παρεχόμενων υπηρεσιών. Σκεφτείτε πόσες ανακαινίσεις έγιναν μέσα στην οικονομική κρίση» σχολιάζει έμπειρο στέλεχος από το χώρο του τουρισμού.
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα βρέθηκε στην πρώτη θέση έναντι των ανταγωνιστών της και το 2019. Ο γενικός δείκτης ικανοποίησης ήταν 87,1% κατά μέσο όρο για δώδεκα μήνες, με την Κροατία στη δεύτερη θέση (85,5%), την Κύπρο στην τρίτη (85,3%), την Ισπανία στην τέταρτη (85%), ενώ ακολούθησαν η Ιταλία (84,2%) και η Τουρκία (82,3%). Αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι το επίπεδο της ελληνικής φιλοξενίας παραμένει σημαντικά υψηλό ανάμεσα στους προορισμούς με μεσογειακό κλίμα και είναι ένα ακόμα «όπλο» στην ελληνική «φαρέτρα» για να κερδίσει το στοίχημα της επέκτασης της τουριστικής περιόδου. Αντίστοιχα και στις επιμέρους κατηγορίες για τον περασμένο Ιούλιο, τα ξενοδοχεία 5 αστέρων κατέγραψαν την υψηλότερη βαθμολογία με 88,0%. Ακολουθούν τα ξενοδοχεία 3 αστέρων με 87,2% ενώ ο δείκτης ικανοποίησης για τα ξενοδοχεία 4 και 1-2 αστέρων διαμορφώθηκε σε 86,5% αντίστοιχα. Στο κριτήριο της καθαριότητας στην πρώτη θέση βρίσκεται η κατηγορία 5 αστέρων με 92,8% και ακολουθεί η κατηγορία 3 αστέρων με 91,9%. Στην τελευταία θέση, αλλά με εξίσου ηψηλή βαθμολογία βρίσκονται τα ξενοδοχεία 4 αστέρων με 91,6%. Στην κατηγορία δωματίου στην πρώτη θέση βρίσκεται η κατηγορία 5 αστέρων με 88,3%. Ακολουθούν η κατηγορία 4 αστέρων με 83,6% και η κατηγορία 3 αστέρων με 83,1% (ΙΝΣΕΤΕ).

Κίνητρα για το χειμώνα θέλουν τα Χανιά

Η Κρήτη αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για τους κατοίκους της Βόρειας και της Κεντρικής Ευρώπης στο μοντέλο «’Ηλιος και Θάλασσα», όπου τα τελευταία χρόνια η γερμανική αγορά βρίσκεται στην κορυφή του πίνακα των αφίξεων. Η συζήτηση για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου έχει ανάψει για τα καλά, μετά τη σχετική πρόσκληση του υπουργού Τουρισμού, προκειμένου να διαπιστωθούν οι δυνατότητες του προορισμού. «Πρέπει να αποτελέσει στόχο η προσέλκυση αερομεταφορέων για σύνδεση του αεροδρομίου Χανίων με χώρες – στόχους του εξωτερικού καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, προκειμένου να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος και να δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες για όλους τους τομείς της τοπικής οικονομίας» απάντησαν σχετικά οι Δήμοι του Νομού Χανίων επαναφέροντας το θέμα της άμβλυνσης της εποχικότητας στον τουρισμό, μέσω των Επιτροπών Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής του συνόλου των Δήμων του Νομού.
Στην κοινή τους επιστολή προς τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη που κοινοποιήθηκε και στους υπουργούς Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνι Γεωργιάδη, Μεταφορών και Υποδομών κ. Κώστα Καραμανλή και Τουρισμού κ. Βασίλη Κικίλια, οι δήμαρχοι ζητούν θέσπιση κινήτρων που θα αυξήσουν την επισκεψιμότητα στην περιοχή τους, επισημαίνοντας παράλληλα τις αλλαγές που επιφέρουν η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία στις επιλογές του ταξιδιωτικού κοινού. Εκείνο που «καίει» τους ξενοδόχους πάντως όχι μόνο στην Κρήτη, αλλά παντού, είναι το αυξημένο λειτουργικό κόστος (έως και 40%), με αποτέλεσμα όσοι δραστηριοποιούνται στους καλοκαιρινούς προορισμούς βλέπουν μεν λήξη της σεζόν μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου ή αρχές Νοεμβρίου, θεωρούν δε, ότι με τις συνθήκες που επικρατούν παγκοσμίως και τις τιμές στην ενέργεια και τα τρόφιμα να αυξάνονται λόγω πληθωρισμού και να πιέζουν την κερδοφορία των επιχειρήσεων, το σενάριο της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου για τον χειμώνα του 2022 – 2023 «θα είναι δύσκολο να υλοποιηθεί», όπως χαρακτηριστικά εκτιμούν.

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης